VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Buszbemutató az Autómentes napon

2010-09-27
Szerző:
Egyesületünk szervezésében az Európai Autómentes Napon az érdeklődők a Vígszínház előtt megtekinthették a hazai buszgyártás jelenlegi aktív képviselőit. A lezárt Szent István körúton egymás mellé felsorakozott járműveket sokan megtekintették, a távol maradottak kedvéért az alábbiakban egy rövid képes összefoglalót teszünk közzé.

A kiállítás a Margit híd felől nézve. (Forrás: Mihályfi Márton)

A kiállítás a Margit híd felől nézve. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az Ikarus és a Kravtex járműveinek sora. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az Ikarus és a Kravtex járműveinek sora. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az Ikarus V187-es az Ikarus új járműcsaládjának legnagyobb tagja. Négyajtós, 100% alacsonypadlós, nagy befogadóképességu városi autóbusz, hossza a maximálisan megengedett 18,75 méter. Nagyvárosi környezetbe, nagy utasforgalomra tervezték. Különlegessége a rendkívül kicsi fordulási sugara, amelyet a szokásos tengelytávok megváltoztatásával értek el. A busz a VEKE két hetes nagy budapesti busztesztjének egyik szereplője volt.
Ikarus V187 a Vígszínház előtt. (Forrás: Mihályfi Márton)

Ikarus V187 a Vígszínház előtt. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű már otthonosan mozog Budapesten. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű már otthonosan mozog Budapesten. (Forrás: Mihályfi Márton)

A busz utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A busz utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Kerekesszékes utasok részére kihajtható rámpa a második ajtónál. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Kerekesszékes utasok részére kihajtható rámpa a második ajtónál. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az Ikarus által kiállított másik jármű az Ikarus E127-es, amely a járműcsalád szóló, elővárosi, kétajtós változata. Több Volán társaság alkalmazza a flottájában, nagyvárosok elővárosi forgalmában. A kocsi hosszabb, háromajtós, 100% alacsonypadlós, városi változatát már tesztelhették a budapestiek.
A busz a Hajdú Volánhoz fog majd kerülni. (Forrás: Mihályfi Márton)

A busz a Hajdú Volánhoz fog majd kerülni. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az Ikarus E127 utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az Ikarus E127 utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A Kravtex által kiállított Citadell 12 háromajtós, 100%-ban alacsonypadlós városi autóbusz, műszaki megoldásai a nagyvárosi utasforgalom kompromisszummentes kielégítése köré épültek. A nyugati konkurensekkel megegyező műszaki és utaskényelmi színvonalat, valamint legalább ugyanolyan kedvező üzemeltetési költséget is képes hozni, a gyártó ígérete szerint akár annál 5%-kal alacsonyabb vételáron. Ezt többek között úgy érik el, hogy a kocsi a hasonló 12 méteres kocsikhoz képest egy tonnával könnyebb, valamint a hozzá teljesítményben legpontosabban illő motort és váltót alkalmazzák.
A kiállítást megnyitó Tarlós István a Citadell 12-vel érkezett. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A kiállítást megnyitó Tarlós István a Citadell 12-vel érkezett. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A jármű utastere Budakeszin, egy korábbi BKV teszt alkalmával. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A jármű utastere Budakeszin, egy korábbi BKV teszt alkalmával. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A Citadell 19 a Citadell 12 típus csuklós változata. Hossza szintén a maximálisan megengedett 18,75 méter. Tervezésénél a nagyvárosi, nagy utasforgalmú vonalak igényei élveztek prioritást. 100% alacsonypadlós, négy ajtós, műszaki színvonala megegyezik a hasonló árfekvésű nyugati autóbuszokéval. Tervezésénél a minél nagyobb befogadóképesség volt a legfontosabb szempont, különös tekintettel az ülőhelyek számára. A VEKE két hetes budapesti nagy busztesztjének másik szereplője volt.
Citadell 19 a VEKE-BKV nagy busztesztjének másik résztvevője volt. (Forrás: Mihályfi Márton)

Citadell 19 a VEKE-BKV nagy busztesztjének másik résztvevője volt. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű hátulról. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű hátulról. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az utastér kialakítása az első részben… (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az utastér kialakítása az első részben… (Forrás: Kemsei Zoltán)

…valamint hátul. (Forrás: Kemsei Zoltán)

…valamint hátul. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A győri cég harmadik járműve a három ajtós BN 12-es, amely 12 méteres, részben alacsonypadlós városi autóbusz. Legnagyobb erénye az alacsony ár és a verhetetlen üzemeltetési költség: kategóriájában mintegy 20-25% az árelőnye, és az üzemanyagfogyasztása is ennyivel kedvezobb. Ezekért az előnyökért cserébe mindössze néhány centiméterrel keskenyebb az első és a hátsó ajtó. A gyártó elsősorban külvárosi vonalakra, illetve vidéki városokba ajánlja, kialakítása ezen követelmények szerint optimális. Csuklós változata is létezik, a BN 18-as, mindkét kocsi járt már teszten Budapesten.
A Szombathelyen és Szolnokon már nagy számban üzemelő Credo BN12. (Forrás: Mihályfi Márton)

A Szombathelyen és Szolnokon már nagy számban üzemelő Credo BN12. (Forrás: Mihályfi Márton)

A BN12 belülről az érdeklődőkkel. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A BN12 belülről az érdeklődőkkel. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Egy negyedik járművet is elhozott a Kravtex Kft. a kiállításra, mégpedig az EN 9,5-es midibuszt. A jármű a cég gyártmányválasztékának legkisebb és legújabb képviselője. Az autóbusz mintegy másfél méterrel hosszabb a megszokott midibusz-méretnél. A gyártó alacsony forgalmú vonalakon, 8–11 méter közötti buszok kiváltására ajánlja a típust városi és elővárosi alkalmazásban. Budapesten a Várba túl nagy tömege miatt nem mehet fel, de más midibuszos, illetve alacsony forgalmú vonalakon nagyszerűen alkalmazható. A kétajtós, részben alacsonypadlós midibusz nagyobb testvérének rövidítésével jött létre, és már Budapesten is tesztelték.
Credo EN 9,5 ideális midibusz kisforgalmú vonalakra. (Forrás: Mihályfi Márton)

Credo EN 9,5 ideális midibusz kisforgalmú vonalakra. (Forrás: Mihályfi Márton)

A buszt jelenleg a Szabolcs Volán teszteli. (Forrás: Istvánfi Péter)

A buszt jelenleg a Szabolcs Volán teszteli. (Forrás: Istvánfi Péter)

A jármű kis mérete ellenére igen tágas utastérrel rendelkezik. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A jármű kis mérete ellenére igen tágas utastérrel rendelkezik. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Sárgaságok egymás között: a legrövidebb, és a leghosszabb. (Forrás: Istvánfi Péter)

Sárgaságok egymás között: a legrövidebb, és a leghosszabb. (Forrás: Istvánfi Péter)

A kiállítás egyik különlegessége a Magyar Járműtechnika Zrt. új autóbusza, a külföldön nagy sikereket elért cég ugyanis eddig idehaza nem sok autóbuszt értékesített. A kiállított 12 méteres szóló Citycruiser 12 valójában a Kolozsvárról már ismeros L23D típus kissé módosított változata, és a jelenleg felfüggesztett pécsi busztenderre készült. A kocsi elővárosi változata az Intercruiser 12 nevet kapta.
A Pécs számára készült Citycruiser 12. (Forrás: Mihályfi Márton)

A Pécs számára készült Citycruiser 12. (Forrás: Mihályfi Márton)

A busz hátulról, még a régi L23D jelzéssel. (Forrás: Mihályfi Márton)

A busz hátulról, még a régi L23D jelzéssel. (Forrás: Mihályfi Márton)

: A Citycruiser 12 utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

: A Citycruiser 12 utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az érdeklődők a gyár további termékeit is megismerhették. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az érdeklődők a gyár további termékeit is megismerhették. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A szeghalmi Csaba Metál cég midibuszát kisvárosokba, vagy nagyvárosok szűk, óvárosi környezetébe ajánlja. Másik kiemelkedő felhasználási területe lehet a gyermekszállítás, hiszen ha ilyen célú kialakítással kérik, akár 35 gyermeket is el tud vinni gyermek biztonsági övvel ellátott ülésein. Így iskolabusznak is kiváló. Kis méretéhez képes hatalmas a hasznos belső tere. A midibusz olcsó üzemű, ugyanakkor minden olyan extrával felszerelhető, amely a mai kor igényeinek megfelel.
A Csaba Metál Urbanus busza. (Forrás: Friedl Ferenc)

A Csaba Metál Urbanus busza. (Forrás: Friedl Ferenc)

Összesen három példány készült ebből a típusból. (Forrás: Mihályfi Márton)

Összesen három példány készült ebből a típusból. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű hátulról. (Forrás: Istvánfi Péter)

A jármű hátulról. (Forrás: Istvánfi Péter)

Ebben a kocsiban az utastér elővárosi funkció szerint van kialakítva. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Ebben a kocsiban az utastér elővárosi funkció szerint van kialakítva. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A Molitus S91-es az Ikarus Egyedi Gyáregysége által gyártott E91-es midibusz utódja, mely a legsikeresebb ilyen méretű, főleg exportra készülő járműve volt az Ikarusnak. Rába alvázra, Rába futóművekkel épül, hajtáslánca a Mercedestől származik. Megbízható, bevált, külföldön is bizonyított konstrukció, melyet a mai igényekhez alakítottak át. A kocsit sokan esélyesnek gondolják a BKV midibusztenderének megnyerésére. Sikeresen szerepelt a budapesti buszteszten, a legnehezebb vonalnak minosülő, Várban közlekedő 16-oson is.
A Molitus a második elkészült S91-est hozta el a kiállításra. (Forrás: Mihályfi Márton)

A Molitus a második elkészült S91-est hozta el a kiállításra. (Forrás: Mihályfi Márton)

A busz kulturált, visszafogott utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A busz kulturált, visszafogott utastere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az S91-es motortere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az S91-es motortere. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A cég plakátokon mutatta be, hogyan készült az S91-es. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A cég plakátokon mutatta be, hogyan készült az S91-es. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A debreceni helyi buszközlekedését ellátó Intertanker Coulomb-bus fantázianevű busza lítiumalapú technológiára épülő, sem mérgező anyagot, sem nehézfémeket nem tartalmazó akkumulátorral ellátott, károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő elektromos jármű. A Plasma típusú buszból épített jármű különlegessége az akkumulátorok töltésének vezérlését végző elektronika, amelynek fő feladata az akkumulátorok korai elhasználódásának megelőzése. A midibusz-méretű jármű egy feltöltéssel az üzemviszonyoktól függően 4–8 órán keresztül tud dolgozni. A gyártó ígérete szerint az üzemeltetési költsége fele egy ugyanilyen dízelbusznak, így a magasabb ára már három év alatt megtérül.
Az Intertanker elektromos busza egy Plasma típusú buszból épült. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az Intertanker elektromos busza egy Plasma típusú buszból épült. (Forrás: Mihályfi Márton)

A Coulomb az elektromos töltés hivatalos mértékegysége, innen a busz szójátékon alapuló elnevezése. (Forrás: Istvánfi Péter)

A Coulomb az elektromos töltés hivatalos mértékegysége, innen a busz szójátékon alapuló elnevezése. (Forrás: Istvánfi Péter)

A midibusz hátuljában kialakított „kakasülő”. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A midibusz hátuljában kialakított „kakasülő”. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A két ajtó között a kocsi oldalával párhuzamosan kerültek kialakításra az ülések. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A két ajtó között a kocsi oldalával párhuzamosan kerültek kialakításra az ülések. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A kiállítás egyik különlegessége az Szegedi Közlekedési Társaság SZKT-ARC Tr187 típusú trolibusza, amelyhez a karosszériát az új Ikarus elődjének számító ARC busz szolgáltatta. Új trolibusz Magyarországon ugyanis az elmúlt évtizedben csak külföldi karosszériába épült, az SZKT szakembergárdája bár nagy tapasztalatokat szerzett trolibuszok átépítésében és felújításában, de mégis nagy fába vágta a fejszéjét, amikor egy 100%-ban alacsonypadlós, négy ajtós, ráadásul a troliknál újdonságként teljesen klimatizált utasterű járművet fejlesztett ki. A jármű kérésre többféle önjáró üzemmóddal is felszerelhető. A kocsi első tesztüzemét épp az Autómentes Napot követő héten fogja teljesíteni a BKV hálózatán.
Az SZKT-ARC csuklós trolibusz. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az SZKT-ARC csuklós trolibusz. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű hátulról. (Forrás: Mihályfi Márton)

A jármű hátulról. (Forrás: Mihályfi Márton)

Az utastérben a cégre jellemző zöld szín dominál. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Az utastérben a cégre jellemző zöld szín dominál. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A hátsó részt köszönhetően az elektromotor kis helyigényének igen tágasra sikerült kialakítani. (Forrás: Kemsei Zoltán)

A hátsó részt köszönhetően az elektromotor kis helyigényének igen tágasra sikerült kialakítani. (Forrás: Kemsei Zoltán)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.