Szemétvasúttól az autópályáig-25 éve nem jár villamos a Nagykőrösi úton | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Szemétvasúttól az autópályáig-25 éve nem jár villamos a Nagykőrösi úton

2008-09-24
By

1983 nyarán kezdődött meg a Nagykőrösi út átépítése az M5-ös autópálya bevezető szakaszává, amely a villamosforgalom megszüntetésével párosult. Ennek alkalmából készült el cikkünk, amelyben Pestszentimre egykor fontos járatával, az 51-es villamossal foglalkozunk.

A lajosmizsei vasútvonal keresztezése egykoron. (forrás: Lakos Rudolf)

A lajosmizsei vasútvonal keresztezése egykoron. (forrás: Lakos Rudolf)


A B.Sz.K.Rt. (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.) 1938-ban két iparvágány felhasználásával új viszonylatot indított. A Cséry Lajos hulladékfeldolgozó telepére vezető Nagykőrösi úti vágányt kötötték össze a Kőbányai Iparvasút Epreserdő utcai vonalával. A már akkor 51-esnek számozott járat 1938. december 1-jén közlekedett először a Nagyvárad tér és Kispest, Vas Gereben utca között, egyvágányú pályán.

A vonalat az 50-es években kezdték el komolyabban fejleszteni. A Nagykőrösi útig tartó szakaszon az FVV (Fővárosi Villamosvasút) 1952-ben megépítette a második vágányt. 1957-ben megépült a felsővezeték a szemétvasút Vas Gereben utca és Fogarasi út közötti szakaszán is: itt először az 54-es villamos járt, melyről kezdetben át kellett szállni a belvárosba tovább közlekedő 51-es villamosra. Az 51A jelzésű betétjárat akkoriban a Háromszék utcáig közlekedett.

Miután a szemétvasút megszűnt, az FVV 1958-ban egészen a szeméttelepig villamosította a vonalat, melyet egyúttal meg is hosszabbítottak Pestszentimre-felső vasúti megállóhelyig. A járat ezután áthaladt a festői szépségű Bivaly-réten, ahol megállója is volt. Itt a villamosok igazi pusztai környezetben, gémeskutak és legelő állatok között haladtak. A villamosok a lajosmizsei vasútvonalat szintben keresztezték, ahol először tekerős sorompó, majd 1976-tól fénysorompó üzemelt.

A vonal egyik kultikus része a Bivalyréti szakasz volt. (forrás: Lakos Rudolf)

A vonal egyik kultikus része a Bivalyréti szakasz volt. (forrás: Lakos Rudolf)

A képekről egyértelmű, hogy miért.

A képekről egyértelmű, hogy miért.

Távol a világ zajától zakatol a villamos Pestszentimre felé. (forrás: Lakos Rudolf)

Távol a világ zajától zakatol a villamos Pestszentimre felé. (forrás: Lakos Rudolf)

Az 54-es belső végállomását a hosszabbítás után a Nagyvárad térre helyezték, így a Háromszék utcáig tartó szakaszon már három viszonylat közlekedett Pestszentimre felé. A fejlesztések azonban továbbra sem álltak le: 1960 végén az 54-est újonnan épített pályán a Vörösfény (ma: Nemes) utcáig hosszabbították meg. Itt a vonalnak üzemi kapcsolata is volt a Pestszentimrét Pestszentlőrinccel összekötő 40-es villamossal. A következő évben az 54-est összevonták az 51-essel, az 51A végállomását pedig a Vas Gereben utcához helyezték át. Ezzel kialakult az a két viszonylatos rendszer, amely a következő húsz évben megmaradt.

Az utolsó fejlesztés 1967-ben volt, amikor a Nagykőrösi úton is megépült a második vágány: ekkor az 51A-t meghosszabbították a Használtcikk-piacig, ahol hurokvégállomás épült a pótkocsis villamosok számára.

Az idők során többféle villamostípus is be volt osztva a vonalra. Az 51-esen általában 2000-es ikerkocsik jártak, az 51A-n 2700-asok, egy, vagy két 5000-es pótkocsival. Előfordult az 51-esen 1700-as is, illetve az utolsó három évben szóló 1500-asokat osztottak be rá.

Metróépítés: 1976–1980

A 3-as metró második szakaszának építését 1976-ban kezdték el, és ez hatással volt az 51-es villamos közlekedésére is. 1976 júniusában az 51-es és az 51A csak az ÃœllÅ‘i útig közlekedett a külsÅ‘ végállomásokról. Továbbutazni az ÃœllÅ‘i úti villamosokkal lehetett. 1978-ban újabb vágányzár nehezítette a közlekedést: júliustól kezdve az 51-es és az 51A megint csak az ÃœllÅ‘i útig járt, de 1979 márciusától ismét a Nagyvárad térig közlekedtek. 1980 márciusában vágányépítés volt a Határ út és a NagykÅ‘rösi út keresztezÅ‘désében, ezért a viszonylatok nem üzemelhettek, helyettük villamospótló buszokkal kellett utazni. Március végén elkészült a 3-as metró második szakasza (Nagyvárad tér – KÅ‘bánya-Kispest), ehhez kapcsolódóan az ÃœllÅ‘i út Nagyvárad tér és Határ út közti részén is megszűnt a villamosközlekedés. Az 51A-t is megszüntették, az 51-est pedig a Használtcikk-piacig rövidítették.

Egy rövid filmes emlék a vonal végnapjaiból, Cakó Ferenc 1978-as, A szék című animációs filmjében egy rövid részlet erejéig feltűnik az 51-es villamos:

Az utolsó három év

A Használtcikk-piactól az ÃœllÅ‘i útig tartó szakaszt márciustól a 13A, majd októbertÅ‘l a 13-as villamos pótolta. A NagykÅ‘rösi úton 1983. július 6-án járt utoljára villamos. Hamarosan elkezdték építeni az M5-ös autópálya bevezetÅ‘ szakaszát, amelyet a NagykÅ‘rösi útból alakították ki. A villamosok, a Kis-Burma vasút és a kétsávos út helyét a 2×3 sávos osztott pályás főút vette át. A pestszentimrei szakaszon és a Bivaly-réten még évekig megvoltak a sínek, de ma már csak a KözdűlÅ‘ utcánál emlékeztet egy aszfaltból kilátszó vágánycsonk az 51-es villamosra.

Az NagykÅ‘rösi úti villamosok hiánya a térség közlekedését mind a mai napig megnehezíti. A rendszerint igen magas kihasználtsággal közlekedÅ‘, és gyakran dugóban vesztegelÅ‘ buszjáratok egyre kevésbé alkalmasak arra, hogy a környék közlekedési igényeit kielégítsék. Még kevésbé mondható el ez a lajosmizsei vasútvonalról: a vonatok ritkán járnak, lassúak, nem érik el a város központját és műszaki állapotuk is kritikán aluli. Az 51-es villamos sorsa is jó példa arra, hogy milyen módon lehet egy értékes infrastruktúrát, annak fokozatos elsorvasztásával, tönkretenni. Talán mégiscsak jelez valamit az, hogy a villamosok helyén épített autópályán ma már mindkét irányban buszsáv kijelölésére került sor, hogy az utasok legalább ezen a szakaszon elkerülhessék a reggeli dugókat…

Lássuk, mi maradt a vonalból!

A lajosmizsei vasútvonal keresztezése egykoron. (forrás: Lakos Rudolf)

A lajosmizsei vasútvonal keresztezése egykoron. (forrás: Lakos Rudolf)

A kereszt helye manapság, a másik irányból nézve. (forrás: Pólai Balázs)

A kereszt helye manapság, a másik irányból nézve. (forrás: Pólai Balázs)

A mai Temesvár utca helyén haladt a villamos. (forrás: Lakos Rudolf)

A mai Temesvár utca helyén haladt a villamos. (forrás: Lakos Rudolf)

Ugyanez manapság. Nagyjából itt lehetett a villamos Tülök utcai megállója. (forrás: Pólai Balázs)

Ugyanez manapság. Nagyjából itt lehetett a villamos Tülök utcai megállója. (forrás: Pólai Balázs)

A villamos a Közdűlő utcánál hagyta el a

A villamos a KözdűlÅ‘ utcánál hagyta el a “civilizációt”. (forrás: Lakos Rudolf)

Manapság itt található talán az utolsó vágánymaradvány a vonalból. (forrás: Pólai Balázs)

Manapság itt található talán az utolsó vágánymaradvány a vonalból. (forrás: Pólai Balázs)

A Cukrász utcai megálló helye ma. (forrás: Pólai Balázs)

A Cukrász utcai megálló helye ma. (forrás: Pólai Balázs)

A Gomb utcai megálló helye ma - sínek helyett aszfaltsivatag. (forrás: Pólai Balázs)

A Gomb utcai megálló helye ma – sínek helyett aszfaltsivatag. (forrás: Pólai Balázs)

Vas Gereben utca, itt volt az 51-es végállomása a járat indításakor, 1938-ban. (forrás: Pólai Balázs)

Vas Gereben utca, itt volt az 51-es végállomása a járat indításakor, 1938-ban. (forrás: Pólai Balázs)

Az 51A hurokvégállomása itt volt, a Használtcikkpiac elött. (forrás: Pólai Balázs)

Az 51A hurokvégállomása itt volt, a Használtcikkpiac elött. (forrás: Pólai Balázs)

Az 51-es villamos a Nagy-Burma vasutat is keresztezte, a lajosmizsei vasút mellett néhány méterrel húzódott a villamos vágánya. (forrás: Pólai Balázs)

Az 51-es villamos a Nagy-Burma vasutat is keresztezte, a lajosmizsei vasút mellett néhány méterrel húzódott a villamos vágánya. (forrás: Pólai Balázs)

A Közdűlő utcai vágánycsonk mellett van ez a levágott oszlop, az egyetlen, ami a vonalról megmaradt. (forrás: Pólai Balázs)

A Közdűlő utcai vágánycsonk mellett van ez a levágott oszlop, az egyetlen, ami a vonalról megmaradt. (forrás: Pólai Balázs)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *