Apró trükkök százai: több ütemre bontják a járatritkítást | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Apró trükkök százai: több ütemre bontják a járatritkítást

2008-03-24
By

A sajtóban megjelent információknak megfelelően a húsvéti hétvégén gőzerővel folyt a Paraméterkönyv újabb változatának előkészítése, melyben a budapestiek egyértelmű elutasító véleményének figyelembe vétele helyett a drasztikus járatritkítás trükközéssel történő ütemekre bontásán dolgoztak a BKV vezetői.

Az ex-miskolci AKD-713 a 66-os járaton. (forrás: Könözsi Gábor)

Az ex-miskolci AKD-713 a 66-os járaton. (forrás: Könözsi Gábor)


Információink szerint a már ismert, összességében 10%-os ritkítást, de az autóbuszoknál 20%-os teljesítménycsökkentést tartalmazó Paraméterkönyv két „ütemre” válik szét, és a FÅ‘polgármesteri Kabinet ülésén egy, a szavak szintjén finomított, azonban még mindig ugyanolyan elfogadhatatlan járatmegszüntetéseket és ritkításokat tartalmazó Paraméterkönyv kerül beterjesztésre. A korábbi, egyébként soha nem alátámasztott ígéretek szerint 6 milliárd forint megtakarítást hozó tervezet tehát két, 3 milliárd forintos ütemre bomlana szét, melyeket néhány hónap különbséggel vezetnének be. Természetesen eleinte csak az elsÅ‘ ütem kerülne bejelentésre, bár önmagában már az is elfogadhatatlan: a 3 milliárd forintos megtakarítást hozó elsÅ‘ ütem is drasztikus, utasellenes járatritkításokat tartalmaz. Ez pedig ugyanúgy ellentétes a kerületi önkormányzatok, a civil szervezetek és a lakosság véleményével, ahogy a korábban bemutatott teljes javaslat.

Az elmúlt hetekben két széleskörű fórum is megtartásra került a Paraméterkönyv ügyében, mindkét fórum üzenete egyértelmű volt: a budapestiek és az agglomeráció utasai elutasították a járatritkítási szándékokat. Arra kérjük Hagyó Miklós Paraméterkönyvért felelős főpolgármester-helyettest, hogy vegye figyelembe a BKV utasainak akaratát és álljon el a teljesítménycsökkentési szándékától. Nem tartjuk helyesnek, hogy a lakosság, a civil szervezetek, a kerületek és a szakma egyöntetű ellenzése után a BKV-nál még mindig a Hagyó Miklós által képviselt járatritkításokat készítik elő.

Egyesületünknek továbbra is szilárd álláspontja, hogy a budapesti közösségi közlekedésben radikális járatritkításokkal, járatmegszüntetésekkel járó teljesítménycsökkentésnek nincs szakmai, várospolitikai és pénzügyi alapja, összességében értékelve Budapesten ilyen intézkedésnek nincs helye. Ez egyaránt vonatkozik az 5%-os és a 10%-os ritkításra is, kiváltképp, ha a látszólagos visszalépés csak trükk, valójában ugyanazt a drasztikus ritkítást kívánják megvalósítani, csak bűvészkednek a számokkal. A bűvészkedés nem csak a ritkítás mértékére, hanem a megtakarításokra is vonatkozik: a BKV mindmáig egyszer sem volt képes bemutatni, hogy a bevételekre milyen hatást gyakorol a Paraméterkönyv. Könnyen lehet ugyanis, hogy az állami támogatások és a jegybevételek csökkenése nagyobb kiesést okoz, mint amennyit a költségcsökkentéssel megtakarítanak – azaz többe kerül a leves, mint a hús.

Arra kérjük Demszky Gábor fÅ‘polgármestert, hogy a FÅ‘polgármesteri Kabinet keddi ülésén ne támogasson teljesítménycsökkentést tartalmazó Paraméterkönyvet és utasítsa el azt a trükközést, amit a BKV folytat: a kedden beterjesztésre kerülÅ‘ javaslat ugyanis nem szakmai tartalmában, hanem csak a hangzatos bevezetÅ‘szövegekben és számítási trükkökben különbözik a már megismert és mindenki által elutasított változattól. A járatritkítások nem vezetnek sehova, a látszólagos megtakarítások helyett kizárólag kevesebb utast, több autót, több dugót és több környezetszennyezést lehet elérni a Paraméterkönyvben foglalt teljesítmény csökkentésével – legyen az akár 5, akár 10 százalékos ritkítás.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *