VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Új generációs villamosok Anglia legidősebb vonalára

2009-09-02
By

A Bécsben és a német Bautzenben villamosokat gyártó Bombardier legújabb, Flexity 2 nevű villamoscsaládjának első vevője az angol Blackpool, az egyetlen szigetországi város, ahol nem szűnt meg a múlt század második felében a villamosközlekedés (igaz, azóta számos városban, köztük Londonban, újraindult).

A Blackpool számára tervezett külső (forrás: Bombardier)

A Blackpool számára tervezett külső (forrás: Bombardier)

A Flexity

Ahogy a Bombardier is számos korábbi gyártó összeolvadásával jött létre, így foglalja magában a Flexity márkanév is a gyártó legtöbb jelenleg gyártott villamostípusát. A villamosok közös tulajdonsága a moduláris szerkezet – ahogy erre maga a név is utal, hasonlóan a konkurens Combinóhoz (Siemens) és a VarioTramhez (Stadler). Nagy utasszámra és meredek emelkedőkre felkészült, részben alacsonypadlós Flexity Classic XXL-ek közlekednek például Drezdában és Lipcsében, 100%-ban alacsonypadlós Flexity Cityrunnerek pedig osztrák vidéki nagyvárosokban és például Genfben vagy Brüsszelben közlekednek.

Flexity Outlook Cityrunner Innsbruckban..., Innsbruck (forrás: flickr.com/oberau-online)

Flexity Outlook Cityrunner Innsbruckban…, Innsbruck (forrás: flickr.com/oberau-online)

...és Genfben, Genf (forrás: flickr.com/shantanubhar)

…és Genfben, Genf (forrás: flickr.com/shantanubhar)

A legnagyobb függő Flexity-megrendelések közé tartozik a Torontó által rendelt 204 alacsonypadlós villamos még ennél is több opcióval, a 146 frankfurti magaspadlós jármű és 206 db berlini opció, melyből —a korábbi, 140-es megrendelésről szóló hírekkel ellentétben – szeptember 1-jén 99 villamos lehívásáról írtak alá szerződést.

Az újgenerációs egyterű villamos öt kocsiból áll, melyekből három alatt található forgóváz – hasonlóan például a Siemens Combinók Budapest előtti változatainak nagy részéhez. A 32,5 méter hosszú járművek kétirányúak lesznek.

A Flexityk elsősorban a magaspadlós cseh Tatrákat váltják fel, a bal oldalon látható Adtranz GT6N-esekkel még sokáig találkozhatunk, Berlin (forrás: Müller Péter)

A Flexityk elsősorban a magaspadlós cseh Tatrákat váltják fel, a bal oldalon látható Adtranz GT6N-esekkel még sokáig találkozhatunk, Berlin (forrás: Müller Péter)

A Flexity 2 fantáziarajza (forrás: Bombardier)

A Flexity 2 fantáziarajza (forrás: Bombardier)

Az először a tavaszi bécsi UITP konferencián bemutatott Flexity 2 a gyártó ígérete szerint valóban testreszabható külső formában, színben és belső elrendezésben egyaránt, hasonlóan a korábbi egyedi külalakokhoz például Berlinben, Brüsszelben vagy Marseille-ben. A belső tér a mai követelményeknek megfelelően kerekesszékkel és babakocsival is könnyen átjárható lesz – a gyártó külön kiemeli a nagybevásárlásból hazafele tartó utasokat és az időseket, mint a fejlett nagyvárosok lakóinak egyre nagyobb százalékát.

Az alacsonypadlós villamosokra eddig jellemző, a szokásosnál kisebb kerekek gyakran idéztek elő éppen a részben magaspadlós villamosoknál kényelmetlenebb dinamikát, a Flexity 2 azonban az első teljesen alacsonypadlós villamos, mely hagyományos kerekeken fut, kényelmesebb futásban reménykedhetünk. A nagyobb átmérőjű kerekek egyben kíméletesebbek a pályával is. Az autóiparból és a legújabb vasúti biztonsági szabványokból ismert passzív biztonsági elemeket, gyűrődési zónákat építenek be a villamosokba, bármelyik külső dizájnt is választja a megrendelő.

Az első Flexity Berlin 2008 szeptemberében érkezett meg a német fővárosba., Berlin (forrás: Müller Péter)

Az első Flexity Berlin 2008 szeptemberében érkezett meg a német fővárosba., Berlin (forrás: Müller Péter)

Az Eurotram a Flexity Outlook villamosok jellegzetes formájú verziója, mely Strasbourgban közlekedik és a képen Portóban, Portó, Portugália (forrás: Sparing Dániel)

Az Eurotram a Flexity Outlook villamosok jellegzetes formájú verziója, mely Strasbourgban közlekedik és a képen Portóban, Portó, Portugália (forrás: Sparing Dániel)

Az energiatakarékosság és a költségcsökkentés jegyében a korábbi társainál könnyebb villamos világítása és lámpái ahol csak lehet, LED-technológiájúak, és természetesen fékezéskor a hálózatba visszatáplálásra képesek.

Blackpool

Blackpoolban 1885-ben indult el a villamosközlekedés, de ami még fontosabb, a XX. század közepén történt villamosbezárások csak ezt az angol vonalat kímélték meg, így az első modern brit villamosvonal, az 1992-es manchesteri Metrolink megnyitása előtt az egyetlen brit villamosüzem volt. Ma a város villamosvonala híres, emeletes járműveivel elsősorban turista-funkciót lát el, az idén elindított fejlesztésekkel azonban múzeumvonalból modern, a város lakóit maradéktalanul kiszolgáló, az autózással versenyképes üzem jön létre.

Blackpool híres kétszintes villamosairól, ilyenek ma már csak Hong Kongban járnak még., Blackpool, Anglia (forrás: flickr.com/markhinds)

Blackpool híres kétszintes villamosairól, ilyenek ma már csak Hong Kongban járnak még., Blackpool, Anglia (forrás: flickr.com/markhinds)

A Blackpool számára tervezett külső (forrás: Bombardier)

A Blackpool számára tervezett külső (forrás: Bombardier)

A 2012-re elkészülő új villamoskocsiszín hét fedett vágányon 20 új villamosnak biztosít éjszakai tárolást (a tenger közelsége, és így a párás és sós levegő miatt a szabadtéri tárolás korrózióveszéllyel jár, bár a Flexity 2 korrózióvédelme állítólag az elődeinél erősebb), és a régi járművek – bár a meglévő, Rigby Road-i depójukban maradnak – karbantartása is lehetséges lesz az új üzem három további fedett műhelyvágányán. Idén nyáron például 37 régi villamos fog közlekedni, 10 tartalék járművel.

A Bombardier elnyert 38 millió eurós szerződése 16 új villamosról szól, melyeket 2011. májusában kezdenek gyártani a bautzeni és bécsi gyárakban és 2012 húsvétjáig kell leszállítaniuk.

Sparing Dániel

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *