VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Azonnali beavatkozást sürgető problémák a 2012. március elsején életbe lépett miskolci menetrendben

2012-03-09
Szerző:

Túl vagyunk a 2012. március 1-jével Miskolcon bevezetett jelentősen módosított közösségi közlekedési hálózat és menetrend első üzemnapjain. Az átállás, ahogy azt sejteni lehetett, korántsem ment zökkenőmentesen. A legnagyobb problémák – ahogy mi is előre jeleztük – az Avason és az Egyetemvárosban adódtak. A kaotikus utastájékoztatás miatt pedig tapasztalataink szerint még csaknem egy hét elteltével is hatalmas a tanácstalanság az utasok többségénél. A kialakult káoszt az elmúlt napokban eseti beavatkozásokkal és módosításokkal próbálta kezelni az MVK Zrt. – kevés sikerrel.

A zavar egyik forrása, hogy a március 1-jén életbe lépett változások előtt csak a lényegesen módosuló járatok menetrendje került újra kiadásra egy kiegészítő menetrendi füzet formájában, míg a többi járat esetében továbbra is a régi menetrendkönyv van életben. Továbbá ez a kiegészítő füzet már a megjelenése előtt kapott egy kiegészítő betétlapot is, mert az 1-es buszcsalád menetrendje már a nyomdába kerülés után is megváltozott egyszer. Azonban még így is több hibát és pontatlanságot tartalmaznak mind a nyomtatásban, mind az interneten publikált menetrendek, azaz kimondhatjuk, hogy az MVK Zrt. nem készült fel az utastájékoztatási feladatok elvégzésére. A tapasztalt utaslemaradások miatt pedig hihetetlen kapkodás kezdődött, naponta változtak egyes, az egyetemet érintő járatok indulási időpontjai és útvonalai is. Mivel a helyzet még most sem egyértelmű, ezért az alábbiakban járatonként összefoglaljuk az általunk tapasztalt hibákat és felsoroljuk a VEKE szerint azonnali beavatkozást igénylő problémákat.

A problémák tűzoltó jellegű kezelése azonban nem helyettesítheti a város közösségi közlekedésének érdemi reformját, amely évtizedes problémákat és hiányosságokat hivatott kezelni az utazóközönség érdekeinek és igényeinek szem előtt tartásával. Miskolcon 2007-ben egyszer már tönkretették a hálózatot, további hasonló próbálkozásokat a rendszer már nem visel el. Azt a munkát kell folytatni, illetve újrakezdeni, melyet az MVK Zrt. és a VEKE közösen elkezdett, de sajnálatos módon abbamaradt és ezt felváltotta egy átgondolatlan és kapkodó intézkedéscsomag. Meggyőződésünk, hogy meg lehet találni a rendszerben a működtetési tartalékokat úgy is, hogy a hálózatot közben nem tesszük tönkre.

2-es autóbusz

Az Egyetemvárost érintő reggeli járatok száma és útvonala az elmúlt napokban többször megváltozott. Először csak a Búza térről 7:30-kor induló járat tért be az Egyetemváros vá.-ig, majd a tapasztalt zsúfoltság miatt március 5-én, hétfőtől a 7:10-kor és 7:20-kor induló járatok (de a 7:30-as már nem) közlekedtek betéréssel, ezek azonban – egy dokumentált esetben biztosan – csak az Egyetemi kollégiumig. Ezután pedig egy megjelent nyilatkozatrészlet szerint március 6-án keddtől mindhárom szóban forgó járat betéréssel közlekedik, viszont erről és a használt útvonalról eddig semmilyen hivatalos tájékoztatás nem jelent meg. Kérjük, hogy a kiegészítő menetrendkönyvben feltüntetett, illetve az azóta bevezetett betérős többletjáratok egységesen a tájékoztató füzetben meghirdetett útvonalon közlekedjenek, és erről megfelelően tájékoztassák az utazóközönséget is.

A betérős 2-es autóbusz nem érinti a Tanulmányi ép. és Egyetemváros vá. megállóhelyeket  (Forrás: Index.hu Miskolci tömegközlekedés fórum)

A betérős 2-es autóbusz nem érinti a Tanulmányi ép. és Egyetemváros vá. megállóhelyeket (Forrás: Index.hu Miskolci tömegközlekedés fórum)

20-as autóbusz

A járat menetrendjében meghirdetett KI irányú Olajkutató, valamint a BE irányú Kemény Dénes uszoda megállóhelyek a valóságban nincsenek kiépítve, mint ahogy erre a tájékoztató anyagban szereplő térkép piros jelölései is utalhatnak. Ennek ellenére ezzel senki sem szembesült a járat szombati elindulásáig. Mivel ezen két megállóhely ellátása hétvégén is mindenképpen szükséges (a levelező hallgatók valamint az uszoda forgalma miatt) és ebben az időszakban csak a 20-as autóbusz szolgálja ki ezt a területet, ezért javasoljuk e két megállóhely mihamarabbi kiépítését.

Az Egyetemvárost érintő járatok útvonalai a menetrendi változásokról tájékoztató kiadvány szerint

Az Egyetemvárost érintő járatok útvonalai a menetrendi változásokról tájékoztató kiadvány szerint

22-es autóbusz

A járat két reggeli, a Tiszai pu.-ról induló menetével kapcsolatban a napokban elhangzott, hogy kihasználatlanok. Ez véleményünk szerint azért van, mert ez az útvonal nem egyértelműen lett meghirdetve. A menetrendből például nem derül ki, hogy ez a járat a Tiszai pu.-on a kistokaji volánjárat megállóhelyét, a Vízügyi Igazgatóságnál a 21-es, illetve a Szinvaparknál a 32-es autóbuszok megállóhelyét használja. Mivel az első két megálló esetén nem a korábban a Tiszai pu. – Egyetem kapcsolatot biztosító 31-es busz megállóhelyeit használja a járat, nem csoda, hogy megfelelő tájékoztatás híján nem találtak még rá a potenciális utasok. Szükségesnek tartjuk a járat Tiszai pu. és Centrum közötti útvonalának egyértelműbb közlését.

Az Egyetemvárosba napközben egyszerre érkező 22-es és 12-es autóbuszok.  Ezt húsz perc autóbusz nélküli időszak követi.

Az Egyetemvárosba napközben egyszerre érkező 22-es és 12-es autóbuszok. Ezt húsz perc autóbusz nélküli időszak követi.

Sokkal súlyosabb probléma azonban, hogy a jelenlegi óránként kétszeri induláshoz a járat 33 perces fordulóideje mellett két járműre van szükség, azaz a vonalra kiadott buszok és járművezetőik a műszakjuk 45%-át végállomási várakozással töltik. Ezzel kizárólag a többletfutásból eredő üzemanyagköltség takarítható meg, miközben a járművek és sofőrjeik ez idő alatt nem dolgoznak. Az óránkénti kétszeri indulással ráadásul a napközben 20 percenként közlekedő, szintén az Egyetemvárosig közlekedő 12-es autóbusszal sem hangolható a járat, a 12-es és 22-es autóbuszok gyakran együtt közlekednek, majd húsz percen keresztül nincs járat. Indítványozzuk a járat 20 perces követésre sűrítését és hangolását a 12-es busszal, amely többlet jármű forgalomba állítása nélkül javíthatja az Egyetemváros mostani kaotikus kiszolgálását.

100%-ban kihasznált 22-es járat a napközbeni órákban

100%-ban kihasznált 22-es járat a napközbeni órákban

Megtévesztő utastájékoztatás az MVK Zrt. autóbuszán. A 22-es tanulmányi időszakban,  de nem csak csúcsidőben közlekedik.

Megtévesztő utastájékoztatás az MVK Zrt. autóbuszán. A 22-es tanulmányi időszakban, de nem csak csúcsidőben közlekedik.

29-es autóbusz

A nyomtatásban is megjelent, 2012. március 1-jétől érvényes menetrendi változások szerint a 29-es autóbusz esetében mindössze annyi változás történt, hogy az Avas kilátótól 7:16-kor induló járat is az Egyetemváros vá. érintésével közlekedik, így új menetrend sem került kiadásra, a régi van érvényben, amelyben szintén az Egyetemváros vá. megállóhely érintése szerepel. Ezzel ellentétben a járat március 1-jétől valójában az Egyetemváros területén belül új, rövidített útvonalon közlekedik, csak az Egyetemi koll. és a Tanulmányi ép. elnevezésű megállóhelyeket érinti. A hálózati egyeztetések során valóban felmerült egy ilyen útvonalváltozat, de cserébe a jelenleginél jóval több 29-es tért volna be az Egyetemre (a későbbi órakezdésekhez is). Mivel ez nem valósult meg, és az érvényben lévő menetrend szerint az aláhúzott járatok az Egyetemváros vá. érintésével közlekednek, kérjük az érvényben lévő menetrendkönyvben szereplő útvonal szerinti közlekedés mihamarabbi visszaállítását.

31-es autóbusz

Az Egyetemvárosba az Avasról (29) és a Csabai kapuból (12, 22) közlekedő viszonylatok csúcsidőben tapasztalható túltelítettsége miatt, illetve a vasárnap este a Tiszai pályaudvar és az Egyetemi kollégiumok között megjelenő speciális célforgalmi igények miatt indítványozzuk legalább ezen időszakokban a 31-es autóbusz korábbi, teljes útvonalán történő közlekedtetését, az egyéb időszakokban pedig a 31-es mai útvonalán a 31A jelzéssel közlekedhetne a járat.

Villamosviszonylatok

Teljes a káosz a villamosok hétvégi közlekedési rendjében is. Ugyan a kiadott kiegészítő menetrendkönyv szerint március 1-jétől hétvégén csak az 1-es villamosok és ezekhez csatlakozva az Újgyőri főtér és a Vasgyár között közlekedő új, 0-s villamosok járnak, a változások életbelépésének másnapján kiadott közlemény szerint – Zöld Nyíl villamosprojekt hátralévő kivitelezési munkálatai miatt – előreláthatólag áprilisig mégsem ezek, hanem csak a 2-es villamosok, illetve az ahhoz csatlakozó Újgyőri főtér – Felső-Majláth útvonalon közlekedő villamospótló autóbusz-viszonylatok közlekednek hétvégén. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az MVK Zrt. honlapján a 0V-s villamosjárat az autóbusz-viszonylatok között került feltüntetésre, valamint a hétvégi villamos- és villamospótló-menetrendeknél a szombatról vasárnapra virradó éjszaka közlekedési rendje semmilyen formában nem került meghirdetésre. Kérjük ezen hibák és következetlenségek mielőbbi javítását.

1-es és 1A autóbuszok

Bár egy alapjáratról és annak betétjáratról van szó, csúcsidőben a két viszonylat eltérő óránkénti fordulószámmal, teljesen hangolhatatlanul, 7 és 12 perc közötti közös követési időkkel közlekedik. Szerencsére azt a banális hibát, miszerint a Diósgyőri Gimnáziumnál BE irányban eredetileg két különböző, egymástól viszonylag távol elhelyezkedő megállóhelyet használt a két járat, sikerült
hamar orvosolni, azonban az 1A-s jelen formájában még így is számos problémát vet fel. Egyrészt főút külső sávjában végállomási idejüket töltő buszok forgalmi akadályt képeznek, másrészt a Tiszai pu. felé hosszú állásidők nélkül nagyon nehézkesen hangolható össze a két járat, főként csúcsidőn kívül. Javasoljuk az 1A-s és a 69-es viszonylatok összekötését, amellyel mindkét probléma orvosolható és lényegi többletteljesítményt és többletjármű kiadást sem igényel. A kellő számú új villamos megérkezése után ez a járat lenne az, amely megmaradhatna a villamos mellett, hiszen a diósgyőri városrész és az Északi tehermenetesítő, illetve a Búza tér közvetlen kapcsolatára véleményünk szerint hosszú távon is szükség van.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.