VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Újjászületett nosztalgiavillamos Szegeden

2004-12-01
By

Sokáig a kocsiszínben állt, most felújítva újra szolgálja a régi közlekedési eszközök rajongóit – Szeged városa példát mutat Budapestnek is.

Az újrafényezett, felújított nosztalgia ikerkocsi próbamenetben, Szeged (forrás: Farkas Zoltán)

Az újrafényezett, felújított nosztalgia ikerkocsi próbamenetben, Szeged (forrás: Farkas Zoltán)


A 313-314 pályaszámú nosztalgia ikerkocsi idei felújításáig érdekes és hosszú utat járt be. A kocsik 1905-ben készültek a Schlick gyárban, a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) megrendelésére. Szóló motorkocsiként, 229 és 239 (1923 után 2533 és 2543) pályaszámokkal futottak Budapesten. Ezt a típust 1956-60 között a Füzesi Főműhelyben acélvázasították, majd 1968-74 között ikerpárokat hoztak létre.

Utolsó meneteiket ikerkocsiként 1984-ben, az újpesti 10A viszonylaton teljesítették. Budapesti selejtezésük után Szeged és Debrecen is benyújtotta igényét egy nosztalgia-páros iránt. Két ikerpárt szedtek szét, és párosítottak össze (2568+2569; 2572+2573), hogy a hasonló kialakításúak kerüljenek egy városba. Debrecen a két páros lécüléses tagjait (2568+2572), Szeged a műbőr üléses kocsikat (2569+2573) kapta meg.

Megérkezése után a fővárosi sárga színt a szegedi festéssel jobban harmonizálóra alakították át, majd később vörösesbarnára fényezték a kocsikat.

A 313+314 psz. nosztalgia ikerkocsi még barna festéssel., Szeged (forrás: Juhász György)

A 313+314 psz. nosztalgia ikerkocsi még barna festéssel., Szeged (forrás: Juhász György)

Ekkoriban történt, hogy az SzKT kocsikiadási nehézségei miatt nem csak nosztalgia-, hanem forgalmi feladatokat is ellátott. Mivel vizsgái lejártak, sokáig a forgalomból kivonva, a kocsiszínben állt ez a páros, majd 2004-ben kívül-belül felújítva újra menetkészen várja a villamosbarátokat.

Az újrafényezett, felújított nosztalgia ikerkocsi próbamenetben, Szeged (forrás: Farkas Zoltán)

Az újrafényezett, felújított nosztalgia ikerkocsi próbamenetben, Szeged (forrás: Farkas Zoltán)

A nosztalgiakocsi kiállítva, mellette egy hasonló szerelvény makettje., Szeged (forrás: Vitézy Dávid)

A nosztalgiakocsi kiállítva, mellette egy hasonló szerelvény makettje., Szeged (forrás: Vitézy Dávid)

A VEKE – mivel a régi járművek megőrzése és a nosztalgiaüzemek fenntartása törekvéseinek egyik hangsúlyos része – köszönetét tolmácsolja a Szegedi Közlekedési Társaságnak a színvonalas felújításért, és nem utolsó sorban azért a pozitív hozzáállásért, amellyel a közlekedésbarátok iránt viseltetik. Reméljük, hogy az ígéreteknek megfelelően a villamosbarátok és az érdeklődök rendszeresen találkozhatnak a nosztalgiajárművel. Célunk, hogy a vidéki városok nosztalgiajárművek felújítására és nosztalgiaüzem beindítására tett törekvéseit Budapesten is kövessék.

A felújított nosztalgiakocsi belső tere., Szeged (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A felújított nosztalgiakocsi belső tere., Szeged (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A felújított nosztalgiaszerelvény egyik vezetőállása, Szeged (forrás: Juhász György)

A felújított nosztalgiaszerelvény egyik vezetőállása, Szeged (forrás: Juhász György)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *