25 éves a 82-es trolibusz
Az Ãœzemtörténet munkacsoport – hagyományainkat követve – 2005. január 9-én a 82-es trolibuszvonal 25. évfordulójáról megemlékezÅ‘ plakátokat helyezett el a járat forgalmi kocsijain.
A BKV a 80-as évek legelején ismét a trolibuszhálózat nagyarányú fejlesztésébe kezdett, a célpont ezúttal Zugló volt. A négy vonalból álló, összefüggõ zuglói hálózat elsõ tagja az 1979 áprilisában megindÃtott 80-as vonal (Baross tér – Csertõ utca). Augusztusban elindult a 81-es (Örs vezér tere – Fogarasi út), majd 1980. január 3-án a 82-est helyezték üzembe az Örs vezér tere és a Thököly út (Róna utca) között, végül ugyanez év augusztusában a 77-es (Népstadion – Öv utca) átadásával lett teljes a hálózat.
A 82-es trolibuszvonal az itt közlekedõ 64-es villamosjáratot váltotta fel, amely a Bosnyák tértõl a Mogyoródi útig kétvágányú volt, majd innen a Füredi úti végállomásig egy vágányon közlekedtek a kocsik, a Fogarasi útnál kitérõvel. A járat 1955. július elsejétõl szállÃtotta az utasokat. Egy év kedvezõ tapasztalatai után a vonalat a Keleti pályaudvarig hosszabbÃtották. Az ezt követõ években több alkalommal módosÃtották a vonal belsõ végállomását, de 1962-ben visszakerült a Bosnyák térre. A vonalnak betétjárata is volt, mely 64A jelzéssel a Mogyoródi útig közlekedett a Bosnyák tértõl, de nem ért meg sok idõt, 1963-ban megszüntették. A 64-es villamosvonal 1980. január 3-án szûnt meg, illetve váltotta fel a 82-es trolibusz. A felsõvezeték-hálózat jelentõs részét csehszlovák szerelõk készÃtették. A vonalon a közlekedés ZIU-9 tÃpusú, szovjet gyártású trolibuszokkal indult meg, pár év után azonban felváltották õket a ma is közlekedõ csuklós Ikarus 280T (GVM) kocsik.
A 82-es útvonala 2002-ig változatlan volt. 2001. november 16-án átadták az Uzsoki utcai kórház új szárnyát, és a járatot – a kórház bõvÃtéséhez kapcsolódóan kétpályássá kiépÃtett Róna utcán – idáig hosszabbÃtották meg. A felsõvezeték azonban ekkor még nem készült el, ezért 2002. május 3-ig trolibuszpótló autóbusz közlekedett 82 TROLIBUSZ jelzéssel a Szugló utca és az új kórházi épület között. A vezeték épÃtése különleges módon történt, az elektromos tápkábeleket a vonali vezeték fölé feszÃtették ki városképi és egyéb okokból, Ãgy az új szakaszon négyvezetékes a felsõvezeték.
A vonal 1999. július 7-én a trolibuszvonalak közül elsõként lett BKV-PLUSZ szolgáltatású. A járaton csúcsidõben jelenleg 9 csuklós kocsi közlekedik 5 perces követési idõvel.