Újra van mire büszkének lennünk a magyar járműgyártás terén. Megnéztük, hogyan is készül egy trolibusz manapság. Például a BKV és DKV kocsijai.
A VEKE csapata vendéglátóinkkal együtt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt-nél tett látogatásunkkor, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)
A VEKE csapata vendéglátóinkkal együtt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt-nél tett látogatásunkkor, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)
A Ganz Transelektro (GTK) részéről Mészáros Péter kereskedelmi igazgató-helyettes, Komócsin István, az összeszerelő üzem vezetője, Kulcsár Krisztián, a BKV-s trolik típusfelelőse, illetve Nemes Péter, a DKV-s trolik típusfelelőse fogadott bennünket és válaszolt készségesen minden kérdésünkre. A gyár más munkáival kapcsolatban is tettünk fel kérdéseket (villamosok, elővárosi vasúti járművek stb.), de alapjában véve az aktuális helyszín miatt a trolibuszokra koncentráltunk.
Az egykori Ganz Villamossági Művek utódjaként (cégtörténet) a cég egyik fő tevékenységeként jármű villamos hajtások tervezésével és készítésével foglalkozik (tevékenységek), melyeket főleg villamosokba és trolibuszokba építenek be. A Ganz Transelektro Villamossági Rt. közlekedési divíziója 2001. január 1-jével önálló gazdasági társasággá vált, így vendéglátóink Ganz Transelektro Közlekedési Rt. néven a Transelektro Csoport “legfiatalabb” tagjai.
A Ganz gyár, amióta csak trolibusz létezik, részt vett a villamos alkatrészek készítésében. Így volt ez már az első, rövid életű óbudai trolibusz esetében is, később az Ikarus 60-as trolik
villamos berendezései készültek szovjet licenc alapján, a legtöbben mégis az Ikarus 280-as (GVM) trolibuszokra emlékezhetnek, melyek számos városban közlekednek ma is, többek között Budapesten is a trolibusz járműpark zömét adják
.Mivel az Ikarus gyakorlatilag beszüntette a termelést, a GTK 2000 óta végigjárta a karosszériagyártókat, kivel lehetne együttműködést kialakítani. Olyan gyártót kerestek, mely megbízhatóan, folyamatosan, jó minőségben termel és terméke esztétikus, modern kinézetű. A partnert a lengyel Solaris gyárban találták meg, amely vállalta, hogy egyedi igények alapján is készít karosszériákat. Nincs azonban kizárólagosság egyik irányban sem, tehát a Solaris másoknak is biztosít karosszériát és a GTK is próbál más gyártókkal együttműködni. A csarnokban láthattunk is egy belorusz MAZ gyártmányú kocsit
(régebbi generációs alacsonypadlós Neoplan licence alapján készült), melyet kevésbé igényes, kisebb vásárlóerővel rendelkező piacokra szánnak. Tárgyalnak a cseh SOR céggel (ennek licence alapján készíti a győri Kravtex a Volán társaságok számára járműveit), illetve a brit BMC önállósodott, Izmir-i (Törökország) gyárával, de nincs kizárva egyetlen más gyártó sem.
A BKV leendő 606-os pályaszámú Ganz Solaris trolibusza szerelés közben, emelőn a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter)
A trolibusz karosszéria (és maga a trolibusz is) egyedi termék. A tetőre is kerülnek nehezebb elemek és a vontatómotor
is nagy nyomatékot fejt ki, ezért a vázszerkezetet meg kell erősíteni. Az utóbbi években a piac, és így a GTK is elmozdult az egyedi igények kielégítése felé. A vevők különleges kívánságai miatt gyakorlatilag nincs két azonos típus, az egyes városokba szállított járművek igen lényegesen eltérnek egymástól. Ez az üzleti terep tehát kedvez a kisebb, rugalmasabb cégeknek.
A BKV leendő 601-es pályaszámú Ganz Solaris trolibusza Rigába készülő csuklós társai mellett, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Győri Márk)
Ganz Solaris trolibuszok az Ikarus gyár udvarán. A BKV leendő 601-es pályaszámú szóló trolija négy Rigába készülő csuklós társaságában, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
A ma készülő trolibuszok a következő alváltozatokba sorolhatók:
Hagyományos trolibuszok: csak felső vezetékről üzemelnek.
Korlátozott önjáró képességű trolibuszok: Kis kapacitású akkumulátorteleppel ellátott járművek, ahol az akkumulátorok névleges feszültsége a felső vezeték tápfeszültségének kb. 60%-át éri el. Utasok nélküli telephelyi mozgásokra, illetve kisebb akadályok (pl. balesetek, útfelbontások) kikerülésére teszi alkalmassá a járművet, illetve lehetővé teszi, hogy kisebb áramszünetek esetén ne kelljen buszokat pótlásként beállítani. Alapvetően azonban hagyományos trolibuszként üzemelnek. Olyan helyekre ajánlottak, ahol a felsővezeték-hálózat kiterjedt, de sok a forgalmi zavar – ilyen pl. Budapest, a tender szerinti 30+15 db-ból egyelőre 6 db-ot hívtak le pénzügyi okok miatt – vagy olyan kisebb hálózatokra, ahol a felsővezetéki infrastruktúrát lehet ezáltal komolyan egyszerűsíteni – ilyen a svéd Landskrona üzeme, ahol nincs beépített váltó, a kocsik a telephelyre önjáró üzemmódban állnak be.
Dízel-aggregáttal (APU) felszerelt trolibuszok: Olyan helyekre valók, ahol szeretnék kiterjeszteni a trolibusz-hálózatot, de a felsővezetéki infrastruktúra kiépítése túl drága lenne. Az aggregátba épített dízelmotor jóval kisebb, mint a buszokba épített (kb. 3 literes hengerűrtartalmú), valamint ideális fordulatszámon üzemelhet, emiatt a hatásfoka optimális és a károsanyag-kibocsátása nem haladja meg egy kisteherautóét. A GTK a német Kirsch cégtől vásárolja az aggregátokat, egy egységként, készre szerelve
és a járművek hátuljába építi be őket
. Az aggregátban egy 95 kW-os IVECO dízelmotor hajt meg egy 80 kW-os generátort. Nápoly és Debrecen városa rendelt ilyen járműveket. A debreceni megrendelésből első évben 10 db készül, 5 hagyományos troliként, 5 dízel aggregáttal. Fél év tesztüzem alapján döntik el, a további járművekbe kérnek-e aggregátot, vagy sem. Ezek a járművek hibrid buszoknak is tekinthetőek, jelezve, hogy az autóbusz és a trolibusz kategória közeledik egymáshoz. A dízel-elektromos meghajtás már legalább 80 éves múltra tekinthet vissza és egyre kisebb teljesítménykategóriákban honosodik meg.Teljes önjáró képességű trolibuszok: nagy kapacitású akkumulátorteleppel ellátott járművek, ahol az akkumulátorok névleges feszültsége eléri a felső vezeték tápfeszültségének kb. 80%-át. A jármű fékezéskor képes az akkumulátorokat tölteni. Ilyen járműveket azokban a városokban érdemes üzemeltetni, ahol a műemléki, védett utcaképű környezetben nincs lehetőség felső vezeték építésére, avagy a kiépítés költségei nem vállalhatóak, az önjáró üzemmóddal áthidalandó távolság pedig viszonylag rövid. A GTK által Rómába szállított kocsik jellemzően kb. 30 km-t tehetnek meg egy feltöltéssel önjáró üzemmódban, utasokkal.
Most még szokatlan látvány, nincs drót, szedő lent, mégis mozog a troli. Próbaúton a BKV leendő 601-es pályaszámú Ganz Solaris trolibusza., Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Friedl Ferenc)
A GTK Rt. eddigi trolibusz értékesítései (a szállítás éve alapján):
1999 (még Ganz Ansaldo megrendelés):
Tallinn, Észtország: 5 db, Ikarus 412 szóló, hagyományos, soros motorral
2003:
Landskrona, Svédország: 3 db, Solaris T12 szóló, akkus
Tallinn, Észtország: 18 db Solaris T12 szóló, 5 db Solaris T18 csuklós, hagyományos
2004:
Róma, Olaszország: 30 db, Solaris T18 csuklós, akkumulátoros, teljes önjáró
Nápoly, Olaszország: 10 db, Solaris T12 szóló, dízel-aggregátoros
Riga, Lettország: 20 db (összesen 102 db-os megrendelés), Solaris T18 csuklós, hagyományos
2005:
Budapest: 6 db (összesen 30 db-os megrendelés, +15 db-os opcióval), Solaris T12, akkumulátoros, korlátozottan önjáró
Debrecen: 10 db (összesen 21 db-os megrendelés), Solaris T12
2006:
Budapest: ???
Debrecen: 11 db Solaris T12 szóló, hagyományos vagy dízel-aggregátoros (még nincs eldöntve)
A BKV Rt. a 6 db trolibuszt előreláthatólag 2005. március 15-étől kívánja közlekedtetni, elsősorban a 76-os vonalon.
A DKV Rt. a 10 db trolibuszát a meglévő 2-es és 3-as vonalon kívánja közlekedtetni, illetve a dízel-aggregátoros kocsik esetében új útvonalakat is ki szeretne próbálni.
Mindkét társaság az elavult szovjet gyártmányú ZIU-9-esek
felváltására vásárolta az új kocsikat.
Tele a csarnok, újra népszerű a trolibusz. Rigai, debreceni és budapesti trolibuszok szerelése a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Gábor Marcell)
A gyárban jelenleg három projekten dolgoznak, Riga, Debrecen, illetve Budapest megrendelésére. Mindhárom fajta kocsi beüzemelését szerződés alapján a BKV hálózatán végzik, a BKV kocsijainak egy része már próbázik
, az első debreceni kocsi várhatóan 2005. február 28-ától látható az utcákon.
A BKV leendő 604-es pályaszámú Ganz Solaris trolibusza szerelés alatt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Juhász György)
Debreceni trolibuszok szerelés alatt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
Trolibusz-részegységek és alkatrészek fotói: áramszedő csúszófej
, fényszóró
, fékellenállások
, műszerfal
, elektromos berendezések az utastéren belül
, ládatér
, érdekes sárvédő
A GTK Rt. a 22-es csarnokot bérli az Ikarus mátyásföldi telepén
, mely csarnok időlegesen akár kicsinek is bizonyulhat az üzleti sikerek miatt. A szabad téren hét darab Rigába készülő csuklós kocsi állt és a csarnok is tele volt. Örömteli látni a magyar szakemberek munkájának gyümölcsét!
Az Ikarus mementóként megmaradt régi logoja a gyártelep egyik épületének falán, Ikarus Mátyásföldi telepe, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Juhász György)
A látogatás helyszíne: Az egykor hatalmas Ikarus gyár, a KGST autóbuszgyártásának fellegvára ma jórészt kihalt. Az Egyedi Autóbuszgyár távolsági buszokat készít itt kis szériában, valamint pár utód Kft. végez itt alkatrészgyártást. Javítások miatt találni még pár buszt a telepen, mint pl. ezt a BKV-s 435-öst
, illetve a BKV kötbér fejében kapott Agoráját
, melynek esetében a francia alacsonypadlós konstrukció kiütéses vereséget szenvedett a Thököly úttal vívott mindennapos harcban. A váztörött kocsi javításának még nem kezdtek neki, hónapok óta itt áll.
Köszönjük vendéglátóinknak a szíves vendéglátást, a különjáratot, és legfőképpen azt a hozzáállást, ahogyan a közlekedésbarátokat kezelték!
Képes tudósítás, összehasonlítások:
Egy BKV szóló és egy rigai csuklós Ganz Solaris trolibusz homlokfala a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter/Szigeti Dániel)
Egy BKV szóló és egy rigai csuklós Ganz Solaris trolibusz hátfala a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)
A BKV leendő 605-ös pályaszámú Ganz Solaris trolibusza a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter)
Debreceni trolibuszok szerelés alatt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter)
A BKV leendő 601-es pályaszámú Ganz Solaris trolibuszának beltere, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter)
Debrecen számára készülő Ganz Solaris trolibusz belseje, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Istvánfi Péter)
A BKV leendő 601-es pályaszámú Ganz Solaris trolibuszának hátsó elektromos szekrénye, készre szerelve., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
A DKV Ganz Solaris trolibuszának hátsó elektromos szekrénye szerelés közben a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
A BKV egyik Ganz Solaris trolibuszának hátsó része szerelés alatt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)
A DKV hagyományos építésű, aggregát nélküli trolibuszának hátsó része szerelés alatt a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén, Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Szigeti Dániel)
Eltérő kialakítású mozgássérült-rámpák a BKV (balra) és a DKV (jobbra) által rendelt trolibuszokban a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. telephelyén., Ikarus Mátyásföldi telepe, 22-es csarnok, XVI. ker. Margit u., Budapest (forrás: Németh Zoltán Gábor)