VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Véleményeztük a Paraméterkönyvet – az elutasítását kértük a Városházától

2008-04-16
By

A VEKE viszonylatonként elemezte a Paraméterkönyv nyilvánosságra került változatát és annak szakmai hibái miatt a javaslat elutasítását kérte levélben a város vezetőitől.

A 28-as és 37-es villamosok hétvégi ritkítását sikerült megakadályozni., Budapest (forrás: Halász Péter)

A 28-as és 37-es villamosok hétvégi ritkítását sikerült megakadályozni., Budapest (forrás: Halász Péter)


Az alábbi tartalmú levelet küldtük meg dr. Demszky Gábor főpolgármesternek, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek, Lakos Imre szakbizottsági elnöknek és Balogh Zsoltnak, a BKV megbízott vezérigazgatójának.

A Főpolgármesteri Kabinet 2008. április 4-i ülésén elkészített és azóta a BKV honlapján közzétett Paraméterkönyv-tervezet részletes, viszonylatonkénti elemzését szakmai civil szervezetünk elvégezte.

A Paraméterkönyv tervezete számos olyan szakmai alapvetést tartalmaz, melyek indokoltságát nem látjuk bizonyítottnak és melyekről semmilyen megrendelői vagy tulajdonosi fórum nem döntött. Ezek alapján a következő kérdések merülhetnek fel:

– Valóban szükséges egy ekkora városban az összes járatra vonatkozóan a tökéletesen ütemes menetrend bevezetése, mely azt jelenti, hogy minden járat követési ideje egy alapütem egész számú többszöröse lehet csak? (Tehát, az estére javasolt 7,5 perces alapütem mellett csak 7-8, 15 vagy 30 perces követés képzelhető el, 10 perces követés nem.)

– A 2007-ben bevezetett zsúfoltságkezelési program szellemiségét feladva valóban egy jelentős visszalépéssel az Európában igen szokatlan 5 fő/négyzetméteres zsúfoltsággal és 90%-os kihasználtsági küszöbértékre érdemes méretezni a hálózatot?

– Van-e szükség a ma is eltérő csúcsidei, csúcsidőn kívüli és éjszakai hálózat mellett még egy külön esti járathálózatra is? Mennyiben teszi ez átláthatatlanabbá a rendszert, és hol van példa arra még Európában, hogy egy városon belül „négyféle vonalhálózati térkép” legyen érvényes egy adott naptári napon belül?

– Kisforgalmú időszakokban inkább nagyobb járműegységek ritka közlekedtetése vagy inkább kisebb járműegységek sűrű közlekedtetése a célszerű, gazdaságos és utasforgalmilag indokolható? (A tervezetben mindkét irányú elmozdulás egyidejűleg megtalálható, koncepció nem felfedezhető.)

A fenti kérdések megválaszolása nélkül a Paraméterkönyv egyes elemeiről nem lehet értelmes szakmai vitát folytatni. Ennek ellenére szükségesnek tartottuk a viszonylatonkénti elemzések elvégzését. Engedje meg, hogy ezúton küldjem meg szakmai anyagunkat, melyben a tervezett változtatásokat négy csoportra bontottuk és alternatív javaslatokat is megfogalmaztunk.

A kategorizálás segítségével igyekeztünk a tervezett intézkedések mindegyikét értékelni, de a BKV honlapján megjelentetett tervezetből számos elem hiányzik, melyek megismerése szükséges az alapos szakmai véleménynyilvánításhoz. Hiányoljuk a járatok üzemidejének pontos meghatározását, az utasforgalomra, egyes járatok zsúfoltságára gyakorolt hatás bemutatását, az externális hatások részletes elemzését, illetve a járatok útvonalának és megállókiosztásának ismertetését.

Összességében úgy látjuk, hogy a Paraméterkönyv jelenlegi változata nem alkalmas a bevezetésre, mivel:

– számos olyan intézkedést tartalmaz, melyek szakmailag megalapozatlanok és a szolgáltatási színvonal elfogadhatatlan romlását okozzák;

– nem értünk egyet a tervezett teljesítménycsökkentéssel, melynek mértéke ráadásul nem az utasigények alapján készült számítások, hanem forráskivonási célok mentén született meg;

– a teljesítménycsökkentés ellentétes Budapest várospolitikai céljaival, nem szolgálja a tömegközlekedés térnyerését és az autóforgalom visszaszorítását, a környezetszennyezés csökkenését;

– a teljesítménycsökkentés hatásai nem kerültek bemutatásra, sem a közvetlen, bevételre gyakorolt hatások, sem az externális hatások tekintetében;

– a teljesítménycsökkentés mértékétől függetlenül számos vonalhálózati, forgalomszervezési részletben sem tudjuk elfogadni a tervezetben foglalt elveket és konkrét megoldási javaslatokat;

– számos szakmai alapkérdés tisztázatlan;

– a tervezet hiányos, a járatok pontos üzemideje, útvonala, megállókiosztása, férőhely-kihasználtságuk változása nem megismerhető;

– a javaslatcsomag – mely számos elemében teljes mértékben különbözik a korábbi tervezetektől – nem került egyeztetésre a kerületi önkormányzatokkal, a szakmai civil szervezetekkel és a munkavállalókkal sem.

A fenti indokok alapján javasoljuk, hogy:

– a Paraméterkönyv 2 milliárd forintos teljesítménycsökkentést tartalmazó tervezetét a Városüzemeltetési Bizottság ne támogassa;

– induljon szakmai egyeztetés a fentiekben ismertetett, hálózatszervezési és szakmai alapkérdések tisztázása érdekében; illetve

– egyidejűleg alakuljon szakmai és civil részvétellel munkacsoport a Paraméterkönyv részleteinek kidolgozása, egy konszenzusos elfogadásra alkalmas, a kerületekkel is egyeztetett tervezet kimunkálása érdekében.

Egyesületünk továbbra is elkötelezett a Paraméterkönyv módosításának szükségessége mellett, azonban egyidejűleg az utasok és az összes budapesti lakos érdekeit figyelembe vevő és szolgáló, átgondolt és szakmailag alátámasztott javaslatcsomag elkészítését tartjuk elfogadhatónak. Mivel a jelenleg beterjesztett tervezet ezen feltételeknek nem felel meg, a szükséges további szakmai munkában közreműködésünket és támogatásunkat ezúton is felajánljuk.”

A levél mellékleteként megküldött részletes, viszonylatonkénti elemzés letölthető INNEN!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *