ÔĽŅ Chemnitzi modell – sikert√∂rt√©net vas√ļttal √©s villamossal | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

Chemnitzi modell – sikert√∂rt√©net vas√ļttal √©s villamossal

2010-03-29
SzerzŇĎ:

Chemnitz – sokaknak m√©g Karl-Marx-Stadtk√©nt is ismerŇĎs lehet – a n√©metorsz√°gi Sz√°szorsz√°g tartom√°ny egyik v√°rosa, ma k√∂zel 244 000 lakosa van.N√©zz√ľk, hogyan lett villamosb√≥l √©s vas√ļtb√≥l City-Bahn, azaz hogyan vonhat√≥ be egy leamortiz√°l√≥dott vas√ļtvonal a v√°rosi v√©rkering√©sbe.

Az 522-es j√°rat egy egykori vas√ļtvonalon jut el Stollbergbe., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az 522-es j√°rat egy egykori vas√ļtvonalon jut el Stollbergbe., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A városi villamoshálózat kialakulása

1880. √°prilis 4-√©n ny√≠lt meg a 92 000 lakos√ļ Chemnitzben az elsŇĎ 3 l√°b (915 mm) nyomt√°vols√°g√ļ l√≥vas√ļt, amely 1894-ben meg is szŇĪnt, hely√©t 1892. √≥ta fokozatosan a 925 mm nyomt√°vols√°g√ļ villamos vette √°t.

1929-ben már 358 000 lakosa volt a városnak, a villamoshálózat nagysága ekkor volt a legnagyobb 42,16 km vonalhosszal.

A II. vil√°gh√°bor√ļ k√∂vetkezm√©nyek√©nt 245 000-re s√ľllyedt a lakoss√°g sz√°ma: 1945. m√°rcius 5-√©n √©lte √°t a v√°ros a legs√ļlyosabb bombat√°mad√°st, 8 km2 ter√ľlet lett egyenlŇĎ a f√∂lddel, 3 200 ember halt meg egy nap leforg√°sa alatt.

Szinte minden meg√°ll√≥ban elektronikus kijelzŇĎk t√°j√©koztatj√°k az utazni v√°gy√≥kat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Szinte minden meg√°ll√≥ban elektronikus kijelzŇĎk t√°j√©koztatj√°k az utazni v√°gy√≥kat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az 522-es j√°rat egy egykori vas√ļtvonalon jut el Stollbergbe., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az 522-es j√°rat egy egykori vas√ļtvonalon jut el Stollbergbe., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Kisebb forgalm√ļ vonalakon teheraut√≥ alv√°zra szerelt mikrobusszal l√°tj√°k el a forgalmat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Kisebb forgalm√ļ vonalakon teheraut√≥ alv√°zra szerelt mikrobusszal l√°tj√°k el a forgalmat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Villamoskocsi belsŇĎ tere. H√°la a 2,65 m-es sz√©less√©gnek, a 2+2 √ľl√©selrendez√©s ellen√©re is t√°gas a j√°rmŇĪ., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Villamoskocsi belsŇĎ tere. H√°la a 2,65 m-es sz√©less√©gnek, a 2+2 √ľl√©selrendez√©s ellen√©re is t√°gas a j√°rmŇĪ., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az NDK 1949-es megalakul√°sa ut√°n megv√°ltoztatt√°k a v√°ros nev√©t, 1953-ban ChemnitzbŇĎl Karl-Marx-Stadt lett. 1956-ban sz√ľletett d√∂nt√©s a villamosh√°l√≥zat moderniz√°l√°s√°ra, ez r√©szben a 925 mm nyomt√°v√ļ p√°lya norm√°l nyomt√°vra val√≥ √°t√©p√≠t√©s√©t tartalmazta, r√©szben pedig √ļj vonalak √©p√≠t√©s√©t √©s √ļj j√°rmŇĪvek beszerz√©s√©t.

Az utols√≥ keskeny nyomk√∂zŇĪ villamosvonal 1988. november 6-√°n szŇĪnt meg, hely√©t aut√≥busz vette √°t. A norm√°l nyomt√°v√ļ villamosvonalak a belv√°ros √©s a lak√≥- √©s ipartelepek k√∂z√∂tt 1961. √©s 2004. k√∂z√∂tt √©p√ľltek ki, 1978-t√≥l a kelet-Eur√≥pai tendenci√°k alapj√°n csehszlov√°k egyir√°ny√ļ-egyoldalas T√°tra T3D √©s B3D t√≠pus√ļ villamos motorkocsikat √©s p√≥tkocsikat szereztek be. Ma a v√°rosi villamosh√°l√≥zat vonalhossza 27,3 km, a Citybahn√© pedig a v√°roshat√°rt√≥l Stollbergig sz√°m√≠tva m√©g 16,3 km.Az elsŇĎ alacsonypadl√≥s egyir√°ny√ļ-egyoldalas kialak√≠t√°s√ļ Variobahn 6NGT-LDE t√≠pus√ļ egyir√°ny√ļ-egyoldalas kialak√≠t√°s√ļ 601-es p√°lyasz√°m√ļ protot√≠pus j√°rmŇĪ 1994. m√°jus 17-√©n √°llt forgalomba. Ezt k√∂vette 1999 √©s 2000. √©vekben √∂sszesen m√©g 13 db (602-614) hasonl√≥ j√°rmŇĪ, valamint 1998-2000 k√∂z√∂tt pedig 10 db 6NGT-LDZ t√≠pus√ļ (901-910) k√©tir√°ny√ļ-k√©toldalas kialak√≠t√°s√ļ alacsonypadl√≥s j√°rmŇĪ.

Az elsŇĎ alacsonypadl√≥s egyir√°ny√ļ-egyoldalas kialak√≠t√°s√ļ Variobahn t√≠pus√ļ j√°rmŇĪ 1994. m√°jus 17-√©n √°llt forgalomba.

A v√°rosi kivitelŇĪ kocsik egyoldalas-egyir√°ny√ļ kialak√≠t√°s√ļak., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A v√°rosi kivitelŇĪ kocsik egyoldalas-egyir√°ny√ļ kialak√≠t√°s√ļak., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Inform√°ci√≥rengeteg az utaz√°s megk√∂nnyebb√≠t√©s√©re: vonalh√°l√≥zati t√©rk√©p, √©jszakai j√°ratok √©s elektronikus kijelzŇĎn az adott vonal √ļtvonala., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Inform√°ci√≥rengeteg az utaz√°s megk√∂nnyebb√≠t√©s√©re: vonalh√°l√≥zati t√©rk√©p, √©jszakai j√°ratok √©s elektronikus kijelzŇĎn az adott vonal √ļtvonala., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Sok helyen a v√°rosi villamosszakaszokon is soromp√≥ v√©di a z√°rt vonalat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Sok helyen a v√°rosi villamosszakaszokon is soromp√≥ v√©di a z√°rt vonalat., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Kappel, az egykori 925 mm-es nyomt√°vhoz tartoz√≥ kocsisz√≠n, ma m√ļzeum., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Kappel, az egykori 925 mm-es nyomt√°vhoz tartoz√≥ kocsisz√≠n, ma m√ļzeum., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A vas√ļtvonal, azaz a W√ľrschnitztalbahn

Stollbergnek 1879. √≥ta van vas√ļti kapcsolata St. Egidien felŇĎl, m√≠g a Zw√∂nitz-Stollberg mell√©kvonalat (W√ľrschnitztalbahn) 1889. j√ļlius 15-√©n adt√°k √°t a forgalomnak. Chemnitz fel√© csak k√©sŇĎbb, 1894-ben indult meg a vas√ļti k√∂zleked√©s.

Az 1990-es √©vekben a karlsruhei modell tapasztalataib√≥l mer√≠tve kezdŇĎd√∂tt a vonal j√∂vŇĎj√©nek tervez√©se, mert a Chemnitz-Stollberg vas√ļtvonal nem haladt elŇĎre a korral, p√©ld√°ul 1990/91-es menetrendi idŇĎszakban csak napi 6 vonatp√°r k√∂zlekedett 50-60 perces menetidŇĎvel √©s r√©gi magaspadl√≥s motorvonatokkal.

A belv√°ros k√∂r√ľli Theaterstrass√©n √°rulkodik a m√ļlt, itt 1985-ben szŇĪnt meg a forgalom., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A belv√°ros k√∂r√ľli Theaterstrass√©n √°rulkodik a m√ļlt, itt 1985-ben szŇĪnt meg a forgalom., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

√Ārulkodik a j√∂vŇĎ: a leendŇĎ Chemnitz-R√∂hrsdorf fel√© tart√≥ villamosvonal elŇĎk√©sz√≠t√©se t√∂rt√©nt meg, jobbra Marx K√°roly szobra., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

√Ārulkodik a j√∂vŇĎ: a leendŇĎ Chemnitz-R√∂hrsdorf fel√© tart√≥ villamosvonal elŇĎk√©sz√≠t√©se t√∂rt√©nt meg, jobbra Marx K√°roly szobra., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

, Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

, Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Marx szobra √©s az egykor sokat hallott „Vil√°g prolet√°rjai, egyes√ľljetek!” t√∂bb nyelven. A szocializmus alatt a v√°ros neve is Karl-Marx-Stadt volt., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Marx szobra √©s az egykor sokat hallott „Vil√°g prolet√°rjai, egyes√ľljetek!” t√∂bb nyelven. A szocializmus alatt a v√°ros neve is Karl-Marx-Stadt volt., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az eredmény: a City-Bahn

1997 m√°rcius√°ban a CVAG √©s az Autobus GmbH Sachsen megalap√≠totta a City-Bahn Chemnitz GmbH. le√°nyv√°llatatot, melynek feladata a Chemnitz k√∂rny√©ki region√°lis vas√ļt- √©s aut√≥buszvonalak √ľzemeltet√©se lett. Jelenleg a c√©gnek k√∂zel 60 alkalmazottja van, 6 db NGT6-LDZ t√≠pus√ļ (411-416) k√©tir√°ny√ļ-k√©toldalas kialak√≠t√°s√ļ villamos j√°rmŇĪvet √©s 6 db RS1 t√≠pus√ļ d√≠zel nagyvas√ļti motorvonatot √ľzemeltet.

A kocsikat a CVAG Adlersbergi kocsiszínjében tárolják és szervizelik.

A City-Bahn Chemnitz GmbH 1998-ban √°tvette a d√≠zel√ľzemŇĪ stollbergi vonal √ľzemeltet√©s√©t, bevezett√©k a 60 perces √ľtemes menetrend szerinti k√∂zleked√©st √©s a vonalat h√°rom tarifaz√≥n√°ra osztott√°k fel. 2000-ben √©p√ľlt meg Altchemnitzben a villamos √©s a vas√ļtvonal k√∂z√∂tti √∂sszek√∂tŇĎ p√°lya, majd fel√ļj√≠t√°sra ker√ľlt a v√°rosi villamosvonal √©s a vas√ļtvonal is, a vas√ļtvonal ment√©n 20 cm magas peron √©s korszerŇĪ utast√°j√©koztat√≥ rendszer √©p√ľlt ki, valamint P+R √©s B+R parkol√≥k ker√ľltek a meg√°ll√≥k mellett kialak√≠t√°sra.

2002. december 14-e √≥ta pedig Regio-Variobahn NGT6-LDZ t√≠pus√ļ j√°rmŇĪvekkel √ľzemel a villamos√≠tott stollbergi vonal.

Az egykori fŇĎp√°lyaudvarr√≥l indul√≥ vas√ļtvonal belsŇĎ szakasz√°n ma m√°r csak teherforgalom van., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az egykori fŇĎp√°lyaudvarr√≥l indul√≥ vas√ļtvonal belsŇĎ szakasz√°n ma m√°r csak teherforgalom van., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

MegszŇĪnt vas√ļti meg√°ll√≥ a belsŇĎ szakaszon., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

MegszŇĪnt vas√ļti meg√°ll√≥ a belsŇĎ szakaszon., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A villamosvonal Altchemnitz v√©g√°llom√°s√°n√°l egyes√≠tett√©k a vasutat √©s a villamost., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A villamosvonal Altchemnitz v√©g√°llom√°s√°n√°l egyes√≠tett√©k a vasutat √©s a villamost., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A vonal

A Chemnitz Hbf – Zentralhaltestelle (belv√°ros) – Altchemnitz – Stollberg vonal 23 km hossz√ļ √©s h√°rom r√©szbŇĎl √°ll:

  • a v√°rosi villamossal k√∂z√∂s szakasza a fŇĎp√°lyaudvart√≥l Altchemnitzig,
  • az √°tmeneti szakasz Altchemnitzben k√∂z√∂s peronos aut√≥busz-v√©g√°llom√°ssal egy√ľtt kialak√≠tva
  • √©s a vas√ļti szakasz Altchemnitz √©s Stollberg k√∂z√∂tt.

A v√°rosi szakaszon 16 meg√°ll√≥ tal√°lhat√≥, a vas√ļtin pedig 11, ut√≥bbib√≥l 4 √ļjonnan kialak√≠tott. A menetidŇĎ a k√©t v√©g√°llom√°s k√∂z√∂tt 47 perc, ez az egykori vas√ļtvonalon csak 12 meg√°ll√≥val 50-60 perc volt.

A teljes vonal 23,1 km hossz√ļ, ebbŇĎl 6,8 km a v√°rosi, m√≠g 16,3 km a vas√ļti szakasz hossza.

Innen a vas√ļti szab√°lyok √©rv√©nyesek, 50 helyett 80 km/h a megengedett maxim√°lis sebess√©g., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Innen a vas√ļti szab√°lyok √©rv√©nyesek, 50 helyett 80 km/h a megengedett maxim√°lis sebess√©g., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az egykori vas√ļtvonal meg√°ll√≥i is √°t√©p√ľltek., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Az egykori vas√ļtvonal meg√°ll√≥i is √°t√©p√ľltek., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A 30 perces menetrendi √ľtemet figyelembe v√©ve √ļj√≠tott√°k fel a vas√ļti p√°ly√°t, kit√©rŇĎhelynek csak Neukirchen-Klaffenbach, √©s az √ļj √©p√≠t√©sŇĪ Pfaffenhain maradt meg az egyv√°g√°ny√ļ p√°ly√°n. A vonal k√∂zponti fel√ľgyelete Stollbergben tal√°lhat√≥.

A v√°rosi szakaszon 600 V, m√≠g a v√°roson k√≠v√ľl 750 V fesz√ľlts√©ggel t√°pl√°lj√°k a felsŇĎvezet√©ket, a vonalon hat egyenir√°ny√≠t√≥-al√°llom√°s tal√°lhat√≥.

A biztons√°gos √ľzemet f√©nyjelzŇĎvel biztos√≠tott k√∂z√ļti √°tj√°r√≥k szolg√°lj√°k, a fŇĪt√∂tt √°tj√°r√≥kban √©s fŇĪt√∂tt kit√©rŇĎk√∂n √°t t√©len is fennakad√°smentes a k√∂zleked√©s.

“Padl√≥g√°z” villamossal (v=80)., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Neukirchen-Klaffenbach √°llom√°s, id√°ig van teherfoglalom., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Neukirchen-Klaffenbach √°llom√°s, id√°ig van teherfoglalom., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, v√©g√°llom√°s., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, v√©g√°llom√°s., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, motorkocsi-karbantart√≥ b√°zis. Stollberg √©s St. Egidien k√∂z√∂tt RS1 t√≠pus√ļ d√≠zelmeghajt√°s√ļ motorvonat ing√°zik., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, motorkocsi-karbantart√≥ b√°zis. Stollberg √©s St. Egidien k√∂z√∂tt RS1 t√≠pus√ļ d√≠zelmeghajt√°s√ļ motorvonat ing√°zik., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A régió tömegközlekedése

A City-Bahn Chemnitz GmbH tov√°bbi h√°rom r√©gi√≥s vas√ļtvonalon korszerŇĪ alacsonypadl√≥s RS1 t√≠pus√ļ d√≠zel motorvonatokkal l√°tja el a forgalmat, m√≠g egy vonalon aut√≥busz√ľzem van:

  • 522: Chemnitz – Stollberg (villamos),
  • 523: Stollberg – St. Egidien – Galuchau – Meerane (RS1),
  • 525: Chemnitz – Burgst√§dt (RS1),
  • 526: Chemnitz – Limbach-Oberfrohna (aut√≥buszvonal),
  • 516: Chemnitz – Hainichen (RS1).

Jelenleg is folyik a chemnitzi p√°lyaudvar √ļjj√°√©p√≠t√©se, ennek keret√©ben az 1-4. v√°g√°nyokat a City-Bahn fogja haszn√°lni.

További fejlesztések eredményeképpen Burgstädt és Hainichen irányából is átszállásmentes belvárosi kapcsolat alakul ki.

A t√°vlati tervek k√∂z√∂tt szerepel – szint√©n a stollbergi mintaprojekten alapulva – egy √ļj v√°rosi villamosvonal √©p√≠t√©se √©s azon City-Bahn t√≠pus√ļ k√∂zleked√©s beind√≠t√°sa, itt Chemnitz-R√∂hrsdorf a v√°rosi/elŇĎv√°rosi vonal hat√°ra, a v√©g√°llom√°s K√§ndleren kereszt√ľl Limbach-Oberfrohna.

A j√∂vŇĎ j√°rmŇĪvei

Az √°ramell√°t√°s 750 V egyen√°ram√ļ t√°pl√°l√°s helyett 15 kV 16,2/3 Hz v√°lt√≥√°ram, a peronmagass√°g a mostani 20 cm helyett 38 cm vagy magasabb lehet, illetve a j√°rmŇĪveknek magasabb szintŇĪ szil√°rds√°gi mutat√≥kkal kell rendelkezni√ľk a k√∂z√∂s nagyvas√ļt-villamos √ľzemeltet√©s √©rdek√©ben.

Kutat√°sok folynak d√≠zel-hibrid meghajt√°ssal is, itt a nordhauseni Combino-Duo villamosokhoz hasonl√≥an d√≠zel aggreg√°t √°ll√≠tan√° elŇĎ a vontat√°si fesz√ľlts√©get, ezzel egyszerŇĪbb√© t√©ve az √ľzemv√°lt√°st.

Stollberg, helyij√°rati buszv√©g√°llom√°s az √°llom√°s mellett., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, helyij√°rati buszv√©g√°llom√°s az √°llom√°s mellett., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg √©s Chemnitz k√∂z√∂tt 30 perces k√∂vet√©s van, m√≠g St. Egidien fel√© 60 perces. Az √°tsz√°ll√°s biztos√≠tva van a k√©t viszonylat k√∂z√∂tt., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg √©s Chemnitz k√∂z√∂tt 30 perces k√∂vet√©s van, m√≠g St. Egidien fel√© 60 perces. Az √°tsz√°ll√°s biztos√≠tva van a k√©t viszonylat k√∂z√∂tt., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, egykor vas√ļtvonalnak √©p√ľlt, ma a v√°rosi villamos j√°r ki eddig., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Stollberg, egykor vas√ļtvonalnak √©p√ľlt, ma a v√°rosi villamos j√°r ki eddig., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Chemnitz belv√°ros, a „helyk√∂zi” villamosok piros sz√≠nŇĪek, √©s a City-Bahn Chemnitz GmbH. √ľzemelteti ŇĎket, m√≠g a v√°rosi j√°ratokat a a CVAG., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Chemnitz belv√°ros, a „helyk√∂zi” villamosok piros sz√≠nŇĪek, √©s a City-Bahn Chemnitz GmbH. √ľzemelteti ŇĎket, m√≠g a v√°rosi j√°ratokat a a CVAG., Chemnitz (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Végszó

√Ātalak√≠t√°s-fejleszt√©s megsz√ľntet√©s helyett. Kapacit√°sn√∂vel√©s ritk√≠t√°s helyett.

Lehets√©ges lenne ugyanez Budapest k√∂r√ľl is, p√©ld√°ul a 142-es vonalon KŇĎb√°nya-Kispest √©s Lajosmizse k√∂z√∂tt, de tal√°lunk hasonl√≥ adotts√°gokkal rendelkezŇĎ v√°rosokat m√°shol is Magyarorsz√°gon: GyŇĎr √©s k√∂rny√©ke, vagy a Szombathely-KŇĎszeg vonal √©s k√∂rny√©ke.

Van hasonl√≥s√°g a chemnitzi modell √©s a 142-es k√∂z√∂tt? Lehets√©ges-e attrakt√≠v k√≠n√°lat, eljut√°si idŇĎ √©s komfort a vonalon? Alkalmass√° tehetŇĎ-e √ľtemes k√∂zleked√©sre, esetleg k√∂zvetlen belv√°rosi kapcsolattal a lass√ļ d√∂c√∂gŇĎ nagyvas√ļt helyett?

Bizonyára. Ez azonban egyszerre pénz, helyi és országos politikai akarat kérdése.

A Chemnitz-Stollberg vonal √°llom√°sai √©s v√°g√°nykapcsolatai (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A Chemnitz-Stollberg vonal √°llom√°sai √©s v√°g√°nykapcsolatai (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A k√ľl√∂nb√∂zŇĎ viszonylatok adatainak √∂sszehasonl√≠t√°sa (forr√°s: M√ľller P√©ter)

A k√ľl√∂nb√∂zŇĎ viszonylatok adatainak √∂sszehasonl√≠t√°sa (forr√°s: M√ľller P√©ter)

Tov√°bbi anyagok:

M√ľller P√©ter

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ