VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Füves villamospálya végre Budapesten is

2010-04-19
By

A napokban elkészült Mester utcai műfüves villamospálya-szakasz bizonyítja, érdemes füves villamospályát építeni – reméljük, legközelebb már valódi fűből.

Bordeaux villamosai egy (csak a villamos alatt bekapcsolt) harmadik sínről kapnak áramot esztétikai elvárások miatt - a 3+3 sín is jól elfér egy füves pályában., Bordeaux (forrás: Vitézy Dávid)

Bordeaux villamosai egy (csak a villamos alatt bekapcsolt) harmadik sínről kapnak áramot esztétikai elvárások miatt – a 3+3 sín is jól elfér egy füves pályában., Bordeaux (forrás: Vitézy Dávid)


Többéves kifogás-keresés és elhanyagolt látszatpróbálkozások után végre a 21-es villamos Mester utcai szakaszán egy műfüves pályaszakasz épült (lásd a lenti videókban). Természetesen valódi fű lett volna alkalmasabb, azonban reméljük, ez a rövid, elmulasztott locsolás esetén sem kiszáradó szakasz meggyőzi a BKV-t és a városvezetést arról, érdemes felújítások és villamosépítések alkalmával túlnyomórészt (valódi fűvel) füvesített pályaszakaszban gondolkodni és “áldozni” a karbantartására a számos környezeti előny érdekében.

A füvesített pálya

A villamos nagy előnye még a buszokhoz képest is (a nagyobb kapacitás és a tisztább, energiatakarékosabb üzem mellett), hogy a pálya – természetesen a sínek kivételével – teljesen befedhető fűvel, mely a port megköti, jelentősen csökkenti a zajkibocsátást (6-8 decibellel) és persze jóval esztétikusabb utcaképet teremt. Természetesen a füvet (locsolóvillamosokkal, vagy lehetőleg automata öntözőrendszerrel) locsolni kell – ahogy minden más villamospálya karbantartására is szükség van. Összességében a hagyományos, betonos változatoknál csak 10%-kal drágább, ami a csökkentett por- és zajszennyezés és kellemesebb életkörülmények miatt véleményünk szerint bőven megtérül.

A füves pálya persze nem mindenhova alkalmas: például ahol villamossal párhuzamos buszközlekedés van, sokszor érdemesebb a buszok számára is alkalmassá tenni a pályát, de kisebb városokban (így Miskolcon) a sűrű belvárosban éppen térkővel fedett gyalogos övezetben haladnak a villamosok. – Számtalan szakasza van azonban a budapesti villamoshálózatnak, ahol a legközelebbi felújítás alkalmával javasolt füvesíteni: ilyen például a Hungária körút, a Villányi út és a 2-es villamos több szakasza. Füvesíteni érdemes újonnan épített pályaszakaszokat is, például az 1-es villamos dél-budai átvezetését: az alacsonyabb zajterhelés és porszennyezés miatt ez a megoldás nagyban segítheti a villamosok elfogadását a lakók körében is.

Drezda városa a példakép, hogyan tud egy szegény kelet-európai város innovatív megoldásokkal mégis világszínvonalú közlekedési rendszert üzemeltetni., Drezda (forrás: Müller Péter)

Drezda városa a példakép, hogyan tud egy szegény kelet-európai város innovatív megoldásokkal mégis világszínvonalú közlekedési rendszert üzemeltetni., Drezda (forrás: Müller Péter)

Prága sem klímában, sem gazdasági erőben nem különbözik sokban Budapesttől - mégis lehetséges valódi füves pálya., Prága (forrás: Vitézy Dávid)

Prága sem klímában, sem gazdasági erőben nem különbözik sokban Budapesttől – mégis lehetséges valódi füves pálya., Prága (forrás: Vitézy Dávid)

A freiburgi villamosok könnyen felismerhetőek a szokásosnál nagyobb viszonylatjelzőkről - ahol nem füves pályákon haladnak, ott gyalogoszónákban., Freiburg im Breisgau (forrás: Mészáros Gergely)

A freiburgi villamosok könnyen felismerhetőek a szokásosnál nagyobb viszonylatjelzőkről – ahol nem füves pályákon haladnak, ott gyalogoszónákban., Freiburg im Breisgau (forrás: Mészáros Gergely)

Brémában más példákkal ellentétben a sínleerősítés szintjén történt a füvesítés., Bréma (forrás: Mészáros Gergely)

Brémában más példákkal ellentétben a sínleerősítés szintjén történt a füvesítés., Bréma (forrás: Mészáros Gergely)

Próbálkozások és kifogások

A Mester utcai szakasz nem az első próbálkozás Budapesten füvesített villamospályával: a 61-es villamos Villányi úti szakaszán és a 2-es villamos MTA előtti pályáján történt elhanyagolt próbálkozások azonban csak azt a tudományos kísérletet igazolták, hogy nyáron locsolás nélkül kipusztul a fű.

Mi több, a BKV a füves pálya ellen tudományos kifogásokat próbált találni, előbb egy klímaszakértő, majd egy szociológus bőrébe bújva:

  • A füves villamospálya mellett kardoskodók általában nyugat-európai példákra hivatkoznak. Nyugat-Európában nagyobb az éves átlagos csapadékmennyiség és kevesebb a napsütéses órák száma, mint Magyarországon. A jelenleg is zajló éghajlatváltozás erre csak ráerősít, a jelenlegi tendencia az, hogy az óceáni éghajlat által befolyásolt Nyugat-Európa a felmelegedés mellett is csapadékosabbá válik, míg a kontinentális éghajlatú Magyarország a felmelegedéssel együtt szárazabbá válik.
  • Talán erőltetettnek tűnik, de a mai budapesti közállapotok mellett sajnos számítani lehet rá, hogy egy részeg, vagy „belőtt”, de akár „csak” értelmi fogyatékkal élő honfitársunk számára a füves terület csábítóan hat lepihenés céljára, s a szerencsétlen – ebbéli tapasztalat híján – nem is számít arra, hogy elszenderülését egy arra közlekedő villamos teheti véglegessé. (Az egyéb kóbor élőlényekről nem is beszélve.) (forrás: a BKV válasza a VEKÉ-nek)

Szerencsére azonban nem volt nehéz a budapesti éghajlathoz és társadalmi viszonyokhoz hasonló prágai és drezdai példákat keresnünk, így pusztán a mellékelt fenti képekkel kommentálnánk ezeket a kevéssé szakmai érveket; egyben bízunk benne, a 21-es villamos példája mutatja, a BKV elfogadja a füves pálya előnyeit.

Amszterdamban egy vonal kivételével egyirányú villamosok közlekednek, itt egy Combino a füves villamosfordulóban., Flevopark, Amszterdam (forrás: Sparing Dániel)

Amszterdamban egy vonal kivételével egyirányú villamosok közlekednek, itt egy Combino a füves villamosfordulóban., Flevopark, Amszterdam (forrás: Sparing Dániel)

Hága kiterjedt villamoshálózatán elterjedt a füvesített pálya - ahol pedig aszfaltozott, ott a buszok is használhatják., Hága (forrás: Sparing Dániel)

Hága kiterjedt villamoshálózatán elterjedt a füvesített pálya – ahol pedig aszfaltozott, ott a buszok is használhatják., Hága (forrás: Sparing Dániel)

A budapesti jövő

Nem követeljük tehát valamennyi meglévő villamosszakasz költséges átépítését, azonban kérjük a BKV-t és a városvezetést, valamennyi további felújításnál és építésnél gondoljanak a füves pálya előnyeire: elértük már például, hogy az 1-es villamos dél-budai új szakasza füves kiépítésű legyen (ha végre megépül majd).

Bordeaux villamosai egy (csak a villamos alatt bekapcsolt) harmadik sínről kapnak áramot esztétikai elvárások miatt - a 3+3 sín is jól elfér egy füves pályában., Bordeaux (forrás: Vitézy Dávid)

Bordeaux villamosai egy (csak a villamos alatt bekapcsolt) harmadik sínről kapnak áramot esztétikai elvárások miatt – a 3+3 sín is jól elfér egy füves pályában., Bordeaux (forrás: Vitézy Dávid)

Grenoble Nantes mellett az első modern francia villamosvonalak egyike részben alacsonypadlós járművekkel., Grenoble (forrás: Vitézy Dávid)

Grenoble Nantes mellett az első modern francia villamosvonalak egyike részben alacsonypadlós járművekkel., Grenoble (forrás: Vitézy Dávid)

Montpellier, Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Montpellier, Montpellier (forrás: Vitézy Dávid)

Strasbourg a francia villamosreneszánsz egyik legsikeresebb városa - nem elhanyagolható a futurisztikus járművek (Bombardier Eurotram) és a füvesített pályák szerepe., Strasbourg (forrás: Vitézy Dávid)

Strasbourg a francia villamosreneszánsz egyik legsikeresebb városa – nem elhanyagolható a futurisztikus járművek (Bombardier Eurotram) és a füvesített pályák szerepe., Strasbourg (forrás: Vitézy Dávid)

A tengerparti francia városokkal ellentétben Mulhouse-ban nem félnek a látványos felsővezetéktől., Mulhouse (forrás: Vitézy Dávid)

A tengerparti francia városokkal ellentétben Mulhouse-ban nem félnek a látványos felsővezetéktől., Mulhouse (forrás: Vitézy Dávid)

Nantes az első a modern francia villamosvonal - a képen már alacsonypadlós járművekkel., Nantes (forrás: Vitézy Dávid)

Nantes az első a modern francia villamosvonal – a képen már alacsonypadlós járművekkel., Nantes (forrás: Vitézy Dávid)

Rouen, Rouen (forrás: Vitézy Dávid)

Rouen, Rouen (forrás: Vitézy Dávid)

Saint-Étienne az egyetlen francia város, ahol nem szűnt meg a 19. században épült villamos., Saint-Étienne (forrás: Vitézy Dávid)

Saint-Étienne az egyetlen francia város, ahol nem szűnt meg a 19. században épült villamos., Saint-Étienne (forrás: Vitézy Dávid)

Épített környezetben is jól néz ki a füves vágány (Rouen), Rouen (forrás: Vitézy Dávid)

Épített környezetben is jól néz ki a füves vágány (Rouen), Rouen (forrás: Vitézy Dávid)

Közúti felüljáró füves vágánnyal Strasbourgban. (forrás: Vitézy Dávid)

Közúti felüljáró füves vágánnyal Strasbourgban. (forrás: Vitézy Dávid)

Golfpályát megszégyenítő minőségű gyep Orléans-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

Golfpályát megszégyenítő minőségű gyep Orléans-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

A kertvárosias környezet kétsávos főútjának közepén is füvesítették a villamospályát Orléans-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

A kertvárosias környezet kétsávos főútjának közepén is füvesítették a villamospályát Orléans-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

Igényesen kialakított, fasorral övezett új építésű, fűvel borított pályaszakasz Nantes-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

Igényesen kialakított, fasorral övezett új építésű, fűvel borított pályaszakasz Nantes-ban. (forrás: Vitézy Dávid)

Nantes-ban a városkép javításának egyik fő eszköze volt a füves villamosszakaszok telepítése - látható, hogy csak a gyalogos- és útátjáróknál szakad meg a füvesítés. (forrás: Vitézy Dávid)

Nantes-ban a városkép javításának egyik fő eszköze volt a füves villamosszakaszok telepítése – látható, hogy csak a gyalogos- és útátjáróknál szakad meg a füvesítés. (forrás: Vitézy Dávid)

A füves vágányon túl kockabokrok övezik a villamospályát a dizájn részeként, Nantes egyik külvárosában - nem valószínű, hogy Budapesten ennek karbantartása lehetséges volna és időszerű. (forrás: Vitézy Dávid)

A füves vágányon túl kockabokrok övezik a villamospályát a dizájn részeként, Nantes egyik külvárosában – nem valószínű, hogy Budapesten ennek karbantartása lehetséges volna és időszerű. (forrás: Vitézy Dávid)

Grenoble: az alpesi francia város első villamosvonalán is már alkalmazták a füvesítést. (forrás: Vitézy Dávid)

Grenoble: az alpesi francia város első villamosvonalán is már alkalmazták a füvesítést. (forrás: Vitézy Dávid)

Orléans, Orléans (forrás: Vitézy Dávid)

Orléans, Orléans (forrás: Vitézy Dávid)

Füves pályaszakasz Prága legújabb villamosvonalán., Prága (forrás: Hajtó Bálint)

Füves pályaszakasz Prága legújabb villamosvonalán., Prága (forrás: Hajtó Bálint)

Sparing Dániel, Vitézy Dávid

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *