VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Búcsú a Bengáliktól Miskolcon

2004-12-02
By
Az első, 100-as pályaszámú vidéki FVV-csuklós villamos. A felújított nosztalgiajármű továbbra is az MVK Rt. állományában marad., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az első, 100-as pályaszámú vidéki FVV-csuklós villamos. A felújított nosztalgiajármű továbbra is az MVK Rt. állományában marad., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)


2004. november 25-én negyvenkét évnyi szolgálat után kivonták a forgalomból az FVV csuklós – vagy ahogy a villamosbarátok és közlekedési dolgozók hívják őket, a “Bengáli” – villamosokat Miskolcon. Mindezt az tette lehetővé, hogy a város az elmúlt két évben számos, Bécsből származó, E1-es típusú villamossal korszerűsítette a járműparkját, illetve befejeződött az áramátalakító korszerűsítése is. A használt járművek beszerzése a tervek szerint csak ideiglenes lépés volt, a város vezetése a pénzügyi lehetőségek függvényében korszerű, alacsonypadlós járműveket kíván vásárolni a jövőben.

Az FVV csuklós villamosokat 1961-ben kezdte gyártani a Fővárosi Villamos Vasút (FVV) Füzesi Főműhelye (innen származik az FVV csuklós, avagy házi csuklós elnevezés). Tervezésekor egy igen elavult technikát vettek alapul: két, merevtengelyes ikerkocsi alvázára építettek egy befüggesztett középrésszel ellátott kocsiszekrényt. A jármű két motorral rendelkezett, ezáltal igen lomha volt, maximális sebessége is csak 40 km/h, szemben a majdnem egy évtizeddel korábban megjelent UV típus 50 km/h-ás megengedett legnagyobb sebességével. A merevtengelyes szerkezet ráadásul a pályát is erősen igénybe vette, ezáltal megnövelve a pályakarbantartási költségeket. A villamoskocsi hátrányai között említhető zajossága is, talán éppen furcsa, morgó hangjáról kaphatta a bengáli becenevet. Összességében megállapítható, hogy a járművek az 1930-as évek technikai színvonalát konzerválták. Ezt tudva nem is csodálkozhatunk rajta, hogy a csehszlovák Tatra villamosok beszerzését követően az idősebb UV típusú villamosok helyett Budapesten 1983-ban ezt a típust vonták ki a forgalomból.

A vidéki városokban azonban tovább élt a „kultusz”, a Ganz ugyanis nem tudta vállalni a vidéki városok villamosokkal történő ellátását. Debrecennek, Miskolcnak és Szegednek gyakorlatilag egyetlen lehetősége maradt az elavult, sok típusból álló járműpark lecserélésére: az FVV csuklós villamosok üzembeállítása. Az 1970-es években a kocsik gyártását Budapestről Debrecenbe helyezték, ahol 1978-ban készítették el az utolsó darabot. A típusból összesen 181 darab készült. Az 1990-es évek elejéig az FVV csuklósok egyeduralkodóak voltak vidéki városaink villamoshálózatain.

Az emlékmenetben résztvevő villamosok: az első és az utolsó., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az emlékmenetben résztvevő villamosok: az első és az utolsó., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az 1990-es évek közepén aztán megindult lassú kivonásuk a forgalomból: Debrecenben Ganz Hunslet, Szegeden és Miskolcon pedig ÈKD Tatra típusú villamosokat helyeztek üzembe, a feleslegessé vált FVV-ket pedig selejtezték. Természetesen egyik városnak sem volt lehetősége a teljes járműállomány cseréjére, így a régi villamosok – számukban megfogyatkozva – továbbra is forgalomban maradtak.

2003-ban Miskolc használt bécsi villamosok beszerzése mellett döntött. Bár a városba került E1-es típusú kocsik sem éppen a mai kor szülöttei, mégis jóval korszerűbbek házi gyártású társaiknál, és az osztrák város alacsonypadlós járműbeszerzése miatt feleslegessé vált járműveket igen kedvező áron lehetett beszerezni. A bécsi kocsik több szériában érkeztek, 2004. novemberére pedig számuk már megengedte, hogy probléma nélkül ki tudták velük váltani az FVV csuklós villamosokat – egyszer, s mindenkorra.

Az első, 100-as pályaszámú vidéki FVV-csuklós villamos. A felújított nosztalgiajármű továbbra is az MVK Rt. állományában marad., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az első, 100-as pályaszámú vidéki FVV-csuklós villamos. A felújított nosztalgiajármű továbbra is az MVK Rt. állományában marad., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az utolsó FVV Miskolcon: a 151-es pályaszámú villamos a búcsúmeneten., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az utolsó FVV Miskolcon: a 151-es pályaszámú villamos a búcsúmeneten., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Az utolsó FVV csuklós villamos 2004. november 25-én közlekedett Miskolcon. Ebből az alkalomból az MVK Rt. két FVV-villamossal is különmenetet szervezett, melyeket 115 forintos emlékjegy váltásával lehetett igénybe venni. Az emlékmeneten az első vidéki FVV csuklós, az MVK 100-as pályaszámú villamosa, illetve az alkalomra az FVV kocsik negyvenkét esztendejének emlékére 42 db fényképpel feldíszített 151-es számú kocsi vett részt. Az első a Tiszai pályaudvartól a Vasgyárig, míg párja Diósgyőrig és vissza a pályuadvarig közlekedett, az utasok és a nagy számban megjelent villamosbarátok, köztük egyesületünk számos tagjának nagy örömére. A két kocsi 15 óra előtt néhány perccel fejezte be utolsó útját a Tiszai pályaudvaron és ezzel véget ért egy fejezet Miskolc tömegközlekedésének történetében.

Előd és utód. A Bécsből vásárolt használt villamosokkal sikerült kiváltani a Bengálikat Miskolcon., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Előd és utód. A Bécsből vásárolt használt villamosokkal sikerült kiváltani a Bengálikat Miskolcon., Tiszai pályaudvar, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Búcsú az utolsó Bengálitól a Városházánál., Városháza, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

Búcsú az utolsó Bengálitól a Városházánál., Városháza, Miskolc (forrás: Hajtó Bálint)

A 100-as pályaszámú kocsi az eredeti állapotoknak megfelelően, korhűen lett felújítva, az MVK Rt. nosztalgiajárműveként a jövőben is fel fog tűnni a miskolci vágányokon. A százason kívül még négy FVV csuklós maradt az MVK Rt állományában, ezeket várhatóan hamarosan selejtezni fogják.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *