VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

„A városi és elővárosi közösségi közlekedés és a vasút fejlesztése a módosítás legnagyobb vesztese”

2011-11-30
Szerző:

A kormány érdeklődése a közlekedési szektor, azon belül pedig főleg a közösségi közlekedés irányában feltűnően gyenge volt eddig is, a híradások szerint maga a miniszterelnök is elégedetlenségét fejezte ki saját kormánya működésével kapcsolatban ezen a területen. Az ágazat súlyos válságát nem kell bemutatni senkinek, mégis, a Széll Kálmán-terv forráselvonásai mellett most újabb csapás következik, ezúttal már az uniós források esnek áldozatul.

A kormány a Közlekedés Operatív Programból (KözOP) 163 milliárd forintot kíván elvonni és átcsoportosítani energetikai célokra. Az elvonások elsősorban a vasútfejlesztést (-55 milliárd Ft) és a városi és elővárosi közösségi közlekedést (-60 milliárd Ft) érintik.

Az átcsoportosításhoz az Európai Bizottság hozzájárulása, a döntés alátámasztásához pedig ún. Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) készítése szükséges. A vizsgálati anyagot a KözOP Monitoring Bizottság – melynek tagjai túlnyomórészt kormánytisztviselők – 2011. november 28-i ülésén mutatta be a készítő. Itt elismerte, nem rendelkezik adatokkal arról, hogy pontosan mely projektek maradnának el, és melyek keletkeznének az átcsoportosítás hatására, így az általa készített anyag megállapításai megkérdőjelezhetők. Az SKV-jelentés ettől függetlenül komoly kritikát is megfogalmaz:

„Az elvonások megítélése már ellentmondásosabb. A városi és elővárosi közösségi közlekedés és a vasút fejlesztése a legnagyobb vesztese a módosításnak együttesen 115 mrd Ft-tal. Ezek a fejlesztések mind a fenntarthatóság, mind a hagyományos környezeti hatások szempontjából kedvező változásokat, pozitív előremozdulást jelentettek volna, mégpedig a jelenlegi legnagyobb környezeti problémát jelentő közlekedési ágazat tekintetében.”

Ez világos beszéd, de lefordítjuk konkrétumokra. A Nyugati pályaudvaron továbbra is kézzel fogják állítani a váltókat, vasútvonalak felújítása és villamosítása marad el, többek között az elővárosban is. Nem vásárolhat új villamos motorvonatokat a MÁV-START, nem lesznek új trolibuszok Szegeden, ellehetetlenülhet a villamosbeszerzés Budapesten, pedig alacsonypadlós kocsik forgalomba állítása kötelező eleme az akadálymentesítést hangsúlyos elemként tartalmazó olyan infrastruktúra-fejlesztéseknek, mint az 1-es és 3-as villamosok rekonstrukciója vagy a Budai Fonódó villamosközlekedés megteremtése.

Az indoklás nyakatekert megfogalmazásokkal kívánja bizonyítani a közlekedési projektek alkalmatlanságát, mondván, nincsenek olyan állapotban, hogy 2015-ig a forrásokat le tudják kötni. Ez egyes kiragadott esetekben sajnos akár igaz is lehet, de az indoklás arról egy szót nem ejt, hogy épp a szakminisztérium jegeli ezen projektek többségét hosszú hónapok óta, így a járműbeszerzéseket is. A szakminisztérium azt állította, hogy a járműbeszerzések elutasítását forráshiány indokolja, ez azonban, mint látható, nem volt igaz, mégiscsak volt forrás a rendszerben. A helyzet az, hogy a kormányzat egyszerűen más célokra kívánja a forrásokat felhasználni és a közösségi közlekedési ágazatot hátrasorolja, gyakorlatilag leírja.

A KözOP több százmilliárd Ft-os tételben tartalmaz olyan támogatási kereteket, amelyeket a kormányzat az EU által jóvá nem hagyott tételekre kíván elkölteni. Emiatt hatalmas mennyiségű támogatási forrás áll a rendszerbe befagyva, amelyet a 2015-ös elszámolási határidő miatt az ország valóban könnyen el is veszíthet. A forrásvesztés oka ez esetben egyáltalán nem a projektek lassú előrehaladása lesz, hanem a kormányzat makacssága olyan ügyekben, amelyben a pénz nem nála, hanem Brüsszelben van, tehát nincs érdemi ráhatása a végső döntésekre.

Külön érdekessége a forráselvonási eljárásnak, hogy a döntést már azelőtt meghoznák, hogy arról véleményt lehetne alkotni. A társadalmi egyeztetés céljára szolgáló munkaértekezlet a Monitoring Bizottság döntése utánra lett összehívva, a kormány pedig már november 30-án dönteni kíván a pénzügyi manőverről, holott a SKV véleményezésének határideje az NFÜ honlapján december 16.

Az eljárás így nem csak a jó ízlést, de tételesen az EU eljárásrendjét is sérti.

Mindezek miatt arra kérjük a miniszterelnököt és a kormányt, hogy ne fogadja el a döntési javaslatot, helyezze előrébb céljai között, az ország gazdaságában betöltött fontosságának megfelelő szintre a közösségi közlekedést, a szükséges közlekedési fejlesztéseket engedje útjára, és biztosítsa hozzájuk az immár bizonyítottan rendelkezésre álló forrást.

2011. november 29.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.