VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Búcsú a Prága váltós autóbuszoktól

2006-06-02
By

35 éven át szolgált a BKV autóbuszaiban a Prága 2M70 típusú automata váltó, amely a mai nappal búcsúzik a főváros utazóközönségétől. Idézzük fel a Prága váltós buszok történetét!

A BKV GC-49-21 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a 89-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-49-21 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a 89-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)


1971. december 20.-án mutatták be a nagyközönségnek az Ikarus 280-as típusú autóbuszok prototípusát, majd másfél év múlva megjelentek az első sorozatpéldányok, Az új buszok széles ajtóikkal, magas ablakaikkal, és tágas utasterükkel hamar az utazóközönség kedvencei lettek.

Egy korai szériás IK 280-as. (forrás: http://www.ikarusbus.cz)

Egy korai szériás IK 280-as. (forrás: http://www.ikarusbus.cz)

A BKV GC-52-89 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a 7/c viszonylaton a Blaha Lujza téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-52-89 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a 7/c viszonylaton a Blaha Lujza téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-52-25 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a 7-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-52-25 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a 7-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-52-69 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a gyors 7-es viszonylaton az Erzsébet híd lehajtóján. (forrás: VEKE)

A BKV GC-52-69 frsz. Ikarus 280 típusú autóbusza a gyors 7-es viszonylaton az Erzsébet híd lehajtóján. (forrás: VEKE)

Az étkeztetőbusszá alakított első szériás IK 280-as, a GJSZ-ben. Az üzem bezárása után a kocsi a délpesti garázsba került. (forrás: VEKE)

Az étkeztetőbusszá alakított első szériás IK 280-as, a GJSZ-ben. Az üzem bezárása után a kocsi a délpesti garázsba került. (forrás: VEKE)

A BKV utolsó Prága váltós 280-asa a 94-es viszonylaton. (forrás: Fülöp Viktor)

A BKV utolsó Prága váltós 280-asa a 94-es viszonylaton. (forrás: Fülöp Viktor)

A vezetők munkakörülményei is jelentősen javultak: a kocsikba hidraulikus szervokormányt, és Prága típusú automata váltót építettek be. A Prága váltók voltak az első automata váltók a fővárosi tömegközlekedésben, a korábbi buszok botváltós sebességváltóval és a szokványos tengelykapcsolóval voltak szerelve, nem kis fizikai megterhelést okozva ezzel a gépkocsivezetőknek. A kocsikba a korábban bevált Rába D2156 típusú motort szerelték, amely a kocsi közepén, a padló alatt helyezkedett el. A járművezető üzemszerű lassításkor a (hangja miatt csak bubu-nak nevezett) kipufogóféket használhatta, a jármű megállításáról a kétkörös légfék gondoskodott.

Az első szériás IK 260-asok vezetőfülkéje. (forrás: VEKE)

Az első szériás IK 260-asok vezetőfülkéje. (forrás: VEKE)

A jelenleg is ismert vezetőfülke a Prága váltó gombsorával. (forrás: Istvánfi Péter)

A jelenleg is ismert vezetőfülke a Prága váltó gombsorával. (forrás: Istvánfi Péter)

A Prágaváltó gombsora: B – blokkfék, R – hátramenet, I – direkt 1. fokozat. II – direkt 2. fokozat, A – általános fokozat, N – üres. (forrás: Istvánfi Péter)

A Prágaváltó gombsora: B – blokkfék, R – hátramenet, I – direkt 1. fokozat. II – direkt 2. fokozat, A – általános fokozat, N – üres. (forrás: Istvánfi Péter)

A Prága 2M70 típusú váltó az utastérből nézve. (forrás: Istvánfi Péter)

A Prága 2M70 típusú váltó az utastérből nézve. (forrás: Istvánfi Péter)

Két nappal a 280-asok bemutatkozása után vette állományba a BKV az első Ikarus 260 típusú szóló autóbuszt, amely műszaki megoldásait tekintve megegyezett a 280-asokkal. A buszokat egészen 1992-ig vásárolta a BKV, 1986-től azonban a korszerűbb nyugatnémet ZF és Voith váltóval felszerelt példányok érkeztek. Így az utolsó Prága váltós 260-as kivonásával az IK260/280 típusú autóbuszok budapesti pályafutása nem szűnik meg, csupán az utolsó Prága váltós autóbusztól válik meg a BKV.

A prototípus 260-as próbarendszámmal.

A prototípus 260-as próbarendszámmal.

A BKV GC-49-21 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a 89-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-49-21 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a 89-es viszonylaton a Felszabadulás téren. (forrás: VEKE)

A BKV GC-31-43 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a gyors 4-es viszonylaton a Clark Ádám téren. A GC 31-... kezdetű rendszámokat elveszett rendszámtáblájú kocsiknak adták ki. A képen szereplő jármű (ahogy a kis szellőzőablak is mutatja) 1975 előtt készült. (forrás: VEKE)

A BKV GC-31-43 frsz. Ikarus 260 típusú autóbusza a gyors 4-es viszonylaton a Clark Ádám téren. A GC 31-… kezdetű rendszámokat elveszett rendszámtáblájú kocsiknak adták ki. A képen szereplő jármű (ahogy a kis szellőzőablak is mutatja) 1975 előtt készült. (forrás: VEKE)

A múzeumi célra félretett BPO-103 az Expo járaton, nemsokkal a kivonása elött. (forrás: Horváth János)

A múzeumi célra félretett BPO-103 az Expo járaton, nemsokkal a kivonása elött. (forrás: Horváth János)

Az utolsó üzemnapon a BPO-079 (forrás: Istvánfi Péter)

Az utolsó üzemnapon a BPO-079 (forrás: Istvánfi Péter)

A váltók 35 éven keresztül szolgáltak a fővárosi buszokban, megoszlásukat az alábbi táblázat foglalja össze:

A Prága váltós autóbuszok megoszlása Budapesten.

A Prága váltós autóbuszok megoszlása Budapesten.

Hat évvel az első 280-as típusú autóbusz megjelenése után, 1977-ben mutatták be a 18 méter hosszú Ikarus 282-es típusú autóbuszt. A prototípus jármű Renk-Doromat váltóval érkezett, a sorozatkocsik viszont a jól bevált Prága 2M70 típusú automata váltót kapták. A kísérleti kocsik akkor nem váltak be, nehézkes mozgásuk, és hosszuk (mintegy 1,5 méterrel voltak hosszabbak a 280-asoknál) miatt néhány év múlva a cég megszabadult a kocsiktól, egy példány azonban 1989-ig a BKV állományában maradt. Érdekes viszont, hogy a ma is közlekedő, 18 méteres Ikarus 435 és Volvo 7700A típusú buszok jelentős szerepet kaptak a fővárosi tömegközlekedésben.

A BKV egyik IK 282-ese Újpalotán.

A BKV egyik IK 282-ese Újpalotán.

A 80-as évek elején jelentek meg az új, 400-as sorozatú Ikarus buszok, melynek a BKV számára készített prototípusát a cég 1985-ben vette állományba. A Prága váltóval szerelt, IK 415-ös típusjelet viselő jármű megnyerte a BKV tetszését, két év múlva meg is érkezett az első 10 sorozatjármű, melyeket másik 20 társa követett. A 415-ös prototípushoz hasonlóan ezek a buszok is négyfokozatú Prága váltóval rendelkeztek, amelyet 1990 körül cseréltek ki Voith típusú váltóra. Az 1992-től kezdődően beszerzett 145 db 415-ös már Voith és ZF váltóval érkezett, mivel addigra a Prága váltó már korszerűtlennek számított.

Az Ikarus 415 típusú autóbusz prototípusa a Hősök terén, reklámfotózáson. (forrás: VEKE)

Az Ikarus 415 típusú autóbusz prototípusa a Hősök terén, reklámfotózáson. (forrás: VEKE)

A BKV BX-71-58 frsz. Ikarus 415 típusú autóbusza a 15A jelzésű viszonylaton a Roosevelt téren. (forrás: VEKE)

A BKV BX-71-58 frsz. Ikarus 415 típusú autóbusza a 15A jelzésű viszonylaton a Roosevelt téren. (forrás: VEKE)

Az ezredforduló után az állandóan jelentkező kocsihiány orvoslására, valamint a 2-es metró felújítása miatt pótlások okozta megnövekedett kiadás ellensúlyozására 2002-ben a BKV 17 db IK 280.15 típusú használt autóbuszt vásárolt a Miskolci Városi Közlekedési Rt.-től. A buszok csak két évig voltak állományban, mivel 2004-ben a BKV-nak lehetősége nyílt új gyártású Volvo 7700A típusú autóbuszok beszerzésére. Az idén beszerzett újabb 50 db Volvo autóbusz megérkezésével pedig lehetővé vált az utolsó Prága típusú váltóval felszerelt autóbusz selejtezése.

Az ex-miskolci AKD-713 a 66-os járaton. (forrás: Könözsi Gábor)

Az ex-miskolci AKD-713 a 66-os járaton. (forrás: Könözsi Gábor)

A selejtezés azonban nem jelentette azt, hogy a Prága váltós buszok eltűntek mentrendszerinti forgalomból a pesti utcákról. A Csömör és Budapest, Örs vezér tér között járó Csömör-buszon az üzemeltető Csömör-busz Kft ugyanis korábban a BKV-nál szolgált IK 260.00-kat üzemeltetett, egészen 2006. május 31.-ig, amikor a koncesszió lejárta után az üzemeltetést pályázat útján elnyerő Weekendbus Zrt vette át a viszonylatot. A cég Dániából érkezett alacsonypadlós gázbuszokkal vette fel a forgalmat, így másfél hónappal a BKV-tól való kivonás után végleg eltűnnek a budapesti utcákról a Prága váltós autóbuszok.

GOY-186 az utolsó napok egyikén Csömör-buszon. (forrás: Istvánfi Péter)

GOY-186 az utolsó napok egyikén Csömör-buszon. (forrás: Istvánfi Péter)

Az utolsó Prága váltós autóbusz visszaútban az Örs vezér tér felé. (forrás: Istvánfi Péter)

Az utolsó Prága váltós autóbusz visszaútban az Örs vezér tér felé. (forrás: Istvánfi Péter)

A CCE-125 utastere az utolsó üzemnapon. (forrás: Istvánfi Péter)

A CCE-125 utastere az utolsó üzemnapon. (forrás: Istvánfi Péter)

Az Örs vezér téren az utolsó budapesti menetrend szerinti Prága váltós autóbusz. (forrás: Istvánfi Péter)

Az Örs vezér téren az utolsó budapesti menetrend szerinti Prága váltós autóbusz. (forrás: Istvánfi Péter)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *