VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Index: a legnagyobb civil siker Sólyom után az új éjszakai közlekedés

2005-09-06
By

Az utasok megszerették és még a vártnál is nagyobb számban használják az új éjszakai járatokat. Az Index.hu cikke szerint a civil társadalom legnagyobb sikere a köztársasági elnök jelölése óta, hogy a VEKE kezdeményezésének hatására 15 év után végre átalakult Budapest éjszakai közlekedése.

921-es éjszakai busz a próbaüzem éjjelén., Moszkva tér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

921-es éjszakai busz a próbaüzem éjjelén., Moszkva tér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)


Az első visszajelzések szerint az utasok körében a vártnál is kedvezőbb a fogadtatása Budapest új éjszakai közlekedési rendszerének, melynek bevezetését a VEKE kezdeményezte. Ahogy azt az új éjszakai közlekedési rendszer átadásán Demszky Gábor főpolgármester is elmondta, az új éjszakai hálózat várhatóan jelentősen fellendíti majd Budapest éjszakai életét, hisz nem kell tizenegykor hazaindulni annak, aki nem akar a taxi vagy a gyaloglás között választani.

Demszky és Aba a 907-esen: nem lesz sűrű látvány., 907-es busz, Budapest (forrás: Túri Dániel)

Demszky és Aba a 907-esen: nem lesz sűrű látvány., 907-es busz, Budapest (forrás: Túri Dániel)

Közös bejárás: a kezdeményezők és a főpolgármester együtt próbálták ki Bp. új éjszakai járatait., Villányi út, Budapest (forrás: Túri Dániel)

Közös bejárás: a kezdeményezők és a főpolgármester együtt próbálták ki Bp. új éjszakai járatait., Villányi út, Budapest (forrás: Túri Dániel)

Főpolgármesteri próba: átszállás közben a 960-asról a 908-asra Demszky Gábor, Vitézy Dávid VEKE-munkacsoport-vezető és háttérben Aba Botond, a BKV vezérigazgatója., Budaörsi út, Budapest (forrás: Túri Dániel)

Főpolgármesteri próba: átszállás közben a 960-asról a 908-asra Demszky Gábor, Vitézy Dávid VEKE-munkacsoport-vezető és háttérben Aba Botond, a BKV vezérigazgatója., Budaörsi út, Budapest (forrás: Túri Dániel)

A 908-as visszaérkezése után a tapasztaltakról rövid eszmecsere következett a főpolgármester, a BKV igazgatója és a VEKE vezetői között., Astoria, Budapest (forrás: Túri Dániel)

A 908-as visszaérkezése után a tapasztaltakról rövid eszmecsere következett a főpolgármester, a BKV igazgatója és a VEKE vezetői között., Astoria, Budapest (forrás: Túri Dániel)

A VEKE számos levelet, köszönetnyilvánítást és észrevételt kap az új éjszakai közlekedési renddel kapcsolatosan. A honlapon már korábban megjelentetett észrevételek mellett gyűjtjük a további javaslatokat és tanácsokat arra vonatkozóan, miképp lehetne még jobbá tenni az éjszakai közlekedést. A legtöbb jelzés a csatlakozásokra vonatkozóan érkezett, itt azonban sokszor sajnos a járművezetők figyelmetlenségén vagy tájékozatlanságán múlik az átszállások megvalósulása, így az ilyen esetekről érdemesebb a BKV Rt. Ügyfélszolgálatát tájékoztatni.

921-es éjszakai busz a próbaüzem éjjelén., Moszkva tér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

921-es éjszakai busz a próbaüzem éjjelén., Moszkva tér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

A régi járatok kilencszázas utódjain is nőtt az utasforgalom a kiterjedtebb hálózat hatására., Nyugati tér, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A régi járatok kilencszázas utódjain is nőtt az utasforgalom a kiterjedtebb hálózat hatására., Nyugati tér, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Az első napok tapasztalatai alapján szembetűnő, hogy jelentősen megnőtt a korábbihoz képest az éjszakai járatokat használók száma – még a vártnál is nagyobb mértékben. Ezért elképzelhető, hogy olyan járatokon, ahol még a VEKE sem várt a megvalósult menetrend által feltételezettnél nagyobb utazási igényt, ott sem elegendő a félóránkénti, óránkénti követés. Az első napok tapasztalatai pedig egyértelműen bebizonyították: a budai hegyvidéki járatok 120 perces követésének sűrítése és az Andrássy úti közlekedés 30 perces ütemre történő átállítása megkerülhetetlen lesz a felülvizsgálat során. A területi lefedettség növelését továbbra is szem előtt tartva javaslatot fogunk tenni a 901-es átvitelére a Lágymányosi hídon keresztül Dél-Budára, illetve a dél-pesti harántirányú éjszakai közlekedés javítására.

A kedvező tapasztalatokról, az éjszakai közlekedés fejlődésének folyamatáról, sok képpel az Index alábbi, szeptember 4-i cikke számol be: http://index.hu/politika/belfold/budapest/9xxteszt0509/

Néhány idézet a cikkből:

A civilek legnagyobb sikere a köztársaságielnök-választás után

Az ember nem szívesen kérdez olyan kellemetlen dolgokat a barátaitól (még én sem), amire maga is tudja a választ, inkább csak az osztályvezető arckifejezését nézem. Rezignáltan mosolyog. A mosoly alighanem az elégedettségé, az új mű bevált. A rezignáltság meg annak szólhat, hogy bár a BKV-nál is tudták, hogy fejleszteni kéne a csenevész és béna éjjeli hálózatot, tervezgették is az új rendszert, végül mégiscsak egy külső erőnek, a VEKE nevű civil szervezetnek köszönhető, hogy 2005 szeptemberétől már nem ciki a főváros éjszakai hálózata.

(…)

Az Index topikjából kinőtt Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) januárban kezdte nyomatni, hogy új éjszakai hálózat kellene. Meg is csinálták saját tervezetüket. A régi éjszakai “viszonylatokhoz” hozzávették a fontosabb szolgálati járatokat (ezek szállítja éjjel saját dolgozóit a BKV munkába illetve munkából), és az egészet racionálisan újjászervezték. Így kaptak egy olyan rendszert, amely a fővárosnak sokkal több részébe eljut, az utasok zömének könnyebb eljutást tesz lehetővé, ráadásul alig igényel több buszt, mint a régi szisztéma.

Persze a BKV-nál se mindenki hülye, hasonló elvek szerint ott is készültek hasonló tervek, csak éppen eddig nem sikerült átverni azokat a cégen belüli és kívüli akadályozó tényezőkön, amelyekről magam nem tudom elképzelni, hogy miért akadályoztak, de én egy naiv kisfiú vagyok. Elég az hozzá, hogy mindez akkoriban történt, amikor a főpolgármester népszerűsége éppen az alacsony padlós buszok küszöbe alatt járt, mindenféle terepjáró-, üdülő-, meg ingatlanügyek következtében. Demszky Gábor ráharapott az éjszakai hálózatra, egyenesen felkérte a BKV-t, hogy a VEKE tervezete alapján alakítsa át a rendszert.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *