Második Stammstrecke
A müncheni elővárosi vasúthálózat kulcsa a belváros alatt húzódó, közel 9 km hosszú vonalszakasz, ahol hét vasútvonal fonódik. Németül ezt a szakaszt Stammstrecke (kb. “törzsvonal”) néven nevezik.
Az 1972-es olimpiai játékokra elkészült, München-Laim és München-Ostbahnhof közt húzódó vonalat eredetileg napi 250.000 utasra tervezték, jelenleg azonban kb. 720 ezren utaznak itt naponta. Mivel több vonalon is áttértek a 10 perces követésre, 2005-re a vonal elérte technikai csúcskapacitását: 120 másodpercenként érkeznek a csatolt 423-as szerelvények a csúcsidőben, naponta közelítőleg ezer vonat halad itt át.
Mivel az utazási igények várhatóan tovább nőnek, az alagúti kapacitás pedig tovább nem növelhető, egy második Stammstrecke építéséről döntöttek. Ez a vonal szintén Laimtól indulna nyugat felől, északról kerülné a meglévő alagutat, azonban kevesebb megállót építenének ki (az itt közlekedő vonatok mindössze Hauptbahnhof, Marienplatz és Ostbahnhof megállóknál állnának meg). Az új szakasz hossza kb. 10 km, abból 8 kilométer alagút, nagyrészt mélyvezetésben.
40 méteres mélységével ez lenne Németország legmélyebb városi vasúti alagútja. Külön technikai nehézséget okoz a Hauptbahnhofnál már most is négyszintes csomópontbe egy legmélyebb, ötödik szint beépítése.
Az új, második Stammstrecke Leuchtenbergringnél csatlakozik majd be a meglévő hálózatba.
Az építkezés várhatóan 2006 tavaszán kezdődik meg, a várható összesített költségeket 1 milliárd euróra becslik. A tervek szerint ezek 60 százalékát a német szövetségi állam, a fennmaradó 40 százalékot pedig a Bajor Szabadállam fedezné.
A Stammstrecke 2. Németország jelenlegi legnagyobb tömegközlekedési beruházása, és egyben a vasútépítés legnagyobb technikai kihívásainak egyike.
A tervek szerint a második vonalat 2010-től vehetik majd igénybe az utasok.
Forrás: DB sajtóközlemény