Tovább züllesztik a miskolci közösségi közlekedést
Hiába az új buszok, az őszi menetrendváltással újabb lépcsőfokához érkezik az évek óta tartó rombolás. Érthetetlen új járatok, megkavart menetrendek, középszerű vagy kifejezetten gyenge megoldások. Egyszóval az utasok újra szívnak, miközben a cégvezetés a város megkérdőjelezhetetlen bizalmát élvezi és a „jó munkának” hála fizetésük évente akár 20%-al is emelkedik.
Cikkünkben rávilágítunk, hogy valójában miért is újabb visszalépés a 2017. őszi menetrend.
A közlekedési vállalat jelenlegi taktikája a következő: Évente legalább két-három, valójában értelmetlen, de újként eladható, így a sikerkommunikációnak megfelelően megágyazó kirakatjárat létrehozása. Lehetőség szerint minél extrémebb, a rendszerbe nem illő viszonylatszámmal és útvonallal. Fontos, hogy az új járat olyan ritkán közlekedjen, hogy a szükséges többletteljesítmény kigazdálkodható legyen úgy, hogy a többi viszonylat menetrendjét ne kelljen botrányt okozó mértékben ritkítani. Nem mellesleg az sem hátrány, ha a változással az üzemeltetés is kényelmesebbé válik és kevesebbet kell agyalni a menetrend-tervezéssel és járműbeosztással. A szakmai elvek úgy, mint egyenletes követés, megjegyezhető menetrend, összehangolás vagy az utasok számára könnyen értelmezhető útvonal sajnos már réges-régen nem szempontok. Sőt, már a közszolgáltatási szerződés is csak mutatónak van, annak tartalma gyakorlatilag bármikor felrúgható. Jó példa erre, hogy ősszel, munkanapokon a 29-es járaton a közgyűlés által elfogadottnál napi 8 indulással kevesebb lesz, ami 10%-os csökkentést jelent. Erről miért nem szól a kommunikáció?
A 2017-es őszi menetrend legfontosabb változásai a valóságban a következőek:
- Teljesen szétverték a – tavalyelőtt amúgy már lerövidített – 28-as busz eddig ütemes menetrendjét a Középszer utcát ellátó új 280-as járat miatt, ami mindössze heti három nap, naponta háromszor fog közlekedni. Cserébe ezentúl a 28-as busz minden nap ritkábban fog járni délelőttönként, az egységes 30 perc helyett leginkább össze-vissza, megjegyezhetetlenül. Lesz olyan időszak, amikor 50 percig nem fog jönni a busz és egyes indulási időpontokban egyik nap erre, másik nap arra, a megszokottól eltérő irány felé viszik majd tovább a Tampere városrész utasait.
Félreértés ne essék, a Középszer utca kiszolgálása évek óta napirenden lévő kérdés, itt elsősorban az a probléma, hogy mindezt jól is meg lehetett volna csinálni, akár az ütemesség megtartásával is. Például úgy, ha a Búza téren – szaknyelven szólva – összeforgatják a járatot más, ott végállomásozó viszonylatokkal. (Persze ez az utasok helyett a cég dolgozóinak okozott volna többlet munkát és mint tudjuk, egy közszolgáltatónál általában sajnos az ügyfél húzza a rövidebbet.) Valamint, ha a Középszer utcát érintő új járat a 3-as főút helyett a Csabai kapu felé közlekedne, ezáltal megadva az SZTK rendelő elérhetőségét is és ha a járatok minden hétköznap és szombaton is, egységesen közlekednek. Az alkalmazott megoldás viszont így összességében sokkal több utasnak fog bosszúságot okozni, mint akiknek ezáltal jobb lesz. Persze sosem késő kijavítani, de ettől a cégvezetéstől ez reménytelen.
- A szintén új 90-es (!?) viszonylatszámot kapó nyúlfarknyi járat (Újgyőri főtér – Diósgyőri kórház) szintén negatív szakmai bizonyítvány. Emiatt kiritkították a 29-es buszt (ennek lett kvázi betétjárata a 90-es) a reggeli csúcsidőszakban, valamint napközben is, és bár az Újgyőri főtér irányából összehangolták a kettőt, az ellenkező irányban percre pontosan egyszerre fognak közlekedni. Az eredmény: napközben ugyan óránként 4 helyett 6 járat fog indulni az Újgyőri főtérről Diósgyőri kórház felé, ennek viszont az lett az ára, hogy az Avas kilátó – Egyetem – Vasgyári temető útvonalon mindkét irányban az eddigi 15 helyett csak 20 percenként lesz busz, a Diósgyőri kórháztól az Újgyőri főtér felé szintén csak 20 percenként, de akkor rögtön egyszerre kettő. Többek között azért, mert a 29-es menetrendjét az Avas irányából üzemi-kényelmi indokok miatt nem igazították hozzá a 90-eséhez. Ez így szerintünk nem annyira „jó üzlet”.
Itt jobb megoldás lett volna a 29-es mellett reggel és délelőtt az Újgyőri főtér irányából a Vasgyáron keresztül közlekedő számos más viszonylat közül valamelyiket a Diósgyőri Kórház érintésével közlekedtetni. (Ekkor amúgy is az számít a kevésbé kihasznált iránynak azokon a viszonylatokon). Persze kétségtelen, hogy ekkor nem lett volna eladható új járatként a “fejlesztés”…
- Állítólag az észak-déli tengelyen javították a járatok hangolását. Szúrópróbaszerűen elkészítettük a Népkert megállóhelyről dél felé továbbinduló járatok összesített menetrendjét a nap több időszakában is, sok fejlődés sajnos nem látszik:
A vonalhálózati térkép mára egy nagy, értelmezhetetlen összevisszaság lett. Ember legyen a talpán, aki kiigazodik a sok szaggatott és részben szaggatott vonalas szakaszon. Ráadásul nyomtatásban az utolsó térkép több, mint 2 évvel ezelőtt jelent meg, pedig azóta is sokat bonyolódott a szituáció:
A végére már csak egy kérdésünk maradt: Vajon meddig lehet még a miskolci közösségi közlekedést büntetlenül tovább rombolni?