VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Új szerelvények és vonalhosszabbítás a varsói metrón

2005-09-03
By
18 ilyen szerelvény érkezett Varsó városába az elmúlt 5 évben., Varsó (forrás: ALSTOM)

18 ilyen szerelvény érkezett Varsó városába az elmúlt 5 évben., Varsó (forrás: ALSTOM)


Üzembe helyezte az Alstomtól megrendelt 18 darab hatkocsis metrószerelvény közül az utolsót is a Metro Warszawskie, a lengyel főváros egyetlen metróvonalának üzemeltetője.

Az 1995-ben megnyitott 1-es metróvonalon eleinte a budapestihez hasonló szovjet metrókocsik álltak forgalomba, a vonalhosszabbítások miatt szükségessé vált új járműveket, összesen 18 darab, hat kocsiból álló szerelvényt az Alstomtól rendeltek meg. Az 1998-ban 105 millió euró értékben megkötött szerződés teljesítése 5 évet vett igénybe, az első kocsit 2000-ben, az utolsót pedig 2005 nyarán szállította a járműgyártó óriáscég.

Az új metrószerelvény Kabaty állomáson., Kabaty, Varsó (forrás: ALSTOM)

Az új metrószerelvény Kabaty állomáson., Kabaty, Varsó (forrás: ALSTOM)

Az új jármű beltere., Varsó (forrás: ALSTOM)

Az új jármű beltere., Varsó (forrás: ALSTOM)

Az új, Metropolis elnevezésű szerelvények kiszolgálják Varsó 16 állomásból álló, a város központját átszelő egyetlen metróvonalát, mely naponta negyedmillió utast szállít a 4 percenként közlekedő szerelvényekkel. A vonal 1995-ös megnyitása óta 4 ütemben került meghosszabbításra, eredeti 11,5 kilométeres hossza a legutóbbi, áprilisban átadott új szakasznak köszönhetően 17,3 kilométerre növekedett.

A jól ismert technika..., Centrum metróállomás, Varsó (forrás: Dorner Lajos)

A jól ismert technika…, Centrum metróállomás, Varsó (forrás: Dorner Lajos)

Egy ALSTOM-szerelvény érkezik a Centrum állomásra., Centrum metróállomás, Varsó (forrás: Dorner Lajos)

Egy ALSTOM-szerelvény érkezik a Centrum állomásra., Centrum metróállomás, Varsó (forrás: Dorner Lajos)

Az új járművek megjelenése azért is jelentős esemény, mert ez volt az első alkalom (még Prága előtt), hogy fejlett technológiájú járműveket sikeresen üzembe helyeztek egy eredetileg orosz típusú metróknak épült infrastruktúrán.

18 ilyen szerelvény érkezett Varsó városába az elmúlt 5 évben., Varsó (forrás: ALSTOM)

18 ilyen szerelvény érkezett Varsó városába az elmúlt 5 évben., Varsó (forrás: ALSTOM)

Az első szerelvényeket a francia Valenciennes-ben tervezték, melyeket Spanyolországban gyártott le az Alstom; ezt követően került sor a sikeres technológia transzferre a Chorzow-ban működő Konstal gyárba, melyet az Alstom megvásárolt. A szerződésben megkötött érték 60%-át a lengyelországi gyár gyártotta le.

Varsó jelenlegi egyetlen metróvonala a város térképén., Varsó (forrás: ALSTOM)

Varsó jelenlegi egyetlen metróvonala a város térképén., Varsó (forrás: ALSTOM)

Az 1-es vonal tovább épül, 2007-ig újabb 5,5 kilométernyi szakasz kerül átadásra, a tervezett, várost átszelő 2-es vonalat magántőke bevonásával (PPP rendszerben) kívánják megépíteni, a tervezett átadás 2011-ben lesz. Egy rövid, mindössze hatmegállós 3-as vonalra léteznek ugyan tervek, de a megvalósítás időpontja egyelőre ismeretlenül távoli, további vonalakra pedig tervek sincsenek: a kiterjedt és jól működő villamoshálózat, illetve a várost átszelő vasútvonalak mellett negyedik vonalat már nem kíván építeni a város mai vezetése. További részletek a varsói metró hivatalos honlapján, a www.metro.waw.pl címen megtalálhatóak.

A kék vonal Varsó egyetlen üzemelő metróvonala, a térképen azonban ennek épülő meghosszabbítása és a tervezett 2-es (piros) és 3-as (zöld) metróvonal is látható., Varsó (forrás: http://www.metro.waw.pl/)

A kék vonal Varsó egyetlen üzemelő metróvonala, a térképen azonban ennek épülő meghosszabbítása és a tervezett 2-es (piros) és 3-as (zöld) metróvonal is látható., Varsó (forrás: http://www.metro.waw.pl/)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *