VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

150 éves a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal

2010-07-28
By

2010. július 4-én újraindult rajta a személyszállítás. Az 5-ös számú, Székesfehérvár-Komárom vasútvonalat a Déli vasút építette 1860-ban, ez volt a társaság első vasútvonala. A vonal hossza 82 km, a pálya egyvágányú. 1975-ig gőzmozdonyok továbbították a vonatokat, 2009. december 13-tól a közlekedés szünetelt, de ez a tetszhalott állapot csak fél évig tartott.


2010. július 3-án Kisbér önkormányzata, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség és a MÁV Zrt. nosztalgiajáratot szervezett és megemlékezést tartott a vasútvonal megnyitásának 150. évfordulója alkalmából. A nosztalgiavonatot a 247-es pályaszámú 424-es gőzmozdony húzta. A szerelvény Székesfehérvárról indult, és Bodajkon, Móron, Bakonysárkányban, Kisbéren és Nagyigmánd-Bábolnán állt meg, mielőtt Komáromba érkezett. A megemlékezést Kisbéren tartották, emiatt a vonat több, mint két órát várakozott itt.

A Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának részvételével zajló rendezvény végén emléktáblát avattak. Ezután a kisbéri Wass Albert Művelődési Központban fórumot tartottak az 5-ös vonal jövőjéről, az ismert menetrendi problémákról. A vonat ezután Komárom felé vette az irányt: a mozdonyt itt lekapcsolták, körbejáratták, majd egy óra múlva indult vissza a szerelvény Székesfehérvárra. A 424-es visszafelé fordított állásban közlekedetett, majd Székesfehérvártól Budapestig a V43 1282-vel előfogatolva közlekedetett a vonat.

A július 4-től érvényes menetrend szerint rendkívül ritkán járnak a vonatok az újranyíló mellékvonalakon, ráadásul olyan időpontokban, ami senkinek sem jó. A cikkünk tárgyát képező 5-ös vonalon mindössze napi két vonatpár közlekedik: Székesfehérvárról 5:50-kor és 18:30-kor, Komáromból 8:30-kor és 21:03-kor indul vonat. Ez még a szüneteltetés előttinél is sokkal rosszabb menetrend. A minisztériumban azt ígérik, hogy a nyár folyamán egyeztetnek, felülvizsgálják az igényeket (bár ennek rossz menetrend mellett sok értelme nincs), és őszre átdolgozzák a menetrendeket – ennek ellenére eddig a nyáron a VEKE még semmilyen megkeresést nem kapott. Honlapunkon megtalálhatók az újranyíló mellékvonalak menetrendi javaslatai és a fejlesztési lehetőségek.

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

 (forrás: Pólai Balázs)

(forrás: Pólai Balázs)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *