A 7-es buszcsalád teljes átszervezése várható a VEKE javaslata alapján
A Forgalomszervezés munkacsoport által 2004 végén elkészített, az újpalotai lakótelep egész napos közvetlen belvárosi kapcsolatának biztosításáról szóló javaslat elnyerte a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának tetszését, a BKV Rt.-vel egyetértésben pedig a 7-es buszcsalád teljes átszervezését is elképzelhetőnek tartjuk.
Nemrégiben érkezett meg dr. Rakovszky János, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztály, tömegközlekedési alosztályvezetőjének válasza a 173-as gyors autóbuszjárat üzemidejének kiterjesztéséről és útvonalának módosításáról szóló javaslatunkra. Tervezetünk lényege az újpalotai lakótelep közvetlen belvárosi kapcsolatának biztosítása, illetve a 7-es buszcsalád dél-budai végpontjainak kiegyenlítése a járat létrehozásának tizedik évfordulója alkalmából.
A Főpolgármesteri Hivatal a javaslatunkat a BKV Rt.-nek továbbította. A közlekedési cég részletes tanulmányt készített, amelynek alapja a tervezetünkben szereplő módon a 173-as gyorsjárat egész napos üzeme és a járat Etele térre közlekedtetése, ugyanakkor az ezzel kapcsolatosan problémák merültek fel, pl. az újpalotai, kizárólag a 73-as gyors által kiszolgált megállóhelyek csúcsidőn kívüli kiszolgálása kapcsán. A problémák megoldását a BKV Rt.-vel egyetértésben a teljes 7-es autóbuszcsalád átszervezésében látjuk, lényegében tehát a 7A és 73-as gyorsjáratok “összevonásával” oldanánk meg. A javaslatcsomag lényege, hogy a teljes üzemidőben közlekedő 173-as gyors autóbusz és szintén teljes üzemidőben közlekedő betétjárata, a 7-es gyorsjárat mellett csupán két alapjárat, a fekete 7-es és az új, fekete 73-as számjelzésű járat közlekedik a Thököly út – Rákóczi út tengelyen. A 7-es alapjárat a Forgalmi utca és a Bosnyák tér, míg a 73-as alapjárat Újpalota és Bornemissza tér között közlekedne. A BKV tanulmánya a következőképp fogalmaz:
“A meglévő járatok teljesítményét és utasforgalmát összeadva, az Erzsébet hídi és Thököly úti keresztmetszet forgalma hasonló, a Keleti pályaudvarnál egymással szemben végállomásozó 7A és 73gy járatok teljesítménye egymással összemérhető.
A Keleti pályaudvari végpontú járatok összekötésével, illetve a viszonylatok bizonyos átrendezésével – a VEKE javaslatában is meglévő alapgondolatra támaszkodva – a Baross téri átszállási kényszer kiküszöbölhető. Ezen felül, az utasszámok alapján a Bosnyák térig illetve Újpalotáig közlekedő járatok aránya is kedvezően beállítható. ”
Így tehát nem csak az egész naposra kiterjesztett gyorsjárati szolgáltatásban, hanem az alapjárati (de ettől még a Thököly úton nem feltétlenül minden megállóban megálló!) szolgáltatásban is közvetlen Rákóczi úti és dél-budai kapcsolat elérése lehetséges.
A tanulmány jelenleg egyeztetés és részletes kidolgozás alatt áll, a négyviszonylatos (7, 7gy, 73, 173gy) hálózat a BKV Rt. szándékai szerint a 7-es buszcsalád utolsó kifejlett formája lehetne a 4-es metró átadása előtt. A koncepció részletes gazdasági és utasforgalmi vizsgálata után hamarosan hivatalos döntés születhet a járatcsoport átszervezéséről. A javasolt viszonylatszervezés tehát a következő:
7-es: Albertfalva, Forgalmi utca – Bosnyák tér
7-es gyors: Etele tér – Bosnyák tér
73-as: Bornemissza tér – Újpalota, Nyírpalota utca
173-as gyors: Etele tér – Újpalota, Nyírpalota utca
A viszonylatcsoport teljes átszervezését, a kizárólag átmérős viszonylatok közlekedtetését, az átszállási kényszerek megszüntetését, a külső Tétényi úton és a Sáfrány utcában a szolgáltatási színvonal emelését Egyesületünk is kezdeményezi és támogatja. Ugyanakkor mindenképp megnyugtató megoldásokat kell keresni a viszonylatcsoport átszervezése kapcsán felmerülő problémákra.
A gyors 73-as járat jelenleg Újpalota közlekedésének kiemelkedően fontos lebonyolítója, csúcsidőben a 173-assal gyakorlatilag azonos kapacitással és utasszámmal működik. Megfigyelhető, hogy utasainak jelentős része Újpalota felől legalább a Hungária körútig, legtöbbjük pedig egészen a Baross térig utazik a járaton. Mivel a Hungária körúti átszállók meghatározó része nem a keresztirányú járatokra (1, 1A villamos, 72-es trolibusz, MÁV-járatok) száll át, hanem a Belváros felé haladó buszokra (elsősorban a gyors 7-es autóbuszra), feltételezhető, hogy a 73-as járat Belváros felé történő meghosszabbítása nyomán még többen utaznának az autóbusszal Újpalotától a Baross térig, vagy még tovább – ez pedig városi viszonylatban már hosszú utazásnak számít. Éppen ezért a járat lassítása mindenképpen megfontolást igényel.
A Bosnyák tér és Hungária körút közötti szakaszon indokoltnak tartjuk a fekete 73-as járat megállítását a nagy forgalmú Róna utcai megállóhelyen, azonban elégségesnek tartjuk a kizárólag a fekete 7-es által biztosított kiszolgálást a Kolumbusz utcánál. A Thököly út mai állapotát és forgalmi viszonyait figyelembe véve megállapítható, hogy a Baross tér felé a Hungária körút és a Baross tér előtt a gépkocsiforgalom – különösen a reggeli csúcsforgalomban – jelentősen lelassul. Ezeket a torlódásokat az autóbuszok az elmúlt években kijelölt autóbuszforgalmi sávok használatával kerülhetik el. Fontos azonban, hogy – mivel a buszsávok az úttest közepén lettek kijelölve – ez a lehetőség az alapjárati autóbuszok (a tervezet szerint a 7-es alapjárat) számára csak részlegesen elérhető, hiszen az út jobb szélén kijelölt megállók miatt rendszeresen ki kell sorolniuk a védett forgalmi sávból. Ezért egy-egy többletmegállás nem csupán az utascserére fordított néhány másodperc, illetve a lassítás-gyorsítás fázisában elvesztett további másodpercek időveszteségével jár, hanem – a torlódó forgalomban való közlekedés miatt – lényegesen megnöveli az autóbusz menetidejét.
Ezen szempontok alapján ugyan magától értetődőnek látszik a meglévő villamosperonok használata, ugyanakkor a gyorsjáratok akadályoztatása miatt Egyesületünk ezt nem tartja a legjobb megoldásnak. A Baross tér és Hungária körút közötti szakaszon a fekete 7-es alapjárat változatlan módon történő közlekedtetése mellett a fekete 73-as járat megállítását javasoljuk a Stefánia útnál és a Cházár András utcánál. A két megállópár közül a forgalom torlódása csak a Baross tér irányú Cházár András utcai megállónál akadályozhatja a 73-as buszokat reggeli csúcsidőszakban. A számos oktatási intézmény miatt jelentősen megnövekvő forgalom reggelente indokolja a 73-as járat megállítását, a jelenleginél kevesebb autóbusz megállítása (azaz a kizárólagosan a 7-es alapjárattal történő kiszolgálás) tehát semmiképpen sem elfogadható. Tapasztalataink szerint a reggeli csúcsidőszakban a forgalom legfeljebb a Cházár András utcáig torlódik fel, így az esetek többségében biztosítottnak látjuk az autóbusz buszsávról történő kisorolását, majd visszasorolását.
A Dózsa György úti megállóhely célforgalma nem olyan jelentős, hogy indokolná az egyes nagy forgalmú újpalotai megállók számára kizárólagos belvárosi kapcsolatot biztosító 73-as alapjárat megállítását. Amennyiben ez azonban mégis szükségessé válna, azt csak abban az esetben tartjuk elképzelhetőnek, ha az alapjáratok Baross tér irányú megállóhelye átkerül a villamosperonhoz és ezzel egyidejűleg biztosítva van a másik irányú felhagyott villamospályán a gyorsjáratok számára a megállóban várakozó alapjárat kikerülésének lehetősége.
A Hermina úti megálló ellátására a 7-es alapjárat önállóan is elegendő.
Egyesületünk szilárd álláspontja (és ebben még nincs teljes egyetértés a BKV-val), hogy a mértékadó keresztmetszeten átbocsátott kapacitás nem csökkenhet, tehát a viszonylatcsoport átalakításával az Erzsébet hídon átkelő óránkénti járműszám csökkenése semmilyen körülmények között sem elfogadható.
A BKV jelenlegi tervei a következőek:
– reggeli csúcsban a gyorsjáratokon 4 perces, az alapjáratokon 4-5 perces követés,
– hétköznap napközben mindegyik vonalon 7-8 perces követés,
– a délutáni csúcsban mindegyik vonalon 5 perces követés
– hétvégén mindegyik vonalon 10-12 perces követés
– késő este és hétvégén hajnalban mindegyik vonalon 15 perces követés.
Számításaink szerint a belvárosi kapacitás megtartásához a reggeli csúcsidőszakban és hétvégén szükséges a fentiekhez képest kis mértékű sűrítés.
A VEKE által felvetett probléma és az általunk elkészített javaslat, illetve a BKV Rt. ezt alátámasztó és kiegészítő tanulmánya jelenleg a Fővárosi Önkormányzat támogatását is élvezi. Joggal remélhetjük tehát, hogy a felmerülő problémák megnyugtató rendezése és az egyeztetési folyamatok lezárulása után a 7-es autóbuszcsalád akár már az őszi iskolakezdésre új formát kaphat. A pozitív hatásában a 41-es villamos meghosszabbításához és az éjszakai közlekedés átalakításához mérhető civil kezdeményezés sikerének hatására újpalotai lakosok ezrei mentesülnek majd a kellemetlen átszállási kényszer alól, illetve elmúlt rossz emlékké válhatnak a reggelente megszokott Etele téri tömegjelenetek is.