VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

BusWorld 2005

2005-11-06
By
MAN retro autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN retro autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)


2005. október 21-26. között rendezték meg a belgiumi Kortrijk városában a 18. BusWorld-öt, az autóbuszos szakma legnagyobb kiállítását. A VEKE természetesen jelen volt.

Az első kiállítást 1971-ben tartották és csak egy napig tartott. Akkor mindössze 30 autóbuszt láthatott a közönség, ami csupán egy fél csarnokot töltött meg. A következő rendezvény két évvel később zajlott le, akkor már egy teljes hétvégére tervezték az eseményt. Azonban három nappal a megnyitó előtt, az éppen zajló olajválság miatt vasárnapra autómentes napot hirdettek ki, emiatt a környékbeli, kerékpárral rendelkező néhány lakoson kívül nem sokan tudták a helyszínt megközelíteni. Szerencsére azonban a következő hétfőt ingyen megkapták a rendezők, így sikerrel zárult végül a kiállítás. 1987 óta hatnapos a rendezvény. Az idén hat csarnokban és egy nagy sátorban várták több mint 41 ezer m2-en az érdeklődőket. 307 standon járműgyártók és beszállítók jöttek el a világ minden részéről.

A beszállító cégek a teljes alkatrészpalettájukat bemutatták: különböző típusú dinamikus kijelzők és utastájékoztató rendszerek, vezető- és utas ülések, klímaberendezések, műszerfalak, szélvédők, karosszéria-elemek, motorok, alvázak és sok minden más.

Utasülések, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Utasülések, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Utastájékoztató kijelzők, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Utastájékoztató kijelzők, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Voith portáltengely alacsonypadlós buszokhoz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Voith portáltengely alacsonypadlós buszokhoz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Scania motor, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Scania motor, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

ZF váltó, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

ZF váltó, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

A ZF független első felfüggesztése, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

A ZF független első felfüggesztése, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

Az egyszerűbb kivitelű városi autóbuszoktól kezdve a luxus kategóriájú turistabuszokig sokféle járművet lehetett megtekinteni.

A kisforgalmú viszonylatokra több, egyébként „normál” autóbuszt nem gyártó cég is bemutatott speciálisan átalakított termékét: többek között a Volkswagen, Ford, Fiat. A „nagyok” is képviselték magukat ebben a kategóriában, így láthattuk a Mercedes, az Iveco és a Renault kisbuszait is. Az Iveco – ha csak képen is – de elhozta minibuszának csuklós változatát is.

Három tengelyes Volkswagen kisbusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Három tengelyes Volkswagen kisbusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Jobbkormányos Mercedes kisbusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Jobbkormányos Mercedes kisbusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A városi és elővárosi közlekedésben használható járművek közül nem túl sokat lehetett megtekinteni. Magyarországon kevésbé ismert cégek is megjelentek.

Több buszon is fel volt szerelve érintésmentes elektronikus jegykezelő készülék – hasonlókkal remélhetőleg itthon is mihamarabb találkozhatunk.

Az MAN elhozta a teljes hosszában alacsonypadlós Lion’s Cíty és a részben emelt padlómagasságú Lion’s CityT nevű buszait. Érdekessége volt mindkét járműnek, hogy elöl bolygóajtót, középen két irányban nyíló lengőajtót helyeztek el.

MAN Lion's CityT szóló autóbusz, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

MAN Lion’s CityT szóló autóbusz, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Mészáros Gergely)

MAN Lion's CityT belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion’s CityT belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Solaris többek között az első és az új, második generációs Urbino12 típusú autóbuszát állította ki, de láthattuk a budapesti és debreceni trolikhoz hasonló, Trollino típusú járművét is.

Solaris Urbno12 elölről, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Urbno12 elölről, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Az új Solaris Urbino12 belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Az új Solaris Urbino12 belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Trolino, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Trolino, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Trolino belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Solaris Trolino belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A VDL Berkhof gyártotta Ambassador nevű busz specialitása volt az első ajtó előtt található „kémlelőablak”, melyen keresztül a járművezető láthatja, hogy van-e valamilyen akadály az útjában, ezáltal biztonságosabban tud manőverezni.

VDL Ambassador, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Ambassador, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Ambassador

VDL Ambassador “kémlelőablaka” az első ajtónál, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Ambassador belseje, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Ambassador belseje, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A korábbi kiállításokon bemutatott dízel-elektromos hajtású Phileas nevű buszt idén csak makett formájában lehetett látni.

A Mercedesnek a Citaro Low Entry, részben alacsonypadlós busza volt látható. Ez a típus már évek óta jár forgalomban, a Volánbusz Rt. is vett belőle pár darabot, amiről korábban a veke.hu is beszámolt.

Mercedes Citaro LE, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Frield Ferenc)

Mercedes Citaro LE, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Frield Ferenc)

Mercedes Citaro LE belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Mercedes Citaro LE belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Setra MultiClass járművével vette ki részét az elővárosi forgalomban használható buszok bemutatásában.

Setra TopClass S411, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Setra TopClass S411, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Setra MultiClass S415, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Setra MultiClass S415, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A már számunkra is ismerős Volvo kiállította a 8700 LE, elővárosi, részben alacsonypadlós szóló és a 8700 LEA, szintén elővárosi, csuklós kivitelű járművét.

Volvo 8700 LE, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LE, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LE belseje, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LE belseje, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LEA csuklsó autóbusz elölről, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LEA csuklsó autóbusz elölről, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LEA belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Volvo 8700 LEA belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Scania Omnilink nevű járművével képviseltette magát ebben a szegmensben.

Scania Omnilink, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Scania Omnilink, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A VanHool AG 300-as csuklós autóbusza szép és ötletes belső kialakításával emelkedett ki társai közül.

VanHool AG300 csuklós autóbusz, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG300 csuklós autóbusz, BusWolrd 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG 300 utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG 300 utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG 300 utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AG 300 utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A 360 jelű szóló terméke inkább az elővárosi közlekedésben előnyös két ajtaja miatt. A gyár büszkesége a pavilonok melletti parkolóban volt látható: az AGG 300 duplacsuklós busz mellett nem lehetett úgy elmenni, hogy tüzetesebben ne vizsgáljuk meg.

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz elölről, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz elölről, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz hátulról, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool AGG300 duplacsuklós autóbusz hátulról, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Érdekessége a Van Hool városi buszainak, hogy motorja a jármű első két tengelye között helyezkedik el, így a második tengelyt hajtja. Ez pedig lehetővé teszi a csuklós buszoknál a hátsó tengely(ek) kormányzását – mindezt a megszokott alacsony padlószint mellett.

Az Irisbus cég többek között a Citelis Line járművét hozta el.

Irisbus Citelis Line, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Citelis Line, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Citelis Line utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Citelis Line utastere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A távolsági és turistabuszok közül több méretűt is láthattak az érdeklődők. A Neoplan a Tourliner, a Trendliner, az emeletes Skyliner és a 2006-os év autóbuszává választott Starliner nevű járműveit állította ki.

Neoplan Tourliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Tourliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Trendliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Trendliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Skyliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Skyliner, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Starliner, a 2006-os év autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Neoplan Starliner, a 2006-os év autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Az MAN Lion’s CoachL, Lion’s Regio autóbuszait lehetett megtekinteni ebben a kategóriában.

MAN Lion's Coach L, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion’s Coach L, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion's Regio, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion’s Regio, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A VDL csoporthoz tartozó Jonckheere cég járműve egyszerű, de elegáns formájával váltotta ki az elismerést.

A VDL csoporthoz tartozó Jonckheere cég járműve, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A VDL csoporthoz tartozó Jonckheere cég járműve, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Jonckheere járművének hátsó része, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Jonckheere járművének hátsó része, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A szintén VDL-tag Bova cég is több mérettípusból hozott egy-egy buszt. Ezek közül a konferenciabusszá átalakított, luxus kategóriájú gyártmánya volt talán a legszebb belsővel rendelkező jármű a kiállításon. A cég egy másik termékében igen érdekes ülések voltak, ugyanis azokat ággyá lehetett alakítani! Ötletnek jó, de egy erősebb kanyar bevétele esetén nem biztos, hogy mindenki a helyén marad!

VDL Bova, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Bova, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Bova autóbuszok, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VDL Bova autóbuszok, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Ággyá alakítható ülések egy Bova autóbuszon, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Ággyá alakítható ülések egy Bova autóbuszon, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Luxus belső kivitelű Bova konferenciabusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Luxus belső kivitelű Bova konferenciabusz, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Setra TopClass típusú járműve is sok embert vonzott.

Setra TopClass S411, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Setra TopClass S411, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Mercedes a már jól ismert Travego, Tourino és Tourismo egy-egy példánya állt az egyik csarnokban.

Mercedes Travego, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Mercedes Travego, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Mercedes Tourino, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Mercedes Tourino, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A Scania Irizar buszokból is több méret várta az érdeklődőket (a svéd cég már minden országúti buszához Spanyolországban, az Irizar céggel gyártatja a felépítményt).

Scania Irizar egyik autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Scania Irizar egyik autóbusza, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A VanHool a turista-szegmenst a 916, 917 és 925 típusokkal képviselte.

VanHool 916, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool 916, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool 911 és 917, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

VanHool 911 és 917, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Az Irisbus különböző nagyságú járművei közül a Midys nevűnek valahonnét nagyon ismerős volt a homlokfala.

Irisbus Midys, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Midys, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Arway, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

Irisbus Arway, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

A beszállítók között Magyarországon is ismerősen cseng a Voith és a ZF neve, ezek futóműveikkel és sebességváltóikkal váltak híressé. Előbbi cég egy alacsonypadlós buszok számára gyártott hajtott tengelyt állított ki több helyen elmetszve, így igazi műszaki csemegét láthattak a hozzáértők.

Összefoglalásképpen két észrevételt tennénk:

1. A városi buszokban nem találunk komoly innovációt, ennek jele, hogy több gyártó is évek óta forgalomban lévő típusát állította ki. A 100% alacsonypadlós konstrukciókban továbbra is elkerülhetetlen a pesti szlengben “pelenkázó”-nak nevezett utastéri belógások használata. Éppen ezért törekszik majd’ minden gyártó a csak részben (jellemzően a második ajtó mögötti vonalig) alacsonypadlós járművek fejlesztésére – ez az ún. “színházpadló”. Így lehetőség van hagyományos kialakítású hajtás beépítésére, el lehet tekinteni a bonyolult szöghajtásos tengely beépítésétől. Ilyen kocsiknál vagy egyáltalán nincs hátsó ajtó (ez a jellemzőbb), vagy ha muszáj, akkor van, de emeletnyi lépcsőt kell megmásznunk. Ilyen pl. a Lion’sCityT kocsi hátsó lépcsője , ami a 200-as Ikarusokhoz szokott utasnak is erősnek tűnik, de ilyen a már Budapesten forgalomban lévő Alfa Localo is.

Lion's CityT autóbusz hátsó lépcsője, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Németh Attila)

Lion’s CityT autóbusz hátsó lépcsője, Busworld 2005, Kortrijk (forrás: Németh Attila)

MAN Lion's City szóló városi autóbusz belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

MAN Lion’s City szóló városi autóbusz belső tere, BusWorld 2005, Kortrijk (forrás: Friedl Ferenc)

2. Összességében a városi-elővárosi buszokon jól látszik, hogy a gyártók nincsenek felkészülve modern, alacsonypadlós, ám a budapestihez hasonló tömegek elszállítására képes autóbuszok gyártására. Innen erednek az Agorán, majd a ma nagy példányszámban a Volvo kocsikon észlelhető nehézségek is. A világ azon részein, ahol már elengedhetetlen az alacsony padlószint, jellemzően annyi csak az utas, hogy többségüknek jut ülőhely, az ennél erősebb utazási igényeket már nem autóbusszal elégítik ki. Ez is magyarázza azt az előző pontban említett jelenséget, hogy sok kocsinak egyáltalán nincs hátsó ajtaja.

A következő kiállítás két év múlva lesz Európában, de aki addig nem bírja ki, az jövőre elmehet a Sanghajba is, ugyanis a páros években Ázsiában van ugyanilyen rendezvény.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *