VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Győr kidob 50 milliót az ablakon idén, vajon jövőre is megteszi?

2007-12-18
Szerző:

Győr város vezetése az autóbuszvonal-hálózat régóta húzódó racionalizálása helyett durva járatritkítás lehetőségét vázolta fel. Egyesületünk ezt nem hagyhatja szó nélkül.

Hiába épült meg a Nádor aluljáró, a Baross hídon továbbra is áll a forgalom. A közösségi közlekedés fejlesztése nélkül Győr közlekedése hamarosan összeomolhat., Baross G. híd, Győr (forrás: VEKE)

Hiába épült meg a Nádor aluljáró, a Baross hídon továbbra is áll a forgalom. A közösségi közlekedés fejlesztése nélkül Győr közlekedése hamarosan összeomolhat., Baross G. híd, Győr (forrás: VEKE)


Győr Megyei Jogú Város közgyűlése 2007. december 20-án tárgyalja a Gazdasági, Informatikai és Idegenforgalmi Bizottság előterjesztését a helyi járatú autóbusz-közlekedés díjszabásának módosításáról. Az anyagból kiderül, hogy 2007 végére várhatóan 10,8%-kal csökken az elszállított utasok száma az előző évhez képest. Ez az ijesztő adat ismét felhívja a figyelmet arra, hogy Győrben a közösségi közlekedés színvonala még a jelenlegi utasok megtartására sem alkalmas, nem hogy az autósok visszacsábítására. Márpedig a város közlekedése már napjainkban is gyakran ellehetetlenül a sok személyautó miatt.

Az utasszám csökkenésének két legfontosabb oka a városhoz sok esetben méltatlanul alacsony járatsűrűség, valamint a viszonylag magas viteldíj. Ennek fényében megdöbbentő az előterjesztő által vastagon, aláhúzottan szedett irányelv: „az árak 5-13% közötti emelésével és kisebb km-kibocsátással alacsonyabb összegű önkormányzati támogatás szükséges”. Azaz a rövid távú spórolás érdekében, nem törődve a hosszú távú hatásokkal, a szolgáltatás fejlesztése helyett további menetrendi rombolás, és egyúttal áremelés is várható. (A régóta hiányzó napijegy, valamint a rugalmasabban használható 30 napos bérlet viszont ezúttal sem szerepel a tarifatervezetben.)

A képviselők elé 5 változat kerül, melyek 5-13%-os tarifaemelést, és akár 690 ezer kilométeres teljesítmény-csökkentést javasolnak. Ez utóbbi több, mint 13%-os kivonást jelentene, amely a jelenleg is sok esetben elfogadhatatlanul magas követési idők még további növelését eredményezné. Ezáltal még több utas pártolna el a közösségi közlekedéstől, még több autó kerülne a már ma is túlzsúfolt utakra, és Győr közlekedése rövid időn belül teljesen összeomlana.

Hiába épült meg a Nádor aluljáró, a Baross hídon továbbra is áll a forgalom. A közösségi közlekedés fejlesztése nélkül Győr közlekedése hamarosan összeomolhat., Baross G. híd, Győr (forrás: VEKE)

Hiába épült meg a Nádor aluljáró, a Baross hídon továbbra is áll a forgalom. A közösségi közlekedés fejlesztése nélkül Győr közlekedése hamarosan összeomolhat., Baross G. híd, Győr (forrás: VEKE)

Egyesületünk 2007 januárjában átfogó tanulmányban vizsgálta felül a város autóbuszvonal- és járatszerkezetét, melynek során arra a következtetésre jutottunk, hogy még a vonalhálózat racionalizálásával is csak maximum 3%-os teljesítmény vonható el úgy, hogy a szolgáltatás a jelenleginél jobbá, viszonylag versenyképessé váljon. Ez a racionalizálás a városnak mindegy !50 millió forint! megtakarítást eredményezne éves szinten a jelenleginél jobb színvonalú tömegközlekedésben! Megdöbbentő, hogy egyik oldalról azt hangsúlyozzák, hogy városi szinten is megszorításokat kell alkalmazni, másik oldalon, viszont egy megtakarítást eredményező tervet söpörnek félre az asztalról! (Meg kell jegyeznünk, hogy a Széchenyi István Egyetem és a Kisalföld Volán Zrt. is foglalkozott a kérdéssel, ők azonban a jelenleginél jobb szolgáltatást kizárólag a kilométer-kibocsátás növelésével tudtak volna elérni.)

Az új adyvárosi végállomási forgalmi rend évente közel 50 ezer kilométer többlet-teljesítményt igényel. A város ezzel szemben csökkenteni kívánja a keretet., Adyváros decentrum, Győr (forrás: VEKE)

Az új adyvárosi végállomási forgalmi rend évente közel 50 ezer kilométer többlet-teljesítményt igényel. A város ezzel szemben csökkenteni kívánja a keretet., Adyváros decentrum, Győr (forrás: VEKE)

Győr folyamatosan növekszik, és az új területek kiszolgálása is általában többlet-teljesítményt igényel. Ezen kívül a Szauter utca meghosszabbítása miatt az adyvárosi végállomáson 2007. december 15-től új forgalmi rendet kellett bevezetni, melynek éves teljesítmény-vonzata szintén megközelíti az 50 ezer kilométert! (Utóbbit egyesületünk javaslata teljes mértékben kiküszöbölte volna.) Ennek ellenére a város a hálózati racionalizálás kérdését egyelőre félretette, most viszont olyan drasztikus mértékű teljesítmény-kivonásra készül, amely a jelenlegi hálózaton gyakorlatilag megvalósíthatatlan, a szolgáltatás összeomlásához vezethet.

2007. november 15-én a város közgyűlése egyhangúlag elfogadta Győr autóbusz-közlekedési koncepcióját, amely komoly fejlesztéseket tervez többek között a forgalomirányítás, az utastájékoztatás és a díjszabás területén. Ez egyesületünk szerint is teljes mértékben támogatandó, azonban nem egyeztethető össze az alapszolgáltatás durva leépítésével. A most elvesztett utasokat akármilyen fejlett technika alkalmazásával sem lehet teljes mértékben visszahódítani.

Ezért nyomatékosan kérjük Győr Megyei Jogú Város képviselőit, hogy szavazáskor a rövid távú szempontok helyett a város hosszú távú érdekeit vegyék figyelembe, és ne támogassák a város közlekedésének összeomlásához vezető teljesítmény-csökkentést. Ehelyett a jelenlegi kilométer-keret optimálisabb kihasználásával próbálják gazdaságosabbá és népszerűbbé tenni a szolgáltatást, amihez egyesületünk ismét felajánlja segítségét.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.