A sikerek éve a VEKE életében: 2005, ahogy mi láttuk
A Népszabadság évzáró cikke szerint a 2005-ös év sikere a VEKE-hez köthető: az éjszakai közlekedés sikeres átalakítása azonban nem az egyetlen olyan eredmény, amire büszkék lehetünk.
Néhány friss csepp jutott az állóvízbe: legtömörebben talán így értékeljük a VEKE 2005. évi tevékenységét. Legtöbb feladatunk ugyan (részben a fővárosi szervek munkatempójának is köszönhetően) átíveli a naptári éveket, de ettől függetlenül megpróbáljuk összegezni, mit értünk el és mit nem 2005-ben.
A Népszabadság által is az év sikerének mondott kezdeményezésünkkel 2005 januárjának első felében rukkoltunk ki: részletes tervet dolgoztunk ki Budapest éjszakai közlekedésének átalakítására, amelyet a főpolgármester is felkarolt és így a BKV is kénytelen volt azt végrehajtani. Bár eleinte mondtak sokmindent, a beindulás után már a BKV vezetése is elismerte: biztosan nem alakították volna át az éjszakai közlekedést, ha nem készül el a VEKE tervezete. Az éjszakai közlekedés átalakítása végigkísérte 2005-ös tevékenységünket: a BKV-val az utolsó pillanatokig egyeztettünk a végleges menetrendekről és útvonalakról, a beindulást követően pedig a tapasztalt hibákra és továbbfejlesztési szükségletekre hívjuk fel a figyelmet – a korrekciós javaslatok megvalósítása már 2006-os feladat.
Több évforduló megünneplése és szórólapok, kihelyezett tájékoztatók elkészítése mellett a tavasz legnagyobb VEKE-eseménye is az Üzemtörténet munkacsoporthoz kötődött. Március 6-án nyilvános nosztalgiamenetet szerveztünk, Budapest lakói az Ikarus 30-as iránt a vártnál is sokkal nagyobb érdeklődést mutattak. Amellett, hogy hatalmas sikert arattunk, elértük azon célunkat, hogy felhívjuk a figyelmet a nosztalgiajáratok lehetőségére és azok sikerére. Sajnos a BKV azóta sem lépett előre ezen a téren, így bőven maradt még feladatunk, ahogy különmenetek szervezését is tervezzük 2006-ban is. Egyesületünk közreműködésével tért haza Amszterdamból Debrecenbe egy régi emigráns: a 2964-es pályaszámú villamoskocsi.
A tavasz még az Érd-Diósd helyi tagszervezetünk sikerét is meghozta: a Volánbusz áprilisban javaslatainknak megfelelően átdolgozta menetrendjeit.
Gyárlátogatásokban is bővelkedett az év: megtekintettük a készülő Solaris trolibuszokat a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, voltunk a Volvo Hungáriánál és a székesfehérvári gyárban megnéztük a Nógrád Volán Rt. számára az alvállakozásba adott újpesti járatokra készülő Alfa Localo buszokat is.
Már korábban is többször felhívtuk a figyelmet a Fogaskerekű Vasúton uralkodó tűrhetetlen állapotokra, és megtettük az első lépéseket egy EU finanszírozású nagyszabású fejlesztési projekt előkészítéséért, mely jó eséllyel bekerülhet a Fővárosi Önkormányzat költségvetésébe.
Még 2004-ben kezdeményeztük, de áprilisban kristályosodott ki igazán a 7-es buszcsalád átszervezése, ebben a BKV-val és a Fővárossal is sikerült egyetértésre jutnunk. Többszöri halogatás után, de így is további halogatást megakadályozva végül december 3-án debütált az új közlekedési rend Budapest legforgalmasabb autóbuszcsaládján.
A májusi események igencsak közismertek: a VEKE felhívta a figyelmet és megakadályozta a BKV illegális járatritkításait, melyeket a Főváros hatására a BKV visszavont, a közlekedési cég menedzsmentjét pedig büntetésben részesítették. Akkor az ismert ritkításokon túlmenően egy szeptemberre tervezett nagyobb csomag életbeléptetését is sikerült megakadályoznunk, a siker tehát egyértelmű. Ennek ellenére az ügynek többször is volt folytatása: szeptemberben már nem bírtak magukkal a BKV-sok és egy-két ritkítást bevezettek, a 2006-os Paraméterkönyvbe pedig több más mellett a májusban visszaszívott ritkításokat is beépítették. Az utóbbi ügyben 2005 végén csak annyit tudunk: a Főváros ugyan a VEKE hatására felfüggesztette a Paraméterkönyvet, de nincs arra garancia, hogy februártól nem lépnek életbe a ritkítások. A BKV vezetése tehát egész évben kezén hordta a menetrendi fodrászollót és minden lehetőséget megragadtak egy kis járatritkításra. A Népszabadság évértékelésében ugyan másnak jutott az év kudarca, Aba Botond azonban a VEKE munkásságának köszönhetően így is megkaphatta (nem kevés iróniával) az év dolgozója elismerést 2005-ben.
A nyár sem telt eseménytelenül: a budapesti éjszakai közlekedés sikerét Érdre is kiterjesztettük, helyi tagszervezetünk nyomására a Volánbusz éjszakai járatot indított a főváros és Érd között. Július elején több tömegközlekedési változtatás is életbe lépett: a VEKE javaslatának megfelelően, hosszadalmas küzdelmet követően a 112-es autóbusz útvonalát meghosszabbították, emellett sikerült kiharcolnunk, hogy történjen változtatás a dél-pesti tömegközlekedési hálózatban, annak ellenére, hogy a BKV írásban is jelezte: nem kíván foglalkozni a térség gondjaival. A VEKE beavatkozásának eredményeképp júliustól több járat sűrűbben jár, gyorsjárat közlekedik délután is Soroksárra és ésszerűbb a közlekedési hálózat Csepelen.
A nyár folyamán felhívtuk még a figyelmet a DBR Projektiroda káros tevékenységére és nagy hangsúlyt fektettünk a Thököly úti villamos megmentésére, amivel legalább annyit sikerült elérnünk: 2005-re biztosan lekerült a napirendről a halálos ítélet kimondása.
Őszre több új javaslattal készültünk: a 32-es autóbusz útvonalának jobbá tétele és Ferihegy tömegközlekedési kiszolgálásának azonnali javítása mellett a tömegközlekedés előnyben részesítésére tettünk javaslatot az M1-M7 autópályák közös bevezetőszakaszán, az Alkotás úton és a Krisztina körúton, illetve a Kassai tér környékén. Ezek a javaslatok ugyan elutasításra nem kerültek, a BKV hozzáállásának köszönhetően azonban megvalósulásuk időpontja egyelőre kérdéses.
Egyik legtöbbet kritizált megszólalásunk a szeptember végi autómentes nap kapcsán kiadott közleményünk volt, ahol a Critical Mass biciklisfelvonulás ellen szólaltunk meg, kizárólag közlekedésszakmai szempontból, a célt elismerve, az eléréshez használt eszközt azonban nem. Bár azóta sem bántuk meg, ahogy szokásunk, konstruktív irányban szeretnénk a problémát megoldani, ezért folyamatban van a kapcsolatfelvétel a rendezvény szervezőivel, hogy a VEKE is elősegíthesse a jövő ilyen jellegű rendezvényeinek zökkenőmentesebb lebonyolítását.
Október végén újra a VEKE került a fővárosi figyelem középpontjába: javalaslatot dolgoztunk ki a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötéséről, amely a sajtóban, a szakmai körökben és a fővárosi politikában is egyaránt megmozgatta az állóvizet. Év végi értékelésünkben leginkább annyit lehet leszögezni: sikerült bevinnünk a szakmai köztudatba az elképzelést, még akkor is, ha a városvezetés – annak ellenére, hogy a Podmaniczky Programban javaslatunknak megfelelően szerepel – most lesöpörte azt.
Az év végén sem unatkoztunk: a dél-pesti átszervezés befejezéseként elértük, hogy megvalósuljon a részleges típuscsere TW6000-esre az 52-es villamos vonalán, figyelemmel kísértük a 7-es buszcsalád átszervezését, emellett a Fővárosi Önkormányzat megbízásából egy terjedelmes tanulmányt készítettünk, a budapesti tömegközlekedés egészének helyzetét áttekintendő. A VEKE belső átalakuláson is keresztül ment: a szervezeti struktúránkat ősszel eredményesen átalakítottuk, így még hatékonyabbá tettük tevékenységünket. A veke.hu hónapról hónapra látogatottsági rekordokat döntött, 2005-ben elkészült 116 cikkünket közel 115.000 alkalommal töltötték le. Köszönjük az érdeklődést!
2005 tehát igencsak mozgalmas év volt a VEKE életében, az elért sikerek igen fontos és áttörő lépések voltak, kevés civil szervezet büszkélkedhet ilyen aktivitással és sikeres szakmai tevékenységgel. Ennek ellenére hátradőlnünk semmiképpen sem szabad, Budapest tömegközlekedése ugyan kicsit jobb lett, de a nyugat-európai, sőt a kompromisszumokkal elfogadható közép-európai színvonaltól továbbra is sok tekintetben messze van, a szándékok (pl. járatritkítások) pedig csak növelnék ezt a távolságot. 2006-ban tehát folytatjuk megkezdett munkánkat: részt veszünk a budai villamoshálózat rövid távú átalakításának előkészítésében, kerületenként folytatjuk a pesti és a budai autóbusz hálózat hibáinak felmérését, költségmentes átszervezési, problémamegoldási javaslatok előkészítését. Foglalkozni fogunk többek között a tömegközlekedés előnyben részesítésének programjával, a villamoshálózat revitalizációjának lehetőségeivel, a forgalomirányítás és az utastájékoztatás reformjával, a tömegközlekedés intézmény-rendszerének szükséges változtatásaival. A vidéki városok felé is nyitni szeretnénk, az üzemtörténeti tevékenységünk területén is nagyobb sebességbe kapcsolunk: a megszokott megemlékezések, szórólapok és cikkek mellett több rendezvényt és a nosztalgiaüzem beindítása ügyében pedig nagyobb érdekérvényesítést szeretnénk elérni.
Mindez persze akkor vezethet valódi áttöréshez, ha terveinket a főváros és a BKV előremutató tevékenysége mellé tehetjük le. Ehhez az kell, hogy a többi városhoz hasonlóan végre Budapesten is elkezdődjék európai uniós források tömegközlekedési felhasználásának előkészítése: koncepciók helyett konkrét projekttervek készüljenek, amelyek 2007-től már megvalósíthatók lehetnek. Nem egy-két ilyen projektre van szükség, hanem sokkal többre, hiszen Magyarországnak háromésfélszer annyi pénzt kell ezentúl évente elköltenie, mint eddig. Ebből az óriási lehetőségből lehet és kell a jelenlegi, infrastruktúráját tekintve 70-es évekbeli szintet idéző helyett egy mai mércével is vállalható tömegközlekedést teremteni a fővárosban és környékén.
A fejlesztéseken túl az üzemeltetés terén is komoly lépéseket kell tenni. El kell érni, hogy a BKV az inflációt többszörösen meghaladó tarifaemelésekért cserébe szolgáltasson: ne küldjön az utcára tömegével fűtetlen, koszos járműveket, a járművek induljanak és érkezzenek pontosan a megállókba, vagy ha mégsem, arról legyen megfelelő tájékoztatás. Ne kelljen az utasoknak az alsó lépcsőn szoronganiuk és a járművek ne a torlódásban ácsorogjanak. A közlekedési cég vezetői ne kifogásokat keressenek, hogy miért nem lehet valamit megcsinálni: hanem tegyék meg maguktól a szükséges lépéseket. Vagy ha erre nem képesek, akkor vegyék át a helyüket olyanok – más vezetők vagy más szolgáltatók – akik képesek együtt haladni a korral. Mindez alapvetően nem pénz, hanem szemléletváltás kérdése. A pénz itt hever az EU polcain, csak el kéne költeni. Jó és új dolgokra. Merthogy elavult, pazarló megoldásokra Brüsszel sajnos nem adja ide.
Ehhez kínálunk szakmai együttműködést 2006-ban is, bízva abban, hogy az utunkon továbbhaladva több innovatív együttműködést és kevesebb avítt ellenállást tapasztalunk a Főváros, de még inkább a BKV részéről.