VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Jelentős vasúti beruházások Érden

2006-02-23
By
A Diósdi út érintett szakasza madártávlatból, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Diósdi út érintett szakasza madártávlatból, Érd (forrás: Friedl Ferenc)


A város életében igen komoly közlekedési problémát okoz immár évtizedek óta a Diósdi úti két szintbeli vasúti átjáró. A sűrű vonatforgalom miatt a csúcsidőszakban rendszeresen torlódásokat okoznak a lezárt sorompók, ugyanis ez az útvonal Érd fő észak-déli irányú gyűjtőútja, a legtöbb helyi és helyközi autóbuszjárat erre közlekedik. Az elővárosi vasút fejlesztése még csak komolyabb problémákat okozhat, mivel a jelenleginél sokkal több szerelvény fog áthaladni a vágányokon. Emiatt született döntés arról, hogy a szintbeli kereszteződéseket egy közúti aluljáró megépítésével váltanák ki. A beruházást a KIOP (Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program) keretében készítik el a MÁV ZRt. beruházásában, amelyre 4 milliárd forintot szánnak (85%-a vissza nem térítendő EU támogatás). A kivitelezés 2006. március 1-jén kezdődik és várhatóan 1-1,5 évig fog tartani. Erről tartottak lakossági tájékoztatót 2006. február 22-én, melyen a VEKE Érd-Diósd helyi tagszervezete is részt vett.

A Diósdi út érintett szakasza madártávlatból, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Diósdi út érintett szakasza madártávlatból, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A tervek

A KIOP pályázati anyag pontos címe: “Az elővárosi közlekedésfeltételeinek javítása a Budapest-Pusztaszabolcs, valamint a Budapest-Székesfehérvár vonalakon Budapest és Érd között”, melynek jelentős részét – amely alapvetően a pályázati anyagból, a műszaki tervekből és a kapcsolódó háttértanulmányokból áll (környezetvédelmihatásvizsgálat, pénzügyi és gazdasági hatékonyságvizsgálat, forgalmivizsgálat, Érd-felső (épület kivételével), Érd-Alsó, Érdliget, új Bartók Béla útimegállóhely tervezése (peronok, perontetők, utastájékoztatás, P+R parkoló, bizt.ber, gyalogos aluljárók tevei, stb.) a COWI Magyarország Kft. készítette. A közúti aluljáró, Érd felső állomásépület műszaki terveit az Uvaterv Rt. készítette el. Ennek a munkarésznek a projektvezetője is az Uvaterv Rt. volt.

Az átépítésre kerülő útszakasz hossza 442 m, amely a Sándor utca és a 2001-ben épült Budai úti körforgalmú csomópont között található. A tervek szerint két vasútvonalat és egy közbenső utat kell kereszteznie a Diósdi úti aluljárónak.

A Diósdi út, a vasútvonalak és Érd alsó, Érd felső vasútállomások elhelyezkedése, Érd (forrás: Kovács Ádám)

A Diósdi út, a vasútvonalak és Érd alsó, Érd felső vasútállomások elhelyezkedése, Érd (forrás: Kovács Ádám)

A Diósdi út és az Alispán utca ill. Mária utca kereszteződése jelenlegi formájában megszűnik, mivel ez a két utca külön szintben fogja keresztezni a mélyvezetésű Diósdi utat. Az aluljáró belső magassága 3,90 m, amely a tűzvédelmi szempontoknak is megfelelő. A túlméretes járművek (elsősorban a kamionok) miatt az aluljáró két végén magasságkorlátozó portálkapu kerül elhelyezésre, melyen keresztül csak 3,70 m űrszelvényű járművek haladhatnak át. Ezek a járművek a Diósdi út – Balatoni út – Budai út útirányon érhetik el úti céljukat, a kijelölt terelőútvonalra az érintett csomópontokban külön tábla fogja őket figyelmeztetni.

Az aluljáró szélessége összesen 11 méter, ebből 8 méter közút (2×1 forgalmi sáv), illetve mindkét oldalon található 1,5 méter széles szervizjárda, amelyet a gyalogosok nem vehetnek igénybe, kizárólag üzemi célokra szolgál.

A székesfehérvári vasútvonal és az Alispán utca között az aluljáró teljesen fedett lesz, a felső terület gyalogos sétáló-pihenő célokra használható. Az aluljáró rámpái mellett a felszíni közlekedési igények kielégítésére szervízutakat (a rendelkezésre álló hely függvényében 3,8 és 6 m közötti szélességben), járdákat (1,5-2,2 m szélességben) ill. egy 5 m széles, gyalogosforgalomra is igénybevehető szervízutat is építenek. A járdák és szervízutak megépítésére a Diósdi úton található és jövőben esetlegesen megépülő épületek kiszolgálása miatt van szükség. A létesítmény fedett részén egy impozáns, városi tér hozható létre kávézókkal, zöldfelülettel. A vasútvonal alatt még egy különálló gyalogos aluljáró is lesz, a mozgáskorlátozottak közlekedését lehetővé tevő liftekkel felszerelve.

Vonat halad át Diósdi úton, Diósdi út, Érd alsó mellett, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Vonat halad át Diósdi úton, Diósdi út, Érd alsó mellett, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Volánbusz Rt. járatai is várakozni kényszerülnek, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Volánbusz Rt. járatai is várakozni kényszerülnek, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A beruházás keretében teljesen megújul Érd felső vasúti megállóhely is. Jelenleg ez a legforgalmasabb vasúti megálló a városban, bár ezt a kiszolgáló létesítmények jelenlegi állapota egyáltalán nem tükrözi. A közút itt is szintben keresztezi a vasútvonalat, annak ellenére, hogy az töltésen halad. Emiatt a Diósdi úton itt egy bukkanó van. Rengeteg vonat közlekedik nap, mint nap. A helyi közösségi közlekedésben már évtizedek óta problémát jelent az átjáró, ezért a jelentős fennakadások elkerülése miatt kényszerűségből egy autóbusz-fordulót alakítottak ki a Parkváros felől érkező autóbuszok részére, amelyek emiatt nem érintik az autóbusz-állomást. Az utóbbi időben spontán „P+R” parkoló alakult ki a Budapest felőli vágány oldalán.

Az építendő aluljáró a vasúti töltés alatt fog haladni, ezért a közút részére épített felhajtó szükségtelenné válik. A peronok felett részben tetőt helyeznek el, 102 m hosszan. A megállóhely új épületet kap, ezért a jelenlegi színvonaltalan, kicsi, az igényeknek egyáltalán nem megfelelő építmény elbontásra kerül. A vágányokat lépcsőn lehet majd megközelíteni, amit kiegészít az új felvételi épületben elhelyezendő lift, illetve az északi oldalon építendő rámpa. A megállót közúton az Alispán utca felől kialakítandó szervízúton lehet majd elérni. A Bethlen Gábor utca végén P+R parkoló épülhet.

Érd felső állomásépülete - új épül helyette, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Érd felső állomásépülete – új épül helyette, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Spontán P+R parkoló a peronokon, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Spontán P+R parkoló a peronokon, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Mint ahogy már korábban arról beszámoltunk, 2005 szeptemberében adták át Érd városközpontjában, Érd alsó vasútállomás mellett azt az intermodális csomópontot, amely magánberuházásként épült meg. A csomópontban 650 férőhelyes P+R parkoló és modern, a vonatokra közvetlen átszállást lehetővé tevő autóbusz-pályaudvar található. A MÁV új jegypénztára és váróterme jelenleg kialakítás alatt áll az épületben. Érd alsó állomás fejlesztése azonban ezzel nem fejeződik be: gyalogos aluljáró épül a vasúti vágányok alatt, az ehhez csatlakozó lépcső már most megtalálható az autóbusz-pályaudvaron.

Intermodális csomópont Érd alsónál - a fejlesztés folytatódik, Érd alsó, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Intermodális csomópont Érd alsónál – a fejlesztés folytatódik, Érd alsó, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Busz és vonat, Budai út, intermodális csomópont, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Busz és vonat, Budai út, intermodális csomópont, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A mozgássérültek akadálymentes közlekedése érdekében az északi peronon rámpát is kialakítanak, míg a déli peront az üzletközpontban található liften keresztül lehet elérni. A jelenlegi szintbeli gyalogos átjáró emiatt megszűnik. A peronok egy része fedett lesz (120 m hosszan), védve az utasokat az időjárás viszontagságaitól. Új burkolatot épül, és 300 m-re növekszik a peronok hossza, lehetővé téve hosszabb vonatok közlekedését is. Megújul a felsővezeték, az állomási biztosítóberendezés és az utastájékoztató rendszer, valamint az utasvédelmi létesítmények. Az utasforgalmi létesítmények kivitelezője a Vegyépszer Rt. lesz.

A kivitelezés

Először az Érd felsőnél lévő útátjárót zárják le. A vasúti forgalom fenntartása érdekében egy ideiglenes acélszerkezetet, ún. provizóriumot alakítanak ki. A kivitelező Strabag Rt. már előre is elnézést kért a város lakosságától, mert ez a munkarész nagy zajjal fog járni, ugyanis a MÁV előírásai miatt csak hétvégén, az esti órákban tudják elvégezni, mivel teljes vágányzárat igényel. Acélcölöpöket vernek le a talajba, melyre 2×30 m hosszú acélgerendákat helyeznek el.

A Diósdi út szintben keresztezi a 40-es vasútvonalat, annak ellenére, hogy az egy töltésen halad, Diósdi út, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Diósdi út szintben keresztezi a 40-es vasútvonalat, annak ellenére, hogy az egy töltésen halad, Diósdi út, Érd felső, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Vonat halad át a Diósdi úton, Érd felső, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Vonat halad át a Diósdi úton, Érd felső, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Ezeken fognak járni ideiglenesen a vonatok. A munkafázist április végére fogják befejezni. Ezután kitermelik alóla a töltés anyagát és megépítik a hídfőket egy nyílt munkagödörben. Közben a vágányok mellett megépítik a híd felszerkezetét, mely merev acélbetétes, monolit vasbeton teknőhíd lesz, azaz a sínpárok végig zúzottkő ágyazatban haladnak át a műtárgyon. Mikor elkészült, akkor hidraulikus sajtókkal az egészet betolják a vágányok alá, várhatóan augusztus hónap folyamán. Ez mintegy 24-36 órát fog igénybe venni, ezalatt teljes vágányzár lesz a 40-es vonalon.

Miután itt végeztek a hídépítéssel, a kivitelezők átvonulnak Érd alsó mellé és itt építik meg a 30-as vasútvonal alatti hidat. Először ide is az előbb említett provizóriumot helyezik el, hogy a vonatok folyamatosan tudjanak haladni. A jelenlegi egyvágányos pályát a későbbiekben kétvágányossá bővítik, így már ennek megfelelően alakítják ki a műtárgyat. Először elkészül a mostani vágány alatt a felszerkezet, majd erre ráterelik a vasúti forgalmat és utána készül el a híd másik fele.

Eközben végzik el az aluljárók rámpáinak kivitelezését, mely igen nagy emelkedésű lesz: Parkváros felől 7,5 %-os, a Budai úti körforgalom felől pedig 9,3 %-os. Emiatt érdesített burkolatot fektetnek le, hogy a téli, csapadékos időszakban is biztonságosan haladhassanak a járművek. A vízelvezetésre is figyeltek a tervezés során: a felszínen aknás víznyelőket alakítanak ki, az aluljáróban pedig átemelő szivattyúkkal vezetik el a csapadékot. A talajvíz ellen teljes körűen szigetelve lesz a teljes műtárgy. Az aluljárók falait graffitinek ellenálló anyaggal látják el.

Torlódás a lezárt sorompók miatt, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Torlódás a lezárt sorompók miatt, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Budai útnál a sor vége, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A Budai útnál a sor vége, Diósdi út, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

A kivitelező ígérete szerint a gyalogosok közlekedése Érd felső megállóhely és a városközpont között az építkezés teljes ideje alatt biztosítva lesz. A tervezett átadási határidő 2007. május 30.

Forgalomterelés

Az építkezés miatt módosul a helyi és a helyközi közösségi közlekedés is. Az érintett helyközi Volánbusz viszonylatok:

– Budapest – (Bp., Sasadi út) – Érd-parkváros – Érd;

– Budapest – Érd-parkváros – Érd;

– Budapest – Érd-parkváros – Érd, Lőcsei u. – Érd;

– Budapest –Érd-parkváros – Érd, Ürmös u. – Érd.

Az érintett helyi Volánbusz járatok:

– 5 sz. Autóbusz-állomás – Lőcsei u. – Bem tér;

– 7 sz. Autóbusz-állomás – Ürmös u. – Bem tér.

A felsorolt autóbusz-járatok rövidített útvonalon, csak Érd felső vasúti megállóhelyig közlekednek majd. A 4 sz. Autóbusz-állomás – Vadlúd u. – Érd, felső vá. – Autóbusz-állomás autóbuszvonal járatai a kijelölt terelőút (Érd felső – Diósdi út – Balatoni út – Budai út – Autóbusz-állomás) igénybevételével közlekednek, sűrített indulással. A járatok a terelőútvonalon található Érd, Sárvíz u. és Érd, benzinkút megállóhelyeken is megállnak az utasok le-, illetve felszállása céljából. Így lehet majd eljutni busszal az autóbusz-pályaudvarra. Emiatt átépül a Balatoni út – Diósdi út jelenlegi jelzőlámpás csomópontja, hogy az autóbuszok rá ki tudjanak fordulni a Balatoni útra, ugyanis a jelenlegi „hajtűkanyart” még a szóló autóbuszok is nehezen tudják bevenni, nemhogy a 15 méteres Neoplanok vagy a csuklós autóbuszok.

Buszmegálló a Széchenyi téren - itt lesz az ideiglenes végállomásuk a parkvárosi járatoknak, Érd felső vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Buszmegálló a Széchenyi téren – itt lesz az ideiglenes végállomásuk a parkvárosi járatoknak, Érd felső vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Az autósok számára is a Diósdi út – Balatoni út – Budai út lesz a hivatalos terelőút, erre a városban elhelyezett táblák fogják informálni őket. A másik szóba jöhető terelőút az Esküdt utca – Vörösmarty utca – Gellért utca irány lehetne, azonban Kossuth Lajos utca – Vörösmarty utca – Bethlen Gábor utca 5 ágú csomópontjában körforgalom építése várható ez év tavasszal a város finanszírozásában.

További beruházások

Az elővárosi vasúti fejlesztések keretében nem csak Érd központjában történnek beruházások. Érdliget vasúti megállóhely is igen leromlott műszaki állapotban van jelenleg. Az átépítés keretében új peronok, 66 m hosszú perontető és lépcsővel, illetve rámpával ellátott gyalogos aluljáró készül. A vágányok két oldalán P+R parkolókat alakítanak ki.

Elhanyagolt állapotú peron, Érdliget vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Elhanyagolt állapotú peron, Érdliget vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Egykoron állomásépület állt itt - P+R parkoló fog itt épülni, Érdliget vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Egykoron állomásépület állt itt – P+R parkoló fog itt épülni, Érdliget vasúti megállóhely, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Várhatóan egy új vasúti megállóhely is létesül Budapest, Nagytétényben: a 40-es vasútvonalon a Bartók Béla úti lakótelep mögött. Így egy újabb terület kapcsolódhat be a színvonalas vasúti közlekedésbe és az itt lakók is gyorsabban juthatnak el a belsőbb területek felé.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *