VEKE
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Nyílt beismerés: brutális járatritkításra készül a BKV

2007. szeptember 18. kedd
Szerző: VEKE

A Népszabadság mai, szeptember 18-i számában a BKV vezérigazgató-helyettese megerősítette, hogy a Társaság a 2008. évi menetrendeket tartalmazó Paraméterkönyv keretein belül járatritkításokat tervez, a VEKE azonban elfogadhatatlannak tartja a tömegközlekedés visszafejlesztését: az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonnal közleményben fordultunk a város vezetéséhez az ügyben.
A BKV-vezető akár 10 százalékot is elérő, brutális mértékű szolgáltatáscsökkentés lehetőségét is sejteti a napilap cikkében. Ez számos járat megszüntetését és szinte minden járat ritkítását jelentené, ami még felvetésként is elfogadhatatlan.

Antal Attila vezérigazgatói kinevezésekor személyesen Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós ígérték meg, hogy nem lesz járatritkítás, a vezérigazgató pedig ígéretet tett arra, hogy a pazarlást megszünteti és a BKV nullszaldóssá tételével teszi elkerülhetővé a szolgáltatás csökkentését. Itt az ideje, hogy a Főváros és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakítása, mennyi megtakarítást hoztak az intézkedések és miért kerültek ismét napirendre járatritkítások. Elfogadhatatlan, hogy a BKV az átszervezéstől remélt megtakarítások elmaradása miatt most az utasokon hajtaná be a hiányzó milliárdokat.

A két hete hirtelenjében tető alá hozott bérmegállapodás kapcsán már akkor elmondtuk: aggályos, hogy a pihenőidők átszervezése valóban fedezi-e a béremelési kiadásokat. Jeleztük, hogy a járművezetők bérezésének javítását tiszteletben tartjuk, de ez nem mehet a budapesti utazóközönség rovására, nem hozhat néhány hónapon belül járatritkítást. Tévedtünk, nem telt el még egy hónap sem, és a BKV felelős vezetője már bejelentette a járatcsökkentési szándékot.

A BKV járatritkítási szándékának különös ízt ad, hogy mindezt az Autómentes Nap előtt négy nappal, Demszky Gábor dugódíjról szóló bejelentése után két nappal jelentik be. Budapesten még mindig több tucatnyi olyan járat van, amin a zsúfoltság jelentős, 4 vagy 5 ember kényszerül egy négyzetméteren utazni, a dugódíj bevezetése épp ezért a tömegközlekedési kapacitások növelését teszi szükségessé, a járatritkításokkal egy lapon említve pedig a főpolgármester bejelentése teljesen komolytalanná válik.

A VEKE az elmúlt években számos átszervezési és ésszerűsítési javaslatot készített a tömegközlekedési hálózat átalakítására, melyek sikerrel kerültek bevezetésre, gondoljunk akár az éjszakai buszok átszervezésére, vagy legutóbb a XVI. kerületi buszhálózat átalakítására. Mi is látjuk, hogy az utasforgalmi szokások átrendeződhetnek, egyes járatok szerepe csökkenhet, míg máshol új lakóterületek nőnek ki a földből vagy épp zsúfoltak a járatok. Ezeket követni kell, ésszerű fejlesztésekkel. A BKV jelenlegi szándékai azonban nem a szolgálatatás fejlesztése irányába mutatnak, hanem a fűnyíróelv-szerinti járatritkítást tűzik ki célul.

Felszólítjuk Budapest főpolgármesterét, hogy cáfolja meg a BKV vezetőjének kijelentését és tegyen ígéretet a budapestieknek arra, hogy nem támogatja a BKV járatritkítási javaslatát, visszafejlesztés helyett a tömegközlekedés fejlesztésére törekszik és nem csökkenti a BKV szállítási teljesítményét 2008-ban.

Related Posts with Thumbnails


158 hozzászólás a Nyílt beismerés: brutális járatritkításra készül a BKV cikkhez

  1. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:29

    jaja, erről van szó. szerintem a csatlakozások bevárása megoldhatatlan kérdés… itt van ez a GPS-rendszer a 86-oson is, ez sem ér semmit. Állok a Battyin, látom hogy még jó messze van a busz és 5 perc múlva még mindig ugyanott… szerintem egyszerűen kivitelezhetetlen. Este persze az autóforgalom kisebb ezáltal kiszámíthatóbb, de pontosan az van, amit írtál, hogy ha nem áll meg pár helyen, akkor annyi a menetidőnek…

  2. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:30

    Ha valóban szimpla teljesítménykivonásról van szó, semmiféle értelmes átcsoportosítás, átgondolás nélkül, akkor természetesen én is ellenzem.

  3. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:31

    az éjszakaiakhoz ennyit fűznék: “Aki jön x helyről, de jó hogy ott bevárta a busz, s nem kell 30 percet várni ezáltal.”
    feltéve, ha a kedves utas felfér a buszra. Az új éjszakai rendszer ugyanis olyannyira jól sikerült /tényleg, le a kalappal/ hogy lassan zsúfoltabb lesz mondjuk a 973-as mint a piros 7-es, pedig, mint tudjuk, az nagy szó…

  4. tbbusz , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:34

    Erre lenne jó a megállónként meghírdetett menetrend, vagy legalább 3 átlagos menetidőt kéne kiírni:
    Csúcsidőben, csúcsidőn kívül és hétvégén, 20 óra után

  5. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:35

    Más városokban már láttam ilyet, hogy más a menetidő hétvégente és esténként, mint csúcsidőben. Ez szerintem nagyon jó ötlet, megoldható is lenne szerintem!

  6. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:35

    Mondjuk én a bevárást inkább metró-busz, busz-villamos esetében, nagyobb csomópontban, végállomásoknál tudnám inkább elképzelni. Minden megállónál persze nem lehet. A busz-busz esetében példáúl olyanokra is gondoltam, hogy ha 7-es beérkezik a Ferenciekre egy 7gy előtt, akkor nem várja meg a 7gy leszálló utasait, hanem esélyt se adva bezár is megy, pedig sokan szállnának át. Ha tele a 7-es, megértem, de sokszor nincs tele, ergó felférnének még.

  7. DLala , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:36

    Nézd, annyira vannak dörzsöltek, hogy némi gyöngyöt szórnak a disznók elé, tehát itt-ott valamit látszat szinten sűrítenek, sőt még PR okokból akár új járatot is indítanak valahol, de összességében nettó 10% teljesítményt akarnak kivonni. Közben pedig iszonyat többletteljesítmények mennek el a kocsiszíni futásokra, meg pl. az összevont 18-56-ra is. Az nem számít. Átverés az egész, nehogy valaki felüljön neki.

  8. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:39

    gyöngyöt a disznóknak, ez tetszik :=) szerintem is pontosan ez a helyzet, mint a megszűntetett vasútvonalak esetén. A látszat kedvéért beindították ugyan a pótlóbuszokat, majd pár hónap utána szép csendben azok is megszűntek… mi, magyarok, az ilyen látszatmegoldások kiagyalásában nagyon jók vagyunk…

  9. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:41

    Na jó, de a 973 nem 7-8 perces követési időknél van tele. Amúgy figyeld meg, ha ott is lesz szigorú ellenőrzés, meglátod, felférsz a buszra :)

  10. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:42

    A BKV mindig is nagy varázsló volt :) Sok “érdekes” dolog fűződik a nevéhez, de a másik oldal a mgyar utas. Azért az se semmi. Sokszor még a BKV-nál is rugalmatlanabb.

  11. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:43

    Igen, ebben igazad van… :=) bár, ahogy láttam az utasok bizonyos százaléka nem túlzottan alkalmas olyankor a kommunikációra, még az ellenőrökkel sem… ;=)

  12. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:44

    Ez kifejtenéd kicsit bővebben? Kicsit nem értem :)

  13. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:45

    OFF Akkor szépen lekísérik a járműről. Láttam már erre pár példát. ON

  14. bdenes , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:48

    Ebben biztosan igazad van. Mindenesetre, szerintem érdemes lenne végiggondolni az éjjeli járatok sűrítését, ha más nem, csak péntek-szombaton, mint a 906-os. Szerintem megérné…

  15. sebby , dátum: 2007. szeptember 20. csütörtök, 22:59

    Nézd meg az éjszakai buszos topikot. Pont nemrég rágódtunk ezen.

  16. ModalSplit , dátum: 2007. szeptember 21. péntek, 02:27

    Lehet, hogy különleges lény vagyok, de rendszeresen utaztam olyan BKV-járaton, ami tartotta a menetrendjét. A metró amúgy alapvetően pontos.

  17. bdenes , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 12:51

    Nem tudom, milyen szempontból nézzük, hogy a metró “pontos”. Nemrég /csak úgy, kíváncsiságból/ ácsorogtam egy kicsit a kékmetró /legyen M3 :=)/ Nagyvárad téri megállójánál, és az Újpest felé menő szerelvényeket figyeltem alapvetően. Olyan szempontból valóban pontos volt minden szerelvény, hogy nagyjából akkor jött, amikor a számláló szerint kellett volna, más kérdés, hogy a számláló hol 1:30ról, hol 2:30ról, hol 4:30ról /ilyen is volt, hétköznap délután!!!/ kezdte a számolást. Számomra ez nem azt mutatja, hogy a metró pontos lenne…

  18. bkvdolgozo , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 14:18

    A Metro szerelvények menetrend szerint járnak. A járművezetőknél menetrendi kivonat van, amely tartalmazza, a nagyobb állomásokon ( vágánykapcsolatos állomásokon) az indulási időt. Ettől +/- 1 perccel való eltérés még nem minősül késésnek/sietésnek. Az utasok felé az utazási feltételek mellett meghirdetik az adott időszakban érvényes menetrendet is , legalábbis azt, hogy milyen időközönként kell a járműveknek egymást követni! ( Pl.: 8-10 között, hétköznap 4 perc..ez csak példa!!) Amennyiben 4+/1 1 percen belül érkezik a jármű, akkor a forgalom menetrendszerű, a Metró pontosan jár. A “számkáló” csak kb/sacc adatokat ad..és véleményem szerint tök felesleges volt a felszerelése, azaz pénzkidobás! A kedves utas az nem hülye ugyanis! Ha elolvassa, hogy abban az időszakban amikor ő ott van és utazna, hány perces követés érvényes és összehasonlítja a “régi” követésmérővel ami azt mutatja mikor ment el az előző jármű ( méghozzá ezt PONTOSAN!! mutatja) akkor ennek a két adatnak az összehasonlításával egyértelműen tudja, hogy mennyit kell még várnia..és azt is pontosan le tudja mérni, hog pontoan közlekedik-e a metró vagy nem..

  19. bkvdolgozo , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 14:28

    Egyébként önmagában az helytelen álláspont- szerintem- hogy járatritkításról beszélünk/beszélnek. Ha mondjuk például egy 20%-os kihasználtságú járatot ritkítanak ( ezzel a kihasználtságát emelik mondjuk 60%-ra) és eközben máshol-, más járatokon, ezzel párhuzamosan sűrítenek ,( ahol a kihasználtság 110%-os, azaz utaslemaradás van, zsúfoltság van) akkor csak az erőforrások átcsoportosításáról van szó, az összteljesítmény nem csökkenhet!

  20. bkvdolgozo , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 14:44

    “Itt az ideje, hogy a Főváros és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakítása, mennyi megtakarítást hoztak az intézkedések és miért kerültek ismét napirendre járatritkítások.”

    Ez engem is érdekelne..annak fényében pláne érdekelne, hogy ahol eddig 3 vezető volt ( legalsó szinten) ott most leépítés hatására mitől lett 4??
    Konkrét példa: Metró 3: Eddig volt forgalmi üzemvezető – volt egy nem utazóforgalmi szolgálatvezető és volt egy utazóforgalmi szolgálatvezető.. ez lefedte a járművezetői, állomási személyzet, forgalomirányító létszámot

    Most van : forgalmi szolgálatvezető, nem utazóforgalmi csoportvezető ( áll.személyzet) , utazóforgalmi csoportvezető ( járűvezetők) KFM csoportvezető ( forgalomirányítók)

    A végrehajtó dolgozók száma nem nőtt ( van ahol csökkent) a “vezetők” létszáma -akárhogy is számolom- nőtt…és ez csak EGY vonal, egy üzem..a többinél ugyanez történt.. akkor hol is van a racionalizálás és a “herék” ( bocs! vezetők) számának csökkentése??

  21. bdenes , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 20:55

    Köszi a felvilágosítást metróügyben. Látom, nagyon szakavatott vagy a témában, ezért megkérdezem tőled is: szerinted mennyire összeférhető ez a két info, miszerint “csak este és hajnalban ritkítanak” és “átcsoportosítják a járműveket a zsúfolt járatokra”? Merthogy mindkét ígéret elhangzott. Pontosan, melyik is az az “agyonzsúfolt” járat, amelyiken este és hajnalban olyan nagy szükség van új járművek beállítására? Továbbá: hová kerülnek például a kisföldalatti kivett szerelvényei? Merthogy, ahogy hallottam, ez is rajta van a listán. Ja, és persze a 4-es-6-os, bár lehet hogy ez csak “bulvárinfo”. Tudod, az ilyen hétköznapi és kevésbé szakavatott emberek, mint például én, részben innen tájékozódnak, részben pedig a saját szemükkel nézik a dolgokat. És szerintem rajtam kívül vannak még páran, akik nem szeretnék ha például az említett 4-es-6-os együttes követési ideje a mostani 5 percnél még többre nőne hétköznap este vagy épp hétvégén…

  22. Attus , dátum: 2007. szeptember 23. vasárnap, 22:36

    Természetesen igazad van, maga a VEKE is több esetben tett javaslatot ilyen átcsoportosításra, ezek egy részét meg is valósították.
    Itt nem erről van szó, csak ritkítani akarnak, sűríteni sehol.
    Egyébként már nincs 100% feletti kihasználtságú viszonylata a BKV-nak.

  23. bdenes , dátum: 2007. szeptember 25. kedd, 20:05

    Egyébként, arról van már info hogy konkrétan melyik járatokat érintenék a ritkítások?

  24. Attus , dátum: 2007. szeptember 25. kedd, 21:16

    Nincs. Egyedül a kisföldalattit emlegették.

  25. DLala , dátum: 2007. szeptember 25. kedd, 21:37

    Ami nem véletlen. Regőczi ezt az egyet ismeri, mert ezzel jár.

  26. Fviktor76 , dátum: 2007. szeptember 26. szerda, 15:47

    Napközben számolnak utasokat a 4-6-on???
    Mert mostanában olyan zsúfoltsággal találkoztam többször is, hogy még utaslemaradás is volt. Pedig Ganzok is vannak csatasorba állítva.

  27. Ferlingfan , dátum: 2007. szeptember 26. szerda, 16:03

    Erre mondanám, hogy reggelente a Borároson kb. a 3. vagy 4. villamosra tudok általában felszállni… De volt már olyan, hogy a 3. után inkább elindultam gyalog… de olyan is volt már, hogy átnéztem a megállóba, láttam mi van ott, és rögtön elindultam gyalog… szerintem egyértelműen jobban jártam, mert míg átértem a Petőfi-hídom, nem jött egyetlen villamos sem… és még csak nem is futottam, szóval volt az legalább 8-10 perc…

  28. sebby , dátum: 2007. szeptember 26. szerda, 17:52

    A Körúton az olyan akciók is segítik a zsúfoltságot, hogy pl. 19:30 körül egymás után megy kocsiszínbe egy 4-es és egy 6-os, aztán 10 percig semmi. Meg lehet nézni utána..

  29. tmenyus , dátum: 2007. szeptember 26. szerda, 20:59

    Demszky ma azt mondta, nem lesz járatritkitás. Várjuk meg azért a végét

  30. IK-190 , dátum: 2007. október 10. szerda, 17:35

    “Nagyon ügyes megoldás”
    Van, ugye egy “2V” nevezetű – állítólag villamospótló járat. Üzemelteti a BKV – gebinbe adva. Van, ugye két 2-es villamosjárat a közepén a busz. A pótlóbusz menetrendje szerint (az adott időpont körül) 3-6 perc sűrűséggel közlekedik, ami logikus is lenne, hiszen az Erzsébet hídi fordulás időtartama eléggé változó, és főleg – gondoltam én -a Boráros téren, ahol “igazi” végállomás van, hol így, hol úgy érkezik meg a vágóhíd felől a villamos.
    Nos, amit eddig leírtam, igaz, de…
    2007. okt. 9., kb. 18:20
    Beérkezik a villamos a Közvágóhídtól.
    Látom, benn áll 1 db busz kivilágítva, nyitott ajtókkal, már ülnek benne + 2 db a híd alatt. Kicsit szaporázom a lépteim, felszállok. A sofőr meg le. Azután bejön a következő villamos. Utasok átszállnak, a sofőr a már érkezésemkor is benn álló másik kocsi(k) vezetőjével él társasági életet.
    Azután, úgy becslésem szerint az én felszállásomat követő 7.-8. percben beszáll, és indít. Az előző busz, mikor én felszálltam már bitos elment egy pár perce, úgy vagy 8-10-en ültek a buszon.
    A szabadság-hídnál az átszálláskor megnéztem (l. fent), a hivatalos járatsűrűség abban az időben 3-6 perc.
    Kérdem tisztelettel, mit jelent a két számjegy közt az az izé?
    Esetleg összeadásjel?
    (a kocsinak semmi baja nem volt, a következő kocsi is rendelkezésre állt, nem volt forgalmi akadály ami miatt felesleges lett volna elindulni…
    …többet most nem tudok kiatlálni)
    Ja, a sofőr úr sem szólt egy árva szót sem, hogy menjünk el még nyugodtan újságot, lángost, sört, cigit venni, van időnk bőven.

  31. Mr. Cyber , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:06
  32. Dani , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:13

    Itt Dél-Pesten (főleg XVIII. ker) nem járatirtás, hanem egy korszerű reform kéne, és máris csak fele akkora buszállmoányt kell használni…szerintem.

  33. Feri BPO-255 , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:19

    Mire gondolsz konkrétan?
    M3 hosszabbítás, vasútra hordás, V50 fejlesztése vagy egyéb?

  34. Dani , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:26

    Egyéb:
    Pl.: 183-as meghosszabbítása a Nyíregyháza utcán a Mednyánszky utcáig (érintve a Béke teret). Ez plusz 2-4 megálló építés kb.

  35. Dani , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:28

    vagy a 17gy egész napi futtatása, 2 új viszonylat (a 68-as tehermentesítésére)–> 1 db 68A, ami a Kossuth tér és az Újhegyi sétány között menne (sétány felé Bányató utcát érintve–> kevesebb 85gy), ezzel sztem legalább 4 68-ast ki lehetne váltani,mert a tömeg úgyis a 2 megálló között jár ált. napközben. Csúcsidőn kívül persze nem járna a busz

  36. Dani , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:29

    ja…és a másik új busz: egy új 17-es a Sibriknél KöKi felé vágva…a régi helyett a 17gy mehetne végig kb. 20-30 percenként

  37. Dani , dátum: 2007. október 10. szerda, 23:29

    (lenni feledékeny:D)–183as hosszabbítással nincs szűség 135-ösre

  38. miki12 , dátum: 2008. április 5. szombat, 18:04

    a 35-135-el kapcsolatban egy reform:
    reggel 9 óra után ferihegytől p.szentimre felé elég nagy szívás, ha az ember lekési a 35-öst:(
    ha lekési az ember, 2 verzió van, ha imre felé el akarsz menni:
    1. vársz 30 percet
    2. ha mondjuk 1-2 perccel előtted megy el, akkor még lehet, hogy ha gyalogolsz 2 megállót a Béke térre, talán eléred a 135-öst.
    Erre a problémára szerintem lehetne megoldást találni:
    35A jelzésű busz: Ferihegy-Béke tér(Királyhágó út)
    reggel 9-től minden óra mondjuk 27. és 57. percében indulna Ferihegyről. onnan meg pár perc, és indul a 135-ös.
    És máris nem kéne 30 percet várni…
    szerintetek jó ötlet?

Új hozzászólás:

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*