VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

20 éve történt: tragédia a Fogaskerekűn 1987-ben

2007-01-10
Szerző:

Épp húsz éve, 1987. január 11-én, este 20:30-kor Budapesten, a Fogaskerekű Vasút Esze Tamás Iskola megállóhelyén kíméletlenül összeütközött két szerelvény.

A baleset helyszínén készült fotó., Budapest (forrás: BKV)

A baleset helyszínén készült fotó., Budapest (forrás: BKV)


Az alkalmatlan alkatrészekkel felszerelt fékrendszerű, az elfagyás miatt megállásig meg nem fékezhető 52-es pályaszámú motorkocsi villamos féke is – a vizsgálatok szerint vezetési hibából – Erdei Iskola állomásnál felmondta a szolgálatot. Ezt követően az 52-62-es pályaszámú szerelvény szabadon gyorsult, és a motorkocsi a vele szemben hegymenetben haladó szerelvény 63-as pótkocsijába fúródott. A két járművezető: Czippoth Istvánné és Nock Péter a helyszínen életét vesztette. Az ütközés erejét szemlélteti, hogy a roncsok csak Orgonás állomáson álltak meg, az aznap hajnalban kisiklott, de teljesen vissza nem helyezett 57-es motorkocsi mellett. A hegymeneti vonat 53-as motorkocsija Városmajorig gurult, és ott kisebb erővel, a tárolt 64-es pótkocsi állította meg.

A baleset helyszínén készült fotó., Budapest (forrás: BKV)

A baleset helyszínén készült fotó., Budapest (forrás: BKV)

Épp 20 éve történt., Budapest (forrás: BKV)

Épp 20 éve történt., Budapest (forrás: BKV)

A tragédia a két járművezető életét követelte., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

A tragédia a két járművezető életét követelte., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

A két halálos áldozat mellett több utas is megsérült. A mentést és a helyszínelést nehezítette a nagy hó, a mínusz 10 Celsius fok a hófúvás és az állomás közúti megközelíthetetlensége. A roncsokat több, mint egy héttel a szerencsétlenség után tudták csak eltávolítani a helyszínről. A leginkább megrongálódott 63-as pótkocsit selejtezni akarták, de mégis a helyreállítása mellett döntöttek,.1993-ban, hat évvel a baleset után állt csak újra forgalomba. Okulva a tragédiából, a szerelvények fékrendszerét részben átalakították, és felmerült a számítógéppel felülvezérelt központi, diszpécseri biztosító berendezés telepítése, amelyre 1991-ben került sor.

A 63-as csak hat évvel a baleset után állt újra forgalomba., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

A 63-as csak hat évvel a baleset után állt újra forgalomba., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

A Fogaskerekű történetének legsúlyosabb balesete történt 1987 januárjában., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

A Fogaskerekű történetének legsúlyosabb balesete történt 1987 januárjában., Esze Tamás Iskola, Budapest (forrás: BKV)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.