Folytatódik a típuscsere – több évtized UV után (újra) ICS a 19-es
Jónéhány éve már találkozhattunk a Ganz csuklós villamosaival a budai felső rakparton. Ezúttal – a Száva kocsiszín vonalai után – a budai rakpartról is eltűntek az UV-k, átadva helyiket az ipari csuklós villamosoknak.
Második lépcsőjéhez érkezett az a típuscsere-hullám, amely a Combinók érkezésével kezdődött, s amelynek keretében a régi UV-villamosokat felváltják a Nagykörút ipari csuklós villamosai. Az első állomás a dél-pesti 42-es és 52-es villamosvonalak típuscseréje volt. 2006. november 13-án a 19-es villamosvonal következik; azonban nem ez az első alkalom, hogy itt ICS közlekedik. Az 1970-es években ugyanis…
…de ne szaladjunk túlságosan előre, tekintsük végig a kezdetektől a 19-es vonal valóban kalandos, csaknem 100 évet átfogó történetét!
A Kelenföldi pályaudvarhoz 1898 decembere óta közlekedik villamos. Ezt a járatot a BKVT indította, tulajdonképpen a mai 49-es járattal megegyező útvonalon, másik végállomása a Károly kaszárnya volt. Még egy év sem telt bele, s már vele párhuzamosan elindult a budafoki HÉV járat a belső Bartók Béla úti szakaszon, ennek érdekessége, hogy bár a vágány közös volt, de a két vonalon alkalmazott vontatófeszültség eltért; s ezért két külön felsővezetékre volt szükség.
1900 áprilisában átadták – akkor még kisebb alapterületen – Kelenföld kocsiszínt, s a Tétényi úton ehhez kapcsolódóan új viszonylat is indult, a sósfürdőig.
A belvárosban is zajlottak a változások. 1907-ben elkészült a Lánchíd alatti aluljáró, s februárban már használta is egy körjárat, amely a Margit híd felől érkezve végighaladt a Bem rakparton, s a Ferenc József hídon tért vissza a pesti oldalra. A Bem rakparti vonalvezetés miatt tulajdonképpen ez a vonal a 19-es elődjének tekinthető. Ezt a számot azonban mégsem ez, hanem egy másik villamosjárat kapta meg 1910-ben, a BKVT Állatkert – Thököly út – Múzeum körút – Eskü tér vonala. Egy négy évvel későbbi vonalhosszabbítás eredményeként a 19-es járat elérte – a Ferenc József-hídon keresztül – a Kelenföldi pályaudvart.
1919 szeptemberétől decemberig szünetelt a vonal közlekedése, újraindulásakor az Átlós utat és a zuglói városrészt kötötte össze. A budai rakparton ekkor a 9-es villamos járt. 1928-tól ismét Kelenföldig járhatott a 19-es, majd a következő évben a villamosvágányok az Erzsébet hídra kerültek. A villamosok közúti forgalomra gyakorolt lassító hatása miatt (a Múzeum körút és Rákóczi út sarkán) a vonal a Kossuth Lajos utcáig rövidült, de 1932 júliusában már a Keleti pályaudvarig jártak a szerelvények.
A második világháború pusztítása azonban itt is közbeszólt, a 19-es azonban sokáig „bírta” – a rendkívüli helyzet ellenére hétvégenként folyamatosan járt a villamosközlekedés teljes leállításáig, azaz ’44. december 24-ig.
1945. júniusában indult meg ismét a forgalom, ekkor már csak a budai oldalon, Kelenföldről a budai rakparton, és a Krisztina téren keresztül a Zsigmond térig. Fél év után a 19-est bevezették a Széll Kálmán (Moszkva) térre, valamivel később pedig egészen a János kórházig. ’46. augusztus 20-án átadják a forgalomnak az újjáépített Szabadság-hidat, s ezzel a 49-es villamosvonal a régi, Nyugati és Kelenföldi pályaudvar közötti vonalára kerül (vissza), s a 19-es pedig csaknem 18 évre megszűnik.
1964-ben indítják újra, az Erzsébet híd átadásával egyidejűleg, a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között. Ahogyan pedig a cikk bevezetőjében említettük, 1970-ben megtörténik a típuscsere – az 1500-as motorkocsi+pótkocsi szerelvényeket Baross kocsiszín GANZ ipari csuklós villamosai váltják fel. 1972. december 30-án megszűnt az Erzsébet hídi villamosközlekedés, ekkortól alakult ki a mai helyzet; a 19-es a Batthyány térig közlekedik, még mindig ipari csuklósokkal, de már Hungária kocsiszínből. 1973-tól két éven keresztül a 3600-as motorkocsik, vagyis a „Stukák” is jártak itt, de később ismét az ICS-k kerültek vissza a vonalra, s ez az állapot egészen a nagykörúti típuscseréig, 1978. május 12-ig állt fenn, innentől 3 kocsis (M+P+M) UV-szerelvények közlekednek a 19-es vonalán. 1986. október 31-én, a 9-es megszűnésével a 19-es egyedüli járat maradt a budai Duna-parton.
1989-től a forgalom csökkenésével a szerelvényekből kisorozzák a pótkocsikat, s azok csak 2001. december 12.-től kerülnek vissza, ezek a kocsik a hannoveri villamosok érkezésekor végrehajtott kispesti típuscserével szabadultak fel.
2003. november elsejétől ismét „társa” akadt a 19-esnek, hosszú előkészületek és viták után, a VEKE javaslatára, a 41-es villamos a Móricz Zsigmond körtér melletti végállomásáról a Batthyány térre hosszabbodott meg.
2006-ban elkezdődtek a 4-es metró építési munkálatai, s ehhez kapcsolódóan a 19-esen ismét kétkocsis UV-k közlekednek. A két utolsó üzemnap azonban még utoljára pótkocsis egységek közlekedtek, s november 13-án este, 28 év után, a 19-esen is véget ért az UV-üzem.