VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Hosszabb a bécsi U2

2008-05-13
Szerző:
Schottenring: ma már csak a szerelvénymenetek használják a régi végállomást., Schottenring, Bécs (forrás: Müller Péter)

Schottenring: ma már csak a szerelvénymenetek használják a régi végállomást., Schottenring, Bécs (forrás: Müller Péter)


Két évvel az U1 Leopoldauig történő meghosszabbítása után ismét új metrószakaszt vehettek birtokba a bécsiek. Ezúttal az U2-es vonala bővült Schottenring és Stadion között.

Három nappal az átadás előtt kész van a Taborstrasse megálló., Taborstrasse, Bécs (forrás: Müller Péter)

Három nappal az átadás előtt kész van a Taborstrasse megálló., Taborstrasse, Bécs (forrás: Müller Péter)

Karlsplatz: Kétszeresen is archív kép: még a Schottentor a végállomás és 4-kocsis a szerelvény., Karlsplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

Karlsplatz: Kétszeresen is archív kép: még a Schottentor a végállomás és 4-kocsis a szerelvény., Karlsplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

Bécs kettes számú metróvonala hosszú ideig kimaradt a fejlesztésekből, mindössze kisebb átalakításokat végeztek az 1980-ban megnyílt szakaszon: meghosszabbították a peronokat 75-ről 115 méterre, valamint bezárták a Lerchenfelder Strasse megállóhelyet. A vonalnak nemcsak a története kalandos – erről később lesz még szó – hanem paraméterei is érdekesek. A hosszabbítás előtt a két végállomás (Karlsplatz és Schottenring) között mindössze négy közbenső megállója volt, (Museumsquartier, Volkstheater, Rathaus, valamint Schottentor Universität) a vonal hossza pedig egy metróvonalhoz képest elég kicsi, 3,6 km volt. A 3,7 km hosszú új szakaszon öt megálló épült: Taborstrasse, Praterstern, Messe Prater, Krieau, valamint az ideiglenes végállomás, Stadion. A munka nem áll meg, 2010-ben ugyanis Aspern városrészig hosszabbodik a vonal, de tervezik a közeli repülőtérre történő hosszabbítást is. A vonal Messe Praterig föld alatt halad, onnantól a felszínen, illetve a felszín felett. A hosszabbításhoz kapcsolódóan Schottenring állomás is átépült, de a kedvező átszállási kapcsolat az U2 és az U4 között megmaradt. A meghosszabbítás jelentőségét és fő célját a 2008-as foci EB adja, ugyanis annak egyik helyszíne az Ernst Happel Stadion az új végállomás mellett található.

P+R+U+Stadion, azaz: parkolj utazz, szórakozz., Bécs (forrás: Müller Péter)

P+R+U+Stadion, azaz: parkolj utazz, szórakozz., Bécs (forrás: Müller Péter)

Schottenring: ma már csak a szerelvénymenetek használják a régi végállomást., Schottenring, Bécs (forrás: Müller Péter)

Schottenring: ma már csak a szerelvénymenetek használják a régi végállomást., Schottenring, Bécs (forrás: Müller Péter)

A felszíni közlekedés is átalakult az érintett városrészben, Leopoldstadtban. Teljes hosszában megszűnt a 21-es villamos, de a belső városrészben levő önálló szakaszán (Taborstrasse és Praterstern között) a pálya megmarad, hátha nem bizonyul helyesnek a döntés és szükség lesz a villamos újraindítására. Ezzel együtt a rendkívüli 81-es villamosviszonylat is megszűnt, amely a vásár napjain közlekedett Praterstern és Elderschplatz között. Meghosszabbított útvonalon közlekedik viszont a 11A jelzésű buszjárat, amely Elderschplatz helyett Krieauig jár, de hétköznap és szombaton napközben Stadionig közlekedik. A 21-es villamos megszűnése miatt meghosszabbodott a 77A és a 80A jelű buszjárat, továbbá módosult az 5A és a 80B útvonala.

Schwedenplatz: Az utóbbi időben már csak  papírra nyomtatott viszonylatszám-jelzőket és oldaltáblákat használtak. Az eredeti táblákat az őszi Tramwaytag-on lehet majd megvásárolni., Schwedenplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

Schwedenplatz: Az utóbbi időben már csak papírra nyomtatott viszonylatszám-jelzőket és oldaltáblákat használtak. Az eredeti táblákat az őszi Tramwaytag-on lehet majd megvásárolni., Schwedenplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

A 80B végállomása is változott: a Schlachthaus gasse helyett a Stadionnál lévő Krieau megálló., Bécs (forrás: Müller Péter)

A 80B végállomása is változott: a Schlachthaus gasse helyett a Stadionnál lévő Krieau megálló., Bécs (forrás: Müller Péter)

Az U2 eredeti, meghosszabbítás előtti vonalának története még az 1960-as évek közepén indult. Ekkor születtek meg az első elképzelések Bécsben a leendő metróhálózatról. Mivel azonban a város híján volt az ehhez szükséges forrásoknak, így egyelőre a villamoshálózat egyes részei kerültek alagútba. Ezek egyike volt a Karlsplatz és a Landesgericht (tartományi bíróság) között vezetett, 1966-ban megnyílt villamosalagút. Ezt a szakaszt a benne közlekedő átmérős jellegű E2, G2 és H2 villamosviszonylatok után „Zweierlinie”-ként (kettes számú vonal, a bécsi nyilvántartásban ugyanis ekként szerepelt ez a szakasz) nevezték a bécsiek, igaz, ez az elnevezés már előbb megszületett. A megvalósítás sajnos nem volt a legszerencsésebb, ennek ellenére mikor 1970-ben végleges döntés született a metróhálózat kiépítéséről, ez a szakasz is szerepelt a későbbi metróvonalak között. Így 1980-ban a villamosforgalom az alagútban megszűnt, magát az alagutat pedig déli irányban az U4 Karlsplatz állomásához kapcsolódó aluljárójáig, északi irányban pedig a Landesgerichttől egy éles jobbkanyar után a Schottenring alatt az U4 azonos nevű állomásáig hosszabbították meg, majd 1980. augusztus 30-án megnyílt az új metróvonal, melynek első meghosszabbítása most, 28 évvel a nyitás után történt meg. Ezzel együtt az érintett szakaszon a villamosközlekedés megszűnése visszalépés volt, hiszen így az eddig átjárható szakasz csak átszállásokkal volt beutazható, illetve a villamosvonalak hálózatossága is jelentősen romlott. (Jelentőségében a lépés hasonló volt a Rákóczi út villamosközlekedésének megszűntetéséhez.). Ráadásul mivel a metró megállói egybeestek az egykori villamosmegállókkal, így az utazási sebesség sem növekedett, mi több, az átszállások miatt még lassult is a haladás ezen a szakaszon. Emiatt a kihasználtság sem adódott akkorára, mint a város többi metróvonalán.

A Heinestrassén ma már a meghosszabbított 80A autóbuszjárattal lehet utazni., Bécs (forrás: Müller Péter)

A Heinestrassén ma már a meghosszabbított 80A autóbuszjárattal lehet utazni., Bécs (forrás: Müller Péter)

Praterkai végállomás. Itt a 77A jelzésű autóbusz próbálja pótolni a villamosforgalmat. Javulás az U2-es vonal 2. ütemének átadásával várható., Bécs (forrás: Müller Péter)

Praterkai végállomás. Itt a 77A jelzésű autóbusz próbálja pótolni a villamosforgalmat. Javulás az U2-es vonal 2. ütemének átadásával várható., Bécs (forrás: Müller Péter)

Elderschplatz: A kiállítási terület rendezvényeire eddig a 21-es villamos mellett a 81-es szállította az utasokat. Ma már a metró., Elderschplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

Elderschplatz: A kiállítási terület rendezvényeire eddig a 21-es villamos mellett a 81-es szállította az utasokat. Ma már a metró., Elderschplatz, Bécs (forrás: Müller Péter)

Ezt jelzi hogy csúcsidőben is csak 5 percenként járnak a szerelvények még a meghosszabbítás után is, ráadásul megszűnése előtt a 21-es villamoson sem lehetett zsúfoltságot tapasztalni még napközben, 10 perces követésnél sem. Emiatt kezdetektől fogva vegyes érzelmekkel viseltetnek a bécsiek a metróvonal iránt, ennek a helyi zöldek is hangot adtak egy petíció formájában. Egyáltalán nem meglepő módon hasonló érveket sorakoztatnak fel, mint amelyek itthon is elhangzanak: jobb átszállási kapcsolatok, a sűrűbb buszforgalom miatt magasabb környezetszennyezés, hosszabb gyaloglási távolságok. Nem hivatalosan ugyan, de az alagúti villamosközlekedés megszűnésével a hálózaton keletkezett “lyuk” befoltozására is születtek tervek: felmerült egy villamosalagút építése a schottentori villamosvégállomás alsó szintje és a 62-es és 65-ös villamos, valamint a Wiener Lokalbahnen Operánál található végállomása között, de ennek tervezéséről még nincs döntés.

Utazzunk együtt az U2 új szakaszán!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.