VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Ilyen vonatunk lesz – vagy valami ilyesmi

2005-12-14
By
Ma még szokatlan találkozás, a jövőben talán nem lesz az: a V43 1237 a 4622 számú, székesfehérvári személlyel érkezik a FLIRT mellé. Pár év múlva talán ez a vonat is az új motorvonatokkal közlekedhet., Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)

Ma még szokatlan találkozás, a jövőben talán nem lesz az: a V43 1237 a 4622 számú, székesfehérvári személlyel érkezik a FLIRT mellé. Pár év múlva talán ez a vonat is az új motorvonatokkal közlekedhet., Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)


Az elmúlt napokban Magyarországon járt a botrányoktól sem mentes MÁV motorvonattender győztese, a svájci Stadler által épített FLIRT motorvonat-család egyik tagja, a baseli S-Bahn számára épített 521 011-7 pályaszámú motorvonat. A vonat a MÁV ZRt. szervezésében több állomáson mutatja meg magát az érdeklődő közönségnek a mintegy egy hetes itt tartózkodása alatt.

A FLIRT Kápolnásnyéken, Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)

A FLIRT Kápolnásnyéken, Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)

Ma még szokatlan találkozás, a jövőben talán nem lesz az: a V43 1237 a 4622 számú, székesfehérvári személlyel érkezik a FLIRT mellé. Pár év múlva talán ez a vonat is az új motorvonatokkal közlekedhet., Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)

Ma még szokatlan találkozás, a jövőben talán nem lesz az: a V43 1237 a 4622 számú, székesfehérvári személlyel érkezik a FLIRT mellé. Pár év múlva talán ez a vonat is az új motorvonatokkal közlekedhet., Kápolnásnyék (forrás: Halász Péter)

A MÁV összekapcsolta a prezentációt egy kellemetlen bejelentéssel: a tervezettnél majd’ egy évvel később, 2007 elején érkeznek csak Magyarországra a már ténylegesen számunkra gyártott motorvonatok. A szervezők számításai beváltak: a hazai viszonyok közt csodavonatnak minősülő jármű bemutatása szinte teljesen kisöpörte a – néhány héttel előbb, vagy később bejelentve talán botrányokozásra is képes – rossz hírt.

Szemből tekintve a vágyott vonatra. (forrás: Halász Péter)

Szemből tekintve a vágyott vonatra. (forrás: Halász Péter)

A motorvonat minden szempontból különleges. Már csak azért is, mert ez az első, 25 kV 50 Hz-en üzemelő FLIRT, ezzel szereznek tapasztalatokat a Stadler mérnökei is, melyeket a MÁV számára gyártott járművek tervezésekor hasznosíthatnak. A nálunk járt FLIRT motorvonat több részletben különbözik a MÁV által vásárolni tervezettől. Az SBB 521 011-7-nek oldalanként nyolc ajtaja van, 211 ülőhellyel rendelkezik, az álló utasokkal együtt mintegy 250-260 főt képes szállítani a majdnem teljes egészében alacsony padlószinttel rendelkező motorvonat.

A kocsik előtereiben található képernyőkön a hazánkban a metróvonalakról ismert InfoScreen rendszerben jeleníthetnek meg híreket, információkat. A bemutató alatt itt a Stadler gyártmányait bemutató videót nézhettek meg az érdeklődök. Az utastéri hangosításból -amely egyébként GPS alapú- a MÁV ZRt. szóvivője, Kavalecz Imre által tolmácsolt ismertető szöveg tájékoztatta a nagyérdeműt a vonat tulajdonságaitól – néhány markentinges frázist sem mellőzve. De ez talán még így is van rendjén ezen kivételes alkalommal. Az utasok vizuális informálásáról a járműtagonként két darab, két oldalú LED-es belső téri, és a vonatok elején elhelyeztett külső téri, pontmátrixos kijelzők gondoskodnak. Az utastéri hangosítás a vonat oldalára is kihangosítható.

Kicsit magyartalan, de van! Üdvözlet Gárdonyból. (forrás: Halász Péter)

Kicsit magyartalan, de van! Üdvözlet Gárdonyból. (forrás: Halász Péter)

A vonatok teljes egészében átjárhatók, részben alacsonypadlós kivitelűek. A középső forgóvázak Jacobs rendszerűek, itt rámpákkal, a szélső, hajott forgávázaknál lépcsővel került áthidalásra a szintkülönbség.

A vonat teljes egészében átjárható, részben alacsonypadlós. (forrás: Halász Péter)

A vonat teljes egészében átjárható, részben alacsonypadlós. (forrás: Halász Péter)

A motorvonat kerékpár és kerekesszék szállítására is alkalmas. Az erre a célra igénybevehető terület a mellékhelyiség mellett van kialakítva. Az illemhely tetszetős kialakítású, zárt rendszerű, igen hasonló a hazánkban is ismert Desiro motorvonaton találhatóhoz, a mozgássérült utasok számára is kényelmesen használható.

A vonat utasait a járművezető videokamera-rendszeren keresztül felügyelheti. Ez a MÁV vonatain nem kerül beépítésre, mivel az adatvédelmi aggályokat vetne fel. Emiatt a magyarországi turnén lévő vonaton nem is üzemelt ez a rendszer, azt kikapcsolták.

Az ülések a másodosztályon szövet, az első osztályon bőrborításúak. Előbbinél 2+2, utóbbiban 2+1 üléselrendezéssel. Az ülések bár látszatra kemények, mégis kényelmesek, nem csak 10-20 kilométeren, hanem akár 100-120 kilométeren át is – a veke.hu tudósítójának tapasztalata szerint.

Puritánnak látszó, mégis kényelmes ülés a másodosztályon. (forrás: Halász Péter)

Puritánnak látszó, mégis kényelmes ülés a másodosztályon. (forrás: Halász Péter)

Emellett a vonat igen csendesen fut, alig-alig ráz a legrosszabb pályaszakaszokon is. Az álló utasokat külön felirat figyelmezteti a fékek hatásos mivoltára. Emellett a vonat igen intenzív gyorsításra is képes a mintegy 120 tonnás össztömegre jutó teljesítményével.

Figyelemfelhívás. A jegy nélkül utazókat 80 svájci frank bírság terheli. Felette a felirat:

Figyelemfelhívás. A jegy nélkül utazókat 80 svájci frank bírság terheli. Felette a felirat: “Kapaszkodjon erősen, erős fékek!” – a FLIRT dinamikusan tud gyorsulni és még intenzívebb lassulásra képes. (forrás: Halász Péter)

A vezetőasztal középső panelje. (forrás: Halász Péter)

A vezetőasztal középső panelje. (forrás: Halász Péter)

A vezetőállás a lehető legkorszerűbb kialakítású. A vonat a svájci Integra Signum és a német PZB 90 vonatbefolyásolóval van ellátva, mivel a vonat a németországi vonalakon is közlekedik. Az engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h.

Az utastér és a vezetőállás természetesen klímaberendezéssel van ellátva. A vonatokon a svájci közlekedésben vonatkísérő személyzet nem teljesít szolgálatot, kalauz nélküli üzemben közlekedik az SBB motorvonata.

A MÁV motorvonata azonban nem ilyen lesz. Eltérő lesz az üléselrendezés, az ajtók száma és elhelyezése és több egybehangzó információ szerint a motorok teljesítménye is kisebb lesz az SBB motorvonatához képest.

Összességében megállapítható, hogy a bemutató az utasok körében sikeres volt, jól szervezett. Azonban apró hiba a gépezetben a vonatot kísérő biztonsági személyzet ténykedése. Míg a látogatókat az első osztályú kocsirészből sokszor eléggé udvariatlan módon tessékelték ki a MÁV Vasútőr Kft. emberei, addig az egyik ablakon megjelent egy, a hazai tömegközlekedési eszközökről már ismerős “díszítőelem”: egy monogram kétszer bekarcolva.

A FLIRT-et is honosította már egy vandál - köszönhetően a MÁV Vasútőr Kft. őreinek. (forrás: Halász Péter)

A FLIRT-et is honosította már egy vandál – köszönhetően a MÁV Vasútőr Kft. őreinek. (forrás: Halász Péter)

A veke.hu tudósítójának rögtönzött mini közvélemény-kutatása alapján megállapítható, hogy az utazóközönség nagyon várja a MÁV

FLIRT-jeinek várhatóan 2007-es premierjét, mely – legalábbis járműoldalon – minőségi ugrást hozhat az elővárosi közlekedésben.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *