Győr kidob 50 milliót az ablakon idén, vajon jövőre is megteszi?
GyÅ‘r város vezetése az autóbuszvonal-hálózat régóta húzódó racionalizálása helyett durva járatritkÃtás lehetÅ‘ségét vázolta fel. Egyesületünk ezt nem hagyhatja szó nélkül.
GyÅ‘r Megyei Jogú Város közgyűlése 2007. december 20-án tárgyalja a Gazdasági, Informatikai és Idegenforgalmi Bizottság elÅ‘terjesztését a helyi járatú autóbusz-közlekedés dÃjszabásának módosÃtásáról. Az anyagból kiderül, hogy 2007 végére várhatóan 10,8%-kal csökken az elszállÃtott utasok száma az elÅ‘zÅ‘ évhez képest. Ez az ijesztÅ‘ adat ismét felhÃvja a figyelmet arra, hogy GyÅ‘rben a közösségi közlekedés szÃnvonala még a jelenlegi utasok megtartására sem alkalmas, nem hogy az autósok visszacsábÃtására. Márpedig a város közlekedése már napjainkban is gyakran ellehetetlenül a sok személyautó miatt.
Az utasszám csökkenésének két legfontosabb oka a városhoz sok esetben méltatlanul alacsony járatsűrűség, valamint a viszonylag magas viteldÃj. Ennek fényében megdöbbentÅ‘ az elÅ‘terjesztÅ‘ által vastagon, aláhúzottan szedett irányelv: „az árak 5-13% közötti emelésével és kisebb km-kibocsátással alacsonyabb összegű önkormányzati támogatás szükséges”. Azaz a rövid távú spórolás érdekében, nem törÅ‘dve a hosszú távú hatásokkal, a szolgáltatás fejlesztése helyett további menetrendi rombolás, és egyúttal áremelés is várható. (A régóta hiányzó napijegy, valamint a rugalmasabban használható 30 napos bérlet viszont ezúttal sem szerepel a tarifatervezetben.)
A képviselÅ‘k elé 5 változat kerül, melyek 5-13%-os tarifaemelést, és akár 690 ezer kilométeres teljesÃtmény-csökkentést javasolnak. Ez utóbbi több, mint 13%-os kivonást jelentene, amely a jelenleg is sok esetben elfogadhatatlanul magas követési idÅ‘k még további növelését eredményezné. Ezáltal még több utas pártolna el a közösségi közlekedéstÅ‘l, még több autó kerülne a már ma is túlzsúfolt utakra, és GyÅ‘r közlekedése rövid idÅ‘n belül teljesen összeomlana.
Egyesületünk 2007 januárjában átfogó tanulmányban vizsgálta felül a város autóbuszvonal- és járatszerkezetét, melynek során arra a következtetésre jutottunk, hogy még a vonalhálózat racionalizálásával is csak maximum 3%-os teljesÃtmény vonható el úgy, hogy a szolgáltatás a jelenleginél jobbá, viszonylag versenyképessé váljon. Ez a racionalizálás a városnak mindegy !50 millió forint! megtakarÃtást eredményezne éves szinten a jelenleginél jobb szÃnvonalú tömegközlekedésben! MegdöbbentÅ‘, hogy egyik oldalról azt hangsúlyozzák, hogy városi szinten is megszorÃtásokat kell alkalmazni, másik oldalon, viszont egy megtakarÃtást eredményezÅ‘ tervet söpörnek félre az asztalról! (Meg kell jegyeznünk, hogy a Széchenyi István Egyetem és a Kisalföld Volán Zrt. is foglalkozott a kérdéssel, Å‘k azonban a jelenleginél jobb szolgáltatást kizárólag a kilométer-kibocsátás növelésével tudtak volna elérni.)
GyÅ‘r folyamatosan növekszik, és az új területek kiszolgálása is általában többlet-teljesÃtményt igényel. Ezen kÃvül a Szauter utca meghosszabbÃtása miatt az adyvárosi végállomáson 2007. december 15-tÅ‘l új forgalmi rendet kellett bevezetni, melynek éves teljesÃtmény-vonzata szintén megközelÃti az 50 ezer kilométert! (Utóbbit egyesületünk javaslata teljes mértékben kiküszöbölte volna.) Ennek ellenére a város a hálózati racionalizálás kérdését egyelÅ‘re félretette, most viszont olyan drasztikus mértékű teljesÃtmény-kivonásra készül, amely a jelenlegi hálózaton gyakorlatilag megvalósÃthatatlan, a szolgáltatás összeomlásához vezethet.
2007. november 15-én a város közgyűlése egyhangúlag elfogadta GyÅ‘r autóbusz-közlekedési koncepcióját, amely komoly fejlesztéseket tervez többek között a forgalomirányÃtás, az utastájékoztatás és a dÃjszabás területén. Ez egyesületünk szerint is teljes mértékben támogatandó, azonban nem egyeztethetÅ‘ össze az alapszolgáltatás durva leépÃtésével. A most elvesztett utasokat akármilyen fejlett technika alkalmazásával sem lehet teljes mértékben visszahódÃtani.
Ezért nyomatékosan kérjük GyÅ‘r Megyei Jogú Város képviselÅ‘it, hogy szavazáskor a rövid távú szempontok helyett a város hosszú távú érdekeit vegyék figyelembe, és ne támogassák a város közlekedésének összeomlásához vezetÅ‘ teljesÃtmény-csökkentést. Ehelyett a jelenlegi kilométer-keret optimálisabb kihasználásával próbálják gazdaságosabbá és népszerűbbé tenni a szolgáltatást, amihez egyesületünk ismét felajánlja segÃtségét.