VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

„A városi és elővárosi közösségi közlekedés és a vasút fejlesztése a módosítás legnagyobb vesztese”

2011-11-30
By

A kormány érdeklődése a közlekedési szektor, azon belül pedig főleg a közösségi közlekedés irányában feltűnően gyenge volt eddig is, a híradások szerint maga a miniszterelnök is elégedetlenségét fejezte ki saját kormánya működésével kapcsolatban ezen a területen. Az ágazat súlyos válságát nem kell bemutatni senkinek, mégis, a Széll Kálmán-terv forráselvonásai mellett most újabb csapás következik, ezúttal már az uniós források esnek áldozatul.

A kormány a Közlekedés Operatív Programból (KözOP) 163 milliárd forintot kíván elvonni és átcsoportosítani energetikai célokra. Az elvonások elsősorban a vasútfejlesztést (-55 milliárd Ft) és a városi és elővárosi közösségi közlekedést (-60 milliárd Ft) érintik.

Az átcsoportosításhoz az Európai Bizottság hozzájárulása, a döntés alátámasztásához pedig ún. Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) készítése szükséges. A vizsgálati anyagot a KözOP Monitoring Bizottság – melynek tagjai túlnyomórészt kormánytisztviselők – 2011. november 28-i ülésén mutatta be a készítő. Itt elismerte, nem rendelkezik adatokkal arról, hogy pontosan mely projektek maradnának el, és melyek keletkeznének az átcsoportosítás hatására, így az általa készített anyag megállapításai megkérdőjelezhetők. Az SKV-jelentés ettől függetlenül komoly kritikát is megfogalmaz:

„Az elvonások megítélése már ellentmondásosabb. A városi és elővárosi közösségi közlekedés és a vasút fejlesztése a legnagyobb vesztese a módosításnak együttesen 115 mrd Ft-tal. Ezek a fejlesztések mind a fenntarthatóság, mind a hagyományos környezeti hatások szempontjából kedvező változásokat, pozitív előremozdulást jelentettek volna, mégpedig a jelenlegi legnagyobb környezeti problémát jelentő közlekedési ágazat tekintetében.”

Ez világos beszéd, de lefordítjuk konkrétumokra. A Nyugati pályaudvaron továbbra is kézzel fogják állítani a váltókat, vasútvonalak felújítása és villamosítása marad el, többek között az elővárosban is. Nem vásárolhat új villamos motorvonatokat a MÁV-START, nem lesznek új trolibuszok Szegeden, ellehetetlenülhet a villamosbeszerzés Budapesten, pedig alacsonypadlós kocsik forgalomba állítása kötelező eleme az akadálymentesítést hangsúlyos elemként tartalmazó olyan infrastruktúra-fejlesztéseknek, mint az 1-es és 3-as villamosok rekonstrukciója vagy a Budai Fonódó villamosközlekedés megteremtése.

Az indoklás nyakatekert megfogalmazásokkal kívánja bizonyítani a közlekedési projektek alkalmatlanságát, mondván, nincsenek olyan állapotban, hogy 2015-ig a forrásokat le tudják kötni. Ez egyes kiragadott esetekben sajnos akár igaz is lehet, de az indoklás arról egy szót nem ejt, hogy épp a szakminisztérium jegeli ezen projektek többségét hosszú hónapok óta, így a járműbeszerzéseket is. A szakminisztérium azt állította, hogy a járműbeszerzések elutasítását forráshiány indokolja, ez azonban, mint látható, nem volt igaz, mégiscsak volt forrás a rendszerben. A helyzet az, hogy a kormányzat egyszerűen más célokra kívánja a forrásokat felhasználni és a közösségi közlekedési ágazatot hátrasorolja, gyakorlatilag leírja.

A KözOP több százmilliárd Ft-os tételben tartalmaz olyan támogatási kereteket, amelyeket a kormányzat az EU által jóvá nem hagyott tételekre kíván elkölteni. Emiatt hatalmas mennyiségű támogatási forrás áll a rendszerbe befagyva, amelyet a 2015-ös elszámolási határidő miatt az ország valóban könnyen el is veszíthet. A forrásvesztés oka ez esetben egyáltalán nem a projektek lassú előrehaladása lesz, hanem a kormányzat makacssága olyan ügyekben, amelyben a pénz nem nála, hanem Brüsszelben van, tehát nincs érdemi ráhatása a végső döntésekre.

Külön érdekessége a forráselvonási eljárásnak, hogy a döntést már azelőtt meghoznák, hogy arról véleményt lehetne alkotni. A társadalmi egyeztetés céljára szolgáló munkaértekezlet a Monitoring Bizottság döntése utánra lett összehívva, a kormány pedig már november 30-án dönteni kíván a pénzügyi manőverről, holott a SKV véleményezésének határideje az NFÜ honlapján december 16.

Az eljárás így nem csak a jó ízlést, de tételesen az EU eljárásrendjét is sérti.

Mindezek miatt arra kérjük a miniszterelnököt és a kormányt, hogy ne fogadja el a döntési javaslatot, helyezze előrébb céljai között, az ország gazdaságában betöltött fontosságának megfelelő szintre a közösségi közlekedést, a szükséges közlekedési fejlesztéseket engedje útjára, és biztosítsa hozzájuk az immár bizonyítottan rendelkezésre álló forrást.

2011. november 29.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *