VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Szakmai mattot kapott az MVK, nem akar a VEKE javaslataival foglalkozni – úgy látszik nem is tud. Évtizedes a visszalépés Miskolcon: még annál is rosszabb a helyzet, mint gondoltuk

2015-06-02
By

Elhallgatás után besározás, majd bezárkózás és tagadás – erre képes ma az MVK Zrt. vezetése. Vissza kell vonni a menetrendi tervezetet. Változtatás kell a cég élén is, már megint. Mielőtt késő lesz.

A múlt pénteki (2015.05.29-ei) közleményünk megjelenése után pár órával – nyilvánvalóan reakcióként – az MVK Zrt. közzétette a nyári menetrendi változásokat, amelynek adatai még a legborúsabb várakozásinkat is alulmúlta. Egyes, az első pillantásra fejlesztésnek tűnő elemek valójában súlyos ritkításokat és rendszerszintű rombolásokat fednek el, a menetrend-szerkesztési elvekben pedig tragikus visszafejlődés tapasztalható. Néhány kiragadott példa:

  • Az avasi 31-es busz drasztikusan ritkul. A Szabadságharc u. és a Kazinczy Általános Iskola megállóhelyeken a nap nagy részében csak óránként egyszer (!) lesz járat.

  • Hejőcsaba központjában több mint 20%-al csökken a 14-es buszok száma, emellett a Futó utcából és Hejő-parkból is jelentősen megnő a menetidő a belváros felé.

  • Megszűnik a 20-as autóbusz első és utolsó két indulása, amelyek különösen hétvégén kimondottan kihasználtak. Ezentúl a belvárosból Tapolcára és az Egyetemvárosba este 11 óra után nem lehet majd eljutni.

  • Számos vonalon búcsút inthetünk a megjegyezhető, óránként ismétlődő indulási időknek, mely amúgy a korszerű menetrend-szerkesztési elvek alapja. Egy példát kiragadva Martinkertvárosban napközben a mai egységes 20 perc helyett 24-27 percenként fognak közlekedni az autóbuszok.

  • Egész nap felborul a hangolt közlekedés az Északi tehermentesítőn és a Szentpéteri kapuban. Napközben lesz, hogy 15 percig nem fog semmi a megállóba érkezni, az esti órákban viszont a Csabai kapuban és az Avason „vonatozásra” lehet készülni.

  • Jelentősen romlik a szolgáltatási színvonal (azaz a sűrűség vagy az egyenletesség) Szirmán, Felsőzsolcán, és a Búza tér – Avas viszonylatban.

  • Hétvégén a 2-es villamos viszonylat kirakatjáratként csupán 60 percenként fog közlekedni.

  • A Hideg sori járat csak mutatóban, egy nyúlfarknyi útvonalon marad meg és a rajta szolgáló jármű 12 perc utasszállítás után mindig 18 percet fog kihasználatlanul állni.

  • Késő este megszűnnek egyes bevárásos, garantált átszállási kapcsolatok. Megszűnik a buszok éjszakai kint tárolása Felső-Majláth-on, nőnek az utasszállításban nem vagy nem hatékonyan részvevő rezsifutások.

Az Avas lakótelep egy részén csak óránkénti kiszolgálás marad

Az Avas lakótelep egy részén csak óránkénti kiszolgálás marad

Mindezt azért, hogy legyen kapacitáskeret a lakossági fórumokon elhangzottak félreértelmezéséből származó igények kielégítésére, szakmai féltékenységből adódó, csakazértis módosításokra, valamint az MVK Zrt. belső üzemszervezésének kényelmesebbé, lazábbá tételére – ami persze többe is kerül. Mikor lesz vajon végre az utasok többségének igénye a fontos?

Különösen kisstílű, ahogyan az MVK Zrt. a 2015.05.29-ei közleményének bevezetőjében valótlanságok állításával próbálja igazolni a szakmailag amúgy vállalhatatlan változtatásokat és befeketíteni egyesületünket. Mint írják:”A menetrenddel kapcsolatosan megtartott lakossági fórumokon a VEKE miskolci képviselője is jelen volt minden alkalommal, azon javaslatot nem tett, kifogást nem emelt.”
Egyesületünk szeretné mindenkiben tudatosítani, hogy a lakossági fórumokon az MVK Zrt. semmiféle menetrendi vagy hálózati tervezetet nem mutatott be, azaz nem volt mit véleményezni. Az egyes fórumokon többnyire egyéni sérelmeken és az MVK Zrt. vezérigazgatójának ígérgető show-ján kívül érdemi dolgok nem hangzottak el. A fórumsorozat lezárását követően viszont egyesületünk közzétette szakmai javaslatait, amellyel a sajtó is részletesen foglalkozott. Mindezek után, csak múlt pénteken (2015.05.29-én) jött elő a farbával, és hozta nyilvánosságra az MVK Zrt. ezt a botrányos nyári menetrendi tervezete, közleményben hozzátéve az egyesületünk besározására tett kísérletet, amit szánalmasnak és visszataszítónak tartunk.

A közgyűlés elé kvázi titokban beterjesztett, majd elfogadtatott előterjesztés és megvalósult menetrend ráadásul több helyen ellentmondásokat tartalmaz. A közszolgáltatási szerződés maga is sok helyen pontatlan, rohamtempóban készült fércmunkának tűnik, több esetben helytelenül tartalmazza az üzemidőket és fordulószámokat, a képviselők számára készített összefoglaló pedig elhallgatja vagy elbagatellizálja a negatív változások többségét.

Martinkertvárosban munkanap megszűnik az ütemes menetrend, szombaton pedig jelentősen ritkul a közlekedés

Martinkertvárosban munkanap megszűnik az ütemes menetrend, szombaton pedig jelentősen ritkul a közlekedés

A sajtó ismételt érdeklődésére 2015. június 2-án a boon.hunak már azt nyilatkozta az MVK Zrt., hogy nem szeretnének a VEKE felvetéseivel foglalkozni. Ez a nyílt beismerése annak, hogy nincsenek válaszaik, sunnyognak, szakmailag mattot kaptak.

A fentiek fényében felszólítjuk Miskolc Megyei Jogú Város vezetését, hogy az MVK Zrt. által beterjesztett közszolgáltatási szerződés félrevezető, valótlan tartalma, valamint az utasok jelentős részét súlyosan negatívan érintő változásai miatt – még a bevezetése előtt vonja vissza a nyári menetrendi csomagot és mint megrendelő, a jövőben csak alapos szakmai felülvizsgálat és valós társadalmi egyeztetés után engedjen módosításokat a hálózatban és a menetrendben. Ideje végre, hogy megszűnjön az a visszás gyakorlat, hogy a szolgáltató kvázi saját magától rendeli meg a szolgáltatást, mert ellenőrzésére nincs se tudás, se akarat.

Sürgősen tisztázandó, hogy miként kerülhetett az MVK Zrt.-től a közgyűlés, a képviselők elé egy ilyen színvonaltalan, a modern közlekedésszakmai elvekkel és jó gyakorlatokkal egyértelműen szembemenő menetrendi és hálózati tervezet. Egyesületünk ismételten jelezni kívánja a város vezetésének, hogy baj van. Miskolc városának alapérdeke, hogy mielőbb döntés szülessen az MVK Zrt. szakmai vezetésének ismételt megújításáról, mielőtt még késő lesz. A miskolciak mindennapjaival nem lehet játszadozni, nem szövegelésben, hanem szakmailag erős vezetőre van szüksége az MVK Zrt-nek.

Az 1A-s autóbuszt helyettesíteni hivatott új, 54-es viszonylat megjegyezhetetlen és végtelenül ritka menetrendje.

Az 1A-s autóbuszt helyettesíteni hivatott új, 54-es viszonylat megjegyezhetetlen és végtelenül ritka menetrendje.

Emlékeztetőül az elmúlt évek történései a miskolci közösségi közlekedés háza táján:

  • Alig több, mint két éve, 2013 áprilisában történt, hogy a VEKE riadót fújt, mert vállalhatatlan helyzetbe manőverezte az MVK Zrt-t az akkori vezetése. Tucatjával álltak a dögsoron a buszok, leállt a karbantartás, szétesett a járműkiadás, a működőképesség szélére került a cég és egyre-másra hozták a rossz menetrendi döntéseket. Miskolc polgármestere akkor, ha nem is azonnal, de megértette, hogy lépni kell, cserélt, és egyesületünk elnökével közös sajtótájékoztatón jelentette be egy olyan szakember hadrendbe állítását, aki aztán válságmenedzserként képes gatyába rázni az MVK-t.

  • Alig egy év alatt sikerült úrrá lenni a műszaki problémákon, eltűnt a dögsor az udvarról. Javult a cég gazdasági helyzete, sokkal gazdaságosabb működésre álltak át, újjászervezték a karbantartást, kiírták a gázbusz tendert és végül megérkeztek az új Skoda villamosok is. Sok új menetrendi változást sikerült bevezetni, miáltal kevesebb járművel is sokkal jobb szolgáltatást lehetett nyújtani. A járatok végre csatlakoztak egymáshoz és ezt a menetrendi lapokon is feltüntették. Mindez azon a széles körű szakmai együttműködésen alapult, melynek az idén 15 éves egyesületünk miskolci tagszervezete is aktív részese volt. Önkéntes alapon, díjazás nélkül dolgoztunk a miskolciakért.

  • Úgy tűnt, sikerült az MVK-t jó irányba állítani, ám a sértett ellendrukkerek meggyőzték a holding és a város vezetését, hogy túl szép ez így, kifúrták a szakembert és a helyére ültettek valakit, aki korábban már egyszer dolgozott az MVK-nál, ám egy igen rövid és eredménytelen együttműködés után kénytelen volt megválni a cégtől – mielőtt a cég válik meg tőle. Hozzáértését jól mutatja, hogy egyből cégvezetőt is kellett mellé tenni, ugyanis életében nem irányított még céget. Első lépéseként felszámolta a jól működő civil együttműködést, és szakmai féltékenységből elkezdett minden vívmányt visszacsinálni. Alig pár hónap múlva odáig jutott, hogy szégyenszemre Kecskemétről kellett ősöreg használt buszokat venni, hogy az iskolaidőszaki kocsikiadást teljesíteni tudja. Egy év alatt sikerült tönkretennie az öt midibuszból négyet, azóta újra hízik a dögsor. Az éjszakai kint tárolás megszüntetésével visszanőtt a rezsifutás mennyisége, a járműfordák lazábbra engedésével pedig a szükséges járművek száma. A mostani menetrendi átszervezéssel pedig a dilettantizmus olyan szintjét sikerült bemutatnia, amire nincsen szó. (lásd a részleteket fentebb)

Miskolc városának úgy látszik, sokadszorra sikerül ugyanabba a hibába esnie. Egyszer már megtettük, hogy amikor baj volt, jeleztük. Igazunk volt. Most újra jelezzük, az MVK ismét bajban van, és mint legtöbbször, ezúttal is az arra alkalmatlan vezetése miatt.

Polgármester úr, itt az idő.

Városi és Elővárosi Egyesület (VEKE)
Miskolci Tagszervezet

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *