VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Ezerhétszáz új metrókocsi érkezik New Yorkba néhány év alatt

2006-01-12
By
Nem a jármű dizájnja volt az elsődleges szempont, ahogy az Európában divattá vált egyterű járműkialakítást sem kérte New York., New York City (forrás: Robert McConnell)

Nem a jármű dizájnja volt az elsődleges szempont, ahogy az Európában divattá vált egyterű járműkialakítást sem kérte New York., New York City (forrás: Robert McConnell)


December elején szállította le az ALSTOM annak a 660 darabos metrókocsi-szériának az első tíz darabját, amelyet több mint egymilliárd dollárért rendelt meg New York City metróközlekedését lebonyolító MTA (Metropolitan Transportation Authority).

Nem a jármű dizájnja volt az elsődleges szempont, ahogy az Európában divattá vált egyterű járműkialakítást sem kérte New York., New York City (forrás: Robert McConnell)

Nem a jármű dizájnja volt az elsődleges szempont, ahogy az Európában divattá vált egyterű járműkialakítást sem kérte New York., New York City (forrás: Robert McConnell)

A jármű elektronikus kijelzővel lesz felszerelve, amely mutatja azt is, hogy melyik oldalon nyílnak az ajtók., New York City (forrás: Brian Weinberg)

A jármű elektronikus kijelzővel lesz felszerelve, amely mutatja azt is, hogy melyik oldalon nyílnak az ajtók., New York City (forrás: Brian Weinberg)

A járműgyárak között komoly verseny alakult ki a New York-i megrendelés kapcsán, hiszen a világ egyik elsőszámú metróhálózatáról van szó, emellett a szektor eddig legnagyobb metrójárműcsere-programját jelentő tenderről. A győztes konzorcium (melynek a vezető Alstom mellett a Kawasaki is tagja) által gyártott a járművek magukon viselik a város eddigi metrókocsijainak stlíusjegyeit, de azoknál természetesen lényegesen korszerűbb technika jellemzi az R160 típusszámon nyilvántartott járműveket. Az utasok kényelméről és tájékozottságáról légkondicionáló berendezés, elektronikus hálózattérképek és kijelzők gondoskodnak majd. A 10 darabos prototípus-széria tapasztalainak értékelését követően a 660 kocsi 2006 és 2008 között kerül leszállításra, melyből 400 darab az Alstom gyárában, 260 pedig a Kawasakinál fog elkészülni. A széria leszállítását követően New York további 1040 darab jármű megvásárlására szerzett opciót a szerződés aláírásával, így 1700 darab járművel a világ eddigi legnagyobb metrójárműcsere-programját jelenti az összesen 2,3 milliárd dolláros (kb. 480 milliárd forint) beruházás. Az új járművek az igencsak elhasználódott, 35-40 éves R32, R38, R40 típusú járművek végleges kiváltását szolgálják.

New York sematikus metrótérképe, New York City (forrás: Michael Calcagno)

New York sematikus metrótérképe, New York City (forrás: Michael Calcagno)

A protoszerelvények egyike a JFK nemzetközi repülőtérhez kapcsolatot biztosító metróállomáson., New York City (forrás: Robert Marrero)

A protoszerelvények egyike a JFK nemzetközi repülőtérhez kapcsolatot biztosító metróállomáson., New York City (forrás: Robert Marrero)

New York kiterjedt, 22 vonalból és 3 gyorsjárati viszonylatból álló metróhálózata egyedülálló a világon több szempontból is: 24 órás, megállás nélküli üzeme mellett a négyvágányos, gyorsjárati szerelvények közlekedésére alkalmas alagutak is különlegessé teszik az Egyesült Államok legjelentősebb városának közlekedési rendszerét. A 368 kilométer hosszú hálózat egy munkanapon átlagosan 4,7 millió utast szállít.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *