VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

BKV-járatritkítási csomag készül

2009-11-27
Szerző:

A VEKE tiltakozik Horváth Csaba 8%-os teljesítménycsökkentést tartalmazó járatritkítási programja ellen és felszólítjuk, hogy álljon el javaslatától. A volt főpolgármester-helyettes által a BKV átalakítására készített tervről kiderült: a korábbi ígéretekkel ellentétben a 7 milliárdos költséglefaragás jó részben igenis a BKV teljesítményének jelentős, átlagosan 8%-os csökkentéséből áll elő, ami a nyilvánosságra került számításoknak megfelelően nagyjából 50 buszjárat megszüntetését és a többi buszjárat, villamos-, metró- és HÉV-járatok ritkítását jelenti.
A Horváth Csaba által összeállított anyag a legkevésbé sem jelent megoldást a BKV finanszírozási problémáira, hisz a járatok drasztikus ritkítása az utasszám és a bevételek csökkenését hozza magával. A ritkítási csomag csak egy leépülési spirál beindítására alkalmas, sem az egyre súlyosabb működési problémák megoldásához, sem az elavult járműpark cseréjéhez és az elöregedett infrastruktúra felújításához nem viszi közelebb a BKV-t. A másik volt főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós 2007-ben egyszer már belefogott egy hasonló ámokfutásba: a VEKE aktív közreműködésével azonban a budapesti utasok, a BKV dolgozói és a szakmai civil szervezetek megakadályozták a Paraméterkönyv megkurtítását.

Bár Horváth Csaba a Fővárosi Közgyűlésnek saját maga által benyújtott és a járatritkítást félreérthetetlenül tartalmazó titkosított dokumentum nyilvánosságra kerülése óta cáfolja a ritkítási terveket, az anyagból világosan kiderül, hogy a 7 milliárdos megtakarítást a teljesítménycsökkentéstől reméli. Szó sincs tehát arról, amit az utólagos magyarázkodásban állítanak, miszerint az anyag elveti ezt az opciót. A mosakodás persze emlékeztet a 2007-ben történtekre: a városvezetés akkoriban is az utolsó pillanatig cáfolta, hogy járatritkítás készülődne, szervezetünket hazugsággal vádolták, majd az első Paraméterkönyv-változatból mégis 40 buszjárat hiányzott. Vélhetően most is ugyanez készülődik, ráadásul Horváth Csaba időközben kormánybiztossá avanzsált, így valós a veszélye annak, hogy a BKV pénzügyi megsegítését a káros és elfogadhatatlan járatritkítási terv megvalósításához köti a tömegközlekedés leépítésében amúgy is igen járatos jelenlegi kormány.

A VEKE a Fővárosi Közgyűlés döntése előtt egy héttel hívta fel a figyelmet, hogy a részben szintén Horváth Csaba által jegyzett tarifaemelési javaslat káros és felesleges, a 4%-os tarifaemelés csak a bliccelés növekedését érte volna el, a BKV jegybevételei mindössze 0,6%-kal nőttek volna. Szerencsére, a Városüzemeltetési Bizottság ülésén is képviselt érveink nyomán született bizottsági döntést végül a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta, így az eredeti javaslattal ellentétben 2010-ben 15 év után először nem emelkednek a BKV viteldíjai.

Frissítve: Sajnos a közgyülés december 16-án, másodszorra tárgyalva elfogadta a tarifaemelést.

Reméljük, hogy a fővárosi képviselők hasonló bölcsességgel állnak ellen Horváth Csaba járatritkítási csomagjának is, amely a BKV problémáit nem megoldja, hanem mélyíti – képviselje azt akár bukott főpolgármester-helyettesként, akár kormánybiztosként.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.