VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Sikeres volt a 2009-es győri Mobilitási Hét és Autómentes Nap

2009-10-22
Szerző:

A korábbi cikkünkben beharangozottaknak megfelelően, 2009. szeptember 16. és 22. között ismét az Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap rendezvényei várták az érdeklődő győrieket. A népszerű programok szervezésében és lebonyolításban helyi tagszervezetünk is aktívan részt vett.

A nosztalgiabusz idén is számos érdeklődőt vonzott, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)

A nosztalgiabusz idén is számos érdeklődőt vonzott, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)


A közösségi közlekedéssel kapcsolatos programok első része 2009. szeptember 18-án, pénteken került megrendezésre. A Megyeháza előtti téren immár harmadszor nyitotta meg kapuját a Volán-relikviák jótékony célú vására, amely idén is számos érdeklődőt vonzott. Ugyanezen a napon, a fenntartható közlekedésfejlesztés és a csökkentett energiafelhasználás jegyében tartott szabadtéri konferencián a kerékpáros közlekedési témák mellett két előadás is foglalkozott a közösségi közlekedés fejlesztésének kérdéseivel. Tóth Tamás tagtársunk a VEKE nevében a kötöttpályás közlekedés győri alkalmazási lehetőségeiről beszélt, elsősorban a lehetséges (elő)városi vasúti fejlesztésekre fókuszálva. Bár Győr öt irányból is elérhető vonattal, a vasút igénybe vételének részaránya az elővárosi közlekedésben mindössze 5,5% (ugyanez az érték Szombathelyen 16%, Szolnokon 14,5%, Debrecenben 8,9%). A vasút a közúti közlekedéshez képest környezetkímélőbb, biztonságosabb, továbbá energia- és területtakarékosabb, ráadásul Győrött rendkívül szerencsés a vasútállomás központi, a helyi és a helyközi autóbusz-közlekedéssel egyaránt közvetlen kapcsolatot biztosító elhelyezkedése. Problémát jelentenek ugyanakkor a lepusztult állomások, a részben elöregedett járműpark, a kapcsolódó szolgáltatások (pl. P+R, B+R) hiánya és a legtöbb vonalon a gyér járatsűrűség. A vasút városi közlekedésben betöltött szerepe új megállóhelyek kialakításával, azaz a vasút mentén fekvő újabb (bár sokszor már több évtizede kiépült, és azóta ki nem szolgált!) lakó- és ipari övezetek bekapcsolásával (pl. Adyváros, Marcalváros, Mediterrán lakópark, a 83-as út mentén kiépült és folyamatosan bővülő “bevásárlóváros”, Ipari Park), továbbá a Budapesti Közlekedési Szövetséghez (BKSZ) hasonló tarifaközösség kialakításával jelentős mértékben fokozható lenne. Ezáltal vonzóbbá válnának a közösségi közlekedési módok, csökkenne a közutak terhelése, és lehetőség nyílna a vasúti és az autóbuszvonal-hálózat ésszerű összehangolására is. Tóth Tamás előadása innen letölthető (PDF, 890 KB). Winkler Ágoston a Kisalföld Volán Zrt. képviseletében az új győri autóbuszvonal-hálózat legfontosabb újdonságait mutatta be, majd a közösségi közlekedés előnyben részesítési, illetve marketing-eszközökkel történő népszerűsítési lehetőségeiről adott áttekintést.

A Kisalföld Volán jótékony célú

A Kisalföld Volán jótékony célú “relikvia”-vására immár harmadszor került megrendezésre, Baross Gábor út, Győr (forrás: VEKE)

Tóth Tamás a VEKE kötöttpályás közlekedési fejlesztési elképzeléseiről beszél a konferencia résztvevőinek, Baross Gábor út, Győr (forrás: VEKE)

Tóth Tamás a VEKE kötöttpályás közlekedési fejlesztési elképzeléseiről beszél a konferencia résztvevőinek, Baross Gábor út, Győr (forrás: VEKE)

Éjjel 11 órakor újra útjára indult a kísérleti hétvégi éjszakai járat, azaz közkedvelt nevén a bagolybusz. Az autóbusz ebben az évben is óránként érintette – 900-as jelzéssel – a legnagyobb lakótelepeket, kollégiumokat és szórakozóhelyeket, az egyesületünk által 2007-ben javasolt útvonalon, emellett viszont – új szolgáltatásként – 911-es jelzéssel, éjjelente három-három alkalommal a sok fiatalnak otthont adó Kisbácsa és Bácsa városrészeket is elérhetővé tette, az éjjel dolgozni vagy szórakozni járók számára. Bár a 911-es járatok menetrendje csupán feltételesen került meghirdetésre, mindkét éjszaka valamennyi járat elindult, mivel a Kálóczy téren majdnem minden esetben 20-25 fő várta az autóbuszt.

A

A “bagolybusz” Kálóczy téri végállomása, Kálóczy tér, Győr (forrás: VEKE)

Az éjszaka utazók idén Kisbácsára és Bácsára is eljuthattak: éltek is a lehetőséggel, Kálóczy tér, Győr (forrás: VEKE)

Az éjszaka utazók idén Kisbácsára és Bácsára is eljuthattak: éltek is a lehetőséggel, Kálóczy tér, Győr (forrás: VEKE)

Az utasszám a 900-as vonalon is meghaladta a tavalyit, idén a legzsúfoltabb járaton közel 50-en utaztak. Ez a szám jócskán meghaladja a hétvégén napközben közlekedő járatok átlagos kihasználtságát, ezért nehezen érthető, hogy a város miért zárkózik el ennyire mereven az éjszakai közlekedés állandósításától. Elfogadjuk, hogy a szolgáltatás finanszírozásában az érintett oktatási intézményeknek és szórakozóhelyeknek is méltányos lenne részt vállalniuk, azonban a koordináció véleményünk szerint az önkormányzat feladata lenne, mivel a biztonságos és kulturált éjszakai közösségi közlekedés az egész város érdeke. A gyakorlatilag “befuttatás” nélkül, már az első éjszaka megtelő járatok világosan bebizonyították, hogy jelentős igény lenne erre a szolgáltatásra, melynek költsége a teljes közösségi közlekedés éves költségéhez képest csekély lenne. Az éjszakai járatokon idén sem történt semmilyen rendzavarás: az utasok jó hangulatban, de teljesen kulturáltan használták a kísérleti lehetőséget, csupán azt hiányolták – érthetően -, hogy más napokon erre nincs lehetőségük.

A 900-as járat már első éjszaka zsúfoltságig megtelt, Zrínyi utca, Győr (forrás: VEKE)

A 900-as járat már első éjszaka zsúfoltságig megtelt, Zrínyi utca, Győr (forrás: VEKE)

Az éjszakai járatok közlekedését több VEKE-tag is figyelemmel kísérte, Kálóczy tér, Győr (forrás: Markovits Tamás)

Az éjszakai járatok közlekedését több VEKE-tag is figyelemmel kísérte, Kálóczy tér, Győr (forrás: Markovits Tamás)

A szombati nap a kerékpárosoké volt: a Keret Egyesület ismét megrendezte a “Bringapolisz” felvonulást, melyen ebben az évben is több százan tekertek együtt a város utcáin. A vasárnap a vízi közlekedés és sport iránt érdeklődők számára tartogatott programokat. Hétfőn a jobb sorsra érdemes Újváros fejlesztési lehetőségeivel foglalkoztak a győri és budapesti szakemberek, valamint az újvárosi lokálpatrióták. 2009. szeptember 22-én, kedden, a Mobilitási Hét zárónapján került megrendezésre az Európai Autómentes Nap, amely egyúttal a Tömegközlekedés Napja is volt. Ezen a napon valamennyi győri helyi autóbuszjáratot menetjegy nélkül lehetett kipróbálni, a Kisalföld Volán Zrt. pedig üzemlátogatást szervezett az érdeklődők számára Ipar utcai műszaki telephelyén.

A tavalyi nagy sikerre való tekintettel egyesületünk – immár másodszor, kizárólag saját forrásból, a tagdíjakból és az 1%-os SZJA-felajánlásokból – kibérelte Magyarország egyetlen működőképes Ikarus 66-os típusú autóbuszát, így az Autómentes Napon újra közlekedett a mindenki által díjmentesen igénybe vehető városi nosztalgiajárat.

A nosztalgiabusz idén is számos érdeklődőt vonzott, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)

A nosztalgiabusz idén is számos érdeklődőt vonzott, Révai Miklós utca, Győr (forrás: VEKE)

Indul a

Indul a “faros” Adyvárosból!, Adyvárosi tó, Győr (forrás: VEKE)

A régi Ikarus színültig megtelt érdeklődőkkel , Nagy Imre út, Győr (forrás: VEKE)

A régi Ikarus színültig megtelt érdeklődőkkel , Nagy Imre út, Győr (forrás: VEKE)

A programnak idén “a múlt autóbuszával a jövő útvonalain” mottót választottuk, azaz a “faros” olyan útvonalakat is érintett, amelyeken jelenleg nem közlekednek menetrendszerinti járatok, pedig igény lenne rá. Sajnos az új lakóterületek tervezésekor gyakran egyáltalán nem foglalkoznak a közösségi közlekedéssel, utólag pedig nehéz, vagy akár lehetetlen biztosítani az ehhez szükséges infrastrukturális feltételeket. Ezért rendezvényünk nem titkolt célja volt többek között az is, hogy felhívjuk a tervezők és a döntéshozók figyelmét, igenis érdemes próbálkozni, illetve a későbbi beruházások során már a tervezésnél fokozottan figyelembe venni ezt a szempontot is. Örömmel tapasztaltuk, hogy kezdeményezésünk az utazóközönség részéről pozitív fogadtatásra talált: az Autómentes Napon többen is felszálltak a 17V jelzésű járatra a városréti ideiglenes végállomáson, a ménfőcsanaki Mediterrán lakóparkban pedig még többen éltek a buszozás lehetőségével, és igénybe vették a 22M járat ideiglenes megállóhelyeit a Galgóczi Erzsébet és a Garan János utcában. Mindkét új lakótelep folyamatosan növekszik, ezért meglátásunk szerint nagyon fontos lenne, hogy az illetékesek újragondolják közlekedésük kérdését, és az úthálózat megfelelő korrekciójával tegyék lehetővé az üzemszerű autóbusz-közlekedést az új városrészekben.

A nosztalgiabusz ideiglenes megállóhelye Városréten, az Amarillisz kertnél, Tátika utca, Győr (forrás: VEKE)

A nosztalgiabusz ideiglenes megállóhelye Városréten, az Amarillisz kertnél, Tátika utca, Győr (forrás: VEKE)

A 17V járat viszonylatjelző táblája, háttérben a Tulipán házzal, Sík Sándor utca, Győr (forrás: VEKE)

A 17V járat viszonylatjelző táblája, háttérben a Tulipán házzal, Sík Sándor utca, Győr (forrás: VEKE)

Különleges beállítás: a múlt autóbusza a jövő épülő lakótelepén, Sík Sándor utca, Győr (forrás: VEKE)

Különleges beállítás: a múlt autóbusza a jövő épülő lakótelepén, Sík Sándor utca, Győr (forrás: VEKE)

Utasok várják a 22M járatot a Mediterrán lakóparkban kijelölt ideiglenes megállóhelyen, Galgóczi Erzsébet utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

Utasok várják a 22M járatot a Mediterrán lakóparkban kijelölt ideiglenes megállóhelyen, Galgóczi Erzsébet utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

A Galgóczi Erzsébet utcai megállóhelyet fel- és leszállók egyaránt igénybe vették..., Galgóczi Erzsébet utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

A Galgóczi Erzsébet utcai megállóhelyet fel- és leszállók egyaránt igénybe vették…, Galgóczi Erzsébet utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

Ahogyan a Garan János utcait is: az itt lakók menetrendszerinti járatokkal egyelőre csak hosszú rágyaloglással utazhatnak, Garan János utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

Ahogyan a Garan János utcait is: az itt lakók menetrendszerinti járatokkal egyelőre csak hosszú rágyaloglással utazhatnak, Garan János utca, Győr (Ménfőcsanak) (forrás: VEKE)

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű volt a pinnyédi 13-as nosztalgiamenet is, amely idén már valóban nosztalgiajárat volt, hiszen nyár eleje óta a Likócs és Pinnyéd között közlekedő 8-as autóbuszvonal szolgálja ki az egykori 13-as utasait is. A Revita Televízió tudósítása a VEKE nosztalgiabuszáról itt, a Magyar Televízió Soproni Regionális Stúdiójának riportja pedig itt (6:51 perctől kezdődően) tekinthető meg.

“Mint a Bözsi néni fara”, Új sor, Győr (Pinnyéd) (forrás: VEKE)

Püspök-erdei csendélet, Fő utca, Győr (Pinnyéd) (forrás: VEKE)

Püspök-erdei csendélet, Fő utca, Győr (Pinnyéd) (forrás: VEKE)

Sajnos az idei évben is bebizonyosodott, hogy az Autómentes Napot a város vezetése csak egy rendezvénynek tekinti, és nem egy majdan megvalósítható rendszernek. Ahogyan az előző években, az idén sem tisztelték meg jelenlétükkel a város döntéshozói a szakmai előadásokat. Az Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatát a megválasztott városvezetők helyett elsősorban a felelős, tenni akaró civilek tartják életben.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.