ÔĽŅ 120 √©ves a budapesti H√ČV | VEKE
VEKE
V√°rosi √©s El?v√°rosi K√∂zleked√©si Egyes√ľlet

120 √©ves a budapesti H√ČV

2007-08-07
SzerzŇĎ:

1887. augusztus 7-√©n indult √ļtj√°ra az elsŇĎ H√ČV-szerelv√©ny a r√°ckevei vonalon. Az √©vfordul√≥ kapcs√°n bizony√°ra sz√°mos megeml√©kez√©s hangzott vagy hangzik majd el, √©s t√∂bb cikk is √≠r√≥dott m√°r, amely a H√ČV-ek esem√©nyt√∂rt√©net√©vel foglalkozik. Mi nem szeretn√©nk ŇĎket ism√©telni, ez√©rt ebben az √∂ssze√°ll√≠t√°sunkban ink√°bb a H√ČV-√ľzem kialakul√°s√°nak h√°tter√©vel, a kezdettŇĎl fenn√°ll√≥ probl√©m√°kkal √©s a fejleszt√©si lehetŇĎs√©gekkel foglalkozunk.

Csatlakoz√°s Dunaharaszti k√ľlsŇĎ √°llom√°son: a jobboldali T√∂k√∂lrŇĎl √©rkezett szerelv√©ny utasait a baloldali vonat viszi tov√°bb K√∂zv√°g√≥h√≠d fel√©. (forr√°s: Kelemen Zsolt)

Csatlakoz√°s Dunaharaszti k√ľlsŇĎ √°llom√°son: a jobboldali T√∂k√∂lrŇĎl √©rkezett szerelv√©ny utasait a baloldali vonat viszi tov√°bb K√∂zv√°g√≥h√≠d fel√©. (forr√°s: Kelemen Zsolt)


Ugyan a 19. sz√°zad m√°sodik fel√©ben m√©g nem jelentkezett olyan m√©rt√©kben a szuburbaniz√°ci√≥, mint manaps√°g, m√°r akkor is sz√ľks√©gesnek bizonyult a fŇĎv√°rossal szimbi√≥zisban √©lŇĎ, akkor m√©g t√∂bbnyire √∂n√°ll√≥ peremter√ľletek, falvat√∂megk√∂zleked√©ssel val√≥ kiszolg√°l√°sa. Mivel azonban ezek a ter√ľletek √°ltal√°ban messzebb estek a v√°ros t√°gabb √©rtelemben vett k√∂zpontj√°t√≥l is, ide a hagyom√°nyos √©rtelemben vett villamosokt√≥l k√ľl√∂nb√∂zŇĎ vas√ļti rendszereket kellett √©p√≠teni. JellemzŇĎj√ľk volt a ritka (legal√°bbis a villamosn√°l ritk√°bb) meg√°ll√≥kioszt√°s, a nagyobb p√°lyasebess√©g, majd k√©sŇĎbb a keresztezŇĎd√©sekben √©lvezett elsŇĎbbs√©g. Nem voltak azonban ezek klasszikus √©rtelemben vett gyorsvasutak, hiszen sz√°mos szakaszt haszn√°ltak a hagyom√°nyos villamosok is, √©l√©nk teherforgalom is zajlott rajtuk, √©s a k√∂z√ļtt√≥l val√≥ szepar√°lts√°guk sem volt minden√ľtt teljes. Ezek a vonalak kezdetben teh√°t ink√°bb a hazai mell√©kvonalakra, a vel√ľk azonos n√©vvel illetett „helyi √©rdekŇĪ vasutakra” hasonl√≠tottak. A legjelentŇĎsebb dolog azonban, mely a modern gyorsvasutakt√≥l mind a mai napig megk√ľl√∂nb√∂zteti a budapesti H√ČV-√ľzemet, az a belv√°rosi kapcsolat hi√°nya.

A BH√ČV 6-os sz√°m√ļ mozdonya a szentendrei vonal Pom√°z √°llom√°s√°n. (forr√°s: FŇĎv√°ros T√∂megk√∂zleked√©s√©nek m√°sf√©l √©vsz√°zada)

A BH√ČV 6-os sz√°m√ļ mozdonya a szentendrei vonal Pom√°z √°llom√°s√°n. (forr√°s: FŇĎv√°ros T√∂megk√∂zleked√©s√©nek m√°sf√©l √©vsz√°zada)

Budapest, v√°rosszerkezete √©s f√∂ldrajzi helyzete miatt a k√∂zleked√©sszervez√©s, elsŇĎsorban a vas√ļti, gyorsvas√ļti h√°l√≥zat kialak√≠t√°sa szempontj√°b√≥l meglehetŇĎsen sok probl√©m√°t vet fel. A v√°rost keresztben √°tszeli az igen sz√©les Duna, amelyen az √°tkel√©s lehetŇĎs√©gei j√≥val korl√°tozottabbak, mint sz√°mos m√°s eur√≥pai v√°ros kisebb foly√≥j√°n. A m√°sik probl√©ma az, hogy a belv√°ros sz√∂vete m√°r igen kor√°n sŇĪrŇĪv√© v√°lt, √©s amikor a gyorsvasutakra ig√©ny mutatkozott, m√°r lehetetlen volt olcs√≥n, felsz√≠nen √°tvezetni a belv√°roson az √©p√ľlŇĎ vonalakat. Ugyan a 19. sz√°zad k√∂zep√©n szerepelt a tervekben, hogy a nagyk√∂rutat a main√°l l√©nyegesen nagyobb kapacit√°s√ļra √©p√≠tik ki, de ez v√©g√ľl nem val√≥sult meg. √ćgy a belv√°ros el√©r√©s√©re csak egyetlen √ļt mutatkozott: a felsz√≠n alatti vezet√©s. Mivel azonban az ilyen vonalak √©p√≠t√©se igen k√∂lts√©ges lett volna, ez√©rt a 19. sz√°zadban megny√≠lt vas√ļtvonalak egyike sem jutott be a belv√°rosba: mindegyik a nagyk√∂r√ļt k√©pezte gyŇĪrŇĪn k√≠v√ľlre ker√ľlt. A k√©regvezet√©st favoriz√°l√≥ koncepci√≥k pedig rendre a Dun√°n√°l mondtak csŇĎd√∂t: gyorsvas√ļti vonalaknak a foly√≥n val√≥ √©rtelmes √°tvezet√©s√©t egyik hidunk kapacit√°sa sem teszi lehetŇĎv√©.

M√°r a legelsŇĎ vas√ļtvonalak √©p√≠t√©sekor szembes√ľlni√ľk kellett a beruh√°z√≥knak ezekkel a probl√©m√°kkal, s ennek megfelelŇĎen mind a h√°rom korai p√°lyaudvar, a Nyugati, a J√≥zsefv√°rosi √©s a D√©li is a k√©sŇĎbbi k√∂r√ļt vonal√°n k√≠v√ľl √©p√ľlt fel. √Črdekes, hogy a mai Nyugati elŇĎdj√©t √©ppen a Nagyk√∂r√ļt kialak√≠t√°sa miatt kellett lebontani… Az 1884-ben √°tadott Keleti p√°lyaudvar sem volt ez al√≥l kiv√©tel, a M√ĀV impoz√°ns ind√≥h√°za szint√©n a v√°rosk√∂zponton k√≠v√ľl √©p√ľlt meg. Az 1887 ut√°n megny√≠lt H√ČV-vonalak belsŇĎ v√©gpontjait szint√©n meglehetŇĎsen elŇĎnytelen helyen jel√∂lt√©k ki. A probl√©ma a legszembetŇĪnŇĎbb az elsŇĎnek √°tadott r√°ckevei vonal eset√©ben volt, ez√©rt m√°r az √©p√≠t√©s elŇĎtt felmer√ľlt a belv√°rosba val√≥ tov√°bbvezet√©s ig√©nye. Ezt a v√°ros vezet√©se azonban v√°rosk√©pv√©delmi okok miatt elvetette; persze a val√≥s okok szint√©n ink√°bb a felsz√≠ni vezet√©s fentebb r√©szletezett probl√©m√°ira voltak visszavezethetŇĎk. A cinkotai √©s a szentendrei vonal sem volt h√°l√≥zati szempontb√≥l jobb helyzetben: ut√≥bbihoz p√©ld√°ul k√ľl√∂n k√∂z√ļti vasutat kellett √©p√≠teni, mivel az elsŇĎ idŇĎkben m√©g nem csatlakozott a l√≥vas√ļti vonalakhoz sem! A lajosmizsei illetve az esztergomi vonalak eset√©ben pedig az s√ļlyosb√≠totta a helyzetet, hogy a fejp√°lyaudvarokat a vas√ļt vonalvezet√©se miatt csak ker√ľlŇĎvel √©rt√©k el.

Természetesen a kortársak is tisztában voltak vele, hogy a belvárosi kapcsolat hiánya komoly gondot jelent. Ezt mi sem bizonyítja jobban azon félmegoldások és kísérletezések soránál, melyekkel ezt a hiányt pótolni igyekeztek!

A legjellemzŇĎbb p√©lda tal√°n Pesterzs√©bet esete. Itt az elsŇĎ t√∂megk√∂zleked√©si eszk√∂zt a r√°ckevei H√ČV-vonal jelentette, √°m mivel ez csak a sz√©l√©n √©rintette a telep√ľl√©st, ez√©rt kor√°ntsem tudta a helyi ig√©nyeket kiel√©g√≠teni, tov√°bb√° probl√©m√°t jelentett term√©szetesen a belsŇĎ v√©g√°llom√°s elŇĎnytelen elhelyezked√©se. Ezt l√°tva a BKVT-BH√ČV-kettŇĎs konkurense, a BVVV sietve √©p√≠tett egy villamosvonalat, amely persze csatlakozott a t√°rsas√°g belv√°rosi vonalaihoz, s √≠gy a villamosok eg√©szen a Nagyk√∂r√ļtig eljutottak. A BKVT ekkor korrig√°lt: meg√©p√≠tette a pacsirtatelepi hurkot, mellyel m√°r sokkal jobban fel tudta t√°rni a telep√ľl√©st. R√°ad√°sul meghosszabb√≠totta az – addig a K√∂zv√°g√≥h√≠dig j√°r√≥ – 11-es villamost, mely ezut√°n 1000 voltos kocsikkal eg√©szen Pacsirtatelepig eljutott. Ekkor a BVVV k√©t helyen is odasz√ļrt a BKVT-nek: egyr√©szt meg√©p√≠tette a Baross utcai hurkot, mely k√©t helyen is keresztezte a H√ČV-hurkot, tov√°bb√° el√©rte a fŇĎv√°rosn√°l, hogy az megtiltsa a 11-es villamos Pacsirtatelepig val√≥ kik√ľld√©s√©t. Ekkor a BKVT kedvezŇĎ √°r√ļ √°tsz√°ll√≥jeggyel pr√≥b√°lta visszah√≥d√≠tani az utasokat… EbbŇĎl a t√∂rt√©netbŇĎl igaz√°b√≥l nem lett volna szinte semmi, ha a BH√ČV j√°rata a belv√°rosig bej√°rt volna, nem kellett volna a BKVT-nek a probl√©m√°s villamos-H√ČV k√∂z√∂s √ľzembe belemenni, √©s a BVVV-nek sem igen √©rte volna meg a H√ČV-vel gyakorlatilag v√©gig p√°rhuzamos Gubacsi √ļti villamos meg√©p√≠t√©se.

Kicsit komplexebb, de hasonl√≥ alapprobl√©m√°ra visszavezethetŇĎ eset a PestszentlŇĎrincre j√°r√≥ H√ČV sorsa is. (Val√≥j√°ban egy√©bk√©nt ez a vonal volt Budapest elsŇĎ H√ČV-vonala, de mivel viszonylag kor√°n r√©sz lett a villamosh√°l√≥zatnak, nem szok√°s klasszikus helyi√©rdekŇĪ √ľzemnek tekinteni.) Itt is hi√°nyzott a vonal belv√°rosi kapcsolata: ennek k√∂zvetlen oka az volt, hogy a belsŇĎ √úllŇĎi utat a konkurens BKVT foglalta el, √≠gy a BLVV csak a Nagyv√°rad t√©rig √©p√≠thette meg a vonal√°t. Amint viszont 1927-ben a k√©t szakasz v√©gre √∂sszek√∂t√©sre ker√ľlt m√°ris jelentkezett a probl√©ma: a belsŇĎ √úllŇĎi √ļt kapacit√°sa nem el√©g a gyorsvasutat ig√©nylŇĎ forgalom elvitel√©hez, a H√ČV nem volt sikeresen integr√°lhat√≥ a villamosh√°l√≥zatba. JellemzŇĎ, hogy a probl√©m√°t v√©glegesen csak a h√°rmas metr√≥ tudta megoldani.

Ezek a hossz√ļ, t√°vkapcsol√°s√ļ szerelv√©nyek jellemzŇĎen az 50-es viszonylaton k√∂zlekedtek, mivel az √úllŇĎi √ļton m√°r a '20-as, '30-as √©vekben is kiemelkedŇĎen nagy forgalom bonyol√≥dott le. (forr√°s: FŇĎv√°ros T√∂megk√∂zleked√©s√©nek m√°sf√©l √©vsz√°zada)

Ezek a hossz√ļ, t√°vkapcsol√°s√ļ szerelv√©nyek jellemzŇĎen az 50-es viszonylaton k√∂zlekedtek, mivel az √úllŇĎi √ļton m√°r a ’20-as, ’30-as √©vekben is kiemelkedŇĎen nagy forgalom bonyol√≥dott le. (forr√°s: FŇĎv√°ros T√∂megk√∂zleked√©s√©nek m√°sf√©l √©vsz√°zada)

A Hat√°r √ļti nagy √°tsz√°ll√≥k√∂zpont legforgalmasabb j√°rata az 50-es villamos. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A Hat√°r √ļti nagy √°tsz√°ll√≥k√∂zpont legforgalmasabb j√°rata az 50-es villamos. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

Volt a budapesti k√∂zleked√©s t√∂rt√©net√©ben egy m√°sik √©rdekes k√≠s√©rlet arra, hogy a H√ČV-et k√∂z√ļti vas√ļtk√©nt vezess√©k el a belv√°rosba. Ez a helyi√©rdekŇĪ vonal lett volna hivatott Budafoknak √©s Nagyt√©t√©nynek, k√©sŇĎbb pedig Buda√∂rsnek √©s T√∂r√∂kb√°lintnak is gyors v√°rosk√∂zpont ir√°ny√ļ kapcsolatot biztos√≠tani. A probl√©ma a Feh√©rv√°ri √ļton jelentkezett: a m√°r ekkoriban is sŇĪrŇĪn lakott t√©rs√©gben komoly ig√©ny mutatkozott a hagyom√°nyos, sŇĪrŇĪn meg√°ll√≥ k√∂z√ļti vas√ļt ir√°nt. A budafokiak sz√°m√°ra viszont √©ppen, hogy gyorsvas√ļti jellegŇĪ kapcsolatot kellett volna ny√ļjtani, ezt azonban lehetetlenn√© tette a belsŇĎ meg√°ll√≥k nagy sz√°ma (Albertfalv√°n√°l 4, a kit√©rŇĎtŇĎl befel√© pedig tov√°bbi h√©t meg√°ll√≥ja volt a vas√ļtnak). Tov√°bbi gondot jelentett, hogy a belsŇĎ Bart√≥k B√©la √ļton a villamos √©s a H√ČV m√°s fesz√ľlts√©get alkalmazott. A vonal helyi√©rdekŇĪ jelleg√©t m√°r a kort√°rsak is erŇĎsen vitatt√°k, s ezt a tov√°bbi sorsa igazolta is: a budafoki vonalcsoporton 1940-tŇĎl fokozatosan a villamosok vett√©k √°t az uralmat, majd 1963-ban a furcsa H√ČV-√ľzem meg is szŇĪnt.

A budafoki H√ČV-et a felv√°lt√≥ 47-es villamos a Le√°nyka utcai lak√≥telep elŇĎtt. Budafok √©s a t√∂bbi d√©li v√°ros r√©sz mind a mai napig v√°rja a gyors, belv√°rosi kapcsolatot biztos√≠t√≥ gyorsvasutat. A vas√ļtra kij√°r√≥ n√©gyes metr√≥ t√∂bbek k√∂z√∂tt ezt az ig√©nyt is kitudta volna el√©g√≠teni... (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A budafoki H√ČV-et a felv√°lt√≥ 47-es villamos a Le√°nyka utcai lak√≥telep elŇĎtt. Budafok √©s a t√∂bbi d√©li v√°ros r√©sz mind a mai napig v√°rja a gyors, belv√°rosi kapcsolatot biztos√≠t√≥ gyorsvasutat. A vas√ļtra kij√°r√≥ n√©gyes metr√≥ t√∂bbek k√∂z√∂tt ezt az ig√©nyt is kitudta volna el√©g√≠teni… (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A 20-as, 30-as √©vekben term√©szetesen √ļjra √©s √ļjra felmer√ľlt a H√ČV-ek belv√°ros ir√°ny√ļ tov√°bbvezet√©s√©nek lehetŇĎs√©ge. A g√∂d√∂llŇĎi H√ČV-et a R√°k√≥czi √ļt alatt, a szentendreit a Duna-part alatt (a budafokival √∂sszek√∂tve) szerett√©k volna k√©regvezet√©sben tov√°bb√©p√≠teni, √©s persze felmer√ľlt a – ma 120 √©ves – √°lom, a r√°ckevei H√ČV folytat√°s√°nak meg√©p√≠t√©se is. A gazdas√°gi helyzet azonban egyik beruh√°z√°st sem tette lehetŇĎv√©, a k√©regvezet√©s jelentette a probl√©m√°kr√≥l nem is sz√≥lva (Dun√°n val√≥ √°tvezet√©s, utcah√°l√≥zatt√≥l val√≥ f√ľgg√©s). A re√°lis megold√°s lehetŇĎs√©g√©t egyed√ľl a m√©lyvezet√©sben val√≥ tov√°bb√©p√≠t√©s jelenthette, melynek a technikai √©s anyagi felt√©telei a k√∂vetkezŇĎ √©vtizedekben teremtŇĎdtek meg.

R√°kosszentmih√°lyra tart√≥ H√ČV-szerelv√©ny a Kerepesi √ļton. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

R√°kosszentmih√°lyra tart√≥ H√ČV-szerelv√©ny a Kerepesi √ļton. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

M-IX-es szerelv√©ny a szentendrei H√ČV kor√°bbi v√©g√°llom√°s√°n√°l, a Margit-h√≠dn√°l. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

M-IX-es szerelv√©ny a szentendrei H√ČV kor√°bbi v√©g√°llom√°s√°n√°l, a Margit-h√≠dn√°l. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

Az 50-es, 60-as √©vek koncepci√≥iban azonban sajnos az √©p√ľlŇĎ metr√≥vonalakat √∂n√°ll√≥ sziget√ľzemk√©nt, √©s nem a f√©lbehagyott H√ČV-vonalak meghosszabb√≠t√°sak√©nt kezelt√©k. Csup√°n egyetlen bizonytalan √∂tlet mer√ľlt fel az √°tsz√°ll√°s okozta k√©nyelmetlens√©gek enyh√≠t√©s√©re. A kelet-nyugati metr√≥vonal N√©pstadion v√©g√°llom√°s√°n az√©rt √©p√ľlt n√©gy v√°g√°ny, hogy a H√ČV szerelv√©nyei is a metr√≥ √°llom√°s√°n fordulhassanak vissza, mely √°ltal az utasoknak a main√°l l√©nyegesen kevesebbet kellett volna gyalogolniuk az √°tsz√°ll√°s sor√°n. Az √∂tlet azonban v√©g√ľl nem val√≥sult meg, ami ut√≥lag n√©zve nem is baj; hiszen √≠gy p√©ld√°ul a mai 3-as villamos, √©s t√∂bb a metr√≥t az √Ėrs vez√©r ter√©n keresztezŇĎ buszj√°rat utasai is plusz egy √°tsz√°ll√°sra k√©nyszer√ľln√©nek a Stadionokn√°l, arr√≥l nem is besz√©lve, hogy a kelet felŇĎl busszal √©rkezŇĎ utasoknak ez l√©nyeg√©ben semmilyen √©rdemi t√∂bbletet nem hozott volna a mai helyzethez k√©pest.

Ezen az 1953-ban kiadott b√©lyegen j√≥l l√°that√≥, hogy a kettes metr√≥t eredetileg a N√©pstadionig tervezt√©k meg√©p√≠teni, ahol k√©nylmesebben lehetett volna a H√ČV-rŇĎl a metr√≥ra √°tsz√°llni. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

Ezen az 1953-ban kiadott b√©lyegen j√≥l l√°that√≥, hogy a kettes metr√≥t eredetileg a N√©pstadionig tervezt√©k meg√©p√≠teni, ahol k√©nylmesebben lehetett volna a H√ČV-rŇĎl a metr√≥ra √°tsz√°llni. (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

Persze ami megval√≥sult, szint√©n nem sokkal jobb. A 60-as, 70-es √©vekben uralkod√≥ szeml√©let ugyanis √°tmenetileg szŇĎnyeg al√° s√∂p√∂rte, √©s megoldottnak nyilv√°n√≠totta az √°tsz√°ll√°sok probl√©m√°j√°t. Abban a korban val√≥ban eur√≥pai trend volt a sziget√ľzem jellegŇĪ metr√≥k erŇĎltet√©se: a v√°ros sz√©l√©n f√©lbehagyott vonalakhoz pedig buszok, villamosok, √©s egy√©b vasutak tucatjai hordt√°k az utasokat. √ćgy alakult ki KŇĎb√°nya-Kispest, az √Ėrs vez√©r tere, a Hat√°r √ļt, vagy a Batthy√°ny t√©r (mindegyikn√©l mai, vagy kor√°bbi H√ČV-vonal van elv√°gva!); megannyi erŇĎvel l√©trehozott mesters√©ges csom√≥pont, ahol val√≥j√°ban semmi √©rdemi ok nincs az √ļt megszak√≠t√°s√°ra – az √°tsz√°ll√≥k√∂zpontokban fel√©p√ľlt kereskedelmi egys√©gek is alapvetŇĎen annak k√∂sz√∂nhetik a l√©t√ľket √©s siker√ľket, hogy az utasok k√©nytelenek eszk√∂zt v√°ltani. Csup√°n √ľzemi szempontb√≥l term√©szetesen sokkal egyszerŇĪbb volt a sok r√©szre sz√©tv√°gott h√°l√≥zat mŇĪk√∂dtet√©se, √°m a motoriz√°ci√≥ elŇĎrehaladt√°val drasztikusan cs√∂kkenŇĎ utassz√°m k√©sŇĎbb egy√©rtelmŇĪen jelezte, hogy a k√∂z√∂ns√©g sz√°m√°ra ez a rendszer nem alternat√≠va. A t√∂bb sz√°z m√©teres gyalogl√°st ig√©nylŇĎ, idŇĎig√©nyes √°tsz√°ll√°sokkal, t√ļlzs√ļfolt csom√≥pontokkal terhelt k√∂z√∂ss√©gi k√∂zleked√©s nem vehette fel a versenyt a k√©nyelmes, h√°zt√≥l h√°zig val√≥ eljut√°st biztos√≠t√≥ g√©pkocsival szemben. A nagy √°tsz√°ll√≥k√∂zpontok l√©te gazdas√°gilag sem indokolhat√≥ meg. T√ļlzottan sok r√°hord√≥ busz √©s villamosj√°rat egy helyre koncentr√°l√°sa ugyanis mag√°ban hordja a felesleges p√°rhuzamoss√°gok vesz√©ly√©t is. Erre j√≥ p√©lda a Kerepesi √ļt, ahol hi√°ba van gyakorlatilag v√©gig gyorsvas√ļti (metr√≥, majd H√ČV) vonal, a k√∂rny√©kbeli buszok k√©nytelenek mind bej√°rni az √Ėrs vez√©r ter√©re, ellenkezŇĎ esetben az utasoknak eggyel t√∂bbsz√∂r kellene √°tsz√°llni. Pedig term√©szetesen a nagy kapacit√°s√ļ vas√ļti szerelv√©nyekkel a forgalom j√≥val gazdas√°gosabban √©s k√©nyelmesebben volna sz√°ll√≠that√≥, mint a H√ČV-vel p√°rhuzamos buszok had√°val, s a buszok utasai is elŇĎbb felsz√°llhatn√°nak a gyorsabb H√ČV-re. M√©g szembetŇĪnŇĎbb – m√°r-m√°r a komikum hat√°r√°t s√ļrol√≥ – p√©lda a felesleges p√°rhuzamoss√°gra a r√°ckevei H√ČV vonala. A Soroks√°ri √ļton (illetve annak k√∂zvetlen k√∂zel√©ben) h√°rom (!) k√∂t√∂ttp√°ly√°s eszk√∂z, a villamos, a vas√ļt, √©s a H√ČV pr√≥b√°lja ell√°tni nagyj√°b√≥l ugyanazt a feladatot – eredm√©nytelen√ľl. A H√ČV az√©rt nem, mert csak a V√°g√≥h√≠dig j√°r be, a vas√ļt szint√©n nem √©ri el a belv√°rost, a villamos pedig katasztrof√°lis √°llapot√ļ p√°ly√°n k√∂zlekedik. A forgalom nagy r√©sz√©t ez√©rt a 3 k√∂t√∂ttp√°ly√°s eszk√∂zzel szint√©n p√°rhuzamos (!) buszj√°ratok sz√°ll√≠tj√°k. A budapesti H√ČV-√ľzem r√°ad√°sul m√©g eljut√°si idŇĎk tekintet√©ben sem versenyk√©pes, hiszen a h√°l√≥zat jelentŇĎs r√©sz√©n igen rossz p√°lya√°llapotok uralkodnak, √©s az elavult szab√°lyoz√°sok, illetve a keresztezŇĎd√©sek megfelelŇĎ biztos√≠t√°s√°nak hi√°nya tov√°bb lass√≠tja a szerelv√©nyeket.

A r√°ckevei H√ČV

A r√°ckevei H√ČV “konkurense”, a Gubacsi √ļti 30-as villamos. A p√©ld√°tlanul ritka k√∂vet√©s, √©s a katasztrof√°lis p√°lya√°llapotok miatt ŇĎ sem tud versenyk√©pes alternat√≠v√°t ny√ļjtani a pesterzs√©betieknek… (forr√°s: Feld Istv√°n M√°rton)

A legrosszabb helyen fekvŇĎ H√ČV-v√©g√°llom√°s: K√∂zv√°g√≥h√≠d. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

A legrosszabb helyen fekvŇĎ H√ČV-v√©g√°llom√°s: K√∂zv√°g√≥h√≠d. (forr√°s: Geoffrey Tribe)

Szigetszentmiklós állomás. (forrás: Kelemen Zsolt)

Szigetszentmiklós állomás. (forrás: Kelemen Zsolt)

Csatlakoz√°s Dunaharaszti k√ľlsŇĎ √°llom√°son: a jobboldali T√∂k√∂lrŇĎl √©rkezett szerelv√©ny utasait a baloldali vonat viszi tov√°bb K√∂zv√°g√≥h√≠d fel√©. (forr√°s: Kelemen Zsolt)

Csatlakoz√°s Dunaharaszti k√ľlsŇĎ √°llom√°son: a jobboldali T√∂k√∂lrŇĎl √©rkezett szerelv√©ny utasait a baloldali vonat viszi tov√°bb K√∂zv√°g√≥h√≠d fel√©. (forr√°s: Kelemen Zsolt)

A tradicion√°lis metr√≥kat favoriz√°l√≥ elk√©pzel√©s kudarc√°t l√°tva sz√°mos eur√≥pai v√°rosban – t√∂bbnyire m√°r k√©sve – √©szbe kaptak, s a 80-as √©vektŇĎl egyre ink√°bb a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ k√∂t√∂ttp√°ly√°s k√∂zleked√©si eszk√∂z√∂k integr√°ci√≥j√°ra t√∂rekedtek. Egyre t√∂bb helyen (Mil√°n√≥, Rotterdam, London, M√ľnchen stb.) √©p√≠tettek √ļjabb sziget√ľzemek helyett a kor√°bbi vasutak, elŇĎv√°rosi vonalak, metr√≥k felhaszn√°l√°s√°val teljes eg√©sz√©ben √°tj√°rhat√≥, belv√°rost √°tszelŇĎ vonalakat. √Čppen ez√©rt igen szomor√ļan l√°tjuk, hogy Budapest nem hallgat az idŇĎk szav√°ra, √©s a korszerŇĪ elk√©pzel√©sekkel ellent√©tes, av√≠tt tervek alapj√°n k√©pzeli el a v√°ros fejleszt√©s√©t. N√°lunk m√©g nem j√°rt olyan s√ļlyos k√∂vetkezm√©nyekkel a motoriz√°ci√≥, s √≠gy a t√∂megk√∂zleked√©st haszn√°l√≥k ar√°nya viszonylag magas. Nek√ľnk m√©g megvan a lehetŇĎs√©g√ľnk, hogy idŇĎben l√©pj√ľnk, a v√°ros k√∂zelm√ļltbeli l√©p√©seit l√°tva azonban f√©lŇĎ, hogy ez az elŇĎny k√°rba v√©sz.

Az, hogy ma Budapesten olyan elavult koncepci√≥ alapj√°n √©p√ľlhet metr√≥vonal, mint a n√©gyes metr√≥ eset√©ben, illetve amilyen merev ellen√°ll√°ssal a v√°ros vezet√©se √©s a k√∂zleked√©si szakma jelentŇĎs r√©sze viseltetet az √°tj√°rhat√≥, integr√°lt k√∂t√∂ttp√°ly√°s h√°l√≥zat megteremt√©se ellen, az azt mutatja, hogy sokaknak m√©g mindig nem esett le a fŇĎ probl√©ma. Cikk√ľnkbŇĎl l√°that√≥: ami√≥ta Budapesten vas√ļt van, a t√∂megk√∂zleked√©s egyik legnagyobb tehert√©tele √©ppen a h√°l√≥zat sz√©ttagolts√°ga, az ez √°ltal gener√°lt k√©nyszer√°tsz√°ll√°sok, √©s a csom√≥pontokhoz igyekvŇĎ p√°rhuzamos j√°ratok eg√©sz sora. Elkeser√≠tŇĎnek tartjuk, hogy a BKV kommunik√°ci√≥s igazgat√≥ja a 60-as √©vekben is k√∂nnyŇĪnek tal√°ltatott elk√©pzel√©sekkel igyekszik v√©deni a m√∂g√∂tte √°ll√≥ szakma av√≠tt elk√©pzel√©seit, √©s az √ļj√≠t√°sokkal szembeni merev ellen√°ll√°s√°t. Nagyon szeretn√©nk elhinni, hogy a v√°rosnak fontos az √∂t√∂s metr√≥ is, de sajnos a realit√°sok nem ezt mutatj√°k. A minden forr√°st lek√∂tŇĎ n√©gyes metr√≥ mellett j√≥ ideig aligha r√ļg labd√°ba a projekt, fŇĎleg √ļgy nem, hogy k√∂zben az EU illet√©kes szervei elŇĎtt is komolytalann√° teszik azzal, hogy a szentendrei H√ČV hossz√ļ √©vek √≥ta elmaradt fel√ļj√≠t√°s√°t az 5-√∂s metr√≥ nulladik √ľtem√©nek √°lc√°zva pr√≥b√°lj√°k meg eladni.

H√ČV kisegys√©g Szentendre v√©g√°llom√°son. (forr√°s: Kelemen Zsolt)

H√ČV kisegys√©g Szentendre v√©g√°llom√°son. (forr√°s: Kelemen Zsolt)

A mai probl√©m√°k egy r√©sze egy√°ltal√°n nem √ļjkeletŇĪ. Ennek bizony√≠t√°s√°ra √≠me egy igazi kuri√≥zum, egy arch√≠v cikk 1937-bŇĎl, az akkor m√©g √∂n√°ll√≥ k√∂zs√©g, √°m H√ČV vonallal rendelkezŇĎ R√°kosszentmih√°ly hetilapj√°b√≥l (A kis k√©pre kattintva eredetiben is olvashat√≥):

Interpell√°ci√≥ a H√ČV-√ľgyben

Az eredeti √ļjs√°g k√©pe

A mult h√©ten Boczon√°di Szab√≥ Imre orsz√°ggy√ľl√©si k√©pviselŇĎ igen √©rdekes s minket is nagyon √©rdeklŇĎ interpell√°ci√≥t int√©zett a kereskedelmi miniszterhez. Az al√°bbiakban ismertetj√ľk az interpell√°ci√≥t √©s a miniszter v√°lasz√°t.

– A H√ČV az alap-enged√©lyokirat√°t√≥l elt√©rŇĎen magasan √°llap√≠totta meg a viteld√≠jakat – mondotta a k√©pviselŇĎ – √©s ezzel Budapest k√∂rny√©k√©nek gazdas√°gi √©rdekeit s√ļlyosan s√©rti. A H√ČV, mi√≥ta a fel√©pitm√©nyt elk√©sz√≠tette √©s √ľzem√©t fenntartja, √ļjabb kocsikat, √ļjabb p√°lyatesteket nem √©pitett √©s berendez√©s√©t nem is tartja karban a kellŇĎ m√©rt√©kben. Igazolom ezt azzal is, hogy a k√∂rny√©ken levŇĎ k√∂zs√©gek lakoss√°g√°nak √°lland√≥ panasza, hogy a kocsik rosszak, szennyesek, a k√∂zleked√©s lass√ļ, a viteld√≠j dr√°ga √©s sok esetben a vonatok nem olyan idŇĎk√∂z√∂kben k√∂zlekednek, mint kiv√°natos volna. Ezzel szemben a vid√©k lakoss√°ga tiszta, k√©nyelmes kocsikat, gyors k√∂zleked√©st √©s olcs√≥ viteld√≠jakat v√°r ann√°l is ink√°bb, mert a H√ČV tarif√°ja k√∂zismerten magas.

– Ennek igazol√°s√°ra legyen szabad r√°mutatnom p√©ldak√©nt arra, hogy m√≠g a M√ĀV vonal√°n egy tizkilom√©teres vonalszakaszon a jegy √°ra III. kocsioszt√°lyon 30 fill√©r, ugyanez√©rt a H√ČV-viteldijak szerint a menetdij 68 fill√©r. A havi tanul√≥b√©rletek √°ra a M√ĀV-n√°l 2 pengŇĎ 10 fill√©r, a H√ČV-n√©l 5 pengŇĎ. A munk√°sok hetik√°rty√°j√°nak √°ra a M√ĀV 1 pengŇĎ 20 fill√©rj√©vel szemben a H√ČV-n√©l 2 pengŇĎ 60 fill√©r. K√©ts√©gtelen, hogy ezek a dolgok s√ļlyosan s√©rtik Budapest k√∂rny√©k√©nek kisembereit, akik – j√≥l tudjuk – a legszeg√©nyebb ipari munk√°soszt√°lyb√≥l √©s a kistisztviselŇĎi karb√≥l ker√ľlnek ki. De utalnom kell arra is, hogy amig a M√ĀV az √°llami alkalmazottaknak √©s a nyugdijasoknak 50 sz√°zal√©kos dijengedm√©nyt ad, addig a H√ČV √°ltal ny√ļjtott engedm√©ny ezek jav√°ra alig 30 sz√°zal√©kot tesz ki, pedig az is bizonyos, hogy a mai gazdas√°gi helyzetben ez az √©rt√©kes k√∂z√©poszt√°ly, amely egy√©bk√©nt is neh√©z gazdas√°gi helyzet√©ben sok gonddal k√ľszk√∂dik, sujt√≥ hat√°s√°t √©rzi annak, hogy csak ilyen minim√°lis engedm√©nyt adnak meg neki.

– Ezekut√°n legyen szabad r√°mutatnom arra, hogy a H√ČV kocsiparkja, amik√©nt mondottam, nem eg√©szen kifog√°stalan. Eml√©keztetem a t. H√°zat a buda√∂rsi szerencs√©tlen katasztr√≥f√°ra. A t√∂rv√©nysz√©k tan√°csa √≠t√©let√©ben maga √°llapitotta meg √©s b√©lyegezte meg a H√ČV-n√©l fenn√°ll√≥ √°llapotokat, hogy a H√ČV felszerel√©se rozoga, elavult √©s rossz. De utalt ez az √≠t√©let arra is, hogy a H√ČV szem√©lyzet√©nek munkabeoszt√°sa sem eg√©szen megfelelŇĎ √©s kifog√°stalan. K√©ts√©gtelen teh√°t, hogy a H√ČV nem az a k√∂zleked√©si eszk√∂z, amely teljes eg√©sz√©ben biztos√≠tani tudn√° az utaz√≥k√∂z√∂ns√©g testi √©ps√©g√©t √©s √©let√©nek biztons√°g√°t. Ha ezt figyelembe vessz√ľk, akkor meg√°llapithatjuk, hogy nem k√∂z√∂mb√∂s Budapest k√∂rny√©k√©nek lakoss√°g√°ra n√©zve az, hogy az a f√©lmilli√≥ ember, aki Budapest k√∂rny√©k√©n lakik, milyen k√∂zleked√©si eszk√∂z√∂kkel √©s milyen utakon tud a fŇĎv√°rosba jutni. Budapest k√∂rny√©k√©nek lakoss√°ga az elm√ļlt k√©t √©vtized alatt k√∂r√ľlbel√ľl sz√°z sz√°zal√©kkal szaporodott. Ha azt vizsg√°lom, hogy ez a telep√ľl√©s milyen, eg√©szs√©ges-e vagy helytelen, akkor r√° kell mutatnom arra, hogy az, ami Budapest k√∂rny√©k√©n a telep√ľl√©st szab√°lyozza, fŇĎk√©nt az, hogy milyenek a k√∂zleked√©si eszk√∂z√∂k, milyen magasak a viteldijak, mert ezekhez alkalmazkodva telep√ľl ki Budapest lakoss√°ga a k√∂rny√©kre.

– Ha a M√ĀV vonalait n√©zem, azt l√°tom, hogy a M√ĀV vonalai mellett fekvŇĎ k√∂zs√©gek lakoss√°ga gyorsabb √ľtemben szaporodik, ott uj telep√ľl√©sek l√©tes√ľlnek. Ezzel szemben a H√ČV vonalai mellett fekvŇĎ k√∂zs√©gek lakoss√°ga nemcsak, hogy nem szaporodik ilyen m√©rt√©kben, hanem szaporod√°sa egyes esetekben m√°r meg is √°llt. De ettŇĎl eltekintve a H√ČV vonalai mellett nem is tudnak ipartelepeket l√©tes√≠teni. Az ottani k√∂zs√©gek lakosai teh√°t r√° vannak utalva arra, hogy naponta a fŇĎv√°rosba j√°rjanak, √©s a fŇĎv√°rosban keressenek maguknak kenyeret, munkaalkalmat. Minthogy pedig a H√ČV viteldijak magasak, a H√ČV vonalain lak√≥k nagy t√∂megekben, naponta tizezer sz√°mban j√°rnak be, ki gyalog, ki ker√©kp√°ron nagy t√°vols√°gokat t√©ve meg, amivel egy√°ltal√°ban nem szolg√°lj√°k a gazdas√°gi √©let √©rdekeit, mert ezzel munkaerej√ľk is cs√∂kken, teh√°t kevesebb erŇĎvel tudnak munkahely√ľk√∂n is dolgozni.

– A H√ČV p√°lyatestei a k√∂zs√©gekben √©s a v√°rosokban nincsenek kellŇĎk√©pen karbantartva, √©s a j√°rmŇĪveknek sok esetben nem lehet a k√∂zleked√©st ezeken az √ļttesteken szab√°lyosan lefolytatniok; szinte azt mondhatn√°m, √©letvesz√©lyes azokon az √ļttesteken a j√°r√°s az√©rt, mert nincsenek kellŇĎk√©pen karbantartva. Mindez pedig a H√ČV-nek volna k√∂teless√©ge. Felt√©tlen√ľl gondoskodni kell teh√°t arr√≥l, hogy a k√∂zs√©gekben √©s a v√°rosokban √°thalad√≥ p√°lyatesteken a sinek k√∂zei kik√∂veztessenek √©s karbantartassanak.

– Ha azt n√©zem, hogy mi id√©zi elŇĎ a H√ČV tarifapolitik√°j√°t, akkor meg kell √°llap√≠tanom, hogy a fŇĎv√°rosnak az a t√∂rekv√©se, hogy a budapesti lakoss√°g ne k√∂lt√∂zz√©k ki a fŇĎv√°ros k√∂rny√©k√©re, mert minden kik√∂lt√∂z√∂tt lak√≥ egy elvesztett ad√≥alany s ez a fŇĎv√°ros lak√°s- √©s ad√≥politik√°j√°nak √©rdekeit s√©rti. De tisztelettel felvetem a k√©rd√©st: √©rdeke-e a nemzet egyetem√©nek, hogy az eg√©szs√©ges, a szabad fejlŇĎd√©snek ilyen mesters√©ges akad√°lyokkal, ilyen eszk√∂z√∂kkel √ļtj√°t √°llj√°k? A fŇĎv√°rosnak mag√°nak is k√∂teless√©ge volna gondoskodni arr√≥l, hogy a k√∂rny√©ken eg√©szs√©ges telep√ľl√©si viszonyok alakuljanak ki, mert elfog k√∂vetkezni az az idŇĎ, amikor Nagy-Budapest megalakul, √©s akkor majd a fŇĎv√°ros h√°ztart√°s√°ra n√©zve nem lesz k√∂z√∂mb√∂s, hogy milyen telep√ľl√©sek alakultak ki a k√∂rny√©ken.

– Ha gazdas√°gi szempontb√≥l n√©zem a k√©rd√©st, akkor meg kell √°llap√≠tanom, hogy a BudapestrŇĎl kitelep√ľlni kiv√°nkoz√≥ kisember, munk√°s, tisztviselŇĎ, vasutas √©s post√°s odakint √∂n√°ll√≥ exisztenciak√©nt √©l, teh√°t a nemzeti vagyont szaporitja minden kis h√°zacska, amely a k√∂rny√©ken √©p√ľl. Merem √°llitani, hogy ezekben a kis csal√°di otthonokban eg√©szs√©gesebb, tisztultabb nemzeti szellem √©l, mint Budapest fŇĎv√°ros b√©rkasz√°rny√°iban. Ha azt n√©zem, hogy mik√©nt alakult √°t a politikai hangulat az elmult √©vtized alatt Budapest k√∂rny√©k√©n, akkor azt l√°tom, hogy a nemzeti gondolatnak val√≥s√°gos v√©dŇĎb√°sty√°iv√° lettek ezek a kis csal√°di otthonok. Ezt nek√ľnk felt√©tlen√ľl √°polnunk kell.

Bornemissza G√©za miniszter az interpell√°ci√≥ra azt v√°lasztolta, hogy a H√ČV tarifapolitik√°ja most van revizi√≥ alatt √©s rem√©li hogy a t√°rgyal√°sok sor√°n siker√ľl a kifog√°solt tarifat√©teleket √∂sszhangba hozni az enged√©lyokiratban meg√°llapitott m√©rt√©kkel. A baj ott van – mondotta a miniszter – hogy amikor a Beszk√°rt dijszab√°s√°t Budapest hat√°r√°ig kiterjesztett√©k, v√°ltozatlanul meghagyt√°k a H√ČV tarifafelt√©teleit s igy a hat√°r√°llom√°sokon t√ļl fekvŇĎ √°llom√°sokra vonatkoz√≥lag √°tl√©pt√©k az enged√©lyokiratban meg√°llapitott felsŇĎ hat√°rt.

Mindenesetre vigasztaló számunkra, hogy végre a miniszter is elismeri a sérelmek jogosságát és községeink lakossága reménykedve várja a megigért tarifarevíziót.
Forrás: A Közérdek, Rákosszentmihály, 1937. december 11.

Mindezek ellen√©re rem√©lj√ľk, hogy a j√∂vŇĎben javulnak a H√ČV-√ľzem kil√°t√°sai, √©s 120 √©v m√ļlt√°n v√©gre igazi modern gyorsvas√ļtt√° v√°lhatnak az egykor vicin√°lisk√©nt √ļtjukra ind√≠tott vonalak!

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások

ÔĽŅ

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lj√ľk.

ÔĽŅ