09/09/09: Megnyílt Dubaj első metróvonala | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

09/09/09: Megnyílt Dubaj első metróvonala

2009-09-10
Szerző:

A világ leghosszabb vezetĹ‘ nĂ©lkĂĽli hálĂłzatának elsĹ‘ elemĂ©t mindössze 3 Ă©v alatt Ă©pĂ­tettĂ©k meg. CikkĂĽnkben az Ăşj metrĂłvonal bemutatásán felĂĽl áttekintjĂĽk, hogy a negyven Ă©ve mĂ©g ismeretlen sivatagi kisváros hogyan vált közlekedĂ©si rĂ©málombĂłl a korszerű szemlĂ©letet „pillanatok” alatt magáévá tevĹ‘ vezetĹ‘ világvárossá.

Járműtesztelés februárban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Producer)

Járműtesztelés februárban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Producer)


Mohamed bin Rasid Al-Maktum sejk, az EgyesĂĽlt Arab EmĂ­rsĂ©gek alelnöke Ă©s miniszterelnöke, Dubaj uralkodĂłja ĂĽnnepĂ©lyes körĂĽlmĂ©nyek között átadta Dubaj elsĹ‘ városi gyorsvasĂşt-vonalát az Ă­gĂ©rt bűvös napon (2009. 09. 09.). Helyi idĹ‘ szerint este 9 Ăłra 9 perc, 9 másodperckor Mohamed sejk – egy saját arckĂ©pĂ©vel dĂ­szĂ­tett 10 dirhamos bankjeggyel – megváltotta az elsĹ‘ elektronikus jegyet, majd helyi vezetĹ‘ kĂ­sĂ©retĂ©ben állomásrĂłl állomásra utazva járta be a vonalat. A Perzsa (Arab) öböl tĂ©rsĂ©g elsĹ‘ metróüzemĂ©nek átadását minden helyi televĂ­ziĂł Ă©lĹ‘ben közvetĂ­tette. A nagyközönsĂ©g számára másnap reggel 6 Ăłrakor nyĂ­lt meg a szinte csodaszámba menĹ‘, a legkorszerűbb technikákat felvonultatĂł metrĂłvonal. A legek városa magasra tette a mĂ©rcĂ©t: nĂ©gy Ă©v sem telt el azĂłta, hogy döntĂ©st hoztak a metrĂł Ă©pĂ­tĂ©sĂ©rĹ‘l Ă©s máris elkĂ©szĂĽlt az elsĹ‘, 29 kilomĂ©ter hosszĂş szakasz. Rekordernek számĂ­t a dubaji metrĂł, hiszen a világ legnagyobb teljesen automatizált ĂĽzemmĂłdĂş, vezetĹ‘ nĂ©lkĂĽli ĂĽzeme lesz a vonal nĂ©hány hĂłnap mĂşlva törtĂ©nĹ‘ kibĹ‘vĂ­tĂ©se után, ráadásul a rĂ©szleteket illetĹ‘en is számos kĂĽlönlegessĂ©ggel találkozhatunk.

Mohamed sejk szívügye a metró, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Mohamed sejk szívügye a metró, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

A repülőtéri metróállomás, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

A repülőtéri metróállomás, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

Politikai háttér

A korábban az Oszmán Birodalom árnyékában levő, brit fennhatóság alatti területet 1833 óta az Al-Maktum dinasztia uralja. India közelsége miatt fontos kereskedőváros volt, elsősorban a gyémántexportnak köszönhetően. Nagy riválisával, Abu-Dzabival többször került az emírség összetűzésbe, legutóbb 1947-ben. 1966-ban leltek a térségben olajra, ami néhány év alatt megháromszorozta a lakosság lélekszámát: a vendégmunkások elsősorban Iránból, Pakisztánból, Indiából, Malajziából és a Fülöp-szigetekről érkeztek és érkeznek a mai napig,így az emírségi állampolgárok aránya csak 20% körüli. Azt a vendégmunkást, aki elveszti a munkahelyét, kiutasítják az országból. Az ország vonzó: adózás gyakorlatilag nincs, a fizetések kényelmes megélhetést tesztnek lehetővé, ezért magyarok is szép számmal mennek ki dolgozni. Az emírségi állampolgárok rendkívül jól fizető, jellemzően napi 8 óránál nem hosszabb időtartamú, sok juttatással, szabadnappal járó kormányzati, köztisztviselői pozíciókat töltenek be. E sorok írója ennek egy példáját a csuklóján egy többezer dollárt érő karórát viselő határőr-tisztviselőn keresztül tapasztalta meg a helyszínre érkezés első perceiben.

, Dubaj

, Dubaj

, Dubaj

, Dubaj

1971 decemberében Dubaj összefogott Abu-Dzabival és öt másik emirátussal, majd megalapították az Egyesült Arab Emírségeket. Az Emírségek félalkotmányos monarchia, az államvallás az iszlám, párhuzamosan működik a sária (muszlim jog) és a civil jog szerinti bíróság. Vallásszabadság van. A nagy bevételeket jelentő olajexporttal összefüggésben az Emírségek Amerika-barát, nyugatos orientációjú, mérsékelt külpolitikát folytatott illetve folytat ma is. Az 1980-as évek közepén liberalizálták a kereskedelmet és a munkaerő mozgását is. Dubajnak fontos szerepe volt az 1990-es öbölháború idején; sok cég illetve magánszemély költözött át Kuvaitból, valamint a szövetséges légierők Dubaj partjai mentén tankolták fel a repülőgépeiket. Az olajból származó csillagászati összegű bevételek tekintélyes részét visszaforgatják a kereskedelembe, ingatlanfejlesztésbe, céljuk, hogy a nemzetközi kereskedelemben, pénzügyekben fontos központtá váljanak, részben már megvalósult.

Dubaj a legek városává vált: a világ legmagasabb, 818 m magas épületének (Burdzs-torony) építése a végéhez közeledik, a pálmafa alakú mesterséges szigetcsoport (Jumeirah Beach) is egyedi, de a világ legnagyobb bevásárlóközpontja, a Dubai Mall is itt található, akárcsak a sivatagi hőségben is üzemelő fedett sí- és snowboard komplexum. Nagyon sokat ad az Emírség arra, hogy a világ vezető építészeinek segítségével a világ építkezési daruinak többsége által épített felhőkarcolók merész, de harmonikus városképi látványt nyújtsanak. A közlekedés terén is merész célokat tűztek ki maguk elé, melyeket nagyon gyors iramban el is kezdtek megvalósítani. Ehhez hasonló mérvű fejlődés, fejlesztés Budapesten a 19. század végén, a 20. század elején volt utoljára.

Dubaj közlekedése

Néhány éve alapította meg Dubaj az integrált közlekedési hatóságát, a Road and Transport Authorityt (RTA). Előtte a közösségi közlekedés ismeretlen fogalom volt, csak magánautók és taxik közlekedtek az egyre szélesebb, több helyen kétszer hat sávos városi sztrádákon. A gyalogos közlekedés ma is gyakorlatilag lehetetlen egy-egy komplexum (egyetemi, irodai campus) között. A kerékpározás az 50 Celsius fokos sivatagi kánikulában nem népszerű, de a hosszabb gyalogtúrák sem ajánlatosak. Az RTA feladatai közé tartozik a stratégiai tervezés, projektek tervezése és kivitelezése, a taxi-, autóbusz- és hajóközlekedés lebonyolítása, utak építése, üzemeltetése. Az elmúlt években százas nagyságrendben vásároltak új autóbuszokat, szinte havonta indítanak be új vonalakat. Az RTA kiemelt projektje az új dubaji metróhálózat építése.

A Dzsebel Ali állomás, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

A Dzsebel Ali állomás, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

A metrĂł koncepciĂłja

A dubaji metró több szempontból is egyedülálló. A sejk rendelte el a metróhálózat kiépítését annak érdekében, hogy 2010-re várt 15 millió látogató közlekedését megkönnyítsék, valamint a csúcsidőben elviselhetetlen dugókat csökkentsék. Rögtön a hálózat építése mellett tették le a voksukat és ehhez mérten óriási összegeket rendeltek a projekthez. A cél tehát a relatíve rövid kivitelezés és a minél nagyobb terület lefedése volt. Mivel a város beépítettségének mértéke nem összevethető egy hagyományos nagyvároséval, úgy döntöttek, hogy a hálózat nagy részét a felszínen, elkülönített magasvezetésű vágányokon vezetik. Csak a sűrűbben lakott néhány megállónál, illetve egy mesterséges öböl (Dubai Creek) alatt épült alagút, melynek a hossza 1,6 km. (Bővebben az alagútfúrásról itt.)

2005 májusában bĂ­zták meg a tervezĂ©ssel Ă©s az Ă©pĂ­tĂ©ssel a tĂşlnyomĂłrĂ©szt japán cĂ©gekbĹ‘l állĂł konzorciumot. A 75 kilomĂ©teres hálĂłzat 15,5 milliárd dirham (775 milliárd Ft) tervezett költsĂ©gvetĂ©sű metrĂł kivitelezĂ©sĂ©t a Dubai Rapid Link (DURL) konzorcium nyerte meg, melynek tagjai a Mitsubishi Heavy Industries, a Mitsubishi Corporation, az Obayashi Corporation, a Kajima Corporation Ă©s a török Yapı Merkezi. A projekt menedzsment Ă©s ellenĹ‘rzĹ‘ mĂ©rnöki feladatokat az amerikai Parsons Ă©s a francia Systra cĂ©gek látták el. 2009 nyarán nyilvánosan elismerte az RTA, hogy a tervezett költsĂ©geket nem kevesebb, mint 80%-kal lĂ©ptĂ©k tĂşl, azaz a számlán 28 milliárd dirham (1400 milliárd Ft) áll. Nem kis megterhelĂ©s ez az emirátusnak, ugyanis az „államadĂłssága” meghaladja a 85 milliárd dollárt, mely több mint a GDP. Ugyancsak a megnyitás elĹ‘tti hetekben tudta meg a nyilvánosság, hogy a Piros Vonal 29 állomásábĂłl szeptember 9-Ă©n mindössze 10-et nyitnak meg, a többi állomást rĂ©szben arra hivatkozva, hogy az állomás környĂ©kĂ©n mĂ©g nincs ingatlanfejlesztĂ©s, egy kĂ©sĹ‘bbi idĹ‘pontban fogják beĂĽzemelni. A hálĂłzatnak 2010 tavaszátĂłl kĂ©t eleme lesz, a szeptember 9-Ă©n megnyĂ­lt Piros Ă©s a jövĹ‘re megnyĂ­lĂł Zöld Vonal. A BĂ­bor Vonal Ă©pĂ­tĂ©sĂ©t idĂ©n kezdtĂ©k Ă©s várhatĂłan 2012-ben fejezik be. Tervbe van vĂ©ve mĂ©g kĂ©t vonal Ă©pĂ­tĂ©se, melyeket rĂ©szben a világgazdasági válságra hivatkozva elahalasztottak nĂ©hány Ă©vvel.

Mozgójárda a Dzsebel Ali állomáson, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Mozgójárda a Dzsebel Ali állomáson, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

, Dubaj

, Dubaj

Az állomások

Az állomások építészeti koncepciójának alapja a négy természeti elem, a föld, a víz, a levegő és a tűz, minden állomás egyedi, tervük ugyanakkor az egységes kerethez illeszkedik, nagyjából egyenlő arányban (elemenként 11-13 állomás). Az állomások kívülről gyöngykagylóra hasonlítanak, mely Dubaj történelmében nagy szerepet játszik. A magasztos építészeti elképzelések mellett ugyanakkor elsődleges szempont volt a lehető legrövidebb gyaloglási távolság, egyszerű tájékozódási lehetőség, azaz nem ment az utasbarát szemlélet, a praktikum rovására a művészeti kialakítás. Az állomások belsőépítészeti tervezését a KCA International végezte. A kivitelezést a DURL konzorcium egyik tagja, az Obayashi Corporation végzi. (Budapesten a 4-es metró több állomásának építésében is részt vesz konzorciumi tagként az Obayashi.)

Egy állomás építése, Dubaj (forrás: flickr.com/deeeepak)

Egy állomás építése, Dubaj (forrás: flickr.com/deeeepak)

A dubaji metró nagy része magasvasúti pályán halad., Dubaj (forrás: Solt Imre)

A dubaji metró nagy része magasvasúti pályán halad., Dubaj (forrás: Solt Imre)

Mint szinte minden vezető nélküli metróüzem esetében, Dubajban is üvegfal védi a peronon várakozó utasokat. Ezzel elkerülhetőek a balesetek és szándékos, az üzembiztonságot zavaró cselekmények is. A szintén automata üzeműre tervezett budapesti 4-es metró esetében máig tisztázatlan, hogy lesznek-e peronajtók. Minden állomás egy kisebbfajta üzletközpont lesz, étkezési, újságvásárlási lehetőséggel, de rendelkezésre áll majd mosdó és pelenkázó is. Minden állomás teljesen klimatizált valamint akadálymentes kialakítású lesz, azaz a babakocsival vagy nehéz csomaggal közlekedők mellett a kerekesszékesek és a vakok illetve gyengénlátók is külső segítség nélkül közlekedhetnek. Az állomásokon elérhető vezeték nélküli internet már csak hab a tortán. Emlékeztetőül: Dubajban járunk!

Az állomásokkal kapcsolatban érdemes még egy különleges dolgot megemlíteni: a 47-ből 23 állomás elnevezési jogát tízéves koncesszió keretében értékesítésre kínálták fel. Elsőre szokatlanul hangzik, azonban szigorú szabályokat határoztak meg (pl. magánemberről nem lehet elnevezni állomást, a helyi kultúrát tiszteletben kell tartani, stb.) és a város jó híre és óriási vásárlóereje megmozgatta a jelentkezők fantáziáját. A milliárdokat hozó szerződések sokat segítettek a nagymértékben elszállt költségeken, ugyanakkor a megnyitás előtt néhány héttel egy szerződést felbontott az RTA, miután egy bevásárlóközpont nem volt hajlandó fizetni. A megkötött szerződések alapján a várható bevétel 1,8 milliárd dirham (90 milliárd Ft).

, Dubaj

, Dubaj

, Dubaj

, Dubaj

A gördülőállomány

A kivitelezĹ‘k nagy rĂ©sze japán, Ă­gy a járművek is egy szigetországi cĂ©g, a Kinki Sharyo osakai gyárában kĂ©szĂĽltek. A nĂ©gy fĹ‘/m²-rel számolva 897 fĂ©rĹ‘helyes (melybĹ‘l 140 az ĂĽlĹ‘hely), 5 kocsibĂłl állĂł szerelvĂ©nyek harmadik sĂ­nrĂłl, alsĂł áramszedĹ‘vel vĂ©telezik az áramot. Egyedinek mondhatĂł, hogy minden szerelvĂ©nyben három, egymástĂłl hermetikusan elválasztott osztály lesz. Az ezĂĽst osztály (4 kocsi) bárki számára hozzáfĂ©rhetĹ‘, az arany osztály – magasabb menetdĂ­j megfizetĂ©se ellenĂ©ben – nagyobb kĂ©nyelmet biztosĂ­t: megfeleltethetĹ‘ a vonatok elsĹ‘ osztályának, dubaji szĂ­nvonalon bĹ‘rĂĽlĂ©ssel, valamint kilátással elĹ‘re – hiszen vezetĹ‘fĂĽlke nincs a vezetĹ‘ nĂ©lkĂĽli szerelvĂ©nyeken. Valamint egy harmadik osztály is lesz – Ă©s ez már valĂłban a helyi kultĂşra jellemzĹ‘je – nĹ‘knek Ă©s gyerekeknek (a kĂ©t speciális osztály összesen 1 kocsi), ahova fĂ©rfiaknak tilos beszállni. TermĂ©szetesen a hölgyek utazhatnak más osztályokon is, nem erĹ‘szakos szegregáciĂłrĂłl van szĂł, hanem lehetĹ‘sĂ©grĹ‘l. Minden szerelvĂ©nyen hat fenntartott hely áll a kerekesszĂ©kkel közlekedĹ‘k rĂ©szĂ©re. A kĂ©nyelmes tájĂ©kozĂłdást LCD-kijelzĹ‘k Ă©s Wi-Fi internetelĂ©rĂ©s segĂ­ti. Az utastĂ©ri belsĹ‘Ă©pĂ­tĂ©szeti koncepciĂłja a vĂ­z Ă©s a levegĹ‘. Minden szerelvĂ©ny termĂ©szetesen lĂ©gkondĂ­cionált.

Járműtesztelés februárban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Producer)

Járműtesztelés februárban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Producer)

...és júliusban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Nepenthes)

…Ă©s jĂşliusban, Dubaj (forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Nepenthes)

Az ezüst osztály, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Az ezüst osztály, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Az arany osztály, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Az arany osztály, Dubaj (forrás: gulfnews.com)

Kapcsolódó beruházások

A metró átadása kapcsán módosították a buszhálózatot, létrehozták a ráhordóbuszok hálózatát (jelölésükben a ráhordó, azaz angolul feeder szóra emlékeztető F betű áll a szám előtt), melyek egy-egy metróállomás környékét bejárva közvetlen kapcsolatot adnak az új városi kötöttpályás eszközhöz. Kezdetben 17 ráhordó buszvonal közlekedik 4 állomáshoz. Külön erre a célra 518 darab VDL Citea autóbuszt vásároltak 1,8 milliárd dirham (50 milliárd Ft) értékben, 8 éves üzemeltetési és karbantartási szerződéssel a holland VDL cégtől. A buszok ára ebből 845,7 millió dirham (42,2 milliárd Ft), azaz darabonként kb. 82 millió Ft, a szerződés másik része az üzemeltetést fedezi. Három állomáson nagykapacitású P+R parkolót építettek (3000-3000, illetve 6000 férőhellyel), melyeket abban az esetben ingyen lehet használni, ha az autós metróval utazik tovább, ellenkező esetben óránként 10 dirhamot (500 Ft-ot) vagy naponta 60 dirhamot (3000 Ft-ot) kell fizetni. Minden metróállomásnál kiépítették a taxiállomásokat is, valamint az Európában K+R, azaz kiss and ride néven ismert várakozóhelyet, ahol az utasok be- vagy kiszállásának néhány pillanatára megállhat az autós. Ahol megoldható, vízi közlekedési kapcsolatot is kapnak az állomások. Figyelemre méltó, hogy a városi rendőrség a kezdetektől egy speciális egység, az újonnan létrehozott Közlekedési Rendőrség segítségével garantálja az utasok és létesítmények biztonságát, mindamellett, hogy az állomásokon és a járművek fedélzetén összesen 3000 kamerát szereltek fel, melyek képét folyamatosan ellenőrzi a személyzet.

Üzemeltetés

A metrĂł ĂĽzemeltetĂ©sĂ©vel Ă©s karbantartásával a brit Serco cĂ©g közel-keleti leányvállalatát bĂ­zták meg. A Serco a saját vezĂ©rigazgatĂłjának elmondása szerint „a legnagyobb cĂ©g, melyet senki nem ismer”, ugyanis 50 ezer alkalmazottja Ă©s Ă©vi 5 milliárd dollár körĂĽli bevĂ©tele van. ĂśzemeltetĂ©si portfoliĂłjába tartozik az ugyancsak teljesen automata ĂĽzemmĂłdĂş londoni Docklands Light Railway, a koppenhágai metrĂł, nĂ©hány egyĂ©b brit metrĂłvonal, valamint a dĂ©l-ausztráliai vasĂştvonal. A szerzĹ‘dĂ©st – melynek Ă©rtĂ©ke 795 milliĂł amerikai dollár – 2007. Ă©v közepĂ©n kötöttĂ©k 12,5 Ă©vre, azaz a 10 Ă©ves ĂĽzemeltetĂ©st megelĹ‘zte 2,5 Ă©v tanácsadás. A vasĂştbiztonsági szabványok kialakĂ­tásában a brit VasĂşti HatĂłság (Office of Rail Regulation) működött közre. A budapesti 4-es metrĂł ĂĽzembehelyezĂ©s utáni ĂĽzemeltetĂ©sĂ©vel mĂ©g nem foglalkoztak a várospolitikusok, szakemberek, máig ismeretlen, hogy az alulfinanszĂ­rozott BKV kĂ©pes lesz-e Ă©s hogyan egy ilyen komplex, modern rendszert működtetni. Nem elvetendĹ‘ az ĂĽzemeltetĂ©st tapasztalattal rendelkezĹ‘ cĂ©gre bĂ­zni.

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

A metró átadásához kapcsolódóan egységesítik a közösségi közlekedés tarifastruktúráját. A jegyrendszer teljesen elektronikus, kártya alapú, mely az autóbuszokon is érvényes. A büntetési tételek:

  • Ă©tkezĂ©s, ital fogyasztása 100 dirham (5000 Ft)
  • Ă©pĂĽletek vagy járművek rongálása 500 dirham (25 000 Ft)
  • Ă©rvĂ©nyes jegy nĂ©lkĂĽli utazás 200 dirham (10 000 Ft)

A metrĂł – mint mindehol máshol a világon – pĂ©nzĂĽgyileg nem önfenntartĂł, állami pĂ©nzek nĂ©lkĂĽl nem tudna működni. Dubaj esetĂ©ben kĂĽlönösen fontos, hogy alacsonyan határozták meg a viteldĂ­jak, illetve bĂ©rletek árát, ugyanis egy liter benzin az Emirátusban mĂ©g a 100 Ft-nyi dirhamot sem haladja meg.

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

, Dubaj (forrás: Nagy Levente)

A metró szombattól csütörtökig reggel 6 és este 11 óra között, míg a pénteki ünnepnapon délután 2 óra és éjfél között közlekedik. A kezdeti menetrend szerinti követés 10 perc lesz, melyet a 2010-es évben a csúcsidőben 3 perc 45 másodpercrere sűrítenek.

Amatőr videó a tesztüzemről: http://www.arabianbusiness.com/565784-exclusive-first-video-of-trip-on-dubai-metro

Források: rta.ae, gulfnews.com, metronamingrights.com, youtube.com/rtadubaigov, wikipedia.org, cia.gov, thenational.ae, arabianbusiness.com, flickr.com

Nagy Levente

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.