Újjászületett nosztalgiavillamos Szegeden
Sokáig a kocsiszínben állt, most felújítva újra szolgálja a régi közlekedési eszközök rajongóit – Szeged városa példát mutat Budapestnek is.
A 313-314 pályaszámú nosztalgia ikerkocsi idei felújításáig érdekes és hosszú utat járt be. A kocsik 1905-ben készültek a Schlick gyárban, a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) megrendelésére. Szóló motorkocsiként, 229 és 239 (1923 után 2533 és 2543) pályaszámokkal futottak Budapesten. Ezt a típust 1956-60 között a Füzesi Főműhelyben acélvázasították, majd 1968-74 között ikerpárokat hoztak létre.
Utolsó meneteiket ikerkocsiként 1984-ben, az újpesti 10A viszonylaton teljesítették. Budapesti selejtezésük után Szeged és Debrecen is benyújtotta igényét egy nosztalgia-páros iránt. Két ikerpárt szedtek szét, és párosítottak össze (2568+2569; 2572+2573), hogy a hasonló kialakításúak kerüljenek egy városba. Debrecen a két páros lécüléses tagjait (2568+2572), Szeged a műbőr üléses kocsikat (2569+2573) kapta meg.
Megérkezése után a fővárosi sárga színt a szegedi festéssel jobban harmonizálóra alakították át, majd később vörösesbarnára fényezték a kocsikat.
Ekkoriban történt, hogy az SzKT kocsikiadási nehézségei miatt nem csak nosztalgia-, hanem forgalmi feladatokat is ellátott. Mivel vizsgái lejártak, sokáig a forgalomból kivonva, a kocsiszínben állt ez a páros, majd 2004-ben kívül-belül felújítva újra menetkészen várja a villamosbarátokat.
A VEKE – mivel a régi járművek megőrzése és a nosztalgiaüzemek fenntartása törekvéseinek egyik hangsúlyos része – köszönetét tolmácsolja a Szegedi Közlekedési Társaságnak a színvonalas felújításért, és nem utolsó sorban azért a pozitív hozzáállásért, amellyel a közlekedésbarátok iránt viseltetik. Reméljük, hogy az ígéreteknek megfelelően a villamosbarátok és az érdeklődök rendszeresen találkozhatnak a nosztalgiajárművel. Célunk, hogy a vidéki városok nosztalgiajárművek felújítására és nosztalgiaüzem beindítására tett törekvéseit Budapesten is kövessék.