VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Győr: nem lesz járatritkítás, de szilveszteri járatok sem

2007-12-29
Szerző:

Győr város közgyűlése 2007. december 20-i ülésén egyhangúlag elutasította az autóbuszok teljesítményének csökkentését mindaddig, amíg nem kerül sor a vonalhálózat átfogó átalakítására! Szilveszteri autóbuszjáratok viszont idén sem lesznek.

Virágpiac karácsonykor, Virágpiac, Győr (forrás: VEKE)

Virágpiac karácsonykor, Virágpiac, Győr (forrás: VEKE)


2007. december 20-án tartotta idei utolsó ülését Győr Megyei Jogú Város közgyűlése. Mint arról honlapunk is beszámolt, ismét napirendre került a helyi autóbusz-közlekedés díjszabásának módosítása. Ennek kapcsán a Gazdasági, Informatikai és Idegenforgalmi Bizottság előterjesztése a kilométer-teljesítmény drasztikus mértékű csökkentését is kilátásba helyezte, az önkormányzati támogatás összegének lefaragása érdekében. Egyesületünk helyi tagszervezete azonnal tiltakozásba kezdett, hiszen ez a járatok további ritkítását jelentette volna, még inkább felgyorsítva az utasszám csökkenését, táptalajt adva az újabb és újabb járatritkításokhoz. Úgy tűnik, üzenetünk célba ért, hiszen a közgyűlés egyhangúlag a kilométer-teljesítmény szinten tartása, valamint a jegy- és bérletárak lehető legkisebb mértékű emelése mellett voksolt.

A képviselők többsége azt is belátta, hogy a jelenlegi, elavult vonalhálózat nem tartható fenn tovább, sürgősen átfogó reformra van szükség. Ezért arról is döntés született, hogy 2008. március 31-ig javaslatot kell készíteni a tömegközlekedés átszervezésére. Egyesületünk 2007 januárjában már készített egy ilyen tanulmányt, melynek bevezetése jelentősen növelné a közösségi közlekedés színvonalát, ráadásul még megtakarítással is járna: Győr városa éves szinten hozzávetőleg 50 millió forintot spórolhatna vele, és spórolhatott volna már 2007-ben is, de érthetetlen módon nem tette meg. A város vezetése a tanulmányunkban javasolt hálózat mielőbbi megvalósítása helyett „ellen-tanulmányokat” rendelt, de azokkal sem tudott mit kezdeni, így napjainkban is az évtizedekkel ezelőtti vonalhálózat foltozgatása zajlik.

Virágpiac karácsonykor, Virágpiac, Győr (forrás: VEKE)

Virágpiac karácsonykor, Virágpiac, Győr (forrás: VEKE)

Sajnos a közgyűlésen téves állítások is elhangzottak. A hálózat reformját sürgető képviselői felvetésekre az egyik alpolgármester azt válaszolta, hogy a november 15-i közgyűlésen lehetőség lett volna a Kisalföld Volán által készített vonalhálózati terv megszavazására, amely szerinte „95%-ban megegyezik a VEKE által javasolttal”. Aki olvasta a két anyagot, jól tudja, hogy a két javaslatnak – néhány közös ponton kívül – semmi köze egymáshoz. De az sem igaz, hogy ha a közgyűlés novemberben megszavazta volna a Volán-hálózatot, akkor már jövő tavasszal be lehetne vezetni, hiszen a volános anyag vonalhálózattal kapcsolatos fejezetében minden oldal tetején jól olvashatóan szerepel, hogy a javasolt hálózat „kizárólag egyközpontú forgalomirányító rendszer bevezetése esetén kivitelezhető”. Ez utóbbi viszont még csak a pályázati előkészítés fázisában áll, tehát kizárt, hogy jövő tavaszra bármi is megvalósulhat belőle. A VEKE által javasolt vonalhálózat ezzel szemben a jelenlegi technikai feltételek mellett is bevezethető! Attól sem kell tartani, hogy az egyközpontú forgalomirányító rendszer megvalósítása esetén – optimális esetben 1-2 év múlva – ismét teljesen újra kell tervezni a hálózatot, hiszen a VEKE bizonyos sugaras vonalait összekötve ugyanolyan átmérős rendszer kapható, mint amely a Volán-koncepcióban is szerepel (csak a volános javaslatnál még gazdaságosabb kivitelben).

Téli csendélet a Révai utcában, Révai utca, Győr (forrás: VEKE)

Téli csendélet a Révai utcában, Révai utca, Győr (forrás: VEKE)

Nem tudjuk, hogy Győr város vezetése milyen módon kívánja elkészíteni az indítványban szereplő anyagot, de egyesületünk határozott álláspontja továbbra is az, hogy a 2007 januárjában készített tanulmányunk megfelelő alapot biztosítana ehhez. Bízunk abban, hogy a végül bevezetésre kerülő menetrend kialakítása során a civilek is szóhoz juthatnak, hiszen enélkül – az eddigi tapasztalatok alapján – borítékolható a sikertelenség. Egyesületünk ismét felajánlja segítségét: reméljük, ezúttal nyitott fülekre találunk.

A közgyűlésen szóba került a szentesti és szilveszter éjszakai autóbuszjáratok kérdése is. Felháborítónak tartjuk, hogy a polgármester azzal kívánta elhárítani a kérdést, hogy állítása szerint őt nem kerestük meg, és csupán a sajtóból értesült a kezdeményezésről. Még ha így is lett volna, a probléma attól még valós, ezért – mint polgármesternek – kötelessége lenne gondoskodnia a megoldásról. (Egyesületünk természetesen őt is megkereste.) „El nem küldött levelünkre” végül a Városépítési Osztály munkatársa válaszolt, aki közölte, hogy „a bejelentéssel kapcsolatosan – felülvizsgálva a pénzügyi lehetőségeket – nem látunk reális esélyt arra vonatkozóan, hogy az ünnepi menetrenden módosítsunk”. (Ezt azóta a Kisalföld napilap cikke is megerősítette, amely ráadásul csúsztatások sorozatával próbálta bebizonyítani, hogy más városokban még rosszabb a helyzet. Ez természetesen nem igaz: a Győrhöz hasonló méretű Szegeden egész szilveszter éjszaka járnak az autóbuszok, a trolibuszok és a villamosok a legforgalmasabb vonalakon, de még a cikk által említett, mindössze 26 ezer fős Komlón is később indulnak az utolsó autóbuszjáratok, mint Győrben.)

Meg kell jegyeznünk, hogy az egyesületünk által megtervezett szilveszteri autóbuszjáratok költsége mindössze kb. 5%-át tette volna ki a teljes szilveszteri program költségvetésének. Elszomorító, hogy miközben a város vezetői a közösségi közlekedés fejlesztéséről, a közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá tételéről beszélnek, szilveszterkor gyakorlatilag az egész várost autóba kényszerítik, mert még egy – városi szinten – jelentéktelen összeget sem hajlandók erre a célra áldozni, miközben a vonalhálózat átalakításának halogatásával ennek sokszorosát dobják ki az ablakon. Egyesületünk mindent megtett az ügy érdekében, talán jövőre több sikerrel járunk ezen a téren is.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.