VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Fejlesztésnek kommunikált visszafejlesztés. Válságos évkezdés a budapesti trolibusz-közlekedésben.

2013-01-07
Szerző:

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint megbukott a BKK év eleji trolibusz “reformja”. Sajnos hiába jeleztük ezt előre. A szovjet trolik forgalomból kivonása, a használt Gräf&Stift/MAN trolik üzembeállásának elhúzódása és az alacsonypadlós szóló járművek helytelen elosztása miatt – a BKK közleményével ellentétben – érdemi fejlesztés nem történt, nincs több akadálymentes jármű az utcán. A meghirdetett alacsonypadlós indulások jelentős része pedig nem teljesül a csuklós vonalakon. Több vonalon jelentősen romlott a kiszolgálás, pedig van megoldás.

Január elsejével a BKK jogszabályi változások következményeképp megfelelő pótlás nélkül kivonta a forgalomból az elavult ZIU típusú trolibuszait, emiatt számos vonalon átszervezéseket hajtott végre. A BKK szerint a kivont trolibuszok helyébe korszerűbb, alacsonypadlós, csuklós MAN típusú trolibuszok kerültek, ezzel is javítva az akadálymentes járművek elosztását a budapesti trolibusz-hálózaton.

A várva várt alacsonypadlós járművek helyett azonban a legtöbb csuklós trolibusz vonalon továbbra is szinte kizárólag a jól megszokott magaspadlós járművek közlekednek, már ha egyáltalán jut troli a vonalra – van ahol ugyanis csak autóbuszok beiktatásával sikerül biztosítani, hogy elegendő jármű legyen a vonalon. Az elmúlt másfél év nem volt elegendő arra, hogy a használtan beszerzett 15 Gräf&Stift/MAN trolibuszt a 2013-as menetrendváltásig a BKV maradéktalanul üzembe helyezze (talán 5-6 üzemképes ha akad); így – a BKK hangzatos közleményével ellentétben – január elején nem történt fejlesztés az alacsonypadlós járművek kiadása terén, legfeljebb ugyanannyi van kinn az utcákon, mint decemberben volt. Az átszervezések eredményeképp az alacsonypadlós járművek eloszlása kifejezetten romlott: nagy részük két-három vonalra koncentrálódik, míg a többi vonalra a meghirdetettel ellentétben nulla, vagy egy alacsonypadlós trolibusz jut. A legszembetűnőbb a kontraszt a 70-es és a 78-as vonalakon, ahol az üzemi szempontok által vezérelt típuscsere miatt jellemzően csuklós, magaspadlós trolibuszok viszik az utasokat, a korábbinál akár 25%-kal ritkább követéssel. Mivel a meghirdetett csuklós alacsonypadlós járművek itt sem állnak megfelelő mennyiségben rendelkezésre, van, hogy szóló jármű közlekedik a már jelentősen kiritkított menetrendben – természetesen kitömve.

Együttfutás I. Utána hosszú szünet... 2013. január 4. reggel (fotó: VEKE)

Együttfutás II. Ezután is hosszú szünet... 2013. január 4. reggel (fotó: VEKE)

A nem megfelelő járműelosztás másik következménye, hogy a szóló, alacsonypadlós járművek egy része a reggeli és délutáni csúcsidő között a forgalomból kiáll, pedig e trolikra napközben is nagy szükség lenne a belvárosi vonalakon. Látványosak a hiányosságok a 83-as troli vonalán is, ahol a menetrendben meghirdetett 70-80%-os alacsonypadlós kiadás ellenére január első munkanapjain szinte csak magaspadlós autóbuszok közlekedtek a trolihiány miatt. Az átszervezések eredménye a kiszámíthatatlan szolgáltatás lett, amely utasellenes és a BKK által bevezetett, üzemi szempontokat előnyben részesítő közlekedési rendben nem is oldható meg.

A 70-es vonalra ez a két alacsonypadlós kocsi jutott. A Solarist már reggel javítani kellett, de így a kiritkított vonalon csuklós számban szóló kocsi jár. 2013. január 4. reggel (fotó: VEKE)

A troligarázs még a sérült, karambolos kocsit is kiadta (a képen a 608-as Solaris) 2013. január 4. reggel (fotó: VEKE)

Megoldás azonban létezik, amely részleteit a bevezetés előtt egy hónappal ismertettük a BKK képviselői számára. Véleményünk a BKK elképzeléseiről itt, javaslatcsomagunk itt érhető el. Egyesületünk hétköznapokra a vegyes, szóló-csuklós trolibusz üzem bevezetését javasolja a belvárosi vonalakon (70, 74, 76, 78), melynek segítségével a korábbival megegyező követések mellett az alacsonypadlós járművek hatékonyan oszthatók szét, és egész nap a forgalomban tarthatók. A javaslat lényege, hogy a legtöbb jármű e vonalakon alacsonypadlós, szóló trolibusz lenne, és csak a csúcsidőben közlekedő, sűrítő járművek lennének csuklósok. Így az alacsonypadlós szóló trolik a belvárosi vonalakon egyenletesen elosztva, mindenhol 60-70%-os akadálymentes kínálatot adnának, és egész nap forgalomban lennének, ellentétben a BKK januári megoldásával. A javaslatunk érdemi vizsgálatára azonban nem került sor. Az elmúlt napok tapasztalatai azonban azt bizonyították, hogy a VEKE megoldása hatékonyabb és utasbarátabb szolgáltatást jelentene a budapesti trolibusz közlekedést használók számára.

Ezúton kérjük a BKK-t, hogy azonnali hatállyal vizsgálja felül a január elsejétől érvényes trolibusz kiadási koncepcióját és menetrendi struktúrát, s az üzemi szempontok helyett az utasok érdekei kerüljenek előtérbe. Az utasoknak a sűrűbb követés és az egyenletes alacsonypadlós eloszlás az érdeke. Ezt a mai járműpark mellett csak vegyes üzemű vonalakkal lehet elérni. A VEKE ehhez minden szakmai segítséget – ahogy az eddigiekben is – ezután is megad.

Budapest, 2013. január 7.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Budapest és elővárosa csoport

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.