VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Milliárdok az ingyenjegyért: csak bosszúságot okoz a regisztrációs jegy

2010-01-26
Szerző:

A közlekedési miniszter és kormánybiztosa a vasútvonalak bezárása és az eszement mértékű, kizárólag utasvesztést okozó 10-15 százalékos jegyáremelés után újabb ámokfutásba kezdett, mellyel az ingyen utazók felmérésének jogos célját is lejáratja. A tervezett formájában a regisztrációs jegy bevezetése csak egy utasellenes, kártékony, teljesen haszontalan és pazarló intézkedés, mely mögött sajnos korrupciógyanús szálak is sejthetőek.

Egykor távolsági forgalmat bonyolított, mára az enyészeté lett. A MÁV hanyagsága következtében tönkrement Pécs-Bátaszék vasútvonalnak most az utolsó darabját is fel akarják számolni, a vasútállomás Bátaszék felé eső váltókörzete, Pécsvárad (forrás: Feld István Márton)

Egykor távolsági forgalmat bonyolított, mára az enyészeté lett. A MÁV hanyagsága következtében tönkrement Pécs-Bátaszék vasútvonalnak most az utolsó darabját is fel akarják számolni, a vasútállomás Bátaszék felé eső váltókörzete, Pécsvárad (forrás: Feld István Márton)


A rendelet szerint minden 6 év alattinak és 65 év felettinek, aki a törvény alapján ingyen utazhatna, minden egyes utazásnál sorba kell állnia és a pénztárnál regisztrációs jegyet kérnie – ha nem teszi, bliccelővé válik és pótdíjat kell fizetnie. A regisztrációs jegyet minden utazásnál meg kell venni, sem bérlet formájában nem váltható, de még retúrt sem lehet belőle kérni. Az intézkedés kifejezetten utasellenes, a pénztári sorok hosszának megsokszorozódását és az autóbuszok menetidejének növekedését vonja majd magával, ezzel nem csak a kisgyerekeseknek és a nyugdíjasoknak, hanem a ma jegyet váltóknak is igen jelentős bosszúságot okozva.

Az egész rendszer alapjaiban hibás, hisz nem alkalmas a célja betöltésére: a pénztárakban ugyanis nem rögzítik, hogy ki hova utazik. Bár már a vonatjegyek többsége tartalmazza az útvonalat, a pénztárgépek többsége csak az eladott jegyek darabszámáról vezet statisztikát – már ahol egyáltalán van pénztárgép. A hazug érveléssel ellentétben tehát továbbra sem lehet majd tudni, hogy melyik vonalon hányan utaznak. A statisztikákból legfeljebb annyi látszik majd, hogy hány regisztrációs jegyet adtak el, de hogy melyik vonalra és ott melyik vonatra, az már nem.

A rendszernek tehát semmi haszna, költsége viszont annál több – a minisztérium saját közleménye évi másfél-kétmilliárd forintos kiadásról ír, mely feltehetően magasabb, mint a vasútbezárásoktól várt megtakarítás, vagy a jegyáremelésektől tévesen remélt bevételnövekedés. Miközben tehát sorra zárják be a mellékvonalakat, emelik fel drasztikusan a jegyárakat és okoznak hosszabb sorban állást, bosszúságot az ingyen és pénzért utazóknak egyaránt, az újabb intézkedés csak arra jó, hogy ismét milliárdokat tüntethessenek el a MÁV és a Volánok kasszájából. Az intézkedés csak a monopolhelyzetbe hozott nyomdai cégeknek, informatikai holdudvarnak hoz újabb megrendeléseket, nemzetgazdasági szinten és az összes utas számára kizárólag kárt és bosszúságot okoz.

Különösen felháborító és értelmes érvek híján csak lobbiérdekkel magyarázható, hogy a 65 év felettiek és a 6 éven aluliak számára bevezetendő káros és ostoba rendszert Antali Károly hétfői sajtótájékoztatóján elejtett félmondata szerint a Budapest-bérlettel utazókra is kiterjesztenék. Tehát a bérletüket teljes áron megváltó utasok is minden egyes alkalommal sorba állhatnának regisztrációs jegyért, ezzel egyébként tönkre téve a közös BKV-MÁV-Volán bérlet értelmét. Az intézkedés tehát azon túl, hogy egyszerre nevetséges és felháborító, távol áll más országok előremutató gyakorlatától.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.