VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

2016-ban is komoly kihívások állnak a tömegközlekedés utasai és az értük tenni vágyók előtt: Kérjük, Ön is segítse munkánkat, és SZJA 1%-ának felajánlásával támogassa a VEKÉ-t!

Előre kitöltött, nyomtatható Rendelkezési Nyilatkozat letölthető INNEN (PDF formátumban).

Adószámunk: 18104202-1-42

Tíz éve nem jár a vásárvárosba a 29-es villamos

2006-09-14
Szerző:

A 29-es villamos, a „BNV” járat volt. A vásárközpont legkönnyebb és legkézenfekvőbb megközelítési lehetőségét jelentő villamossínek és a végállomás ma is a helyükön vannak, de a felsővezetéknek már lába kelt, a vágányok pedig sok helyen mocsárban állnak. A jelenlegi eljutási lehetőségek nem megfelelő színvonalúak a nagyszámú látogató kulturált elszállításához.

Aztán később a Ganz csuklósok is megjelentek a vásári járatokon., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Benda György)

Aztán később a Ganz csuklósok is megjelentek a vásári járatokon., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Benda György)


A Vásárközpont megközelítési lehetőségei a megszűnt 29-29Y viszonylatok feltüntetésével., Budapest (forrás: Kovács Ádám)

A Vásárközpont megközelítési lehetőségei a megszűnt 29-29Y viszonylatok feltüntetésével., Budapest (forrás: Kovács Ádám)

A járat története 80 évre nyúlik vissza, 1925-ben nyílt meg a BSzKRt. 29-es vonala a Rókus Kórház és az új Lóversenypálya között, útvonala érdemben működésének 70 éve alatt alig változott. Az óriási forgalom lebonyolítására nagyvasúti pályaudvarhoz méltó 6 vágányos forduló épült az akkor még állatvásárként szolgáló vásárváros mellett.

Az Új Lóversenytérnél 1925-ben megépült villamos-végállomás: szükség is volt a hat vágányra!, Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros  tömegközlekedésének másfél évszázada)

Az Új Lóversenytérnél 1925-ben megépült villamos-végállomás: szükség is volt a hat vágányra!, Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

Lóversenynapokon a BLVV szerelvényei is kisegítették a hatalmas forgalmat., Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

Lóversenynapokon a BLVV szerelvényei is kisegítették a hatalmas forgalmat., Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

A járat útvonala a Pongrác úti felüljáró után tér le balra a 37-es vonalról, ezután egy lejtőn ér le a vasúti vágányokig, és szintben keresztezi az ún. „Királyvágányt”. (A Királyvágány neve eredeti funkciójából ered, azaz hogy a királyi vonat a Nyugati pályaudvarról Gödöllőre, a kastélyhoz juthasson.) A felsővezeték-keresztezést szokatlan módon valósították meg; a vasúti személyzet döntött arról, hogy a villamos, vagy a vasút számára szükséges feszültség legyen-e az egyébként kiszigetelt kereszteződésben. A kereszteződésben a villamos számára vasúti jelző működött, romjai még megtalálhatók a pálya mellett.

A kereszteződés a Királyvágánnyal: a villamossínek fölött nincs felsővezeték, a vágányzáró sorompó lezárva., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A kereszteződés a Királyvágánnyal: a villamossínek fölött nincs felsővezeték, a vágányzáró sorompó lezárva., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

1972-től felépült a vásárközpont az Expo szállóval, és a Városligetből ide költözött a Budapesti Nemzetközi Vásár. 1974-ben állt be a megszüntetésig fennálló helyzet: a 29-es villamos a Blaha Lujza térről, a 29Y a Keleti pályaudvartól közlekedett. A 29Y villamos csak a Budapesti Nemzetközi Vásár (BNV) ideje alatt közlekedett és akkor is csak a hétvégi napokon.

Az Y betű az elágazó vonalak régi jelzésének utolsó mohikánként élt a budapesti viszonylatszám rendszerben. A járatok időszakos jellege miatt nem volt állandó járműtípus beosztva a vonalra, ez eredményezte azt, hogy szinte minden típust meg lehetett itt találni: UV, ipari csuklós és Tátra kocsik is előfordultak.

1986 májusában - a tavaszi BNV-re - közlekedő 29-es villamos egy 37-es mellett a Népszínház utcai végállomáson., Blaha Lujza tér (Népszínház utca) végállomás, Budapest (forrás: Uherkovich Péter)

1986 májusában – a tavaszi BNV-re – közlekedő 29-es villamos egy 37-es mellett a Népszínház utcai végállomáson., Blaha Lujza tér (Népszínház utca) végállomás, Budapest (forrás: Uherkovich Péter)

Hármas UV-szerelvény a Vásárközpont bejárata előtti végállomáson., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hármas UV-szerelvény a Vásárközpont bejárata előtti végállomáson., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 90-es években a lóversenyek visszaszorulása miatt a BKV úgy határozott, hogy csak fizetett megrendelésre járatja. Ilyen megrendelés azóta sem érkezett, így a járat 1996 óta, a 100. BNV óta nem közlekedett. Ekkor a viszonylatok az évforduló tiszteletére a 100-as, illetve a 100Y jelzést kapták. 2000-ben az önálló szakaszról ellopták a felsővezetéket, pár évvel később pedig lehegesztették a vonal elágazó váltóját.

A hurokban., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A hurokban., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A Királyvágányt keresztező 100Y villamos., BNV főbejárat, végállomás előtt., Budapest (forrás: VEKE)

A Királyvágányt keresztező 100Y villamos., BNV főbejárat, végállomás előtt., Budapest (forrás: VEKE)

Jelenleg rendezvények idején csak nagyon nehezen lehet a vásárba eljutni. Az egykori közvetlen belvárosi villamos kapcsolat helyett ma az Örs vezér teréről induló, túlzsúfolt Expo-busszal lehet a környéket megközelíteni. Nyilván az elégtelen tömegközlekedési kiszolgálással függ össze, hogy a vásárváros környékét a nagyobb kiállítások idején ellepik az autók, hatalmas torlódások alakulnak ki a környék útjain, ezáltal maga az Expo-busz is használhatatlanná válik.

A németországi városok vásárkultúrájához képest a budapesti állapotok szégyenletesek. A megközelíthetőség és az Expo környezete maga is egyaránt botrányos. A Hungexpo privatizációja után ideje lenne, hogy a befektető és a Főváros a vásár környékét is rendbe hozzák, ennek keretében újítsák fel és helyezzék újra üzembe a villamosvágányokat. Mivel egy pár százméteres szakaszról van szó, amelyen ráadásul a sínek a helyükön vannak, a villamos rendbetétele semelyik fél részéről sem igényelne elviselhetetlen költségeket.


További képeink az Expo téri villamosvégállomásról

Az egykori leszállóhely 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Az egykori leszállóhely 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A villamosvégállomás területe 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A forgalmi és a tárolóvágányok 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A forgalmi és a tárolóvágányok 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A felszállóhely és az utasokat terelő korlátok 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A felszállóhely és az utasokat terelő korlátok 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Parkoló autók a villamosvágányokon - itt most nem ők akadályozzák a kötöttpályás közlekedést, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Parkoló autók a villamosvágányokon – itt most nem ők akadályozzák a kötöttpályás közlekedést, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Parkoló autók a villamosvágányokon - itt most nem ők akadályozzák a kötöttpályás közlekedést, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Parkoló autók a villamosvágányokon – itt most nem ők akadályozzák a kötöttpályás közlekedést, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A vágányzáró sorompó a nagyvasúti kereszteződésnél. Meddig marad zárva?, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A vágányzáró sorompó a nagyvasúti kereszteződésnél. Meddig marad zárva?, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A nagyvasúti keresztezés - az országban egyedülálló a villamosított nagyvasúti keresztezés, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A nagyvasúti keresztezés – az országban egyedülálló a villamosított nagyvasúti keresztezés, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A másik vágányzáró sorompó a 29-es vonalán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A másik vágányzáró sorompó a 29-es vonalán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A 37-es villamos vonaláról leágazó szakasz állapota 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A 37-es villamos vonaláról leágazó szakasz állapota 2006. tavaszán, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A 37-es villamos a 29-es vonal kiágazásánál halad - az utasok számára a legközelebbi megálló, a Pongrác úti is csak körülményesen közelíthető meg, Expo  tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A 37-es villamos a 29-es vonal kiágazásánál halad – az utasok számára a legközelebbi megálló, a Pongrác úti is csak körülményesen közelíthető meg, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A vásárvárosba ma már csak az Expo járattal juthatunk ki. Ezeken igen gyakori az utaslemaradás - és a belvárosból is csak átszállással érhető el vele a vásárváros, Expo  tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A vásárvárosba ma már csak az Expo járattal juthatunk ki. Ezeken igen gyakori az utaslemaradás – és a belvárosból is csak átszállással érhető el vele a vásárváros, Expo tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.