Egy öreg villamos megmentése | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Egy öreg villamos megmentése

2003-08-14
By

Még soha nem fordult elő, hogy a bontóból visszahozzanak egy selejtezésre ítélt járművet. A VEKE akcióba lépett, s lőn csoda.

A BKV Rt. 1993-ban azéjszakai villamosjáratok kiszolgálására kis befogadóképességű villamoskocsikatkívánt beállítani. Mivel új beszerzésre nem volt mód, a főműhelyi felújításraváró UV típusú kocsikból választottak ki 20 darabot az 1960/61-ben forgalombaállt UV 3-as (3400-as pályaszámú) kocsik közül.

Megjegyzendő, nem az elsőeset volt, hogy a közlekedési vállalat külön járművekkel kívánta lebonyolítaniaz éjszakai forgalmat. 1927-ben a BSzKRt 5 benzinmotoros sínautót vásárolt azéjszaka feszültségmentesített hálózaton való közlekedésre. Az ötletet későbbelvetették, 1931-től nem közlekedtek, majd pótkocsivá építették át őket.

Az UV típusú villamoskocsikeredetileg kétirányúan léptek szolgálatba, de fokozatosan megszüntették a “B”végi vezetőállásaikat, egyedül az oktatókocsinak átépített 4 villamos (szintén3400-as sorozatú) maradt meg ebben a formában.

1993-94-ben zajlott akiválasztott 20 UV motorkocsi átépítése MUV (módosított UV) típusúvá. A 3426.pályaszámú prototípus sikerrel vizsgázott, hivatalosan forgalomba 1993.december 17-től álltak az Óbuda kocsiszín által kiadott 17-es viszonylaton -nappali forgalomban. A később elkészült kocsikból Száva kocsiszín is kapott, az50-es éjszakai járaton közlekedtek is.

1996. március 31-én bezárták Óbuda kocsiszínt, 1997-re az összes éjszakai villamosjáratot autóbuszok váltották fel: az MUV típus ezentúl Száva kocsiszín nappali forgalmában vettrészt a 13-as, 30-as, 42-es, 52-es viszonylatokon. A 13-as kivételével (ottcsak alkalmanként, csatolva közlekedtek) csúcsidőn kívül és hétvégén szólómotorkocsikat is adtak ki.

UV motorkocsi szólóban az50-es évek végén, kísérletképp közlekedett a 2-es viszonylaton, a jellemzÅ‘szóló négytengelyes motorkocsi a 40-es évek elején gyártott 3600-as “Stuka”kocsi volt. Ezeket a 70-es évek végén selejtezték. Ezt a hangulatot véljükvisszatérni a szólóban közlekedés látványával.

Az MUV típusú kocsikegyszerre voltak nosztalgikusak és előremutatók.

Előremutatóak, mert nagyonsok megoldás, amit ezeken a kocsikon alkalmaztak, később az UV motorkocsikfőműhelyi felújításakor vált jellemzővé:

  • a teljesen zárt vezetÅ‘fülke (csak az elv: az MUV és az UV vezetÅ‘fülkefala és -ajtaja más kialakítású),
  • a csúszásgátló padló,
  • a fénycsÅ‘világítás,
  • a rugóerÅ‘tárolós rögzítÅ‘fék

mind a később felújított UV motorkocsik jellemzői lettek.

A keretbe foglalt, nem az ablakot csapkodó belső viszonylatjelző tábla pedig a Ganz csuklós és Tatra villamosokon is általánossá vált.

Sajnos pár újítást viszontnem vett át a BKV az UV villamosok korszerűsítésénél, például a

  • lépcsÅ‘világítást és
  • a fűthetÅ‘ utasteret.

Néhány kísérlet pedig a MUVtípuson sem vált általánossá: kipróbálták a sűrített levegÅ‘s áramszedÅ‘-működtetést, és a homlokfal közepén található egyetlen fényszórót isszerették volna – a Tatra kocsikhoz hasonlóképp – kettÅ‘re cserélni.

A kocsik legutóbb főműhelyi(V3 szintű) javítást 1997/98-ban kaptak. 2002. végére a 20 átalakított villamostöredéke közlekedett csak, a legtöbbjük félreállítva várta a sorsát, 2003.februárjában pedig az összeset kivonták a forgalomból, végleges selejtezésük ésbontásuk napirendre került, mivel költeni nem akartak már rájuk.

A BKV-nál senki sem gondolt arra, hogy ebből a típusból múzeumi példányt félretegyenek, ehelyett kibelezték őket, kinyerve a még használható alkatrészeket. A VEKE tagjai azonban elhatározták, hogy egyet feltétlenül megmentenek közülük az utókornak.Ehhez sikerült megnyerni a szentendrei múzeumot kezelő VTTE és a Közlekedési Múzeum támogatását.Ezután személyesen Aba Botond úrhoz, a BKV vezérigazgatójához fordultunk segítségért.Amint lehetőséget kapunk a publikációra, közöljük a leveleket és a válaszokat, valamint a teljes történetet.

Legutóbbi módosítás: 2003. augusztus 14.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *