Hipermodern zsákvonal Münchenben | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Hipermodern zsákvonal Münchenben

2009-09-02
Szerző:

A München északnyugati részén elterülő Schwabingban az utóbbi években nagyszabású ingatlanfejlesztések zajlottak. Az egykori ipari, katonai és vasúti területeken több mint 6 ezer lakónak és 18 ezer munkahelynek helyet adó, jelentős méretű iroda- és lakóházkomplexum építése folyik. A tervezők természetesen az első perctől kezdve kiemelten kezelték a közösségi közlekedési kapcsolat biztosítását, s az elvárásoknak megfelelően egy villamosvonal építése mellett döntöttek.

A schwabingi Münchner Freiheit tér látványterve., München (forrás: OX2architekten)

A schwabingi Münchner Freiheit tér látványterve., München (forrás: OX2architekten)


München villamoshálózata az 1980-as évek végére súlyos válságba jutott, hiszen az egyre inkább terjedő gyorsvasúti (S-Bahn, U-Bahn) hálózat mellett úgy tűnt, végleg elveszti szerepét a felszíni kötöttpályás közlekedés. A várost 1993 óta irányító SPD-Zöldek koalíció 180 fokos fordulatot hajtott végre: a villamoshálózat előnyeit felismerve annak jelentős fejlesztését irányozta elő. A metróépítéshez képest olcsósága és könnyebb megközelíthetősége, a buszközlekedéshez képest pedig gyorsasága, és nagy kapacitása volt az az előny, amely miatt a döntéshozók a hálózat megkímélése mellett döntöttek. Az idő igazolta elképzeléseiket, ugyanis azóta a müncheni villamoshálózat immár új járművekkel, új vonalakkal és mindenek előtt új utasokkal gyarapodva hasznos kiegészítőjévé tudott válni a gyorsvasutaknak.

A bajor fĹ‘városban elsĹ‘sorban az tette lehetĹ‘vĂ© a villamoshálĂłzat sikerĂ©t, hogy a döntĂ©seket gyors fejlesztĂ©sek követtĂ©k. MĂ­g Budapesten mĂ©g 2002-ben is a kiskörĂşti villamos megmaradásárĂłl folytak a viták, addig MĂĽnchenben az ezredfordulĂłra visszaĂ©pĂ­tettĂ©k a korábban megszĂĽntetett kĂ©t legfontosabb gerincvonalat (Max Weber Platz – Ostfriedhof, Romanplatz – Hauptbahnhof), alacsonypadlĂłs járműveket vásároltak, s a teljes vágányhálĂłzat felĂşjĂ­tásra kerĂĽlt. 2009 oktĂłberĂ©ben pedig egy Ăşjabb vonal, a 23-as villamos megnyitására kerĂĽl sor.

Az új szakasz érdekessége, hogy bár a müncheni villamosvonalakra általánosan jellemző a hálózatosság (átmérős viszonylatok, több irányba használható vágánykapcsolatok, fonódó szakaszok a belvárosban ), a 23-as villamos mégis a többi vonaltól függetlenül épül meg, s csak egy üzemi kapcsolatot biztosító vágánnyal csatlakozik a 12-es vonalhoz. A viszonylat szerepe ugyanis elsősorban a schwabingi új városrész és a környék központja, a Münchener Freiheit közötti kapcsolat megteremtése, illetve a belváros felé tartó metróvonalakra (U3, U6) való ráhordás.

A müncheni villamoshálózat még a 23-as villamos előtt.

A müncheni villamoshálózat még a 23-as villamos előtt.

A schwabingi Münchner Freiheit tér látványterve., München (forrás: OX2architekten)

A schwabingi Münchner Freiheit tér látványterve., München (forrás: OX2architekten)

TermĂ©szetesen jobb lenne, ha a 23-as egyĂşttal a városközponti kapcsolatot is biztosĂ­taná, de a LeopoldstraĂźe – LudwigstraĂźe Ăştvonalon valĂł meghosszabbĂ­tás esetĂ©n a metrĂłval valĂł konkurencia, a kerĂĽlĹ‘Ăşton valĂł meghosszabbĂ­tás (a 12-es Ă©s 27-es vonalakon át) pedig az idĹ‘vesztesĂ©g miatt lenne aggályos. A problĂ©ma hasonlĂł a budapesti 50-es villamos helyzetĂ©hez, amelyen szintĂ©n komoly igĂ©ny lenne a közvetlen belvárosi kapcsolatra (ráadásul ez ott a 3-as metrĂł megĂ©pĂĽlte elĹ‘tt adott is volt), de a nagykapacitásĂş metrĂł miatt ennek az Ă©rtelme megkĂ©rdĹ‘jelezhetĹ‘. Ha ugyanis a villamos a metrĂłnál sűrűbben áll meg, a lassĂşság miatt kĂ©rdĂ©ses, hogy a távolabbrĂłl Ă©rkezĹ‘ utasok igĂ©nybe veszik-e a közvetlen kapcsolatot. Ha viszont gyorsvillamos-vonal Ă©pĂĽlne, akkor jogosan vetĹ‘dne fel a kĂ©t kötöttpályás eszköz felesleges konkurenciájának kĂ©rdĂ©se. A 23-as esetĂ©ben inkább a körirányĂş hosszabbĂ­tás (12-es vonallal valĂł összekötĂ©s) lehetĹ‘sĂ©gein lett volna mĂ©g Ă©rdemes elgondolkozni. Ă–sszessĂ©gĂ©ben persze a legjobb megoldás nyilván az lett volna, ha az 1970-es, 1980-as Ă©vekben az elszigetelt Ă©s drágán bĹ‘vĂ­thetĹ‘ metrĂłvonalak helyett rugalmasabb, a már meglĂ©vĹ‘ villamos- Ă©s vasĂşthálĂłzattĂłl ĂĽzemileg nem elkĂĽlönĂĽlt, átjárhatĂł gyorsvasĂşti rendszer Ă©pĂĽlt volna. Nem vĂ©letlen, hogy MĂĽnchenben is számos távlati terv van, amely olyan kötöttpályás eszközökkel – is – számol, melyek az S-Bahn, a metrĂł Ă©s a villamos infrastruktĂşráját is kĂ©pesek használni.

A hálĂłzati problĂ©mákon tĂşl azonban a 23-as villamos mindenkĂ©ppen mintaszerű fejlesztĂ©s, számos olyan megoldással, amely kĂ©sĹ‘bbi budapesti hálĂłzatbĹ‘vĂ­tĂ©shez is ötleteket adhat. A pálya pĂ©ldául nagyrĂ©szt fĂĽvesĂ­tve lesz – leszámĂ­tva azokat a szakaszokat, ahol a buszok is közlekednek majd rajta. A vonalon találhatĂł lámpákat termĂ©szetesen a villamos irányĂ­tja majd, Ă­gy a 3,1 kilomĂ©teres szakaszon mindössze 8 perc lesz a menetidĹ‘, ami hagyományos villamosĂĽzemben meglehetĹ‘sen magas, 23 km/Ăł átlagsebessĂ©get jelent. A sĂ­neken már az Ăşjonnan beszerzett Variobahn szerelvĂ©nyek járnak majd, amelyek a tervek szerint 10 percenkĂ©nt követik egymást. A közlekedĂ©si társaság (MVG) azonban a várhatĂł jelentĹ‘s utasforgalom miatt a viszonylat sűrĂ­tĂ©sĂ©vel is számol. KĂĽlönösen akkor lesz ez fontos, ha a vonal tervezett Ă©szaki hosszabbĂ­tása is megvalĂłsul.

A müncheni Leopoldstraße és Parzivalstraße kereszteződésében fektetik le a 23-as villamos egy kereszteződését. 1972-ben szűnt meg itt a villamosközlekedés., München (forrás: flickr.com/isarsteve)

A müncheni Leopoldstraße és Parzivalstraße kereszteződésében fektetik le a 23-as villamos egy kereszteződését. 1972-ben szűnt meg itt a villamosközlekedés., München (forrás: flickr.com/isarsteve)

A 23-as viszonylaton is a svájci Stadler Variobahn villamosai közlekednek., St.-Veit-Straße, München (forrás: Andreas Nagel)

A 23-as viszonylaton is a svájci Stadler Variobahn villamosai közlekednek., St.-Veit-Straße, München (forrás: Andreas Nagel)

A 23-as Ă©pĂ­tĂ©szeti, urbanisztikai szempontbĂłl is igen tanulságos. A tömegközlekedĂ©s fejlesztĂ©sĂ©nek ingatlanfejlesztĂ©ssel valĂł szoros egyĂĽttkezelĂ©se mindenkĂ©ppen elĹ‘remutatĂł, továbbá tanulságos az is, hogy a vonal nagy rĂ©sze egy korábbi nagyvasĂşti iparvágány helyĂ©n Ă©pĂĽl meg. Számos kĂĽlföldi pĂ©lda mellett ez is mutatja a meglĂ©vĹ‘ vasĂşti infrastruktĂşra nagy Ă©rtĂ©kĂ©t: a kihasználatlan, sokszor feleslegesnek tűnĹ‘ iparvágányok sem kizárĂłlag plázáknak, Ă©s parkolĂłk cĂ©ljára, hanem tömegközlekedĂ©si fejlesztĂ©sekre is használhatĂłk. A viszonylat belsĹ‘ vĂ©gállomásán egy Ă©pĂ­tĂ©szetileg igen magas szĂ­nvonalĂş vĂ©gállomás kĂ©szĂĽl (tervezĹ‘: OX2 Ă©pĂ­tĂ©sziroda, Aachen), s láthatĂłan ĂĽgyeltek az autĂłpálygyűrű felett Ă©pĂĽlĹ‘ villamoshĂ­d kialakĂ­tására is, melynĂ©l a város olimpiai egyĂĽttesĂ©nek motĂ­vumai köszönnek vissza. SĹ‘t, ezzel egy idĹ‘ben a MĂĽnchener FreiheitnĂ©l lĂ©vĹ‘ metróállomás is teljesen megĂşjul. A MVG ugyanis tisztában van vele, hogy az igĂ©nyes megjelenĂ©s, a mĂ©ltĂł Ă©pĂ­tĂ©szeti környezet elengedhetetlen az utasok megnyerĂ©sĂ©hez. SzĂĽksĂ©ges, hogy ezt a korszerű szemlĂ©letet kĂ©pviseljĂ©k mind a közlekedĂ©si, várostervezĂ©si szakemberek, mind a várospolitikusok. Budapesten sajnos e három csoport közĂĽl egy sem tart itt – remĂ©ljĂĽk, hogy csak mĂ©g.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.