ÔĽŅ √öjrany√≠lnak egyes bez√°rt mell√©kvonalak | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Újranyílnak egyes bezárt mellékvonalak

2010-06-21
SzerzŇĎ:

A VEKE √ľdv√∂zli a Korm√°ny d√∂nt√©s√©t egyes, az elŇĎzŇĎ Korm√°ny √°ltal bez√°rt vas√ļtvonalak √ļjranyit√°s√°r√≥l. A t√©m√°ban levelet √≠rtunk Fellegi Tam√°s miniszternek, melyet ezennel k√∂zreadunk.


Dr. Fellegi Tam√°s

Miniszter

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

T√°rgy: Vas√ļti mell√©kvonalak √ļjranyit√°sa

Tisztelt Miniszter √ör!

Egyes√ľlet√ľnk √∂r√∂mmel √©rtes√ľlt r√≥la, hogy a Korm√°ny a ny√°r folyam√°n n√©gy vas√ļtvonalon k√≠v√°nja √ļjraind√≠tani a szem√©lysz√°ll√≠t√°si szolg√°ltat√°st, egy vonalszakaszon pedig vissza√°ll√≠tani a minden napra kiterjedŇĎ √ľzemet. Az √ļjranyitand√≥ vonalak k√∂z√∂tt klasszikus zs√°kvonal nincs, csak olyan, melynek mindk√©t v√©g√©n vas√ļti csatlakoz√°sok lehets√©gesek. Rem√©lj√ľk, hogy az √ļj menetrendek ennek megfelelŇĎen k√©sz√ľlnek majd el, biztos√≠tva a sz√ľks√©ges √°tsz√°ll√°si kapcsolatokat, √≠gy a r√©gi-√ļj vonalszakaszok val√≥ban plusz h√°l√≥zati elemk√©nt illeszkednek majd a rendszerhez. Nem szabad elk√∂vetni √ļjra azokat a hib√°kat, melyek kor√°bban a mell√©kvonalak mesters√©gesen elŇĎid√©zett kudarc√°hoz vezettek: a kor√°bbi, tudatosan rossz menetrendek √©s rendre meghi√ļsul√≥ √°tsz√°ll√°si lehetŇĎs√©gek helyett a j√∂vŇĎben a t√©rs√©g buszaival √©s a vas√ļti fŇĎvonalakkal az √ľtemes csatlakoz√°sokat biztos√≠tani kell ‚Äď erre vonatkoz√≥an szakmai civil szervezet√ľnk r√©szletes menetrendi javaslatokkal rendelkezik. A lerobbant, tasz√≠t√≥ √°llom√°sok √©s meg√°ll√≥helyek meg√ļj√≠t√°s√°ban az √∂nkorm√°nyzatok seg√≠tŇĎ sz√°nd√©k√°t a M√ĀV eddig rendszeresen elutas√≠totta, mi azonban √ļgy l√°tjuk, a helyiek seg√≠ts√©ge n√©lk√ľl a mell√©kvonalak k√∂rnyezete nem tarthat√≥ rendben, nem besz√©lve az √∂nkorm√°nyzatok azon lehetŇĎs√©g√©rŇĎl, hogy k√∂zmunka ig√©nybe v√©tel√©vel is hozz√°j√°rulhatnak az √°llom√°s√©p√ľletek √©s azok k√∂rnyezet√©nek rendbet√©tel√©hez. Fontosnak tartjuk, hogy a mell√©kvonalak √ļjranyit√°sa a szimbolikus √©rt√©k√©n t√ļl p√©ld√°t mutasson arra, hogy megfelelŇĎ menetrendekkel, tiszta √°llom√°sokkal √©s j√°rmŇĪvekkel, versenyk√©pes eljut√°si idŇĎvel a haszn√°l√≥k sz√°ma n√∂velhetŇĎ, a megfelelŇĎ utast√°j√©koztat√°s r√©v√©n pedig az utasel√©gedetts√©g is fokozhat√≥. A mell√©kvonalakon megjelenŇĎ utasok pedig j√≥ es√©llyel ig√©nybe veszik a csatlakoz√≥ fŇĎvonalak vas√ļti szolg√°ltat√°sait is, n√∂velve azok utasforgalm√°t, bev√©tel√©t.

Szakmai √°ll√°spontunk, hogy tov√°bbi vonalak √ļjranyit√°sa is sz√ľks√©ges √©s indokolt. Legfontosabb ezek k√∂z√ľl a 45-√∂s sz√°m√ļ (Sz√©kesfeh√©rv√°r-S√°rbog√°rd) vas√ļtvonal, amely az √ļjrany√≠l√≥ 5-√∂s vonallal egy√ľtt interregion√°lis jelentŇĎs√©gŇĪ, a dun√°nt√ļli h√°l√≥zat szerves r√©sze, ez√©rt √ļjranyit√°s√°t ez√ļton is kezdem√©nyezz√ľk √©s javasoljuk. Ennek visszanyit√°s√°val √©s a Baja-S√°rbog√°rd vonatok Kom√°romig t√∂rt√©nŇĎ hosszabb√≠t√°s√°val (melyek egyben mindk√©t vonalon a teljes sz√ľks√©ges kapacit√°st is megadj√°k), √Čszak- √©s D√©l-Dun√°nt√ļl fŇĎbb v√°rosai (GyŇĎr, Kom√°rom, Tatab√°nya, illetve Szeksz√°rd, P√©cs, Baja, Duna√ļjv√°ros) ker√ľln√©nek k√∂zvetlen, vagy egy √°tsz√°ll√°sos kapcsolatba egym√°ssal √©s Sz√©kesfeh√©rv√°rral, az aut√≥buszos eljut√°sn√°l jellemzŇĎen kedvezŇĎbb menetidŇĎvel. Indokolt lenne m√©g a 77-es sz√°m√ļ Asz√≥d-V√°c vonal teljes szakasz√°n is a k√∂zleked√©s vissza√°ll√≠t√°sa: a 35 km hossz√ļ vonalon 20 km-en ma is van szem√©lysz√°ll√≠t√°s. A vonal tehersz√°ll√≠t√°si szempontb√≥l jelentŇĎs lehet (√ļgy is, mint Budapestet elker√ľlŇĎ villamos√≠tott vonal), √≠gy fenntart√°sa mindenk√©ppen indokolt. A vonalon k√©t√≥r√°s √ľtemŇĪ Asz√≥d √©s V√°c k√∂z√∂tt k√∂zlekedŇĎ szem√©lyvonatokat javaslunk.

Az orsz√°g t√∂bb pontj√°n sz√ľntett√©k be a szem√©lysz√°ll√≠t√°st olyan vonalakon, ahol a szem√©lyforgalom, ha nem is volt t√∂meges, de a jelent√©ktelenn√©l az√©rt t√∂bb volt, a p√°ly√°kat pedig a teherforgalom miatt az√≥ta is fenntartj√°k. Minden ilyen vonalon javasolt a szem√©lysz√°ll√≠t√°s vissza√°ll√≠t√°sa, hisz a vas√ļti infrastrukt√ļra fenntart√°s√°nak magas k√∂lts√©gei miatt a vas√ļt, mint √°gazat rendk√≠v√ľl magas fixk√∂lts√©g-ar√°nyos √ľzem. √ćgy ha d√∂nt√©s sz√ľletik egy vonal √ľzemben tart√°s√°r√≥l, akkor c√©lszerŇĪ azt ki is haszn√°lni, √©s szem√©lysz√°ll√≠t√°st is v√©gezni, hisz az m√°r csak a v√°ltoz√≥ k√∂lts√©geket tekintve k√∂nnyebben megt√©r√ľlhet. A 45-√∂s √©s a 77-es vonalakat k√∂vetŇĎen a vissza√°ll√≠t√°s szempontj√°b√≥l relev√°ns kateg√≥ri√°ba tartozik a 4-es vonal (Alm√°sf√ľzitŇĎ-Esztergom k√∂z√∂tt, Kom√°rom-Esztergom vonatokkal), a 47-es vonal (Godisa-Koml√≥, lehetŇĎleg Domb√≥v√°r-Koml√≥ vonatokkal).

R√∂vidt√°von ki kell alak√≠tani azt a mell√©kvonali √ľzemeltet√©si rendet, amely lehetŇĎv√© teszi, hogy a kor√°bbin√°l kisebb l√©tsz√°m√ļ szem√©lyzet jelenl√©t√©vel, k√∂lts√©ghat√©konyabb m√≥don, m√©gis magasabb szolg√°ltat√°si szint legyen el√©rhetŇĎ. Ahol sz√ľks√©ges, az adott nagyv√°ros elŇĎv√°rosi k√∂zleked√©s√©nek r√©sz√©v√© kell tenni a vonalat, ilyen pl. a P√©cs-P√©csv√°rad vagy a Debrecen-L√©tav√©rtes vonalszakasz is.

B√≠zunk benne, hogy a mell√©kvonalak menetrendj√©vel, √°llom√°saik rendbet√©tel√©vel √©s a tov√°bbiakban megnyitni javasolt mell√©kvonalakkal kapcsolatos felvet√©seinket a miniszt√©rium t√°mogatja, √©s az int√©zked√©seket meghozza. A vas√ļtvonalak √ļjb√≥li megnyit√°s√°t korszakv√°lt√°st jelentŇĎ szimbolikus √©rt√©kŇĪ d√∂nt√©snek tartjuk, hiszen √≠gy √©vtizedek ut√°n megfordulhat a vas√ļt le√©p√≠t√©s√©t jelentŇĎ korm√°nyzati trend, hib√°s √©s r√∂vidl√°t√≥ k√∂zleked√©spolitika. Term√©szetesen a magyar vas√ļt gondjainak megold√°s√°hoz a mell√©kvonalak √ļjranyit√°s√°n, menetrendjeik jav√≠t√°s√°n √©s √°llom√°saik rendbe t√©tel√©n t√ļl sz√°mos m√°s int√©zked√©s sz√ľks√©ges. Ahogy a Bajnai-korm√°ny vas√ļtrombol√≥ int√©zked√©seit √©rt√©kelŇĎ sajt√≥k√∂zlem√©ny√ľnkben 2010 elej√©n √≠rtuk:

‚ÄěEgyes√ľlet√ľnk sz√°mos javaslatot kidolgozott az elm√ļlt √©vekben: a teljes orsz√°gra kiterjedŇĎ √ľtemes menetrendet, j√°rmŇĪeloszt√°si terveket. A M√ĀV mai helyzet√©ben azonban ezek √∂nmagukban nem elegendŇĎek: m√©lyrehat√≥ √©s a rendszer mŇĪk√∂d√©s√©nek eg√©sz√©t √©rintŇĎ v√°ltoztat√°s sz√ľks√©ges ahhoz, hogy a magyar vas√ļt felz√°rk√≥zhasson Eur√≥p√°hoz. Ehhez sz√°mos int√©zked√©s sz√ľks√©ges: a vas√ļti √©s helyk√∂zi k√∂zleked√©s tarifarendszer√©nek teljes √°tdolgoz√°sa, a v√°rosok helyi k√∂zleked√©s√©vel √©s a Vol√°n-t√°rsas√°gok menetrendjeivel √©s tarif√°ival √∂sszhangot biztos√≠t√≥ k√∂zleked√©si sz√∂vets√©gek megalak√≠t√°sa. A M√ĀV mŇĪk√∂d√©se √∂nmag√°ban ezer sebbŇĎl v√©rzik: a m√°sutt √©rt√©kes kereskedelmi k√∂zpontk√©nt √©s csom√≥pontk√©nt mŇĪk√∂dŇĎ vas√ļt√°llom√°sok m√°ra a balk√°ni sz√≥val sem le√≠rhat√≥ szoci√°lis gett√≥kk√° v√°ltak, a c√©g minden szintj√©t √°thatja a pazarl√°s, a t√≠zmilli√°rdok√©rt megvett motorvonatokat a t√°rsas√°g k√©ptelen √ľzemeltetni, a menetrend kialak√≠t√°s√°t√≥l kezdve a rendk√≠v√ľli forgalmi helyzetek kezel√©s√©ig bez√°r√≥lag az utas √©rdeke a szervezet ezernyi szereplŇĎj√©nek √∂n√©rdeke k√∂z√∂tt elv√©sz. A VEKE a megold√°st a M√ĀV szem√©lysz√°ll√≠t√≥ √©s p√°lyavas√ļti c√©geinek ‚Äď most [2010 elej√©n] elmarad√≥ ‚Äď teljes sz√©tv√°laszt√°s√°ban, tov√°bb√° a megrendelŇĎi kontroll erŇĎs√≠t√©s√©ben l√°tja. A k√∂zszolg√°ltat√°s √©rtelme az utas kiszolg√°l√°sa, megrendelŇĎje azonban a miniszter. Ha a Korm√°ny a hatalm√°t rombol√°sra √©s p√©nzszivatty√ļz√°sra haszn√°lja, annak az eredm√©nye a mai M√ĀV. Ha azonban erŇĎs megrendelŇĎk√©nt fell√©p, motiv√°lja a k√∂zszolg√°ltat√≥t az utassz√°m n√∂vel√©s√©re, a sz√≠nvonal jav√≠t√°s√°ra √©s nem hagyja, hogy a menetrendet √ľzemi √∂n√©rdekek alak√≠ts√°k, a fejleszt√©si p√©nzeket az utasok sz√°m√°ra l√°thatatlan m√≥don elsz√≥rj√°k, a vas√ļt√°llom√°sokat pedig hagyj√°k lez√ľlleni, akkor t√∂rt√©nhet √©rdemi v√°ltoz√°s. √Čs ez messze nem p√©nzk√©rd√©s.‚ÄĚ

B√≠zunk benne, hogy a fenti elveknek megfelelŇĎen a mell√©kvonalak √ľdv√∂zlendŇĎ megnyit√°sa ut√°n a M√ĀV utask√∂zpont√ļ szolg√°ltat√≥v√°llalatt√° √°talak√≠t√°s√°ra, a vas√ļt versenyk√©pess√©g√©nek √©rdemi jav√≠t√°s√°ra is sor ker√ľl. Egyes√ľlet√ľnk a j√∂vŇĎben is a k√∂z√∂ss√©gi k√∂zleked√©s j√∂vŇĎj√©t szolg√°l√≥ int√©zked√©sekhez minden szakmai seg√≠ts√©get √©s k√∂zremŇĪk√∂d√©st megad √©s √°ll a Nemzeti Fejleszt√©si Miniszt√©rium rendelkez√©s√©re, vas√ļt-strat√©giai szakmai dokumentumainkkal e folyamathoz √©rdemi hozz√°j√°rul√°sunkat felaj√°nljuk.

Budapest, 2010. j√ļnius 20.

Vitézy Dávid sk.

elnökségi tag

Markovics ErnŇĎ G√°bor sk.

elnök

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ