Visszatér a villamos a Cote d’Azur fÅ‘városába
Nizza Franciaország ötödik legnagyobb városa, a francia Alpok és a Cote d’Azur központja. Az agglomerációjával együtt kb. nyolcszázezres város Marseille mellett (ahol szintén a villamos visszaépÃtésén dolgoznak) Dél-Franciaország gazdasági központja, de nagyon jelentÅ‘s a turistaforgalom is.
Nizzában 1880-ban indult be a lóvasúti közlekedés, a villamosÃtást követÅ‘en az elsÅ‘ villamosok pedig a századfordulón indultak el. 1927-ben évi 35 millió utasa volt Nizza villamosainak, de a folytatás közel sem volt ilyen szÃvderÃtÅ‘. Sok más városhoz hasonlóan az autók és autóbuszok megjelenésével a villamost 1953-ban megszüntették, a vonalakat gazdaságossági okokra hivatkozva részben autóbuszokkal, részben trolibuszokkal váltották ki. A század végére azonban megfordult a trend, az utasok száma és a környezetvédelem, de leginkább az elviselhetetlen autóforgalom miatt a villamosok visszaépÃtése több országban megkezdÅ‘dött. Több új városban tűnt fel villamos Spanyolországban, illetve Nagy-Britanniában és legutóbb Törökországban nyitottak új villamoshálózatot. A világelsÅ‘ ezen a téren azonban vitathatatlanul Franciaoszág, ahol közel tucatnyi (igen különbözÅ‘ méretű) városban épÃtettek ki modern villamoshálózatot, (legalább részben) alacsonypadlós járművekkel, nagyrészt zárt pályán és a nyomvonal mentén az autók lehetÅ‘ legnagyobb mértékű belvárosból való kiszorÃtásával – mindezt nagyrészt állami és EU forrásokból. Franciaország öt legnagyobb városa közül mind az ötöt elérte a villamos reneszánsza, mindegyikük új villamosvonallal büszkélkedhet vagy fog pár éven belül: Párizsban két vonalat épÃtettek az elmúlt években és több terv készült a hosszabbÃtásokra, új vonalakra. Marseilleben jelenleg is folynak az épÃtkezések, a veke.hu-n nemsokára hÃrt adunk a néhány éven belül megnyÃló új villamoshálózatról. Lyonban 2000 óta közlekedik újra villamos, Bordeauxban pedig idén, 2004-ben indult be újra a villamosközlekedés (ez Franciaország legnagyobb villamoshálózata és egyelÅ‘re úgy néz ki, néhány évig biztosan az is marad). Az ötödik legnagyobb város Nizza, lássuk, ott mi készül.
A jelenlegi tervek szerint 2015-re készül el és 3 vonalból áll majd az összesen 40 kilométer hosszú hálózat, amelynek elsÅ‘ szakaszát, a 9 km hosszú és 21 megállós U-alakú 1-es vonalat 2006-ban adják majd át, és ezt 1-2 évvel fogja követni a második vonal is. Az elsÅ‘ szakasz megépÃtése 333 millió EUR-ba kerül, amelyet részben a régió, a francia állam és a város fizet és ez az összeg nem tartalmazza a 2004 szeptemberében megrendelt 20 db, a fenti 5 városból 4 által kiválasztott Alstom CITADIS teljesen alacsonypadlós villamos 57 millió eurós vételárát. Az 1-es vonal nyugati szárának végén, Comte de Faliconnál lesz a kocsiszÃn és ugyanitt egy 700 fÅ‘s P+R parkoló is kialakÃtásra kerül.
A tervezett második vonal az elsÅ‘ ütemben 10 kilométer hosszú lesz és a tervek szerint kelet-nyugati irányban keresztezi a mediterrán várost. A vonal a város keleti részén található ‘öreg kikötÅ‘bÅ‘l’ a régi, belvárosi részen keresztül a Földközi-tenger partjával párhuzamosan halad majd nyugat felé és a repülÅ‘tér közeli lakónegyedek érintésével a CADAM nevű irodanegyedig és ipari parkig jut majd el 2006-ra. A 2-es vonal az 1-essel együtt 2006-ban kerül átadásra, de a munkák befejezéséig, azaz kb. 2010-ig nagyrészt zártpályán közlekedÅ‘ autóbuszok lesznek a villamosok elÅ‘hÃrnökei. A vonal bizonyos részein a zártpályás buszközlekedés feltételeinek megteremtését követÅ‘en már 2004 végén buszok fognak közlekedni. A szűk belvárosi utcákban a villamosok csak egy irányban haladhatnak, ezért két párhuzamos utcát kell kijelölni a 2-es vonalnak. A kivételes szépségű, de sűrűn beépÃtett belvárosi területeken a vonalvezetést még nem sikerült véglegesÃteni, az utcák kivalásztásáról jelenleg is viták zajlanak. Franciország második legforgalmasabb repülÅ‘terének villamossal történÅ‘ kiszolgálására nincs mód, de az egyik közeli megállótól valamilyen gyors és közvetlen összeköttetést biztosÃtani fognak.
Közel sem körvonalazódott még ennyire, hogy pontosan merre épüljon meg a harmadik vonal. A jelenlegi tervek szerint a Var folyó mentén Lingostiére-be, Nizza észak-nyugati részére közlekedne a 3-as villamos, ahol egy közös csomópont kialakÃtására nyÃlna lehetÅ‘ség a méteres nyomtávú Chemin de Fer du Provance-szal (Provance-i vasút). A terveket leginkább a nagysebességű Párizs – Marseille TGV-vonal meghosszabbÃtása módosÃthatja. A Marseille és Nizza közötti szakaszon (legalább részlegesen) megépülÅ‘ nagysebességű kapcsolat esetén Nizza észak-nyugati részén kerülne kialakÃtásra egy hatalmas TGV-pályaudvar és intermodális csomópont (a TGV Monaco és Olaszország felé való továbbvitelének lehetÅ‘sége miatt), amelynek elhelyezkedése módosÃthatja a 2-es és 3-as villamosok nyomvonalának jelenlegi terveit. A jelenlegi tervekben a fentieken túl szerepel, hogy a vonalak késÅ‘bbi meghosszabbÃtása esetén azok a városhatárt elhagyva Nizza agglomerációját is elérjék. Az 1-es villamos északra, a 2-es villamos nyugatra történÅ‘ meghosszabbÃtására születtek eddig tervek, de ezek csak 2015 után esedékesek.
A 2006-ban megnyÃló elsÅ‘ vonal tervezése kapcsán hasonló probléma merült fel, mint korábban Bordeauxban is: a történelmi városrészekben a városvezetÅ‘k és a lakosok nem szÃvesen látnának felsÅ‘vezetéket. A probléma orvoslására Bordeauxban az APS rendszer világon elsÅ‘ként történÅ‘ bevezetése mellett döntöttek, amely nagy vonalakban azt jelenti, hogy a belvárosi szakaszokon a villamosok alsóvezetékrÅ‘l szedik az áramot, azonban ezek a szakaszok kizárólag akkor vannak feszültség alatt, amikor a villamos felettük halad. Az év elejéig mindenki úgy gondolta, hogy Nizza is az APS rendszert választja, de a Bordeauxban közel sem problémamentes bevezetés hatására máshogy döntöttek: a szeptemberben megrendelt 20 db Alstom villamos akkumulátorral lesz felszerelve. A Place Masséna és Place Garibaldi tereken és környékükön fél kilométeres szakaszon nem lesz a felsÅ‘vezeték a villamosok felett, itt a 80 Ah-s, nikkel – fémhidrid akkumulátorról fogják az áramot kapni a CITADIS-ok. Az összesen 45 darab, egyenként 12 V feszültségű modulból álló berendezés 540V feszültség mellett 200 kW teljesÃtményt ad le és 1450 kg-t nyom. Az 1430 liter folyadékot tartalmazó berendezést a tervek szerint ötévente kell majd cserélni és hathavonta karbantartani.
Az ötrészes CITADIS középsÅ‘ részének tetejére, közvetlenül az áramszedÅ‘ alá lesz felszerelve az akkumulátor. Az elsÅ‘ teszteléseket várhatóan a világ közlekedési szakmájának nagy része figyelemmel fogja kÃsérni, hisz ez lesz a világon az elsÅ‘ olyan villamos, amely az elÅ‘ször az autóiparban a Toyota által a Prius modellben használt akkumulátorral kerül meghajtásra.
A Nizza számára szállÃtandó villamosok egyébként ha nem akkumulátoros üzemben közlekednek, akkor felsÅ‘vezetékrÅ‘l nyert, 750 V egyenárammal fognak üzemelni, 2650 mm szélesek és 33 méter hosszúak lesznek. A teljes hosszban alacsonypadlós, légkondicionált villamos kapacitása 216 fÅ‘ lesz.
A helyi projektiroda által a francia villamosfejlesztésekrÅ‘l és a nizzai villamos látványterveibÅ‘l összeállÃtott videoklip a http://www.nice.fr/mairie_nice_1419.html cÃmen tekinthetÅ‘ meg.