„Bezárult a kapu” a bliccelők előtt
Augusztus 24-én – néhány napos késés után – megkezdődött a peronzáras jegyellenőrzés a Nyugati pályaudvaron. Kerítés fogja körbe a többségében elővárosi szerelvényeket fogadó első 9 vágányt, az utasok jegyük, bérletük, illetve egyéb utazási igazolványuk felmutatása után léphetnek a körbezárt területre. A MÁV Zrt. a jegybevételek növekedését várja az új ellenőrzési rendszertől.
A MÁV Zrt. sajtótájékoztatón mutatta be az új létesítményt. Devecz Miklós, a Személyszállítási Üzletág vezetője elmondta; a rendszer kísérleti jelleggel üzemel, sikeres tapasztalatok után Budapest többi pályaudvarán, később pedig a megyeszékhelyek vasútállomásain is megvalósítják a peronzáras jegyellenőrzést.
A vágányok előtt 14 kaput helyeztek el, ezek közül a forgalomnak megfelelő számú tart nyitva, az itt szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók a fel- és leszálló utasokat is ellenőrzik. Baleset, rendkívüli esemény esetén a mentőknek szélesebb kapukat is nyitottak, valamint a körbekerített terület belső szélén (a Westend City Center mellett) egy automata mozgókaput is felszereltek.
A VEKE kérdéseire Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője, Szórád Róbert osztályvezető, valamint a Kommunikációs Igazgatóság részéről -hivatalos e-mail címén keresztül- egy magát megnevezni nem kívánó sajtóreferens válaszolt.
Mi történik abban az esetben, ha az utas kísérőkkel, vagy nehéz csomagokkal érkezik?
Természetesen gondoltunk erre az esetre is, megfelelő számú, ún. kísérőkártyát gyártottunk. Ez a kártya névjegyméretű, sorszámozott, s a MÁV Zrt. arculati elemeit tartalmazza. Idős emberek, mozgás- vagy látássérültek, iskolai csoportok kísérőinek tervezzük kiadni ezeket. A kapunál átvehetők, s ugyanitt kell őket leadni távozáskor. Természetesen a rendszer rugalmas, így ha egyedi eset adódik, a peronzárnál dolgozó szolgálatvezetőhöz lehet fordulni.
Csak az 1-9. vágányokat kerítették el peronzárral. Mi történik, ha forgalmi ok miatt máshová kell érkeztetni a rendesen ide közlekedő vonatot?
Mivel a menetrendben nem okozhatunk fennakadást, nem ragaszkodhatunk mindenáron ahhoz, hogy zavar esetén is az 1-9. vágányok valamelyikére érkezzen a vonat, így előfordulhat, hogy a szerelvény olyan vágányra fut be, ahol a peronzáras jegyellenőrzés nem megoldott.
Megtörténhet-e, hogy az utasok a peronzárat megkerülve lépnek az elkerített területre?
A terület minden oldalról el van kerítve ilyen vagy olyan módon. A kerítés végighúzódik a vágányok előtt, valamint a 9-10. vágány között. A kerítés hossza pontosan 170 méter. A peronok hátsó lezárását (az üzemi terület felől, és a 9-10 vágányok között a kerítés végétől) a VASÚTŐR KFT. végzi. A vasútőrök az arra távozni kívánó utasokat a kapuk felé irányítják menetjegy-ellenőrzésre, így mindenkinek át kell esni az ellenőrzésen. Az itt szolgálatot teljesítő vasútőrök kizárólag vasutas dolgozókat engedhetnek a kijelölt közlekedő úton keresztül szolgálati helyeikre, illetve a szociális épületbe. A vasutas munkavállalók MÁV arcképes igazolványukkal kötelesek igazolni magukat. Amennyiben egyértelműen eldönthető, hogy szolgálatban lévő munkavállalóról van szó, akkor az igazoltatás mellőzhető.
Különös, hogy a kapuknál diákok is dolgoznak. Mi a kapcsolat magyarázata?
A MÁV Zrt. határozatlan idejű szerződést kötött az Iskolaszövetséggel. Ennek értelmében a nyári munkát vállaló diákok – oktatás után – a peronzári kapuknál is dolgozhatnak. Tevékenységük azonban csak a jegyek meglétének, illetve érvényességének megállapítására korlátozódik. Minden esetben képzett jegyvizsgálókkal dolgoznak együtt, akik a vitás esetekben eljárnak.
Megfelelő-e a kapuk áteresztési kapacitása nagyobb tömegekre is? Pl. tűzeset, vagy egyéb esemény alkalmával, amikor gyorsan kell kiürí¬teni az adott területet.
A kapuk áteresztő képessége megfelelő, a tervezés és kivitelezés során figyelembe vették a biztonsági- és tűzvédelmi előírásokat is. Rendkívüli esemény alkalmával a zárt kapuk is pillanatok alatt kinyithatók, ezáltal a kijutás úgy folytatható le, mintha nem is lennének a kapuk. Ellenőrzésmentes időben a kapuk nyitott állapotban vannak.
A tévéadók műsorában az volt látható, hogy vannak utasok, akik az ellenőrzést figyelmen kí¬vül hagyva hagyják el a körbezárt területet. Mivel bűncselekmény közbeni tettenérés nem történik, sem a MÁV Zrt. munkatársai, sem a vasútőrök nem tarthatják vissza az utast. Ilyen esetekben, ha valaki ellenszegül, van-e együttműködés más hatóságokkal, pl. rendőrséggel, van-e hatósági jogköre az ellenőröknek?
A kapuknál ellenőrzést végzők a be-, illetve kilépésre szándékozó utasok menetjegyeit ellenőrzésre elkérik, aki ennek ellenére áttör az ellenőrzésen, azt a vasútőr segítségével megpróbálják visszatartani. A peronkapuk üzemeltetéséhez a vasúttársaság egyeztetést folytatott a kerületi rendőrkapitánysággal, ahol megállapodtak, hogy amennyiben a járőrök útvonala egybeesik a kapuk területével, segíteni fognak a problémás esetek előfordulásakor. Amennyiben nincs járőr a közelben, a Személyszállítási Ügyeleten keresztül értesítjük a rendőrséget segítségkérés, hatósági intézkedés lefolytatására.